Eli ääritapausten osalta voidaan sanoa, että maan tavassa on vikaa, kun se mahdollistaa tuota?
Kyllä eli "maan tapaa" pitää muuttaa tältä osin.
Eli ääritapausten osalta voidaan sanoa, että maan tavassa on vikaa, kun se mahdollistaa tuota?
Mitä perusoikeuksia ollaan viemässä pois? Valtio tarjoaa tarvittavan ylläpidon.
No jos et sinäkään asiasta tiedä niin kyllähän silloin jää aika paljon spekulaatiota asialle. Mikä tänne vetää jos ei taloudelliset edut?
Mitä tapahtuu jos poliisi huomaa Saksassa ilman papereita olevan esim. somalialaisen kansalaisen?
Onko kiristynyt perheenyhdistämispolitiikka vaikuttanut hakijamääriin?
Jos sinä tiedät varmasti että Ruotsi ei pidä noita neljää maakuntaa turvallisina, myönnän olleeni väärässä.
Norjasta ja Ruotsista on palautettu lentokonelasteittain ihmisiä Irakiin. En muista nähneeni että Suomessa olisi tällaista tehty. Tässä olisi varmasti skarpattavaa siltä osin kuin alueet on määritelty turvalliseksi.
No tässä on selkeä epäkohta joka tulisi muuttaa. Tämähän nimenomaan edesauttaa ghettojen syntymistä. Mitä itse tekisit tälle?
Mittavia muutoksia tämän suhteen haluaisinkin ja jos mietitään ghettotumista niin millään näpertelyillä sitä ei saada estettyä.
Vielä kerran : pakolaisasemassa olevalla henkilöllä on kaikki perusoikeudet mitä kantaväestöllä. Vapaaliikkuvuus, oikeus päätöksiin omasta elämästään, asumisestaan jne.
Juuri linkitin sisäasiaministeriön julkaisun asiasta. Miksi rimpuilet vielä? Koko Eurooppaan vetää turvalliset olo, mahdollisuus elää rauhassa elämää. Vain pieni osa tulee Suomeen.
Pakolaisena oleminen tai pakolaiseksi lähteminen ei ole koskaan rikos. Todennäköisesti Saksan poliisi haastattelee henkilöä ja hän hakee turvapaikkaa.
Pyysin sinua arvoimaan, älä kiemurtele vaan vastaa.
Käsittämätön logiikka. Ensinnäkin : SINÄ väitit, että Ruotsi pitää KOKO Irakia turvallisena. Tilastot todistivat heti sinun olevan väärässä. Sitten puhut neljästä maakunnasta, joita Suomi pitää turvattomana - linkki muuten tästä käytännöstä Suomessa, kiitos.
Mistä yleensä näet tälläistä tapahtuvan? Johtunee siitä, että Ruotsissa ja Norjassa irakilaisia hakijoita on paljon enemmän. Suhteellisesti myös Suomesta ollaan palautettu irakilaisia tph:ta.
Valtiohan on koittanut porkkanalla kuntia patistaa, mutta miettii jo keppiä kun suurin osa kunnista ei ota osaa asiaan.
Ei kuitenkaan perusihmisoikeuksien kustannuksella. Keinoja olenkin luetellut ylhäällä.
Summa summarum: olet erittäin kiinnostunut selvästi näistä asioista ja olet Nuivan lukenut. Kuitenkin huomaan, että sinulla on hirveästi väärää tietoa asioista
ja täysin epärealistisia ajatuksia mihin suuntaan maahanmuuttopolitiikka pitäisi edetä. Haluat asioiden kuten ihmisoikeuksien, tasa-arvon muuttuvan mitkä ovat oikeusvaltion kivijalkoja.
Minä kysyin mikä vetää Suomeen. Tähän sinulla ei ollut faktatietoa.
Noniin eli ns. jää kiinni. Tätä tarkoitin.
En osaa arvioida. Vastaatko nyt kysymykseeni?
et nyt taaskaan ymmärtänyt. Jos sinä sanot että tiedät varmasti tämän olevan tilanne Ruotsin suhteen, niin myönnän auliisti olleeni väärässä. En pyytänyt sinua todistamaan mitään, minulle riittää se jos sanot tietäväsi tämän faktana.
Tässä muuten eriävä näkemys:
Ihan lehtiartikkeleista eli en ole nähnyt tästä uutisointia, siksi kysynkin sinulta. Ja ihan tarkennuksen vuoksi, puhutko nyt palauttamisesta vai käännyttämisestä jotka käsittääkseni ovat eri asioita? Taisit aikaisemmin puhua käännyttämisestä tai sitten se liittyi eri asiaan.
Perusihmisoikeudet eivät määrittele esim. toimeentulotuen määrää tai laatua.
Ja toisaalta vaikuttaa siltä että sinäkin olet esittänyt vääriä tietoja esim. Ruotsin toimista sekä Suomen ja Ruotsin välisistä eroista.
Yhteiskunta ei ole koskaan täysin tasa-arvoinen mutta perusoikeudet pitää olla. Esim. se miten toimeentulo järjestetään maahanmuuttajille on pitkälti Suomen itsensä päätettävissä ilman että mennään perustuslain tai ihmisoikeussopimusten alueelle.
Huomattavista poliitikoista mm. Soinivaara on vaatinut Saksan mallia jossa pakolaisille annetaan asunto+ruoka+perusterveydenhoito ja pieni rahasumma nykyisen mallin sijaan.
Ja mitä tulee siihen että Ruotsi noudattaa samoja ohjeistuksia kuin Suomi niin ainakaan UNHCR ei ole tästä täysin samaa mieltä.
Vuonna 2008 Ruotsi sopi Irakin kanssa, että sen on otettava vastaan Ruotsin palauttamat irakilaiset. Viimeksi keskiviikkona Ruotsi palautti Irakiin joukon kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneita.
Mikä pointti oli? Tottakai jokapaikassa on kiinnijäämisen mahdollisuus, mutta silti Keski-Euroopasta jatketaan myös kohti pohjoista.
Kiristymisen myötä nähtiin mm. historian huippuvuosi turvapaikanhakijoiden määrässä. Toisin sanoen turvapaikanhakijoiden määrää on todella vaikea ennustaa.
Tässä olet oikeassa, että Ruotsi katsoo Bagdadin alueen turvalliseksi, mutta Suomi ei, joka noudattaa tässä pitkälti UNHCR:n ja erityisesti Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen linjausta.
Määrittää sen, että ihmiset ovat tasa-arvoisia. Pakolaisen statuksen saanut on samassa asemassa kuin kantaväestö. Piste.
Niin, sinä annoit ymmärtää, että Ruotsi ei ota vastaan irakilaisia turvapaikanhakijoita, vaan palauttaa ne.
Tätä kohtaa Bagdadista en muistanut ja olin väärässä.
Se ei mene noin. Pakolaisten oikeusasemaa määrittämä yleissopimus määrittää tarkkaan pakolaisen aseman ja heillä on täysin samat perusoikeudet kuin kantaväestöllä.
Niin turvapaikanhakijoille ei pakolaisille. Tarkoittaa siis vastaanottokeskuksissa oleville turvapaikanhakijoille. Suomessa tuo osittain on jo käytössä. Ei toki kunnassa asuville kuten sinä ehdotit, koska Soininvaarakin tietää pakolaisten asemasta.
Tässähän on kyse siitä, että viranomaisten pitää sopia palautukset. Edelleen, Suomikin palauttaa Irakiin turvapaikanhakijoita kuten Ruotsikin.
Pointti oli se että etäisyydellä on merkitys koska Suomeen on huomattavasti vaikeampi tulla kuin esim. etelä- tai keski-Eurooppaan.
Ok, jäämme odottamaan uusien sääntöjen vaikutusta. Ruotsissahan uudet säännökset lopettivat perheenyhdistämiset lähes kokonaan.
Tämä selvä.
Ovatko ihmiset tasa-arvoisia jos turvapaikan saanut on jo nyt eri asemassa kuin pakolainen?
Eli onko tilanne siis se että oleskeluluvan ts. perusteilla saaneen toimeentulotukea ei voida muuttaa ilman perustuslain muuttamista tai irtisanoutumista joistain kv-sopimuksista? Onko niissä eksplisiittisesti sanottu että toimeentulotuki pitää olla sama kuin omille kansalaisille ilman tulkintavaraa?
Sisäministeriön mukaan ym. oleskeluluvan saaneet eivät saa pakolais-asemaa.
Onko tämä ristiriidassa tuon Finlexin pykälän kanssa?
Kerrohan mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Millä tavalla em. tapaus eroaa yhteiskunnan silmissä pakolaisaseman saaneiden kanssa?
Siitähän tässä keskustelussa oli kyse.
Niin, Suomea koskee yleissitovuus pakolaisten osalta, tämä siis ilmeisesti kv-sopimusten kautta.
Jos oleskelukuvan saaneilla (ts. perusteet) ei ole pakolaisasemaa, niin ko. yleissitovuus ei koske heitä vai mitä?
Oletko tosissasi tämän vänkäämisen kanssa? Ulkomaalaislaki määrittää, että Suomessa laillisesti oleville (eli kaikki oleskeluluvat ja pakolaisasema) on oikeus vapaaseen liikkuvuuteen, asuinpaikkansa valitsemiseen, toimeentulotukeen jne. FINLEX - Ajantasainen lainsäädäntö: 30.4.2004/301
Positiivinen syrjintä, rasismi. Yy-yy.1936 on ansiokkaasti paljon jauhanut tästä vapaasta liikkuvuudesta ja asuinpaikan valinnasta, mutta syyllistytäänkö tässä asuinpaikan valinnassa positiiviseen syrjintään? Jos Pertti Peräseinäjoelta tulee PK-seudulle niin ne varmaan nauraa sossussa, että lähdehän nyt takasin samalla junalla, kun asuntoa et vuosiin täältä saa. Taitaa olla eri ääni kellossa, kun sinne tulee maahanmuuttaja, ettei vaan saada rasistin leimaa.
Positiivinen syrjintä, rasismi. Yy-yy.
Näinhän se menee. Varsinkin Helsingin kaupungin kämppien jakaminen ja niissä asuminen on tehty aivan helvetin tyhmällä tavalla. Se tosin on eri ketjun asiaa.
Yritin olla nokkela ja matkia tulevia kannanottoja, joissa puolustetaan maahanmuuttajien positiivista syrjintää ja syyllistetään syrjintää kokeneet Pertti Perussuomalaiset rasisteiksi koska äärioikeisto, rasismi, vastuullisuus ja Halla-Aho.Byhyy sullekin vaan, kun totuus iskee silmille. Ja miksi se ei olisi tämän ketjun asiaa, jos sillä saadaan mamuja suuremmalle alueelle ettei kaikki pakkaannu samaan läjään. Siitä nyt varmaan ollaan samaa mieltä, ettei se ole hyväksi.
Jos kyseessä on ulkomaalaislain pykälä eikä perustuslain tai kv-sopimusten määrämä asia niin sitä on helpompi muuttaa. Suomalaiset ovat sitoutuneet pakolaisten kohtelemiseen tietyllä tavalla mutta oleskeluluvan saaneilla ei ole pakolaisen asemaa.
Ja jos väliaikaisen oleskeluluvan saaneilla on jo rajoitetut oikeudet niin ei voida väittää että kaikki ovat tasa-arvoisessa asemassa. Lisäksi Suomi saa itse määrittää kenelle antaa A tai P luokan oleskelulupia, pl. tietyt EU-alueen säädökset jotka näihin vaikuttaa joilla ei ole tässä merkitystä.
1936 on ansiokkaasti paljon jauhanut tästä vapaasta liikkuvuudesta ja asuinpaikan valinnasta, mutta syyllistytäänkö tässä asuinpaikan valinnassa positiiviseen syrjintään? Jos Pertti Peräseinäjoelta tulee PK-seudulle niin ne varmaan nauraa sossussa, että lähdehän nyt takasin samalla junalla, kun asuntoa et vuosiin täältä saa. Taitaa olla eri ääni kellossa, kun sinne tulee maahanmuuttaja, ettei vaan saada rasistin leimaa.
Näinhän se menee. Varsinkin Helsingin kaupungin kämppien jakaminen ja niissä asuminen on tehty aivan helvetin tyhmällä tavalla. Se tosin on eri ketjun asiaa.
Oleskeluluvan saaneilla on pakolaisasema, ainoastaan toissijaisen suojelun saaneilla ei virallisesti ole tätä asemaa.
Miksi suomalaiset haluaisivat eriarvoistaa niiden ihmisten asemaa, jotka kuitenkin kokovat suojelun tarpeessa? Tämähän ei ole käytäntö ja puhut nyt vaan mahdollisuudesta muuttaa sitä. Kyllä kaiketi mahdollisuus olisi periaatteessa päättää ja muuttaa vaikka mitä, mutta se vaatisi perustuslaillisen muutoksen koska nämäkin henkilöt ovat laillisessa asemassa Suomessa.
Kaikki suojeluntarpeessa ja kuntiin muuttaneet ovat. Väliaikaisia lupia myönnettiin jossain vaiheessa ja silloin turvapaikanhakijat jäivät asumaan vastaanottokeskuksiin rajatuin oikeuksin esim. omaan asuntoon tai työntekoon. Tästä oli erittäin huonot kokemukset.
Pointti on juuri ghettoutumisen estämisessä. Kun kaikilla oleskeleluvan saaneilla on mahdollisuus käytännössä ottaa kämppä mistä haluaa ja sossu maksaa niin he kerääntyvät samoille alueille. Hakunila ja Varissuo lienevät tästä parhaita esimerkekjä. Minusta henkilö jonka annetaan olla Suomessa suojelun nimissä ei pitäisi olla asemassa missä hän voi vaatia päästä asumaan minne haluaa. Siis käytännössä.
Nyt jäi vieläkin minulle epäselväksi että vaatiiko se todellakin perustuslain muuttamista? Minä näkisin että se liittyy ulkomaalais- ja toimeentulolakien piiriin.
Eli summasummarum, Suomi pystyy omilla toimillaan vaikuttamaan missä oleskeluluvan saaneet asuvat ilman että sen tarvitsee muuttaa perustuslakia tai rikkoa kv-sopimuksia. Ghettoutumisen estäminen on mielestäni tärkeämpää kuin oleskeluluvan saaneiden toiveet asua samassa kasassa tietyillä alueilla.
Menee jo pahasti toiston puolelle, mutta eihän he vaadikaan päästä tietylle alueelle, vaan he itsenäisesti muuttavat jos saavat takuuvuokrat jne kasaan.
Iso asia tässä nyt on se, vapaaliikkuvuus jota ei voida rajoittaa.
En ole lakiasioiden asiantuntija, joten en voi varmaksi sanoa, mutta mikäli he saavat oikeuden laillisesti asua kunnassa
Realistisempi vaihtoehto olisi antaa näitä b-lupia ja tätä kautta estää muutto kuntiin. Se taas ei palvelisi ketään.
Mielestäni ghettoutumisen estäminen ei voi tapahtua pakkokeinoin, vaan asutuksen hajauttamisen ympäri Suomea.
Ei pysty.
Kuka maksaa takuuvuokrat ja muut asumiskulut kun kyseessä on työtön oleskelulupalainen?
Ei tämä toistamalla miksikään muutu. Vapaa liikkuvuus on tietysti sallittua mittä vapaaseen liikkuvuuteen ei liity mitenkään yhteiskunnan velvollisuus kustantaa asuminen missä tahansa alueella.
No kysytään nyt sitten näin päin; milloin oleskeluluvan saanut (ts. perusteet) saa oikeuden laillisesti asua haluamassaan kunnassa? Jos on A tai P oleskelulupa?
No jos tällä estetään ghettoutumista niin se palvelee kaikkia.
Mutta voiko asutuksen hajauttaminen toteutua ilman pakkoa? Tähän asti tulokset ovat olleet huonot. Aika monelle heimo-yhteiskuntaan tottuneelle samassa paikassa asuminen on tärkeämpää kuin mikään muu, varsinkin kulttuureissa joissa työnteko ja opiskelu ovat vähän vieraampia käsitteitä kuin Suomessa.
No pystyyhän, onhan se jo tässäkin ketjussa ja tässäkin viestissä näytetty. Jos tarjotaan vain B-luokan oleskelulupia niin keinot löytyvät helposti.
Itsenäisesti muuttavat maksavat itse. Asumiskulut maksaa (kohtuulliset) sen kunnan sosiaalitoimi mikäli pakolainen on työtön.
Se liittyy taas perusoikeuteen vähimmäisen toimeentulon turvaamiseen. Eli velvollisuus on ihan sama kuin kantaväestöön kuuluvilla.
Vastaanottokeskukset ovat tarkoitettu väliaikaiseen asumiseen, ei pysyvään. Se ei palvele ketään ja hidastaa kotoutumista suuresti.
Voi. Kuten sanoin niin on hyviäkin kokemuksia. Kuntien haluttomuus ja vastuuntunnottomuus ovat pääsyitä pääkaupunkiseudulle muuttamiseen. Perhe on pääsyy tottakai asuinpaikkaa valitessa, mutta ei kaikilla ole ydinperhettä Suomessa odottamassa.
No eihän. Se vaatii muutoksia myös lakiin eikä sellaisia vastaanottokeskuksia ole olemassa, jossa on pysyvää asutusta. Siitä vasta ghetot syntyisivätkin!