Kohdemaa: Suomi (Maahanmuutto ja pakolaisuus)

  • 29 975
  • 237

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Somalialaisten perheenyhdistämistapauksissa on hyvä muistaa muutama fakta:

1) Esimerkiksi 6000 hakemusta tarkoittaa 100% hyväksynnällä 6000:ta ihmistä. Jokainen perheenjäsen hakee erikseen. Ei niin, että yhdessä hakemuksessa on keskimäärin 10 perheenjäsentä, jolloin voidaan vetää jotain kertolaskuja 6000 x 10.

2) Kaikkia perheenyhdistämishakemuksia ei hyväksytä.

3) Kasvattilapsia ei hyväksytä.

4) Perheenyhdistämismatkoja ei makseta.

5) Perheenyhdistämisoikeus kariutuu jos päätöstä tehdessä perheenkokoaja ei ole alaikäinen.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Itseasiassa en tiedä tilastotietoa tuosta. Kerro ihmeessä jos sinulla on hallussasi tietoa.

Jos et tiedä, miksi sitten sanoit ettei kaikkia hyväksytä?
Teit väitteen ettei kaikkia hyväksytä joten odotan nyt sinun perustelevan tämän, en aio taaskaan tehdä puolestasi lähteitten etsintää vaikka vastauksen tiedänkin.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Jos et tiedä, miksi sitten sanoit ettei kaikkia hyväksytä?
Teit väitteen ettei kaikkia hyväksytä joten odotan nyt sinun perustelevan tämän, en aio taaskaan tehdä puolestasi lähteitten etsintää vaikka vastauksen tiedänkin.

Juurihan luettelin kasvattilapset (joita hakemuksissa on paljon) ja täysi-ikäistyminen esimerksi. Tämän lisäksi voidaan hakea myös kaukaisempia sukulaisia, vaikka oikeus koskee vain lähisukua (vanhemmat, sisarukset).

Voisitko antaa sen lähteen jossa tuo prosenttiluku on?

Muuten on hyvä tuoda näitä faktoja esille, kun täälläkin on esitetty väärää tietoa hakemusten määrästä.
 

halogeeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport
Yksittäinen asia kokonaisuuteen, mutta mitäköhän sille esim. pitäisi tehdä, että 70% pääkaupunkiseudulla tapahtuvista raiskauksista on maahanmuuttajien tekemiä? Pitäisiköhän scoutingia alkaa suuntaamaan sellaisiin maihin ja kulttuureihin, joissa vallalla ei ole ajattelu ja käsitys että naiset ovat miehen omaisuutta.. Tuskin nuo sairaat ajattelumallit paremmilla kotouttamistoimenpiteillä ja hyysäämisellä muuttuu..
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Juurihan luettelin kasvattilapset (joita hakemuksissa on paljon) ja täysi-ikäistyminen esimerksi. Tämän lisäksi voidaan hakea myös kaukaisempia sukulaisia, vaikka oikeus koskee vain lähisukua (vanhemmat, sisarukset).

Voisitko antaa sen lähteen jossa tuo prosenttiluku on?

Muuten on hyvä tuoda näitä faktoja esille, kun täälläkin on esitetty väärää tietoa hakemusten määrästä.

Toki olisi myös hyvä esittää silloin ihan rehellisyyden nimissä mikä se varsinainen hyväksyntäprosentti on.

Esim. tuolta löytyy maininta että hylkäysprosentti on tällä hetkellä 43%
Suomen Pakolaisapu - Hakijamäärät ja -maat sekä päätökset

Mutta myös muita lukuja on esiintynyt eri etnisten ryhmien kohdalla uutisissa, mutta kun katsoisin että väitteen esittäjänä sinä voisit vaikka vaihteeksi tehdä sitä taustaselvitystä niin en jaksa en enempää etsiä viitteitä niille luvuille joita olen nähnyt uutisissa mainittavan.
 

HemmoP

Jäsen
Yksittäinen asia kokonaisuuteen, mutta mitäköhän sille esim. pitäisi tehdä, että 70% pääkaupunkiseudulla tapahtuvista raiskauksista on maahanmuuttajien tekemiä? Pitäisiköhän scoutingia alkaa suuntaamaan sellaisiin maihin ja kulttuureihin, joissa vallalla ei ole ajattelu ja käsitys että naiset ovat miehen omaisuutta.. Tuskin nuo sairaat ajattelumallit paremmilla kotouttamistoimenpiteillä ja hyysäämisellä muuttuu..

Suora kopsaus toiselta palstalta:

Helsingin käräjäoikeuden tuomiot raiskauksista(7kpl), törkeistä raiskauksista(1kpl), pakottamisista sukupuoliyhteyteen(2kpl) ja pakottamisista seksuaaliseen tekoon(1kpl) vuodelta 2010. Samalla tekijällä on voinut olla useampia uhreja.

pvm etunimi asia tuomio korv. uhrille
13.1 Marko raiskaus+1muu 1v10kk ehdollista 7140€
15.2 Osman raiskaus 2v6kk 8080€
24.3 Mahmud useita pak.sukup.yht+5muuta 1v2kk ehdollista 4400€
8.4 Klaus raiskaus 1v6kk ehdollista 5000€
17.6 Hussein pak. seks. tekoon+3muuta 2v2kk 3900€
28.6 Phaithun pak.sukup.yht+lapsen seks.hyv.käyttö 1v2kk ehdollista 9000€
16.9 Jalal raiskaus+lapsen seks.hyv.käyttö 1v10kk ehdollista 4200€
20.10 Abdifatah raiskaus 1v6kk 3000€
10.11 Raami törk.raiskaus 2v8kk 8500€
11.11 Clement raiskaus+1muu 30pv ehdollista
30.11 Lino raiskaus 1v6kk 5000€
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Toki olisi myös hyvä esittää silloin ihan rehellisyyden nimissä mikä se varsinainen hyväksyntäprosentti on.

Esim. tuolta löytyy maininta että hylkäysprosentti on tällä hetkellä 43%
Suomen Pakolaisapu - Hakijamäärät ja -maat sekä päätökset.

Mikä nyt kiukuttaa? Väitteenihän on täysin tosi ja tuo vielä sen vahvistaa. 43% on aika kaukana 100%:sta. Pääpointin ymmärsit varmasti sinäkin, eli tässäkin ketjussa on vahvasti demonisoitu noiden perheenyhdistämisen lukujen kanssa - väärän tiedon vuoksi.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Mikä nyt kiukuttaa? Väitteenihän on täysin tosi ja tuo vielä sen vahvistaa. 43% on aika kaukana 100%:sta. Pääpointin ymmärsit varmasti sinäkin, eli tässäkin ketjussa on vahvasti demonisoitu noiden perheenyhdistämisen lukujen kanssa - väärän tiedon vuoksi.

Se, että harrastat yhä keskustelua mikä vilisee puolitotuuksia ja kuten mainitsin, eri etnisten ryhmien kohdalla hylkäysprosentit ovat erilaisia, mutta tätä dataa saat ihan itse etsiskellä. On totta ja itsestäänselvää (eikä tuo mitään informaatiota ketjuun) että kaikkia hakemuksia ei hyväksytä, mutta keskustelun kannalta olennaista on tietää miten paljon niitä hyväksytään.

Kuitenkaan kokonaiskuvan kannalta on yhdentekevää onko hyväksymisprosentti nyt vaikka 100% tai 57%, kun puhutaan tuhansista hakemuksista se tarkoittaa tuhansia hyväksyttyjä perheenyhdistämisiä, mikä taas tarkoittaa kaiken statistiikan valossa lisää sosiaalikuluja, lisää rikoksia ja, kuten HemmoP tuossa äsken mainitsi, voidaan melkein sanoa että vuosittain perheenyhdistämisen "kautta" vähintään yksi nainen lisää päätyy raiskatuksi (perustuen siis puhtaasti maahanmuuttajaryhmien populaatiokokoon suhteutettuihin raiskaustilastoihin), jos noin populistisesti asia tahdotaan ilmaista. Mutta suurempi ongelma on juurikin perheenyhdistämisistä seuraavat kulut, niin lyhyellä tähtäimellä kuin pitkällä tähtäimellä.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Se, että harrastat yhä keskustelua mikä vilisee puolitotuuksia ja kuten mainitsin, eri etnisten ryhmien kohdalla hylkäysprosentit ovat erilaisia, mutta tätä dataa saat ihan itse etsiskellä.

Keskusteluissani ei ole puolitotuuksia. Luettelemani faktat jo vähentää py-hakemusten määrää sekä ihan maalaisjärjellä pääteltävissä olevat seikat kuten luettelin. Pointti, jota yritin tuoda esiin, niin sen kannalta ei ole olennaista linkittää jotain tilastoa.

Kuitenkaan kokonaiskuvan kannalta on yhdentekevää onko hyväksymisprosentti nyt vaikka 100% tai 57%, kun puhutaan tuhansista hakemuksista se tarkoittaa tuhansia hyväksyttyjä perheenyhdistämisiä, mikä taas tarkoittaa kaiken statistiikan valossa lisää sosiaalikuluja..

Kokonaiskuvan kannalta on ERITTÄIN TÄRKEÄÄ, että keskusteluissa pysytään kuitenkin totuudenmukaisina. On todella iso ero siinä, että puhutaan PY-hakemusten yhteydessä tuhansista hakemuksista, joiden sisällä on vielä 10 perheenjäsentä. Sitten oikotaan myös muut mutkat suoriksi ja vedellään hatusta jotain kymmenien tuhansien pakolaismääriä. Se on mielestäni olennaista.

Se, että kuinka monta % PY-hakemuksista tarkalleen hyväksytään ei ole minun näkökulmastani nyt se olennainen seikka.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Siirretty JHA-ketjusta tänne

Kommentoidaan nyt Nuiva-manifestia, koska maahanmuuttokriitikkomme Daespoo ei nyt suostu kommentoimaan asiaa.

Tämä ei millään tavalla pidä paikkaansa syistä jotka olen useasti ilmoittanut.

Skippaan kohdat joissa olet Nuivan kanssa joko täysin tai lähes samaa mieltä.

Manifesti ei avaa tarkemmin mitä tarkoittaa monikulttuurinen valtaideologia, joten jääköön se arvailujen varaan. Vallan kahvassa kaiketi Suomessa ovat ne jotka sinne demokraattisin keinoin on valittu.

Arvelen että se tarkoittaa sitä että monikulttuurisuus hyväksytään kritiikkömästi. Eli monikulttuurisuuden ongelmista ei puhuta. Oma arvaus.

Itse suhtaudun taas erilaisten kotoutumista edistävien yhdistysten, projektien jne rahoittamista todella tärkeänä maahanmuuttajien sopeutumisen kannalta. Toki suurin osa näistä rahoituksista tulee Euroopan sosiaalirahastoilta yms.

Itse näkisin järkevästi että näitä kaikkia projekteja yms. hallinnoitaisiin keskitetysti eikä eri järjestöjen kautta. Se yhdenmukaistaisi kotouttamista.

Toki Suomessa toimii maahanmuuttajanaisille suunnattuja yhdistyksiä, joiden tavoite tämä nimenomaan on. Se taas aiheuttaa ristiriitaa kun osa rahoituksesta näillä yhdistyksillä tulee valtiolta, jonka taas Jussin mielestä pitäisi lakkauttaa.

Tässä toivoisin sekä keppiä- ja porkkanaa. Eli käytännössä sitä että maahanmuuttajanaisille ei jätettäisi vaihtoehtoa jäädä kotiin hellan ääreen vaan pakkoa osallistua mm, kieli- ja muille kotouttamiskursseille. Ja valtion pitää järjestää tarvittavat resurssit näille.

Toki tässä ei ole kysytty viranomaisten mielipidettä, jotka nimenomaan sitä koulutusta haluavat. Fakta on, että eri kulttuureista tulevilla on erilaisia tapoja, tottumuksia ja uskomuksia ja kun olet niistä tietoinen niin asiakastyö maahanmuuttajan kanssa luonnistaa varmasti paremmin. Kurssit maksavat mielestäni pitkällä tähtäimellä itsensä takaisin.

Tästä olen samaa mieltä mutta tämä koulutus ei saa nousta liian suureen osaan siten että se syö resursseja muualta poliisitoiminnasta.

Heti ensimmäisessä kappaleessa on asiavirhe ja vääränlaisen tiedon levittämistä. Siinä sanotaan, että suurin osa turvapaikanhakijoista on liikkeellä taloudellisista syistä. Ensinnäkään tähän ei ole mitään lähdettä tai faktaa taustalla.

Se ei ole väärä väite tai asiavirhe, se on Nuivassa perustelematon väite.

Toiseksi Halla-aho antaa ymmärtää, että koska vain pieni osa (murto-osa oikeasti) turvapaikanhakijoista saa turvapaikan niin suojelun tarpeen perusteella Suomi ei olisi kansainvälisin sopimuksin velvoittunut antamaan heille suojaa. Se ei pidä paikkaansa, vaan Suomi on velvoitettu antamaan kansainvälistä suojelua niillekin, jotka eivät pysty henkilökohtaista vainoa todistamaan, mutta ovat muuten suojelun tarpeessa. Halla-aho johdattaa pekka perusjätkää pahasti harhaan tässä kappaleessa.

Palaan tähän myöhemmin. Todettakoon tässä suojelun tarve on aina subjektiivinen määrittely.

Halla-aho ei kuitenkaan anna ehdotuksia miten ghettoutumista ennaltaehkäistäisiin (kuntien aktivoiminen ympäri Suomea) vaan ennemminkin luettelee keinoja, joilla turvapaikanhakijoiden määrää vähennettäisiin.

Turvapaikanhakioiden määrän pienentäminen vaikuttaa myös ghettoutumisen ennaltaehkäimiseen.

Keinot:
- Pikakäännytys ilmeisen perusteettomille (lähinnä EU-kansalaiset) hakijoille, 24h sisällä. Kannatettava ajatus, miten vaan mahtaa olla toteutus mahdollista? Vuosi sitten muutettu pykälä mahdollistaa viikon sisällä poistamisen vastaanottokeskuksen kirjoilta.

Miksi se ei olisi mahdollista?

Suomessa katsotaan pitkien odotus aikojen vuoksi, että ihmisen elämänhallinta ja sopeutuminen uuteen kulttuuriin on parempaa ja nopeampaa kun maahanmuuttaja käy itse kaupassa ja huolehtii arkitarpeistaan. TTT leikattiin viime vuonna 30% ja se oli ennalta jo pienempi kuin kantaväestöllä. Halla-ahon ehdotus ei ole mahdoton, mutta vaatisi mielestäni ensin prosessien lyhentymistä jotteivat ihmiset laitostu. Se hidastaisi kotoutumista huomattavasti.

Minusta vaatimus on ihan perusteltu koska se vähentäisi epäilyksiä taloudellisen etujen perässä juoksemiseen. Prosessia pitää joka tapauksessa nopeuttaa huomattavasti nykyisestä, siitä lienee kaikki samaa mieltä.

Se ei ole ratkaisumalli, että kunnat eivät anna asuntoja, koska maahanmuuttajilla on vapaaliikkuvuus ja voivat vuokrata yksityisiltä markkinoilta asuntoja.

Pitääkö näin olla turvapaikan saaneiden ja toissijaisen suojelun varjolla oleskeluluvan saaneiden osalta? Ei mielestäni.

Hyvä otsikko, mutta ehdotetaan vain, että maahanmuuttajille maksetaan vain ehdollista toimeentulotukea, esim. vuoden. Ei kuitenkaan oteta kantaa siihen, että mitä vuoden jälkeen jos vaikka maahanmuuttaja ei ole suorittanut velvoitteitaan.

Oleskeluluvan peruutus on mielestäni kohtuullista tässä vaiheessa ellei hyviä perusteita velvotteiden väistämiselle ole.

Suomen lain mukaan ketään ei voi jättää ilman toimeentulotukea ja näin ollen maahanmuuttaja olisi eriarvoisessa asemassa kantaväestöön kuuluvan ttt-asiakkaan kanssa.

Ei mielestäni ongelma jos ttt:tä ei jaeta (kts. aikaisempi kohta).

Toki esim. oikeusturva ei saa vaarantua kielitaidon puuttumisen vuoksi.

Kielitaidon puuttuminen ei voi olla peruste jos opetusta on tarjottu ja siitä on kieltäydytty.

Helppo olla samaa mieltä. Toisaalta näin jo tapahtuu. Suomi karkoittaa rikollisia maahanmuuttajia, tästä poliisijohtaja kommentoikin, että ovat muistuttaneet poliisilaitoksia ympäri Suomen tarkkailemaan niitä mamuja, jotka usein rikoksiin syyllistyvät.

Minä vaadin että vakaviin rikoksiin syyllistyneet turvapaikan/oleskeluluvan ts. syillä saaneet karkoitetaan oletusarvoisesti ensimmäisestä rikkeestä. Perusteltu syy rikkeelle voidaan hyväksyä karkoituksen välttämiseksi. Raiskaukselle ei ole mitään syitä jolla karkoittaminen voidaan välttää.

. Thors kieltäytyi resurssipulan takia, ei halukkuuden. Se jäi Halla-aholta mainitsematta.

Resurssipulan taakse piiloutuminen ei kieltäytymisen syy. Joko haetaan lisää resursseja tai priorisoidaan olemassaolevia.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Itse näkisin järkevästi että näitä kaikkia projekteja yms. hallinnoitaisiin keskitetysti eikä eri järjestöjen kautta. Se yhdenmukaistaisi kotouttamista.

Niinhän niitä hallinnoidaankin rahoittajan toimesta. Toki joku projektien keskushallinto voitaisiin perustaa, mutta ei siinä ole mieltä kun eri toimijoita on niin paljon. Hallinnointia on silti, tottakai, rahoittajan toimesta.


Tässä toivoisin sekä keppiä- ja porkkanaa. Eli käytännössä sitä että maahanmuuttajanaisille ei jätettäisi vaihtoehtoa jäädä kotiin hellan ääreen vaan pakkoa osallistua mm, kieli- ja muille kotouttamiskursseille. Ja valtion pitää järjestää tarvittavat resurssit näille.

Periaatteessa ihan sama asia kuin suomalaisilla ttt-asiakkailla, eli sosiaalitoimisto yrittää aktivoida heitä. Pidin tuosta valtion roolista resurssien takaajana. Ei huono ajatus.

Tästä olen samaa mieltä mutta tämä koulutus ei saa nousta liian suureen osaan siten että se syö resursseja muualta poliisitoiminnasta.

Ei tietenkään, tuskin tästä on kysekään kun koulutusta järjestää riippumattomat tahot, jotkin jopa ilmaiseksi.


Se ei ole väärä väite tai asiavirhe, se on Nuivassa perustelematon väite.

Sisäasianministeriön julkaisun mukaan toimeentulotuki/raha ei ole vetovoima tekijä Suomessa.


Palaan tähän myöhemmin. Todettakoon tässä suojelun tarve on aina subjektiivinen määrittely.

Ei ole määritellyissä maissa, määritellyillä alueilla.

Turvapaikanhakioiden määrän pienentäminen vaikuttaa myös ghettoutumisen ennaltaehkäimiseen.

Se ei ole kuitenkaan vastaus siihen, koska maassa on jo maahanmuuttajia, jotka asuvat suurissa keskittymissä. Manifestissa ei tosiassa haettu ghettoutumisen esteeksi ratkaisuja.


Miksi se ei olisi mahdollista?

Kuka hoitaisi käännyttämisen 24 tunnin sisällä? Logistiset järjestelyt erittäin vaikeita. Toki hyvä jos onnistuisi, henkilökohtainen mielipiteeni on, että todella vaikeaa järjestäminen olisi.


Minusta vaatimus on ihan perusteltu koska se vähentäisi epäilyksiä taloudellisen etujen perässä juoksemiseen. Prosessia pitää joka tapauksessa nopeuttaa huomattavasti nykyisestä, siitä lienee kaikki samaa mieltä.

Taloudellisten etujen vuoksi ei voi saada oleskelulupaa. Jos Suomessa olisi niin hyvät taloudelliset edut niin miksei tänne tule enempää turvapaikanhakijoita? Laitostuminen ei ole kenenkään etu. Kuinka paljon taloudelliset edut kokemuksesi mukaan ovat vaikuttaneet valintaan Suomi tulomaana?

Pitääkö näin olla turvapaikan saaneiden ja toissijaisen suojelun varjolla oleskeluluvan saaneiden osalta? Ei mielestäni.

Mitä tarkoitat? Eli kunnat kieltäytyisivät antamasta asuntoja turvapaikan tai suojeluntarpeen perusteella oleskeluvan saaneille?


Oleskeluluvan peruutus on mielestäni kohtuullista tässä vaiheessa ellei hyviä perusteita velvotteiden väistämiselle ole.

Eli käännytys takaisin kotimaahan niille ketkä eivät ole oppineet kieltä? Vaikka hakija olisi kansainvälisen suojelun tarpeessa? Tiedät itsekin, että tuo ei menisi koskaan läpi.

Kielitaidon puuttuminen ei voi olla peruste jos opetusta on tarjottu ja siitä on kieltäydytty.

Entä jos heikoista lähtökohdista johtuen ei ole riittävän hyvin oppinut suomenkieltä?


Minä vaadin että vakaviin rikoksiin syyllistyneet turvapaikan/oleskeluluvan ts. syillä saaneet karkoitetaan oletusarvoisesti ensimmäisestä rikkeestä. Perusteltu syy rikkeelle voidaan hyväksyä karkoituksen välttämiseksi. Raiskaukselle ei ole mitään syitä jolla karkoittaminen voidaan välttää.

Sinun kannattaa olla yhteydessä kansanedustajaasi tämän vaatimuksen myötä. Jos hän ei päässyt läpi niin johonkin Nuivan allekirjoittaneeseen edustajaan.

Resurssipulan taakse piiloutuminen ei kieltäytymisen syy. Joko haetaan lisää resursseja tai priorisoidaan olemassaolevia.

Jos se ei ollut mahdollista, se ei ollut mahdollista.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Niinhän niitä hallinnoidaankin rahoittajan toimesta. Toki joku projektien keskushallinto voitaisiin perustaa, mutta ei siinä ole mieltä kun eri toimijoita on niin paljon. Hallinnointia on silti, tottakai, rahoittajan toimesta.

Voiko toimijoille antaa yhteiset toimintaperiaatteet ja valvoa niiden toteutumista?

Periaatteessa ihan sama asia kuin suomalaisilla ttt-asiakkailla, eli sosiaalitoimisto yrittää aktivoida heitä. Pidin tuosta valtion roolista resurssien takaajana. Ei huono ajatus.

Missä on se keppi nykyään?

Sisäasianministeriön julkaisun mukaan toimeentulotuki/raha ei ole vetovoima tekijä Suomessa.

Linkki julkaisuun kiitos. Jokin syy heitä vetää nimenomaan Suomeen, mikä?

Ei ole määritellyissä maissa, määritellyillä alueilla.

Mutta siinähän ongelma onkin eli alueiden määrittely. Se on subjektiivista. Ruotsi määrittää jo sellaisia alueita turvallisiksi mitä Suomi ei tee. Ja teoriassa samalla säädöksillä mennään.

Se ei ole kuitenkaan vastaus siihen, koska maassa on jo maahanmuuttajia, jotka asuvat suurissa keskittymissä. Manifestissa ei tosiassa haettu ghettoutumisen esteeksi ratkaisuja.

Mielestäni siinä oli useampi keino. Ja se että tulee vähemmän turvapaikan hakijoita vähentää painetta ghettoutumiseen, sekin lienee fakta vaikka siitä ei tykkäisikään.

Kuka hoitaisi käännyttämisen 24 tunnin sisällä? Logistiset järjestelyt erittäin vaikeita. Toki hyvä jos onnistuisi, henkilökohtainen mielipiteeni on, että todella vaikeaa järjestäminen olisi.

No minä näen tuon puhtaasti resurssikysymyksenä.

Taloudellisten etujen vuoksi ei voi saada oleskelulupaa. Jos Suomessa olisi niin hyvät taloudelliset edut niin miksei tänne tule enempää turvapaikanhakijoita? Laitostuminen ei ole kenenkään etu. Kuinka paljon taloudelliset edut kokemuksesi mukaan ovat vaikuttaneet valintaan Suomi tulomaana?

En osaa sanoa tuohon viimeiseen kohtaan, uskoisin että taloudelliset edut ja turvapaikan saamisen helppous lienee osasyitä Suomen valitsemiseen joka lienee yksi vaikeiten saavutettavissa oleva Euroopan maa turvapaikanhakijalle.

Mitä tarkoitat? Eli kunnat kieltäytyisivät antamasta asuntoja turvapaikan tai suojeluntarpeen perusteella oleskeluvan saaneille?

Ei vaan että turvapaikanhakijat ja ts. syin oleskeluluvan saaneet osoitettaisiin valtion toimesta asuntoihin eri puolella maata. Miksi heillä pitää olla vapaa liikkuvuus jolloin ongelmat kasaantuvat tietyille alueille?

Eli käännytys takaisin kotimaahan niille ketkä eivät ole oppineet kieltä? Vaikka hakija olisi kansainvälisen suojelun tarpeessa? Tiedät itsekin, että tuo ei menisi koskaan läpi.

Ei vaan niille jotka eivät koulutukseen ole osallistuneet ilman hyvää syytä.

Entä jos heikoista lähtökohdista johtuen ei ole riittävän hyvin oppinut suomenkieltä?

Kurssitusta niin kauan että kielitaito löytyy. Tämä siis oletuksella että ei skippaa kurssitusta syystä tai toisesta.

Sinun kannattaa olla yhteydessä kansanedustajaasi tämän vaatimuksen myötä. Jos hän ei päässyt läpi niin johonkin Nuivan allekirjoittaneeseen edustajaan.

Mitä mieltä sinä olet asiasta?

Jos se ei ollut mahdollista, se ei ollut mahdollista.

Vain siinä tapauksessa ettei ollut mahdollista pyytää lisäresursseja tai priorisoida muita resursseja. Muussa tapauksessa vastaus ei kelpaa.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Voiko toimijoille antaa yhteiset toimintaperiaatteet ja valvoa niiden toteutumista?

Jos olet projektihallintoon tutustunut niin niiden valvonta, seuranta ja ylipäätänsä rahoituksen saaminen on rahoittajien valvonnan alla. Projekteissa saattaa olla rahoittajia useammastakin lähteestä, jolloin tälläisen yhden valvovan elimen perustaminen saattaa olla vaiketa.



Missä on se keppi nykyään?

Suomen lainsäädäntö takaa välttämättömän perustoimeentulon kaikille, tämän vuoksi meillä ei ole kerjäläisiä kaduilla (jos romanikeräjäläisiä ei lasketa). Sama lainsäädäntö koskee myös täältä oikeuden oleskeluun saaneita. Keppiä tosiaan voisi kyllä tosiaan kehitellä niin kantaväestön kuin maahanmuuttaja ttt-asiakkaita kohtaan.


Linkki julkaisuun kiitos. Jokin syy heitä vetää nimenomaan Suomeen, mikä?

Sisäasiainministeriö - Toimeentulotuen määrällä ei ole selvää yhteyttä turvapaikanhakijoiden määrään

Ole hyvä. Vaikea sanoa. Ainakaan raha se ei ole. Tosin tännehän tulee todella vähän turvapaikanhakijoita. Korrektimpi kysymys olisi, miksi tänne tulee niin vähän?

Mutta siinähän ongelma onkin eli alueiden määrittely. Se on subjektiivista. Ruotsi määrittää jo sellaisia alueita turvallisiksi mitä Suomi ei tee. Ja teoriassa samalla säädöksillä mennään.

Mitä alueita Ruotsi määrittää turvallisiksi mitä Suomi ei, ja missä maissa / osissa maita? Voisin ottaa vuorostani linkkiä tähän, kiitos.

Mielestäni siinä oli useampi keino. Ja se että tulee vähemmän turvapaikan hakijoita vähentää painetta ghettoutumiseen, sekin lienee fakta vaikka siitä ei tykkäisikään.

En ala vänkäämään, mutta ghettoutumisen estämiseksi siinä ei keinoja ollut. Ei yhtään miten nykyisiä Varissuon kaltaisia keskittymiä saataisiin purettua esimerkiksi.

No minä näen tuon puhtaasti resurssikysymyksenä.

Poliiseja paljon lisää ja heillä joku tuollainen 24/7 päivystystiimi, jolla on pääsy ja etuoikeus kaikille lennoille. Jotain tälläistä.


En osaa sanoa tuohon viimeiseen kohtaan, uskoisin että taloudelliset edut ja turvapaikan saamisen helppous lienee osasyitä Suomen valitsemiseen joka lienee yksi vaikeiten saavutettavissa oleva Euroopan maa turvapaikanhakijalle.

Tämä ei kyllä pidä paikkaansa, väärää faktaa kumpikin. Tai nyt voisit antaa tähänkin linkkiä, kiitos. Taloudelliset edut eivät SM:n mukaan ole vetovoimatekijänä Suomessa ja niitäkin on leikattu, sekä Suomesta turvapaikan saaminen on erittäin vaikeaa. Oleskeluvan saaminen ei ole mitenkään helppoa Suomessa. Linkkiä jos jostain toista tietoa!

Ei vaan että turvapaikanhakijat ja ts. syin oleskeluluvan saaneet osoitettaisiin valtion toimesta asuntoihin eri puolella maata. Miksi heillä pitää olla vapaa liikkuvuus jolloin ongelmat kasaantuvat tietyille alueille?

Vapaaliikkuvuus. Siinä on perusoikeus, jota et voi ilman kattavia muutoksia peruslakiin muuttaa. Ei voida osoittaa asuntoa ja pakottaa asumaan siellä. Kuten olen ennenkin tuonut esille niin koulu- ja työelämäpoluilla saadaan asutusta hajautettua. Siitä on hyviä näyttöjä.

Ei vaan niille jotka eivät koulutukseen ole osallistuneet ilman hyvää syytä.

Ei onnistu ilman irtisanoutumista kansainvälisistä sopimuksista koskien suojelua. Käytännössä täysin absurdi ajatus, jota ei tue perussuomalaisetkaan.

Mitä mieltä sinä olet asiasta?

Olen tyytyväinen nykykäytäntöön, jossa rikollisen kohtalo katsotaan aina tapauskohtaisesti. Siihen vaikuttavat eri tekijät ja kovan rikoksen kohdalla karkoitus voi tapahtua ensimmäisenkin rikkeen kohdalla. Kannatan tapauskohtaista ajattelua.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Suomen lainsäädäntö takaa välttämättömän perustoimeentulon kaikille, tämän vuoksi meillä ei ole kerjäläisiä kaduilla (jos romanikeräjäläisiä ei lasketa). Sama lainsäädäntö koskee myös täältä oikeuden oleskeluun saaneita. Keppiä tosiaan voisi kyllä tosiaan kehitellä niin kantaväestön kuin maahanmuuttaja ttt-asiakkaita kohtaan.

Noh, joku keppi pitää olla joka tapauksessa. Toisaalta, jos systeemi olisi sellainen että turvapaikan ja oleskeluluvan (puhun nyt ja myöhemmin ts. suojelun perusteella ellen toisin mainitse) saaneet voitaisiin asuttaa ja ruokkia valtion piikkiin ilman että heille annetaan erikseen rahaa. Velvotteiden suorittaminen hyväksytysti voisi johtaa pienee rahalliseen päivärahaan (vaikkapa armeijan peruspäivärahan verran).

Ole hyvä. Vaikea sanoa. Ainakaan raha se ei ole. Tosin tännehän tulee todella vähän turvapaikanhakijoita. Korrektimpi kysymys olisi, miksi tänne tulee niin vähän?

Ruotsiin menee varmasti paljon sen takia että siellä on jo ennestään paljon mamuja. Tämä on minusta peruste pitää Suomenkin mamu-määrät vähäisinä.

Toki on mielenkiintoista mikä on se syy joka saa Suomeen hakemaan jos se ei ole taloudellinen etu. Ja toisekseen miksi turvapaikanhakijoiden määrä on laskenut kun taloudellista etuutta pienennettiin.

Mitä alueita Ruotsi määrittää turvallisiksi mitä Suomi ei, ja missä maissa / osissa maita? Voisin ottaa vuorostani linkkiä tähän, kiitos.

Käsittääkseni Ruotsi laskee koko Irakin turvalliseksi, Suomi ei laske keskisiä maakuntia (4kpl ymmärtääkseni). En löytänyt tästä valitettavasti lähdettä, pyrin löytämään sen. Yritin myös etsiä sitä kuinka paljon Suomessa olevista irakilaista turvapaikan tai oleskeluluvan saaneista on muualta kuin noilta neljästä maakunnasta mutta en löytänyt tietoa. Kuinka paljon Suomi on palauttanut niitä muualta Irakista, onko sinulla tietoa tästä?

En ala vänkäämään, mutta ghettoutumisen estämiseksi siinä ei keinoja ollut. Ei yhtään miten nykyisiä Varissuon kaltaisia keskittymiä saataisiin purettua esimerkiksi.

Nykyisten keskittymien purkamisesta en osaa sanoa mutta uusia ei sinne saisi päästää.

Tämä ei kyllä pidä paikkaansa, väärää faktaa kumpikin. Tai nyt voisit antaa tähänkin linkkiä, kiitos. Taloudelliset edut eivät SM:n mukaan ole vetovoimatekijänä Suomessa ja niitäkin on leikattu, sekä Suomesta turvapaikan saaminen on erittäin vaikeaa. Oleskeluvan saaminen ei ole mitenkään helppoa Suomessa. Linkkiä jos jostain toista tietoa!

Onko Suomesta oleskeluluvan saaminen vaikeata? Muistaakseni näistä prosenteista on keskusteltu aikaisemminkin.

Vapaaliikkuvuus. Siinä on perusoikeus, jota et voi ilman kattavia muutoksia peruslakiin muuttaa. Ei voida osoittaa asuntoa ja pakottaa asumaan siellä. Kuten olen ennenkin tuonut esille niin koulu- ja työelämäpoluilla saadaan asutusta hajautettua. Siitä on hyviä näyttöjä.

Eli valtio osoittaa kullekin perheelle/henkilölle asumispaikan ja siellä asutaan jollei omilla varoilla saa yksityisiltä markkinoilta asuntoa. Käsittääkseni oleskululuvan saaneita ja turvapaikan hakijoiden kohtelua säädellään ulkomaalaislaissa eikä perustuslaissa. Voin olla tässä väärässä mutta pointti on se että jos haetaan turvapaikkaa tai oleskelulupaa niin ei voi olla niin että kaikki voivat mennä Helsinkiin tai Vantaalle ja heille on järjestettävä asuminen. Se on mielestäni väärin.

Ei onnistu ilman irtisanoutumista kansainvälisistä sopimuksista koskien suojelua. Käytännössä täysin absurdi ajatus, jota ei tue perussuomalaisetkaan.

Voi olla mutta jotain keppiä on saatava. Ehkä sitten aikaisemmin esittämäni malli.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Noh, joku keppi pitää olla joka tapauksessa. Toisaalta, jos systeemi olisi sellainen että turvapaikan ja oleskeluluvan (puhun nyt ja myöhemmin ts. suojelun perusteella ellen toisin mainitse) saaneet voitaisiin asuttaa ja ruokkia valtion piikkiin ilman että heille annetaan erikseen rahaa. Velvotteiden suorittaminen hyväksytysti voisi johtaa pienee rahalliseen päivärahaan (vaikkapa armeijan peruspäivärahan verran).

Mitenkä tämä edistäisi maahanmuuttajien sopeutumista vallitsevaan kulttuuriin ja normaaliin elämänmenoon?


Ruotsiin menee varmasti paljon sen takia että siellä on jo ennestään paljon mamuja. Tämä on minusta peruste pitää Suomenkin mamu-määrät vähäisinä.

Varmasti yksi vaikuttava tekijä. Aika kumma ettei Suomeen kuitenkaan ole tullut turvapaikanhakijoita enemmän jos kerta täällä on niin hyvät taloudelliset edut ja helppo saada oleskelulupia?

Toki on mielenkiintoista mikä on se syy joka saa Suomeen hakemaan jos se ei ole taloudellinen etu. Ja toisekseen miksi turvapaikanhakijoiden määrä on laskenut kun taloudellista etuutta pienennettiin.

Suurin syy lienee pohjoismaiden maine turvallisina maina sekä luottamus oikeudenmukaiseen turvapaikanhakuprosessiin. Suomessa ei ole koskaan ollut mitenkään liberaali maahanmuuttopolitiikka mikä olisi houkutellut suuria määriä pakolaisia. Kuitenkin iso osa tulee salakuljetuksen tuomina, jolloin etäisyys ei ole ratkaisevin seikka, esim. Keski-Euroopasta pääsee nopeasti Pohjoismaihin.

Turvapaikanhakijoiden määrä ei laskenut heti kun ttt:tä leikattiin. Kuten historia opettaa ja SM linkissäni vahvisti - rahalla ja hakijamäärällä ei ole yhteyttä.


Käsittääkseni Ruotsi laskee koko Irakin turvalliseksi, Suomi ei laske keskisiä maakuntia (4kpl ymmärtääkseni). En löytänyt tästä valitettavasti lähdettä, pyrin löytämään sen. Yritin myös etsiä sitä kuinka paljon Suomessa olevista irakilaista turvapaikan tai oleskeluluvan saaneista on muualta kuin noilta neljästä maakunnasta mutta en löytänyt tietoa. Kuinka paljon Suomi on palauttanut niitä muualta Irakista, onko sinulla tietoa tästä?

Käsität väärin. Tänä vuonna Ruotsi on myöntänyt oleskeluluvan 464:lle irakilaiselle ja kielteisen 445:lle. Ainoa ero maiden välillä oli joidenkin kurdiryhmien palauttaminen tietyille alueille kun taas Suomi empi pidempään. Suomella ja Ruotsilla on yhteneväinen näkemys Irakin turvallisuustilanteesta.

Onko Suomesta oleskeluluvan saaminen vaikeata? Muistaakseni näistä prosenteista on keskusteltu aikaisemminkin.

Suomi on sitoutunut samoihin velvoitteihin kuin muutkin Euroopan maat, joten prosentteja on vaikea verrata. Suomen suurimmat hakijaryhmät ovat nimenomaan näistä maista joissa kansainvälisen suojelun kriteerit täyttyvät. Samalla tavalla toimimme kuin muutkin. Muille epäselville tapauksille Suomen linjanveto ei ole mitenkään löyhää, jopa päinvastoin.

eli valtio osoittaa kullekin perheelle/henkilölle asumispaikan ja siellä asutaan jollei omilla varoilla saa yksityisiltä markkinoilta asuntoa. Käsittääkseni oleskululuvan saaneita ja turvapaikan hakijoiden kohtelua säädellään ulkomaalaislaissa eikä perustuslaissa

No ei säädellä. Perustuslailliset oikeudet ovat pakolaisasemassa olevilla samat kuin kantaväestöllä. Tämän vahvistaa myös Suomen allekirjoittama pakolaisten oikeusasemaa koskeva yleissopimus. Sieltä kohta: 26 artikla

Liikkumisvapaus

Jokaisen sopimusvaltion on myönnettävä sen alueella laillisesti oleskelevalle pakolaiselle oikeus valita siellä asuinpaikkansa ja liikkua siellä vapaasti, kuitenkin niin, että samojen olosuhteiden vallitessa ulkomaalaisille yleensä määrättyjä rajoituksia sovelletaan.



Voin olla tässä väärässä mutta pointti on se että jos haetaan turvapaikkaa tai oleskelulupaa niin ei voi olla niin että kaikki voivat mennä Helsinkiin tai Vantaalle ja heille on järjestettävä asuminen. Se on mielestäni väärin.

Oletkin tässäkin väärässä. Helsingin, Vantaan tai Turun ei ole järjestettävä heille asuntoa, ts. antaa kuntapaikkaa, mutta heillä on oikeus omin keinoin muuttaa haluamaansa kuntaan asumaan mikäli pystyvät hankkimaan itselleen asunnon.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Mitenkä tämä edistäisi maahanmuuttajien sopeutumista vallitsevaan kulttuuriin ja normaaliin elämänmenoon?

Kielen oppiminen lienee parhain keino sopeutua suomalaiseen yhteiskuntaan?

Varmasti yksi vaikuttava tekijä. Aika kumma ettei Suomeen kuitenkaan ole tullut turvapaikanhakijoita enemmän jos kerta täällä on niin hyvät taloudelliset edut ja helppo saada oleskelulupia?

No tätä voi spekuloida aika moneen suuntaan. En osaa oikeasti sanoa mikä tuohon on vaikuttanut. Tärkeintä on se mihin nyt mennään ja suunta on oikea, joskin haluaisin nähdä vieläkin tiukennuksia tiettyihin epäkohtiin josta tässäkin on keskusteltu.

Suomessa ei ole koskaan ollut mitenkään liberaali maahanmuuttopolitiikka mikä olisi houkutellut suuria määriä pakolaisia. Kuitenkin iso osa tulee salakuljetuksen tuomina, jolloin etäisyys ei ole ratkaisevin seikka, esim. Keski-Euroopasta pääsee nopeasti Pohjoismaihin.

Mutta riski jäädä kiinni vaikeutuu ja lentää ulos Dublin-menettelyn kautta vai mitä?

Turvapaikanhakijoiden määrä ei laskenut heti kun ttt:tä leikattiin. Kuten historia opettaa ja SM linkissäni vahvisti - rahalla ja hakijamäärällä ei ole yhteyttä.

Muutokset eivät varmaan näy heti tilastoissa, tieto ei kulje samantien turvapaikan hakijoille. Aikaisemmin Suomen löysähkö perheenyhdistämispolitiikka oli varmasti yksi syy turvapaikan hakijoiden määriin.

Käsität väärin. Tänä vuonna Ruotsi on myöntänyt oleskeluluvan 464:lle irakilaiselle ja kielteisen 445:lle.

Eli voidaanko olettaa että nämä kaikki tulivat ko. neljästä maakunnasta? Siis hyväksytyt. Onko noista hylätyistä kuinka moni Dublin-perusteella hylätty?

Mites nuo palautukset, kuinka paljon Suomesta on palautettu oleskeluluvan saaneita turvallisille alueille?

Suomen suurimmat hakijaryhmät ovat nimenomaan näistä maista joissa kansainvälisen suojelun kriteerit täyttyvät. Samalla tavalla toimimme kuin muutkin.

Prosenttien pitäisi silloin olla suhteen samanlaiset eri maista kun käsitellään samoilta alueilta tulevien turvapaikan hakijoihin vai mitä? En tiedä onko näin, ajattelin tutkia vähän enemmän jos jostain löytyisi tilastoja.

Oletkin tässäkin väärässä. Helsingin, Vantaan tai Turun ei ole järjestettävä heille asuntoa, ts. antaa kuntapaikkaa, mutta heillä on oikeus omin keinoin muuttaa haluamaansa kuntaan asumaan mikäli pystyvät hankkimaan itselleen asunnon.

Tätä tarkoitinkin. Eli ts. oleskeluluvan saaneet saavat liikkua vapaasti mutta heille ei ole pakkoa järjestää asumista mistä tahansa vaan yhteiskunta voi järjestää heille asumispaikan vaikkapa Sodankylästä ja muualla asuminen on oleskeluluvan saaneiden omalla vastuulla, ts. kuntien ei tarvitse heille järjestää asuntoa.

Ja jos valtio ei anna rahaa vaan asunnon + ruoan jne niin teoriassa oleskeluluvan saaneet eivät voi keskittyä esim. Varissuolle ilman että he hommaavat rahaa itse asumisen järjestämiseen. Vai mitä?
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Kielen oppiminen lienee parhain keino sopeutua suomalaiseen yhteiskuntaan?

Ehkä näin, mutta paras keino sopeutua suomalaiseen yhteiskuntaa on elää maan tavalla, niissä rajoissa mitä yhteiskunta antaa.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Kielen oppiminen lienee parhain keino sopeutua suomalaiseen yhteiskuntaan?

Ja kieltä opitaan parhaiten viemällä perusoikeuksia pois ja kiristämällä jollain laitosruokailulla? Täysin absurdi ehdotus.



No tätä voi spekuloida aika moneen suuntaan.

Ei sitä kovin moneen suuntaan voi spekuloida, tuntuu olevan yllättäen sinulla taas vaikeuksia myöntää olleesi asiassa väärässä.

Mutta riski jäädä kiinni vaikeutuu ja lentää ulos Dublin-menettelyn kautta vai mitä?

En ymmärrä? Riski jäädä kiinni vaikeutuu? Dublin-menettely ei suinkaan tarkoita sitä mihin maahan turvapaikanhakija on ensimmäiseksi saapunut vaan mistä hän on hakenut turvapaikkaa.

Muutokset eivät varmaan näy heti tilastoissa, tieto ei kulje samantien turvapaikan hakijoille. Aikaisemmin Suomen löysähkö perheenyhdistämispolitiikka oli varmasti yksi syy turvapaikan hakijoiden määriin.

Heh, miten nämä kaksi asiaa eli a) toimeentulotuen määrä ja sen muutokset ja b) perheenyhdistämispolitiikka ja sen muutokset korreloivat turvapaikanhakijoiden määrää? Otannaksi vaikka 2000-luku. Eli miten näet mitkäkin lakimuutokset vaikuttaneen hakijamääriin?

Eli voidaanko olettaa että nämä kaikki tulivat ko. neljästä maakunnasta? Siis hyväksytyt. Onko noista hylätyistä kuinka moni Dublin-perusteella hylätty?

Tapaukset käydään aina yksilöllisesti läpi, en voi sanoa pitääkö olettamus paikkansa. Hylätyistä dublinin perusteella oli tuon linkin mukaan vajaa sata muistaakseni. POINTTI oli kuitenkin se, että väitit Ruotsin katsovan koko Irakin olevan turvallinen mikä tarkoittaisi n. tuhatta kielteistä päätöstä. Myönnätkö, että olit väärässä?

Mites nuo palautukset, kuinka paljon Suomesta on palautettu oleskeluluvan saaneita turvallisille alueille?

En osaa sanoa. Riippuu lupien pituuksista. Jos esimerkiksi hakija x Pohjois-Irakista on saanut vuoden oleskeluluvan vuonna 2007 ja 2008 alue on katsottu turvalliseksi niin käännytys on mahdollinen.

Prosenttien pitäisi silloin olla suhteen samanlaiset eri maista kun käsitellään samoilta alueilta tulevien turvapaikan hakijoihin vai mitä? En tiedä onko näin, ajattelin tutkia vähän enemmän jos jostain löytyisi tilastoja.

Kyllä, mutta kun kyse ei ole siitä. Kun katsot vaikka Ruotsinkin tilastoja niin sieltä tulee paljon hakijoita muistakin valtioista. Suomessa ei muita suuria ryhmiä bulgaarien lisäksi ole oikein ollut lähivuosina. ELI : Suomi, Ruotsi ja muut kansainväliset sopimukset allekirjoittaneet maat seuraavat samoja käytäntöjä näistä ns. sotatila-maista tulevien kanssa.

Tätä tarkoitinkin. Eli ts. oleskeluluvan saaneet saavat liikkua vapaasti mutta heille ei ole pakkoa järjestää asumista mistä tahansa vaan yhteiskunta voi järjestää heille asumispaikan vaikkapa Sodankylästä ja muualla asuminen on oleskeluluvan saaneiden omalla vastuulla, ts. kuntien ei tarvitse heille järjestää asuntoa.

Tämähän on nyt käytäntönä. Toki pakolainen itse määrittää mistä hän kuntapaikkaa hakee, kunta saa päättää myöntääkö vai ei. Nykyään 80 % oleskeluvan saaneista vähintään siirtyy itsenäisesti kuntiin omin avuin. Mikäli pakolainen asunnon onnistuu saamaan niin kunnan on toimeentulolain mukaan otettava varaton pakolainen "asiakkaaksi". Tämä kannattaakin, koska valtio maksaa viulut tämän jälkeen seuraavat 3 vuotta.

Ja jos valtio ei anna rahaa vaan asunnon + ruoan jne niin teoriassa oleskeluluvan saaneet eivät voi keskittyä esim. Varissuolle ilman että he hommaavat rahaa itse asumisen järjestämiseen. Vai mitä?

Ei. Vapaaliikkuvuus ja samat perusoikeudet kuin kantaväestöllä. Teoriassa toki, mutta tämä vaatisi mittavia muutoksia. Villinä ajatuksena korkeintaan sinun päässä, ei tämä ole perussuomalaisten Nuivassa.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Ehkä näin, mutta paras keino sopeutua suomalaiseen yhteiskuntaa on elää maan tavalla, niissä rajoissa mitä yhteiskunta antaa.

Ongelma on siinä että "maassa maan tavalla" kirjaimellisesti tulkittuna antaa mahdollisuuden olla opettelematta yhtään kieliä eli keppiäkin tarvitaan.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Ongelma on siinä että "maassa maan tavalla" kirjaimellisesti tulkittuna antaa mahdollisuuden olla opettelematta yhtään kieliä eli keppiäkin tarvitaan.

Eli ääritapausten osalta voidaan sanoa, että maan tavassa on vikaa, kun se mahdollistaa tuota?
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Ja kieltä opitaan parhaiten viemällä perusoikeuksia pois ja kiristämällä jollain laitosruokailulla? Täysin absurdi ehdotus.

Mitä perusoikeuksia ollaan viemässä pois? Valtio tarjoaa tarvittavan ylläpidon.

Ei sitä kovin moneen suuntaan voi spekuloida, tuntuu olevan yllättäen sinulla taas vaikeuksia myöntää olleesi asiassa väärässä.

No jos et sinäkään asiasta tiedä niin kyllähän silloin jää aika paljon spekulaatiota asialle. Mikä tänne vetää jos ei taloudelliset edut?

En ymmärrä? Riski jäädä kiinni vaikeutuu? Dublin-menettely ei suinkaan tarkoita sitä mihin maahan turvapaikanhakija on ensimmäiseksi saapunut vaan mistä hän on hakenut turvapaikkaa.

Mitä tapahtuu jos poliisi huomaa Saksassa ilman papereita olevan esim. somalialaisen kansalaisen?

Heh, miten nämä kaksi asiaa eli a) toimeentulotuen määrä ja sen muutokset ja b) perheenyhdistämispolitiikka ja sen muutokset korreloivat turvapaikanhakijoiden määrää? Otannaksi vaikka 2000-luku. Eli miten näet mitkäkin lakimuutokset vaikuttaneen hakijamääriin?

Onko kiristynyt perheenyhdistämispolitiikka vaikuttanut hakijamääriin?

Tapaukset käydään aina yksilöllisesti läpi, en voi sanoa pitääkö olettamus paikkansa. Hylätyistä dublinin perusteella oli tuon linkin mukaan vajaa sata muistaakseni. POINTTI oli kuitenkin se, että väitit Ruotsin katsovan koko Irakin olevan turvallinen mikä tarkoittaisi n. tuhatta kielteistä päätöstä. Myönnätkö, että olit väärässä?

Jos sinä tiedät varmasti että Ruotsi ei pidä noita neljää maakuntaa turvallisina, myönnän olleeni väärässä.

En osaa sanoa. Riippuu lupien pituuksista. Jos esimerkiksi hakija x Pohjois-Irakista on saanut vuoden oleskeluluvan vuonna 2007 ja 2008 alue on katsottu turvalliseksi niin käännytys on mahdollinen.

Norjasta ja Ruotsista on palautettu lentokonelasteittain ihmisiä Irakiin. En muista nähneeni että Suomessa olisi tällaista tehty. Tässä olisi varmasti skarpattavaa siltä osin kuin alueet on määritelty turvalliseksi.

ELI : Suomi, Ruotsi ja muut kansainväliset sopimukset allekirjoittaneet maat seuraavat samoja käytäntöjä näistä ns. sotatila-maista tulevien kanssa.

Niin tätä tarkoitinkin kun sanoin "käsitellään samoilta alueilta tulevien turvapaikan hakijoihin vai mitä".

Tämähän on nyt käytäntönä. Toki pakolainen itse määrittää mistä hän kuntapaikkaa hakee, kunta saa päättää myöntääkö vai ei. Nykyään 80 % oleskeluvan saaneista vähintään siirtyy itsenäisesti kuntiin omin avuin. Mikäli pakolainen asunnon onnistuu saamaan niin kunnan on toimeentulolain mukaan otettava varaton pakolainen "asiakkaaksi". Tämä kannattaakin, koska valtio maksaa viulut tämän jälkeen seuraavat 3 vuotta.

No tässä on selkeä epäkohta joka tulisi muuttaa. Tämähän nimenomaan edesauttaa ghettojen syntymistä. Mitä itse tekisit tälle?

Ei. Vapaaliikkuvuus ja samat perusoikeudet kuin kantaväestöllä. Teoriassa toki, mutta tämä vaatisi mittavia muutoksia. Villinä ajatuksena korkeintaan sinun päässä, ei tämä ole perussuomalaisten Nuivassa.

Mittavia muutoksia tämän suhteen haluaisinkin ja jos mietitään ghettotumista niin millään näpertelyillä sitä ei saada estettyä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös