Kirkko eroon valtiosta – nyt vai heti?

  • 614 861
  • 7 275

Morgoth

Jäsen
Oli taustalla mikä tahansa, niin toivon ettei Porvoon vastaavan tapainen kohtalo toteudu: tuossa tapauksessa loppuviimein pienestä jurrisesta päähänpistosta tuli helvetin kova lasku. Kaikkien kannalta olisi parempi, jos tuhotun kirkon lisäksi kyseessä olisi jo valmiiksi varsin tuhoutunut ihmiselämä.

Tuhopolttajien älykkyysosamäärä on keskimääräistä alhaisempi (lähde Hannu Lauerma jossakin kirjassaan).
 

Animal

Jäsen
Näiden "black metal - jamppojen" uskomukset ovat yhtä kuin kristinuskon vastustamista ja ikivanhan pohjolan kultturin ylläpitämistä.

En pidä sitä naurettavana, päinvastoin.

Ihan pakko kysyä. Mitäköhän on tämä "ikivanha pohjolan kulttuuri" jota nämä BM -piirit ovat ylläpitämässä? Aika vähän siellä on arkeologeja tai historiantutkijoita, mutta enemmän työttömiä, alkoholisteja, pätkätyöläisiä ja syrjäytyneitä.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Jaa, omasta näkökulmasta kyllä "Loputon Gehennan liekki" oli yksi parhaimpia kotimaisia komedioita vuosikausiin. Joillekin kai tuo on sitten totisinta totta. Joka tapauksessa, ateisteista ei kyse.

Jos puhut yleisellä tasolla norjalaisista ja suomalaisista alan ihmisistä, niin älä yleistä pariin dokkarissa näkemääsi hahmoon.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Jos puhut yleisellä tasolla norjalaisista ja suomalaisista alan ihmisistä, niin älä yleistä pariin dokkarissa näkemääsi hahmoon.
Ehkä näin, joskaan en silti pidä näitä BM-larppaajia mitenkään järjen jättiläisinä yleisestikään. Mutta tässä nyt mennään pahasti metsään alkuperäisestä pointista itsellä, mikä siis oli, että näitä tuskin voi ateisteiksi myöskään väittää. Oletko tästä eri mieltä?
 

Van Cleef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, suomalainen/kansainvälinen jääkiekko
@Van Cleef tuossa yllä veti jeremiadinsa, Moosesta toki enimmäkseen.
Antaa perspektiivin juutalaisten maailmaankuvaan. Tai siis voi antaa näkemyksen Israelin valtion toimintaan. Toisen posken kääntäminen ei ole vaihtoehto heille.

Odotan innolla Uuden Testamentin valittuja paloja.

Hyviä nostoja, mutta varmaan samalla vaivannäöllä pystyt listaamaan ne viralliset ja vakavasti otettavat kristilliset yhteisöt jotka a) pitävät näitä 3000 - 6000 vuotta vanhoja paimentolaistekstejä, kertomuksia ja legendoja opinkappaleinaan b) ja jos niitä yhteisöjä löytyy niin sen jälkeen kerrot mitkä näistä ovat niitä. Ja jos virtaa riittää, niin etsippä vastaavanlaiset lainaukset uudesta testamentista.

Ei tarvitse olla uskovainen perehtyäkseen uskontojen ja kristillisen kirkon historiaan selvittääkseen sen mikä ero on VT:lla ja UT:lla ja mikä on VT:n tarkoitus kristinuskossa.

Nostoja, valittuja paloja...Näinhän aina sivuutetaan nämä hirveydet mitä raamatussa on. Sanoin jo tekstissä ja korostin sitä, että esimerkkini ovat vain joitain esimerkkejä (valitsin lyhyempiä tilan säästämiseksi ja Mooseshan nyt oli "melko" tärkeä henkilö koko raamatussa...hän on oikeastaan ainoa, joka nähnyt Jumalan koko "mahtavuudessaan". Yksi tyyppi! Sekin on ristiriitainen. Raamatussa on ettei kukaan ole nähnyt Luojaa, mutta kuitenkin Mooses on, face to face. Kirjoittajalta nerokas peite sille ettei kukaan näe Jumalaa, koska fiktiivinen hahmo, että kukaan EI SAA nähdä häntä.). En rupea koko raamattua tai Barkerin kirjaa tänne listaamaan. Lukekaa ne itse.
Olen sanonut aiemmissa viesteissä, että me tiedämme varmaan kaikki ne hyvät kohdat ja Uusi Testamentti ei ole niin sotaisa, se on totta, mutta kuten Jeesus sanoi (jos hän edes oli olemassa): "Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän" (Johannes 14:9), "Minä ja Isä olemme yhtä."(Johannes 10:30).
Uusi Testamentti on missattu mahdollisuus. Jeesus olisi voinut sanoa, että "isäni oli väärässä", mutta ei. Annoin jo joitain esimerkkejä aikaisemmin Jeesuksen sanomisista (sivu 259 viesti 6471). Jeesushan myös viittaa Vanhaan Testamenttiin ja lainaa sitä ja isäänsä.
Pitää huomata, että anteeksianto ja rakkaus on vain niille, jotka uskoo ja palvoo:"...Joka ei pysy minussa, on kuin irronnut oksa: se heitetään pois, ja se kuivuu. Kuivat oksat kerätään ja viskataan tuleen, ja ne palavat poroksi. - Jeesus "ei uskovista" (Matteus 15:6). Miten paljon ihmisiä tapettu tämänkin lauseen johdosta...

"Joka ei ole minun puolellani, on minua vastaan, ja joka ei yhdessä minun kanssani kokoa, se hajottaa." (Matteus 12:30)

" ...sinne tuli nainen, jolla oli alabasteripullossa aitoa, hyvin kallista nardusöljyä. Hän rikkoi pullon ja vuodatti öljyn Jeesuksen päähän. Jotkut paheksuivat tätä ja sanoivat toisilleen: "Millaista voiteen haaskausta! Sen olisi voinut myydä ja antaa rahat köyhille...
Köyhät teillä on luonanne aina, ja te voitte tehdä heille hyvää milloin tahdotte, mutta minua teillä ei aina ole." (Markus 14:3-7). Miksei hän poista köyhyyttä?...Minä olen nyt tärkeämpi kuin ne köyhät!

"jokainen, joka katsoo naista niin, että alkaa himoita häntä, on sydämessään jo tehnyt aviorikoksen hänen kanssaan" (Matteus 5:28)

"Kukaan ei voi palvella kahta herraa. Jos hän toista rakastaa, hän vihaa toista; jos hän toista pitää arvossa, hän halveksii toista. Te ette voi palvella sekä Jumalaa että mammonaa." (Matteus 6:24) Ehkä kirkkojen tulisi antaa omaisuutensa pois ja pappien palkkansa. Ja miettikääpä USA:n miljoonakirkkoja...

" Myykää, mitä teillä on, ja antakaa köyhille" (Luukas 12:33) Katolinen kirkko/Vatikaani voisi alkaa noudattaa tätä. Mutta eivät tee niin vaan Paavikin istuu sen valtavan omaisuuden päällä ja rukoilee köyhien puolesta, kun samaan aikaan lapsia kuolee nälkään ( Nothing Fails Like Prayer, Dan Barker - YouTube ).

Jeesus kertoo tarinaa: ..."Mikset sitten vienyt minun rahaani pankkiin, niin että olisin palattuani voinut nostaa sen korkoineen?"Kuningas sanoi vieressään seisoville miehille: 'Ottakaa häneltä raha pois ja antakaa se sille, jolla on kymmenen kultarahaa.'He sanoivat: 'Herra, hänellä on jo kymmenen kultarahaa.' Mutta hän jatkoi: 'Jokaiselle, jolla on, annetaan, mutta jolla ei ole, siltä otetaan pois sekin, mitä hänellä on. Mutta nuo viholliseni, jotka eivät tahtoneet minua kuninkaakseen -- tuokaa heidät tänne ja teloittakaa heidät minun edessäni." (Luukas19:23-26)

Omassa esimerkkejä sisältäneessä viestissä puhuin Raamatun Jumalasta. Siitä johon kirkko ja uskovaiset uskoo. Kaiken luoja. Ilman häntä ei ole myöskään Jeesusta. Raamatun Jumala ei ole rakastava, anteeksiantava, hyvä Jumala.
Ja Jeesus on isänsä poika.
Ei raamattua voi lukea niin, että unohdetaanpa ja siirretään syrjään se Vanha Testamentti kun se ei oikein sovi tähän rakkauden sanomaan ja valitaan Uudesta Testamentista ne hyvät kohdat ja mennään niillä. Sitähän kirkko tekee nykyään ainakin. Jos he eivät usko raamatun Jumalaan, niin miksi sitten uskoa Jeesukseenkaan. Se on valikoivaa ja ei rehellistä.
Ei kristityt yhteisöt (ainakaan moni) elä näiden Raamatun sanomisien mukaan. He ovat parempia kuin heidän Raamattunsa, Jumalansa ja mitä Jeesus koskaan oli. He eivät saa moraalikäsityksiään Raamatusta. Ja hyvä niin.
Kirkolla oli mahdollisuus hallita ja olla ylin auktoriteetti. Nykyään kutsumme sitä aikaa Pimeäksi Keskiajaksi.
 
Viimeksi muokattu:

Animal

Jäsen
Etsi vaikka ystävästämme internetistä tietoa skandinaviasta / pohjolasta ajalta ennen kristinuskon saapumista.

Miksi minun pitää etsiä tietoa kun sinä kerroit BM-piirien "ylläpitävän ikivanhaa pohjolan kulttuuria". Kyllä minulla historia on ihan hyvin hallussa. Enemmän minua kiinnostaa miten tuo "ikivanhan pohjolan kulttuurin" ylläpitäminen BM-piireissä ilmenee kun en sitä tiedä. Sirkkelikitara ja blastbeat sitä eivät ole, korinalaulu ehkä jossain määrin voisi ajatella olevan jos on sitä uskominen miten esim. viikinkien uskotaan laulaneen tai nykyisten joidenkin mongooli -paimentolaisten.

Tästä päästään siihen, että tuo "ikivanhan pohjolan kulttuurin" ylläpitäminen on noissa BM piireissä harhaisempaa, kuvitteellisempaa ja jopa kiihkomielisempää liveroolipelaamista kuin yksikään ns. nykyuskonto.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Ehkä näin, joskaan en silti pidä näitä BM-larppaajia mitenkään järjen jättiläisinä yleisestikään. Mutta tässä nyt mennään pahasti metsään alkuperäisestä pointista itsellä, mikä siis oli, että näitä tuskin voi ateisteiksi myöskään väittää. Oletko tästä eri mieltä?

Edelleen, itse en yleistäsi. Tästä väheksymästäsi jengistä löytyy oikeasti todella älykkäitä tyyppejä, luonnollisesti ovat sitten niitä jotka pitävät itsestään vähemmän meteliä.

"Satanisti" voi hyvinkin olla ateisti ja usein itse asiassa onkin. (Satanisti siinä käsityksessä kuin sitä arkikielessä käytetään).

Mitä tuohon kirkon polttamiseen tulee, niin motiiveista en osaa tällä kertaa sanoa. Veikkaan puhtaasti typeryyttä. Mutta vaikka omasta mielestäni tulipalojen sytyttäminen on aina helvetin tuomittavaa, niin jos pyromaanin on pakko joku rakennus polttaa, niin mielummin sitten maan tasalle kirkko kuin joku oikeasti tärkeä rakennus. Kuten vaikkapa jonkun koti.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Enemmän minua kiinnostaa miten tuo "ikivanhan pohjolan kulttuurin" ylläpitäminen BM-piireissä ilmenee kun en sitä tiedä.

Tästä päästään siihen, että tuo "ikivanhan pohjolan kulttuurin" ylläpitäminen on noissa BM piireissä harhaisempaa, kuvitteellisempaa ja jopa kiihkomielisempää liveroolipelaamista kuin yksikään ns. nykyuskonto.

Tämä on juuri se syy miksi ehdotin sinua ottamaan selvää asioista. Kun itsekin myönnät tekeväsi johtopäätöksiä asioista joista et tiedä mitään, ne näyttävät ja kuulostavat juuri niin typeriltä kuin voi kuvitella.
 

Animal

Jäsen
Ei raamattua voi lukea niin, että unohdetaanpa ja siirretään syrjään se Vanha Testamentti kun se ei oikein sovi tähän rakkauden sanomaan ja valitaan Uudesta Testamentista ne hyvät kohdat ja mennään niillä. Sitähän kirkko tekee nykyään ainakin. Jos he eivät usko raamatun Jumalaan, niin miksi sitten uskoa Jeesukseenkaan. Se on valikoivaa ja ei rehellistä.

Kiitos laajasta vastauksesta. Mitä tulee yleiseen raamatuntulkintaan, niin minun käsitys (huom. oma käsitys ei fakta, koska en ole teologi enkä myöskään aktiivinen seurakunnan jäsen) on että kirkkokunnat pitävät VT:ta kuvauksena tuon ajan yleisenä kulttuuri-, uskomus- ja elinympäristöstä mihin Jeesus syntyi ja UT on se minkä mukaan mennään. Yleinen historiantutkimus on osoittanut, että VT on koonnos tuolla alueella vallinneista erilaisista heimojen uskomuksista ja vasta tuo uskomus yhteen Jumalaan on alkanut niputtaa niitä yhteen.

En väitä että sinä teet niin, koska en sitä tiedä, mutta harvinaisen moni fiksu ihminen tekee virheen, että alkaa peilaamaan raamattua, vanhaa ja uutta testamenttia, ja niiden tekstejä suoraan nykypäivään ja se on pahin virhe mitä koko kirjaan tutustuessa voi tehdä oli kyse sitten fundamentaalisesta uskovaisesta tai tieteen nimeen vannovasta sekulaarista ihmisestä. Jos ajatellaan, että maailman suurimpien auktoriteettien mukaan maailma oli "pannukakku" vielä ennen löytöretkiä niin mitä tiedossa oleva maailma ja maailmankaikkeus on ollut jollekin paimentolaisheimolle 3000-4000 vuotta aikaisemmin? Tai Jeesuksen aikaan? Matka jostain Jerusalemista Roomaan on kestänyt viikkoja. Jos hetken pohtii ilman ennakkoasenteita, niin tuosta perspektiivistä katsottuna vaikkapa "vedenpaisumus" voi olla suurtulva Niilillä ja heinäsirkkaparvien aiheuttama tuho sadolle todellinen ja täysin mahdollinen suurkatastrofi alkeellisessa agraariyhteiskunnassa eläneille. Jos tieto ja valuutta vaihtaa maisemaa Istanbulista Kiinaan nykyään silmänräpäyksessä ja tavara nopeimmillaan vuorokaudessa, niin mitä tähän vaadittiin keskiajalla silkkitietä pitkin tai aikaisemmin? Se mitä tiedämme maailman ja maailmankaikkeuden pitävän sisällään nykyään on täysin eri mitä se on ollut 500, 1000, 2000 tai 4000 vuotta sitten.

Ei kristitys yhteisöt (ainakaan moni) elä näiden Raamatun sanomisien mukaan. He ovat parempia kuin heidän Raamattunsa, Jumalansa ja mitä Jeesus koskaan oli. He eivät saa moraalikäsityksiään Raamatusta. Ja hyvä niin.

Jälleen ottamatta kantaa mihinkään yliluonnolliseen, niin nykytiedon valossa raamattu niputettiin kasaan vuosien 170 jkr ja 400 jkr välillä ja tuohon maailmanaikaan ei voida puhua mitenkään brutaalista teoksesta huomioden vaikka esimerkkinä miten mielikuvituksellisilla tavoilla on toteutettu kuolemantuomioita ja mikä suunta niiden suhteen pitkässä juoksussa on ollut.

Piti siitä tai ei, niin aika monen kristillisen yhteisön oppi (ja moraalisesta näkökulmasta länsimainen laki) kietoutuu kymmenen käskyn ja vuorisaarnan ympärille ja sitä en näin pitkässä juoksussa tarkasteltuna pidä kovinkaan suurena epäonnistumisena.

Kirkolla oli mahdollisuus hallita ja olla ylin auktoriteetti. Nykyään kutsumme sitä aikaa Pimeäksi Keskiajaksi.

Pitää paikkansa, mutta eiköhän tuo pimeä keskiaika ollut enemmän seurausta Rooman valtakunnan ja yleisen sen aikaisen maailmanjärjestyksen luhistumisesta ja etenkin Länsi-Rooman sirpaloitumisesta. Kirkolla toki oma roolinsa siinä, että pyrki säilyttämään asemansa samana mitä se oli valtakunnan valtionuskontona.

Edit. Virheen korjaus
 
Viimeksi muokattu:

Animal

Jäsen
Tämä on juuri se syy miksi ehdotin sinua ottamaan selvää asioista. Kun itsekin myönnät tekeväsi johtopäätöksiä asioista joista et tiedä mitään, ne näyttävät ja kuulostavat juuri niin typeriltä kuin voi kuvitella.

Mikä tähän vastaamisessa on niin vaikeaa?

"Enemmän minua kiinnostaa miten tuo "ikivanhan pohjolan kulttuurin" ylläpitäminen BM-piireissä ilmenee kun en sitä tiedä."
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Mikä tähän vastaamisessa on niin vaikeaa?

"Enemmän minua kiinnostaa miten tuo "ikivanhan pohjolan kulttuurin" ylläpitäminen BM-piireissä ilmenee kun en sitä tiedä."

Tiedoksi : Tuo ei ole kysymys.

En minä muutenkaan ole mikään lakisääteinen ihmisten sivistäjä. Jos kiinnostaa niin ota selvää, jos ei niin elä ilman kyseistä tietoa. Tässä kyseisessä asiassa elitismin puute olisi tyylivirhe, eli eiköhän tieto löydä arvoistensa luo.
 

Van Cleef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, suomalainen/kansainvälinen jääkiekko
En väitä että sinä teet niin, koska en sitä tiedä, mutta harvinaisen moni fiksu ihminen tekee virheen, että alkaa peilaamaan raamattua, vanhaa ja uutta testamenttia, ja niiden tekstejä suoraan nykypäivään ja se on pahin virhe mitä koko kirjaan tutustuessa voi tehdä oli kyse sitten fundamentaalisesta uskovaisesta tai tieteen nimeen vannovasta sekulaarista ihmisestä.

Olen samaa mieltä. Oma kritiikki kohdistuu siis siihen kun esim. Eduskunnassa uskovaiset tai muuten uskovaiset julistavat raamattua Jumalan totuutena ja vetoavat Raamattuun ja Jumalaan joissain asioissa. Tästä alkoi oma lähempi tutustuminen koko kirjaan kun Eduskunnassa puhuttiin Jumalan pelosta ja vedottiin "koska Raamatussa sanotaan" yms.. Eivätkö he tiedä mitä Raamatussa on?
Nimenomaan sitä pitäisi katsoa sen ajan mukaan missä se on kirjoitettu. Se kirja heijastelee vahvasti sen ajan käsityksiä. Näkyy mm. aseenteellisuudessa naisia kohtaan yms. Se on aika sopiva yhtensattuma, että Jumalalla on samat arvot kuin sen ajan miehillä...

Jälleen ottamatta kantaa mihinkään yliluonnolliseen, niin nykytiedon valossa raamattu niputettiin kasaan vuonna 325 Nikean kirkolliskokouksessa ja tuohon maailmanaikaan ei voida puhua mitenkään brutaalista teoksesta huomioden vaikka esimerkkinä miten mielikuvituksellisilla tavoilla on toteutettu kuolemantuomioita ja mikä suunta niiden suhteen pitkässä juoksussa on ollut.

Nykyajan moraalikäsityksillä se on aivan moraaliton kirja. Nykyajan moraalikäsitys on eri kuin mitä esim. 1800-luvun jolloin valistuneimmatkin saattoivat pitää orjia ja se oli ok. Esim. USA:ssa ns. perustajaisillä oli orjia. Siksi sanoinkin, että hyvä ettei kovinkaan moni ota moraalikäsityksiään Raamatusta.

Piti siitä tai ei, niin aika monen kristillisen yhteisön oppi (ja moraalisesta näkökulmasta länsimainen laki) kietoutuu kymmenen käskyn ja vuorisaarnan ympärille ja sitä en näin pitkässä juoksussa tarkasteltuna pidä kovinkaan suurena epäonnistumisena.

Kymmenessä käskyssä ensimmäisillä kahdella ei ole mitään tekemistä läsimaisen lain tai moraalin kanssa. Kolmas lepopäivän (sabbath) kunnioittaminen ei nyt nykyään ole sama kuin ennen. Raamatun/Jumalan mukaanhan silloin työtä tekevä pitää tappaa. Neljäs on jees, koska olisi tietysti hyvä, jos kunnioittaisit vanhempiasi. Se, että et tapa on erinomainen, mutta ei siihen uskontoa tarvita. Aviorikos nyt ei ole suositeltavaa, mutta Raamatun mukaan, jos menet eronneen naisen kanssa naimisiin teet aviorikoksen tai katselet naisia "sillä silmällä". Se, että et varasta on hyvä. Älä lausu väärää todistusta on hyvä. Viimeinen kohta on alunperin kirjoitettu miehille, koska siellä on "älä tavoittele naapurisi vaimoa". Esim. englannin kielisissä on näin. Jostain syystä suomenkielisessä käännöksessä on "puoliso". Joka on tietysti parempi, mutta onko se oikea käännös? Sama kuin jealous (qanna tai el qanna) on käännetty kiivas ja glory (kunnia) on kirkkaus muistaakseni.
PS.
Englannissa on toisena: You shall not make idols. Meillä ei ole tällaista. Ja meidän 9. ja 10. on englannissa sama eli 10.

Pitää paikkansa, mutta eiköhän tuo pimeä keskiaika ollut enemmän seurausta Rooman valtakunnan ja yleisen sen aikaisen maailmanjärjestyksen luhistumisesta ja etenkin Länsi-Rooman sirpaloitumisesta. Kirkolla toki oma roolinsa siinä, että pyrki säilyttämään asemansa samana mitä se oli valtakunnan valtionuskontona.

Kirkko kuitenkin hallitsi silloin ja oli ylin auktoriteetti etenkin Euroopassa. Varmasti sai mahdollisuuden tähän juuri edeltävistä tapahtumista. Asema, joka murtui (onneksi) kun sitten tieto ja tiede alkoi nousta (valistuksen aika).
 
Viimeksi muokattu:

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Piti siitä tai ei, niin aika monen kristillisen yhteisön oppi (ja moraalisesta näkökulmasta länsimainen laki) kietoutuu kymmenen käskyn ja vuorisaarnan ympärille ja sitä en näin pitkässä juoksussa tarkasteltuna pidä kovinkaan suurena epäonnistumisena.
Länsimaiden lainsäädäntöön on kyllä ihan kiitettävästä osattu valikoida esim. kymmenestä käskystä ja vuorisaarnasta ne toimivat osuudet (ja heitetty sivuun ne huonommat), mutta tappaminen ja varastaminen taitaa olla kiellettyä sellaisissakin maissa, joissa kristinusko ei ole päässyt lakeihin vaikuttamaan. En siis usko Raamatun olevan länsimaisen lainsäädännön lähde, vaan molemmat ovat peräisin samasta lähteestä, ihmisen luontaisesta moraalista.
 

Animal

Jäsen
Olen samaa mieltä. Oma kritiikki kohdistuu siis siihen kun esim. Eduskunnassa uskovaiset tai muuten uskovaiset julistavat raamattua Jumalan totuutena ja vetoavat Raamattuun ja Jumalaan joissain asioissa. Tästä alkoi oma lähempi tutustuminen koko kirjaan kun Eduskunnassa puhuttiin Jumalan pelosta ja vedottiin "koska Raamatussa sanotaan" yms.. Eivätkö he tiedä mitä Raamatussa on?
Nimenomaan sitä pitäisi katsoa sen ajan mukaan missä se on kirjoitettu. Se kirja heijastelee vahvasti sen ajan käsityksiä. Näkyy mm. aseenteellisuudessa naisia kohtaan yms. Se on aika sopiva yhtensattuma, että Jumalalla on samat arvot kuin sen ajan miehillä...

Tästä ei voi olla eri mieltä. Omalla kohdalla silloin nousee puna myötähäpeästä kasvoille kun joku raamattuvyöhyketyyppi avaa suunsa ja alkaa perustelemaan näkemyksiään jollain siihen sopivasti osuvalla raamatunkohdalla.

Kymmenessä käskyssä ensimmäisillä kolmella ei ole mitään tekemistä läsimaisen lain tai moraalin kanssa.

Olen eri mieltä. Kyllä ne kolme ensimmäistäkin siellä heijastelevat jos vaikka katsotaan millainen asema sunnuntailla tai muilla pyhillä on työntekemisen näkökulmasta, kiroilua kuitenkin pidetään yleisesti paheksuttavana ja laista löytyy kohta kuten "uskonrauhan rikkominen". Näistä voi olla mitä mieltä tahansa, mutta kyllä ne kolme ensimmäistäkin sieltä heijastelevat.
 
Viimeksi muokattu:

Van Cleef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, suomalainen/kansainvälinen jääkiekko
Olen eri mieltä. Kyllä ne kolme ensimmäistäkin siellä heijastelevat jos vaikka katsotaan millainen asema sunnuntailla tai muilla pyhillä on työntekemisen näkökulmasta, kiroilua kuitenkin pidetään yleisesti paheksuttavana ja laista löytyy kohta kuten "uskonrauhan rikkominen". Näistä voi olla mitä mieltä tahansa, mutta kyllä ne kolme ensimmäistäkin sieltä heijastelevat.

Korjasin tekstiä hieman. Meni väärin järjestys kun muistelin englannin versiota.
Kaksi ensimmäistä:
1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.
2. Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä.
Mitä merkitystä näillä on mihinkään?
Ja kyllähän lepopäivä kohtakin on nykyään aika häilyvä käsite. Nytkin kaikki kaupat lähes koko pääsiäisen ajan auki yms.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Korjasin tekstiä hieman. Meni väärin järjestys kun muistelin englannin versiota.
Kaksi ensimmäistä:
1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.
2. Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä.
Mitä merkitystä näillä on mihinkään?

Tuo toinenhan on aivan erinomainen käsky ja ohje, jota kaikkien uskovaisten, tai oikeastaan mihin tahansa aatteisiin hurahtaneiden toivoisi noudattavan. Kuinka paljon pahaa olisikaan jäänyt tekemättä jumalien, uskontojen ja myös lukuisten maallisten ismien nimissä, jos tuosta olisi pidetty kiinni.
 

sinikettu

Jäsen
Olen eri mieltä. Kyllä ne kolme ensimmäistäkin siellä heijastelevat jos vaikka katsotaan millainen asema sunnuntailla tai muilla pyhillä on työntekemisen näkökulmasta, kiroilua kuitenkin pidetään yleisesti paheksuttavana ja laista löytyy kohta kuten "uskonrauhan rikkominen". Näistä voi olla mitä mieltä tahansa, mutta kyllä ne kolme ensimmäistäkin sieltä heijastelevat.
Tämä on vähän tulkintakysymys. Asiaahan on itse asiassa tutkittu, miten ihmiset eri yhteiskunnissa ja eri yhteiskuntaluokissa luokittelevat moraaliset ja kulttuurilliset/yhteiskunnalliset säännöt. Sosiosentrisillä tai yhteiskuntakeskeisillä (köyhät ja/tai uskonnolliset maat) yhteiskunnilla näyttää olevan yleistä se, että kulttuurilliset ja moraaliset säännöt eivät ole yhtä lailla erottuneita kuin individualistisilla yhteiskunnilla. Näillä kulttuurialueilla yhteiskunnalliset arvot, koodistot ynnä muut mielletään todella helposti moraalikysymyksiksi, kuten esimerkiksi mainitsemasi kiroilu tai perheen sisäinen hierarkia. Sellaisten sääntöjen rikkominen saattaa olla lähestulkoon yhtä suuri no-no kuin suomalaiselle ihmiselle naapurin auton polttaminen kirkkaassa päivänvalossa, vaikka samaisia sääntöjä pidetään lähinnä muodollisuutena näillä main.

Samoin yhteiskuntaluokkien välillä sekä rikkaissa että köyhissä maissa näyttää olevan eroja kyseisessä luokittelussa. Köyhien maiden rikkaat ovat enemmän individualistisen ajattelun kannalla ja vetävät tiukemman rajan moraalikysymyksiin yhteiskunnallisten sääntöjen välille. Tällaiselle ajattelulle on ominaista esimerkiski se, että lepopäiviä, kiroilua, tai vastaavia ei mielletä moraalikysymyksiksi, vaan enemmänkin jokseenkin mielivaltaisiksi yhteiskunnallisesti päätetyiksi pelisäännöiksi. Ne eroavat puhdasverisistä moraalikysymyksistä, kuten esimerkiksi onko oikein tappaa tai varastaa, sillä tavoin, että niitä ei pidetä absoluuttisina oikean ja väärän mittareina, vaan sääntöinä, jotka asettavat tietyn perustason ihmisen käyttäytymiselle, mutta ovat samalla joustavia eli niiden rikkomisesta ei paheksuta niin paljoa, riippuen toki tilanteesta missä niitä rikotaan. Ylipäänsä myös rikkaiden maiden köyhälistöllä on usein enemmän yhtäläisyyksiä sosiosentristen maiden kanssa kuin individualististen mitä tulee moraalisiin ja yhteiskunnallisiin sääntöihin.

Toki nuo ovat aikamoisia yksinkertaistuksia, mutta valaisevat vähän kulttuurienvälisiä suhtautumisia moraalisiin sääntöihin.

Näin jokseenkin liberaalin, individualistisen yhteiskunnan kasvattina en voi muuta kuin hymyillä ajatukselle, että pidät noita moraalikysymyksinä.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
En siis usko Raamatun olevan länsimaisen lainsäädännön lähde, vaan molemmat ovat peräisin samasta lähteestä, ihmisen luontaisesta moraalista.

Aika monet historiantutkijat tosin ovat sitä mieltä, että länsimaalaisen lainsäädännön pohjalla on ollut pitkälti Raamatun tulkinta ja kymmenen käskyä. Ja jos nyt jotain tietää historiasta niin se on aika selvää, että esim. Euroopassa aika monen valtion pohja on ollut uskonnossa. Uskonnolla oli aina 1800-luvulle asti niin suuri merkitys ihmisten elämässä, että se vaikutti aivan kaikkeen.

Nyt eletään ehkä ensimmäistä kertaa maailmanhistoriassa aikaa, jolloin moraali ja uskonto ovat lähteneet erottautumaan. Se on myös tieteellisen maailman kehitys, joka on syynä tähän. Ongelmahan on usein lähtökohtaisesti se, että miten totuus määritellään. Uskonnossa totuuskäsitys on se, että uskonto omistaa jo sen absoluuttisen ja viimeisen totuuden ja mikään ei voi olla ristiriidassa sen kanssa. Tiede taas lähtee siitä, että totuuden tiedämme vasta, kun pääsemme todistamaan sen arkioloissa. Eli pääsemme pikkuhiljaa kohti totuutta, mutta viimeistä, absoluuttista totuutta, emme voi ikinä selvittää. Voimme päästä jyvälle totuudesta yhdistelemällä erilaisia palasia.

Tiede tulee aina olemaan matkalla kohti totuutta ja uskonto tulee olemaan aina matkansa päätepisteessä. Uskonnon ei koskaan tarvisi eikä se edes pyri todistamaan itseään, koska se omistaa jo totuuden. Totuuden kun tietää, ei tarvitse todistaa mitään. Tämän vuoksi tämä ristiriita on ikuinen.
 

Animal

Jäsen
Näin jokseenkin liberaalin, individualistisen yhteiskunnan kasvattina en voi muuta kuin hymyillä ajatukselle, että pidät noita moraalikysymyksinä.

Olen liian yksinkertainen, että olisin ymmärtänyt kaikkea mitä kirjoitit tai mitä ajoit takaa, mutta tässä se mitä kirjoitin noista kolmesta ensimmäisestä käskystä:

"Kyllä ne kolme ensimmäistäkin siellä heijastelevat jos vaikka katsotaan millainen asema sunnuntailla tai muilla pyhillä on työntekemisen näkökulmasta, kiroilua kuitenkin pidetään yleisesti paheksuttavana ja laista löytyy kohta kuten "uskonrauhan rikkominen". Näistä voi olla mitä mieltä tahansa, mutta kyllä ne kolme ensimmäistäkin sieltä heijastelevat."

ja kommentoin sitä aiemmin tähän:

"Kymmenessä käskyssä ensimmäisillä kolmella ei ole mitään tekemistä läsimaisen lain tai moraalin kanssa."

En ole missään väittänyt noita moraalikysymyksiksi vaan kommentoinut, että myös ne heijastelevat monen kristillisen yhteisön opissa ja moraalisesta näkökulmasta länsimaiden lainsäädännössä.

Ja koko keskustelu lähti tästä:

"Piti siitä tai ei, niin aika monen kristillisen yhteisön oppi (ja moraalisesta näkökulmasta länsimainen laki) kietoutuu kymmenen käskyn ja vuorisaarnan ympärille ja sitä en näin pitkässä juoksussa tarkasteltuna pidä kovinkaan suurena epäonnistumisena."
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Aika monet historiantutkijat tosin ovat sitä mieltä, että länsimaalaisen lainsäädännön pohjalla on ollut pitkälti Raamatun tulkinta ja kymmenen käskyä. Ja jos nyt jotain tietää historiasta niin se on aika selvää, että esim. Euroopassa aika monen valtion pohja on ollut uskonnossa. Uskonnolla oli aina 1800-luvulle asti niin suuri merkitys ihmisten elämässä, että se vaikutti aivan kaikkeen.
Totta tuo on joka sana, mutta se mitä koitin sanoa on että Raamattu/uskonto ei ole se moraalin lähde, vaan moraali on Raamatun (ainakin niiden hyvien käskyjen ja vuorisaarnan ydisanoman) ja uskonnon lähde.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Joku voisi väittää, että roomalaisella oikeudella on ollut vaikutuksensa eurooppalaiseen oikeuskäytänteeseen.
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Eikö moraali kumpua kulttuurillisista tavoista ja traditioista ja sovinnaisuuksista (joista yksi merkittävin on uskonto)? Varmaan osa moraalitavoista on myös evolutiivistä, aivoihin koodautunutta, jolla pidetään perheet ja heimot yhtenäisinä ja vältetään sisäiset levottomuudet. Jonkin asteinen altruismi on varmaa kaikille ihmisille synnynnäistä, ainakin omaan lähipiiriin tai heimoon kohdistuvana. Jos moraali olisi täysin sisäsyntyistä ja kulttuuririippumatonta niin kuinka selitettään julkiset kivitykset, silpomiset ja muut länsimaiselle ihmiselle kauhistuttavat teot, joita joissakin kulttuureissa toteutetaan. Tai ne ihmisten leijonille syöttämiset roomalaisessa yhteiskunnassa.

Länsimainen oikeusjärjestys pohjautuu aika vahvasti tosiaan roomalaiseen oikeuteen.
 

Van Cleef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, suomalainen/kansainvälinen jääkiekko
Tuo toinenhan on aivan erinomainen käsky ja ohje, jota kaikkien uskovaisten, tai oikeastaan mihin tahansa aatteisiin hurahtaneiden toivoisi noudattavan. Kuinka paljon pahaa olisikaan jäänyt tekemättä jumalien, uskontojen ja myös lukuisten maallisten ismien nimissä, jos tuosta olisi pidetty kiinni.

2. Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä.

Että olisi jäänyt pahaa tekemättä, niin eikö silloin pitäisi juuri käyttää väärin...koska, jos käyttää oikein ja tekee ehdoitta niinkuin Raamatun Jumala tekee ja käskee tai kuin Allah tai kuin maallisen ismin Hitler (joka oli Saksassa verrattavissa Jumalhahmoon valtansa huipulla), niin silloinhan juuri mennään, ja on menty, metsään. Tuon käskyn pitäisi kuulua: "Käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä. Kyseenalaista!"
Esim. käsky "älä tapa". On erinomainen, mutta siinäkään ei välttämättä ole ehdottomia oikeaa ja väärää ilman mitään harmaata aluetta. Entäpä, jos joku hyökkäisi aseen kanssa sun kotiin ja olisi juuri ampumassa sun lapset, mutta sulla olisi mahdollisuus estää se, mutta joutuisit tappamaan. Todennäköisesti tekisit. Eikö? Ääriesimerkki, mutta ehdottomuus voi myös luoda enemmän harmia.
Kukaan ei halua työntää neulaa vauvaan, mutta jos se vauva tarvitsee rokotteen tai muun elämän pelastavan ruiskeen, niin silloin työnnetään neula vauvaan ja aiheutetaan itku ja harmi.
Ylhäältä tulevat diktaattorin (taivaallisen tai maallisen) sanellut ehdottomuudet voivat olla vaarallisia. Kannattaa käyttää omaa päätä. Minimoi harmin aiheuttamisen, niin aika hyvä lähtökohta.
 
Viimeksi muokattu:

Van Cleef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, suomalainen/kansainvälinen jääkiekko
Tietääköhän nämä Meediot, selvännäkijät, henkien/kuolleiden kanssa puhuvat yms. mitä raamattu sanoo heistä?: "Jos jossakussa miehessä tai naisessa puhuu vainaja- tai tietäjähenki, hänet on surmattava. Hänet kivitettäköön hengiltä, sillä hän on itse ansainnut kuolemansa." (3.Mooseksen kirja 20:27)

Tai kuinka monta tuhatta naista on surmattu noitavainojen aikaan yhden lauseen takia?: ""Noitanaisen älä anna elää." (2.Mooseksen kirja 22:17)

"Jos mies kohtaa koskemattoman tytön, jota ei ole kihlattu, ja pakottaa hänet makaamaan kanssaan ja jos heidät nähdään, miehen on maksettava tytön isälle viisikymmentä hopeasekeliä. Miehen tulee ottaa häpäisemänsä tyttö vaimokseen, eikä hän saa hylätä tätä koko elinaikanaan." (5.Mooseksen kirja 22:28) Eli raiskauksesta selviää maksamalla raiskatun isälle ja sen jälkeen raiskattu joutuu menemään naimisiin raiskaajansa kanssa. Hienoja perhearvoja...
Lisää perhearvoja:
"Jos mies otettuaan itselleen vaimon ja maattuaan hänen kanssaan alkaa tuntea vaimoaan kohtaan vastenmielisyyttä, esittää häntä vastaan perättömiä syytöksiä ja parjaa häntä sanoen: 'Minä otin tämän naisen vaimokseni, mutta kun makasin hänen kanssaan, huomasin, ettei hän ollut neitsyt', tytön isän ja äidin on vietävä todiste tytön neitsyydestä portin luo kaupungin vanhimmille...Sitten vanhempien tulee levittää veren tahrima vaate kaupungin vanhimpien eteen...(5.Mooseksen kirja 22:13-19) (miestä ruoskittava ja sakkoja)
"Jos taas miehen esittämä väite pitää paikkansa eikä voida näyttää toteen, että tyttö oli koskematon, vanhimpien tulee viedä tyttö isänsä talon ovelle ja kaupungin miesten on kivitettävä hänet hengiltä; hän on harjoittanut haureutta ja tuottanut häpeää isänsä talolle ja koko Israelille. Hävittäkää paha keskuudestanne.(5.Mooseksen kirja 22:20) Eli, jos vaimonne ei ole neitsyt hääyönä, hänet pitää kivittää kuoliaaksi. Näin Raamattu.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös