Kirkko eroon valtiosta – nyt vai heti?

  • 614 848
  • 7 275

Baldrick

Jäsen
Minä vuonna, missäpäin Suomea ja kuinka isossa kunnassa on opetettu ruokarukous? Kuulostaa erikoiselta, jos on tapahtunut tämän vuosituhannen puolella.

Jyväskylässä 90-luvun lopulla ja vielä tämänkin vuosituhannen ihan alkuvuosina, kun ala-asteeni kävin.

Edit. Onhan tähänkin ketjuun esimerkkejä tullut tämän vuosituhannen puolelta muutamakin 2000-luvulla tapahtuvista ruokarukouksista ja itsekin olen tämän saman asian jo aiemmin maininnut eli sinulta on varmaan nämä menneet ohi. Tässä ketjussa tuskin on edes pintaraapaisu siitä, miten paljon tunnustuksellisuutta kouluissa ympäri Suomea oikeasti toteutetaan.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kolmasluokkalaisen seksuaalinen integriteetti? Heh.

Sä siis todella olet sitä mieltä, että seiminäytelmä, suvivirsi ja ilmeisesti myös joulupukkinäytelmä ovat ihan verrannollisia lapsen raiskaukseen? Vaikka oletkin palstan kovauskoisin ja harhaisin ateisti, niin silti mielipiteesi aina joskus yllättävät, mutta aina negatiivisesti.

Sulla on muuten edelleen vastaamatta tähän kysymykseen:

No mutta mites se joulupukkinäytelmä vertautuu skaalallasi? Samaa insestiä seiminäytelmän kanssa, jos ei niin miksi ei?
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Sen jälkeen halusit rakentaa olkiukon siitä oliko juhla kärsimystä, mutta en tähän lapselliseen argumentaatiovirheeseen lähtenyt mukaan.

Mielestäsi tarkentava kysymys on olkiukkoilua? Käytännössähän sinä vain tuossa alleviivaat sitä, että ne koulun juhlat eivät olleet "heräämisesi" jälkeen yhtään sen kovempaa kärsimystä kuin ennen "heräämistäsi". Ihan helposti siellä olit ennen "heräämistäsi" ja ihan yhtä helposti olit siellä senkin jälkeen. Silti väität että ne loukkasivat "vakaumustasi"? Joopa joo.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Mielestäsi tarkentava kysymys on olkiukkoilua? Käytännössähän sinä vain tuossa alleviivaat sitä, että ne koulun juhlat eivät olleet "heräämisesi" jälkeen yhtään sen kovempaa kärsimystä kuin ennen "heräämistäsi". Ihan helposti siellä olit ennen "heräämistäsi" ja ihan yhtä helposti olit siellä senkin jälkeen. Silti väität että ne loukkasivat "vakaumustasi"? Joopa joo.
Höpö höpö-juttuja.
Minä en sitä ennen nukkunut, joten ei tarvinnut herätä. Kävin ensimmäiset luokat eri koulussa.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Höpö höpö-juttuja.
Minä en sitä ennen nukkunut, joten ei tarvinnut herätä. Kävin ensimmäiset luokat eri koulussa.

No milläs luokalla sinä sitten koit "heräämisesi"? Jos ei kerta ollut silloin kolmannella luokalla kuten aiemmin väitit? Mistä lähtien vakaumuksesi on ollut ateisti?
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Jos joulujuhlissa ei ole ollenkaan kristillisiä arvoja tai kevätjuhlassa sitä suvivirttä, niin se loukkaa tällä hetkellä paljon useampia ihmisiä kuin se, että niitä olisi. Myös sellaisia, jotka eivät muuten kristillisyydestä piittaa. Tämä on tosiasia, jota ei voi muuksi muuttaa. Tällä hetkellä halutaan, että kristilliset symbolit ja muut jätetään pois juhlista, jotta pienellä mutta äänekkäällä ateistiryhmällä olisi "kiva olla". Silloin se sorsii sitä isompaa ryhmää.

Ei se ole sorsimista, jos joiltakin viedään pois etuoikeus. Se on tasapuolisuutta. Vasemmistolainen ay-aktiivi voi henkilökohtaisesti loukkaantua, että vapun alla kouluissa ei lauleta työväen marssinlauluja, mutta ei tuossa oikeasti ole kyse mistään syrjinnästä tai sorsimisesta. Tai oikeistolainen voi loukkaantua, että koulun historian tunneilla puhutaan neutraalisti sisällissodasta tai kansalaissodasta eikä poliittisesti motivoituneesti vapaussodasta, mutta ei tuotakaan voi kukaan tolkullinen pitää syrjintänä.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
No milläs luokalla sinä sitten koit "heräämisesi"? Jos ei kerta ollut silloin kolmannella luokalla kuten aiemmin väitit? Mistä lähtien vakaumuksesi on ollut ateisti?

Tätä ei kysytty minulta, mutta itse olen ollut ateisti syntymästäni asti. Kuten kaikki muutkin maailman ihmiset. Suurin osa käännytetään vanhempien toimesta sitten jo varhaislapsuudessa ulos tieteen ja totuuden tieltä, uskontojen piiriin. Itse muistan kuulleeni ensimmäistä kertaa jumalasta koulussa, ensimmäisellä luokalla. Varmasti joku on pihapiirissä moisesta mölissyt jo aikaisemminkin, mutten pysty sellaista muistamaan.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tätä ei kysytty minulta, mutta itse olen ollut ateisti syntymästäni asti. Kuten kaikki muutkin maailman ihmiset. Suurin osa käännytetään vanhempien toimesta sitten jo varhaislapsuudessa ulos tieteen ja totuuden tieltä, uskontojen piiriin. Itse muistan kuulleeni ensimmäistä kertaa jumalasta koulussa, ensimmäisellä luokalla. Varmasti joku on pihapiirissä moisesta mölissyt jo aikaisemminkin, mutten pysty sellaista muistamaan.

Tästä olen kirjoittanut jo aiemmin tällä palstalla jokusen kerran, mutta minä olen ollut uskossa syntymästäni lähtien. Äitini oli uskovainen muttei mikään "hihhuli", isäni taasen vannoutunut ateisti tai paremminkin uskonnon vihaaja. En ole syntynyt enkä elänyt missään uskonnollisissa yhteisöissä tai alueilla (kuten Pohjanmaan lakeudet). Silti, olen aina ollut uskossa, toki joskus kyseenalaistanut ja pohtinut mutta silti aina uskoni säilyttänyt. Joten siis väitteesi siitä, että kaikki maailman ihmiset ovat olleet syntymästään asti ateisteja, on kyllä väärä. Eikä minua ole kukaan käännyttänyt yhtään mihinkään.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sä siis todella olet sitä mieltä, että seiminäytelmä, suvivirsi ja ilmeisesti myös joulupukkinäytelmä ovat ihan verrannollisia lapsen raiskaukseen?

Ihan sama tungetko sinä tapakristillistä kättäsi yhdeksänvuotiaan pöksyihin vai tapakristillistä aivopesua hänen mieleensä perinteiden merkeissä - vaikkei uhri sillä hetkellä mieltäisikään siinä mitään hämärää. Vastenmielistä molemmat.

Sulla on muuten edelleen vastaamatta tähän kysymykseen:

Onko joulupukki jokin uskonnollinen olento? Ymmärtääkseni ei, vaan länsimaisen kaupallisuuden ruumiillistuma. Yhtä epätoivoinen haku kuin "pakkomatematiikka"-kortti jota toistuvasti läpsytellään tässäkin ketjussa.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Tästä olen kirjoittanut jo aiemmin tällä palstalla jokusen kerran, mutta minä olen ollut uskossa syntymästäni lähtien. Äitini oli uskovainen muttei mikään "hihhuli", isäni taasen vannoutunut ateisti tai paremminkin uskonnon vihaaja. En ole syntynyt enkä elänyt missään uskonnollisissa yhteisöissä tai alueilla (kuten Pohjanmaan lakeudet). Silti, olen aina ollut uskossa, toki joskus kyseenalaistanut ja pohtinut mutta silti aina uskoni säilyttänyt. Joten siis väitteesi siitä, että kaikki maailman ihmiset ovat olleet syntymästään asti ateisteja, on kyllä väärä. Eikä minua ole kukaan käännyttänyt yhtään mihinkään.
Eli dana77:lla ei mielestäsi ole voinut olla uskonnotonta vakaumusta kolmosluokalla, mutta sinä olet ollut uskossa ihan syntymästä asti? Kaksoisstandardit käytössä, sanoisin.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Tästä olen kirjoittanut jo aiemmin tällä palstalla jokusen kerran, mutta minä olen ollut uskossa syntymästäni lähtien.

Et varmasti ole. Jos jostain syystä olisit viikon ikäisenä päätynyt johonkin muuhun perheeseen (omien vanhempiesi sijaan), saattaisi äskeinen kirjoituksesi olla varsin erilainen.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ei se ole sorsimista, jos joiltakin viedään pois etuoikeus. Se on tasapuolisuutta. Vasemmistolainen ay-aktiivi voi henkilökohtaisesti loukkaantua, että vapun alla kouluissa ei lauleta työväen marssinlauluja, mutta ei tuossa oikeasti ole kyse mistään syrjinnästä tai sorsimisesta. Tai oikeistolainen voi loukkaantua, että koulun historian tunneilla puhutaan neutraalisti sisällissodasta tai kansalaissodasta eikä poliittisesti motivoituneesti vapaussodasta, mutta ei tuotakaan voi kukaan tolkullinen pitää syrjintänä.

Silti kouluissa käsittääkseni kerrotaan, että miksi vappua juhlitaan. Ainakin meillä aikanaan kerrottiin. Sinä ja muut kaltaisesi haluatte sitä vastoin poistaa kaiken uskonnollisuuden kouluista ihan täysin. Toisekseen sinun mielestäsi tuosta Suomen sodasta puhuminen on neutraalia, kun puhutaan sisällissodasta tai kansalaissodasta, jonkun muun mielestä taas ei ole.

Miksi sinä ja te muut (@dana77 , @Yläpesä , @Tarinankertoja jne. jne.) ette vain voi myöntää, että teitä vituttaa uskonnon opetus ja että se pitää lopettaa siksi, että te ette sitä halua? Olisi paljon rehellisempää tekstiä kuin se, että yritätte muotoilla sen jonkun neutraaliuden piikkiin. Teistä kaikista olisi kivaa, kun maailma pyörisi juuri kuten te haluatte. Siitä ja vain siitä tässä on kysymys. Samoin kuin minusta olisi kivaa, että maailma pyörisi juuri niin kuin minä haluan. Meidän eromme on vain siinä, että minä ja suurin osa uskovista on valmiita kompromisseihin, te ette ole. Ainoastaan silloin, kun asiat menisivät kuten ja juuri kuin te haluatte, niin silloin kaikki olisi ok. Vaikka silloin nimenomaan tasapuolisuus ja neutraalisuus ja kaikki muu mihin yritätte vedota, ei toteutuisi sitten niin alkuunkaan.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ihan sama tungetko sinä tapakristillistä kättäsi yhdeksänvuotiaan pöksyihin vai tapakristillistä aivopesua hänen mieleensä perinteiden merkeissä - vaikkei uhri sillä hetkellä mieltäisikään siinä mitään hämärää. Vastenmielistä molemmat.

Mun on kyllä pakko sanoa, että sä taidat olla henkisesti hyvin sairas ihminen. Jos siis ihan tosissasi nuo asiat rinnastat.

Onko joulupukki jokin uskonnollinen olento? Ymmärtääkseni ei, vaan länsimaisen kaupallisuuden ruumiillistuma. Yhtä epätoivoinen haku kuin "pakkomatematiikka"-kortti jota toistuvasti läpsytellään tässäkin ketjussa.

Eli jos heti päiväkodista lähtien kaikille lapsille tasapuolisesti ja ennen kaikkea joka joulu kerrotaan, että joulupukki on satua ja että isä ja äiti ne lahjat teille jouluna ostaa ja pukkina toimii naapurin känninen setä, niin tämä on sinulle ok? Myöskään joulupukkinäytelmiä tontuista puhumattakaan ei päiväkodeissa ja kouluissa suvaita, tietenkään. Tähän kun vastaat, niin lupaan etten enempää asiasta kysy, vaan tämän myötä kantasi tulisi täysin selkeästi esiin.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Eli dana77:lla ei mielestäsi ole voinut olla uskonnotonta vakaumusta kolmosluokalla, mutta sinä olet ollut uskossa ihan syntymästä asti? Kaksoisstandardit käytössä, sanoisin.

Mä en ole vakaumuksesta omalla kohdallani puhunut mitään. Ehkä me ymmärrämme tämän termin sitten aika lailla eri tavalla.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Mä en ole vakaumuksesta omalla kohdallani puhunut mitään. Ehkä me ymmärrämme tämän termin sitten aika lailla eri tavalla.
Miten sinä ymmärrät vakaumuksen? Wikisanakirja sanoo näin: "Vakaumus on yleiskielessä varma, vakaa käsitys jostakin perusluonteisesta asiasta.[1]Vakaumus voi viitata etenkin vaikeasti yleispäteväksi todistettavaan asiaan.[1]"

Jos uskot jumalaan, niin mielestäni sinulla on silloin automaattisesti vakaumus. Samoin voisi sanoa henkilöstä, joka on ateisti.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Et varmasti ole. Jos jostain syystä olisit viikon ikäisenä päätynyt johonkin muuhun perheeseen (omien vanhempiesi sijaan), saattaisi äskeinen kirjoituksesi olla varsin erilainen.

Jos sama ajatellaan sinun kohdallesi, niin olisit silti ateisti, koska...? Tämä siis pohjautuen aiempaan kirjoitukseesi. Vai kumoatko nyt sen?

Noin muutoin asiaahan ei voi mitenkään tutkia, mutta väitän että olet väärässä. Isäni on ihan oikeasti uskonnon vihaaja ja on tehnyt/tekee asian hyvin selväksi edelleen. Äitini ehkä hieman enemmän kuin tapakristitty, mutta ei paljoa enemmän. En ole syntynyt/asunut syvästi uskonnollisilla alueilla, kouluni ei ollut mitenkään normaalia uskovaisempi, ei ollut ruokarukouksia tai muuta vastaavaa ja uskontotuntini eivät olleet tunnustuksellisia edes ala-asteella, vaikka tämän ketjun perusteella kovin monella on ollutkin. Niistä lähtökohdista mulle on kuitenkin ihan aina ollut täysin selvää, että Jumala on olemassa. Ihan aina, ei epäselvyyttä.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Miten sinä ymmärrät vakaumuksen? Wikisanakirja sanoo näin: "Vakaumus on yleiskielessä varma, vakaa käsitys jostakin perusluonteisesta asiasta.[1]Vakaumus voi viitata etenkin vaikeasti yleispäteväksi todistettavaan asiaan.[1]"

Jos uskot jumalaan, niin mielestäni sinulla on silloin automaattisesti vakaumus. Samoin voisi sanoa henkilöstä, joka on ateisti.

Aivan, varma ja vakaa käsitys. Yhdelläkään kolmosluokkalaisella ei ole varmaa tai vakaata käsitystä yhtään mistään. Puhumattakaan siitä, että @dana77 rupesi väittämään, että hänellä sellainen ateistinen vakaumus on ollut jo aiemmin kuin kolmannella luokalla, jolloin hän aiempien omien sanojensa mukaan (jotka siis myöhemmin kumosi) koki jonkin heräämisen ja alkoi vakaumukselliseksi ateistiksi ja ymmärsi kristillisten juhlien ja symbolien typeryyden. Siis ihan itse, ilman ulkopuolista apua, käytännössä alle 10-vuotiaana. Sitä ennen koulujuhlat eivät olleet tuskaa, sen jälkeen ilmeisesti olivat, mutta silti siellä istui. Tai sitten ne eivät olleet tuskaa senkään jälkeen...
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Silti kouluissa käsittääkseni kerrotaan, että miksi vappua juhlitaan. Ainakin meillä aikanaan kerrottiin. Sinä ja muut kaltaisesi haluatte sitä vastoin poistaa kaiken uskonnollisuuden kouluista ihan täysin. Toisekseen sinun mielestäsi tuosta Suomen sodasta puhuminen on neutraalia, kun puhutaan sisällissodasta tai kansalaissodasta, jonkun muun mielestä taas ei ole.

En minä usko, että kukaan on kieltämässä opettamasta eri vakaumuksista. Kyllä koulussa kai osataan opettaa politiikkaakin ilman, että pitää erikseen laittaa demarien ja kokoomuslaisten lapset eri politiikan tunneille, joissa opetetaan oma poliittinen suuntaus korostettuna.

Miksi sinä ja te muut (@dana77 , @Yläpesä , @Tarinankertoja jne. jne.) ette vain voi myöntää, että teitä vituttaa uskonnon opetus ja että se pitää lopettaa siksi, että te ette sitä halua? Olisi paljon rehellisempää tekstiä kuin se, että yritätte muotoilla sen jonkun neutraaliuden piikkiin. Teistä kaikista olisi kivaa, kun maailma pyörisi juuri kuten te haluatte. Siitä ja vain siitä tässä on kysymys. Samoin kuin minusta olisi kivaa, että maailma pyörisi juuri niin kuin minä haluan. Meidän eromme on vain siinä, että minä ja suurin osa uskovista on valmiita kompromisseihin, te ette ole. Ainoastaan silloin, kun asiat menisivät kuten ja juuri kuin te haluatte, niin silloin kaikki olisi ok. Vaikka silloin nimenomaan tasapuolisuus ja neutraalisuus ja kaikki muu mihin yritätte vedota, ei toteutuisi sitten niin alkuunkaan.

Kumpi on sinun mielestä kompromissi? Se, että ollaan vakaumuksellisesti neutraaleja vai se, että hieman muokataan neutraalimpaan suuntaan, mutta kuitenkin edelleen kristinuskon tietty erityisasema säilyttäen? Jos siis kuvitellaan, että kaikki haluaisi, että koulussa opetetaan se oma vakaumus etusijalla ja tuputetaan sitä kaikille.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Aivan, varma ja vakaa käsitys. Yhdelläkään kolmosluokkalaisella ei ole varmaa tai vakaata käsitystä yhtään mistään. Puhumattakaan siitä, että @dana77 rupesi väittämään, että hänellä sellainen ateistinen vakaumus on ollut jo aiemmin kuin kolmannella luokalla, jolloin hän aiempien omien sanojensa mukaan (jotka siis myöhemmin kumosi) koki jonkin heräämisen ja alkoi vakaumukselliseksi ateistiksi ja ymmärsi kristillisten juhlien ja symbolien typeryyden.
Niistä lähtökohdista mulle on kuitenkin ihan aina ollut täysin selvää, että Jumala on olemassa. Ihan aina, ei epäselvyyttä.
Et näe näiden kahden lainauksen välillä mitään ristiriitaa?
 

Baldrick

Jäsen
@Kisapuisto

Eikai täällä kukaan ole vaatimassa, että uskonnoista ei saisi puhua pihaustakaan, kuten sinä ilmeisesti olet käsittänyt? Sen sijaan tunnustuksellisuus on syytä poistaa ja uskonnoista kertoa tietoa vain neutraalisti. Periaatteessa te olette samaa mieltä kaikista muista, paitsi muutaman virren kohdalla on epäselvyyttä, että onko se uskonnonharjoittamista vai ei.

Sama pätee myös toisen puolen väittelijöihin eli tosiaan teillä on perusasioista yhteisymmärrys. Toki sitten Kisapuiston joulupukin sotkemiset uskonnollisiksi elementeiksi tai Yläpesän insesmi-vertaukset ovat lähinnä tyhjänpäiväistä ja huonosti perusteltua vänkäämistä.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Miksi sinä ja te muut (@dana77 , @Yläpesä , @Tarinankertoja jne. jne.) ette vain voi myöntää, että teitä vituttaa uskonnon opetus ja että se pitää lopettaa siksi, että te ette sitä halua?

Euroopan neuvoston yleiskokouksen suosituksen mukaan Euroopan yhteisiä arvoja on valtion ja kirkon erottaminen toisistaan. Sitä tavoitetta pitää lähestyä kärsivällisesti ja järkähtämättä. Uskonnollisen kiihkon edessä ei pidä nöyristellä.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Miksi sinä ja te muut (@dana77 , @Yläpesä , @Tarinankertoja jne. jne.) ette vain voi myöntää, että teitä vituttaa uskonnon opetus ja että se pitää lopettaa siksi, että te ette sitä halua?

Kyse ei ole mistään muotoilusta, vaan tasavaltalaisesta valtioihanteesta, jossa laki on kaikille sama eikä valtio ota kantaa ihmisten uskonelämään. Siis se Ranskan vallankumouksen ideaali. Demokratia voi olla enemmistön tyranniaa, mutta valistunut tasavaltalainen ajattelee koko kansalaispopulaatiota ajattelussaan.

Uskonnon opetus ei vituta pätkääkään. Kyse on Nimenomaan tasa-arvosta lain edessä. Uskon perusteella kirkon puolustamista en oikein edes ymmärrä, koska kyse ei ole uskosta, vaan instituutiosta nimeltä kirkko.

Onko oma uskosi niin heikko, että pelkäät uskontokuntasi olemassaolon puolesta? Uskosi puolestahan ei ole pelättävää, koska omaat sisäisen varmuuden jumalan olemassaolosta. Uskontokuntasi taas luulisi luottavan sanomaansa ilman valtion tukea. Kristityksi käännyttäminenhän pitäisi olla kristittyjen tehtävä (Jeesuksen lähetyskäsky), mutta haluat, että valtio hoitaa tämän tehtävän teidän puolesta. Kirkko on sitävarten perustettu instituutio, sen muodostavat kristityt. Valtio taas kansallisvaltiona muodostuu muistakin kuin kristityistä, joten ...

Onko se oikeudenmukaista, kristillistä, että ei kristittyjenkin on osallistuttava kristinuskon levittämiseen?

Eikö se kuuluisi teille? Tai teidän ulkoistamana kirkolle? Miksi sen pitäisi olla kaikkien kansallisvaltion jäsenten tehtävä uskontosuunnasta riippumatta?

Ties monenneko kerran vielä se peruskysymys: Kumpi on tasa-arvoisempi tilanne, 2lla uskontokunnalla laissa erioikeuksia, kymmenilöä ei Vai että millään uskonmolla ei ole etuoikeuksia laissa?

Uskosta sinänsä voi sitten keskustella uskotkojumalaan ketjussa. Tässä kysymyksessä se ei ole merkityksellistä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
No milläs luokalla sinä sitten koit "heräämisesi"? Jos ei kerta ollut silloin kolmannella luokalla kuten aiemmin väitit? Mistä lähtien vakaumuksesi on ollut ateisti?
En ole koskaan uskonut jumaliin, enkä epävarmakaan asiasta, joten olen ateisti ollut alusta asti. Oikea termi olisi nimenomaan jumaluskon puute.
 

Baldrick

Jäsen
Oikea termi olisi nimenomaan jumaluskon puute.

Puutteen korvaisin jumaluskon olemattomuudella tjsp. Puute kuulostaa siltä, että uskominen olisi standardi tai jotenkin tarpeellista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös