Kirkko eroon valtiosta – nyt vai heti?

  • 614 721
  • 7 275

sakic

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Colorado Avalanche
Eikös kirkossa harjoiteta tota kuvainnollista kannibalismia jokaisella ehtoollisella? Piirroksen kriitikko on selkeästi mennyt hakemaan herran siunausta.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Eikös kirkossa harjoiteta tota kuvainnollista kannibalismia jokaisella ehtoollisella? Piirroksen kriitikko on selkeästi mennyt hakemaan herran siunausta.

Mä en oikein ymmärrä, mikä tuossa kuvassa on vaikeaa ymmärtää, joskin voi olla että juuri sinä vain hassuttelet.

Erikoisin mielenpahoitus on mielestäni tuo, ettei muka ymmärretä mitä "maahanmuuttokriitikko" tuossa yhteydessä tarkoittaa. Ei se tarkoita sitä tolkun suomalaista, joka suhtautuu epäilevästi EU:n ja Suomen mamu-politiikkaan. Aika jäätävää tyhmän esittämistä, mikäli kuvaa ei ymmärrä.

Kuvan sanomahan ei oikeastaan ole pilaa, vaan täyttä totta. Pariisin iskut olivat äärioikeistolle ja rasisteille tervetullut juttu, jonka näkee mm. tavasta, jolla Le Pen ja hengenheimolaisensa ovat Ranskassa alkaneet vaatia rajojen täydellistä sulkemista jne.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tammikuussa puolustettiin pilapiirroksia, nyt samat tahot paheksuu pilapiirosta. Näin se maailma kehittyy...
Ymmärsit taas väärin. Tammikuussa puolustettiin oikeutta piirtää ja julkaista pilapiirroksia ja itse puolustan sitä edelleen. Kuten niin monesti on todettu, on sananvapauden yksi tärkeä ominaisuus se, että myös urpot saavat julkaista mitä tuotoksia haluavat. Miten muuten sitä saisi idiootin kiinni, ellei hän saisi urpoilla vapaasti.
 

sakic

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Colorado Avalanche
Mä en oikein ymmärrä, mikä tuossa kuvassa on vaikeaa ymmärtää, joskin voi olla että juuri sinä vain hassuttelet.

Erikoisin mielenpahoitus on mielestäni tuo, ettei muka ymmärretä mitä "maahanmuuttokriitikko" tuossa yhteydessä tarkoittaa. Ei se tarkoita sitä tolkun suomalaista, joka suhtautuu epäilevästi EU:n ja Suomen mamu-politiikkaan. Aika jäätävää tyhmän esittämistä, mikäli kuvaa ei ymmärrä.

Kuvan sanomahan ei oikeastaan ole pilaa, vaan täyttä totta. Pariisin iskut olivat äärioikeistolle ja rasisteille tervetullut juttu, jonka näkee mm. tavasta, jolla Le Pen ja hengenheimolaisensa ovat Ranskassa alkaneet vaatia rajojen täydellistä sulkemista jne.
Hassutteluahan toi oli. Mielestäni tuo piirros on yhtä typerä/aiheellinen (näkökulmasta riippuen), kuin esimerkiksi Charlie Hebdo piirrokset.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Ymmärsit taas väärin. Tammikuussa puolustettiin oikeutta piirtää ja julkaista pilapiirroksia ja itse puolustan sitä edelleen. Kuten niin monesti on todettu, on sananvapauden yksi tärkeä ominaisuus se, että myös urpot saavat julkaista mitä tuotoksia haluavat. Miten muuten sitä saisi idiootin kiinni, ellei hän saisi urpoilla vapaasti.

Tämän nyt julkaistun kuvan julkaisemista voi toki pohtia sen vuoksi, että kuva liippaa läheltä politiikkaa ja siinä mielessä kirkon julkaisu voi olla väärä paikka sille. Mutta urpo tai tyhmä kuva tuo ei ole, vaan taitaa ennemminkin olla hieman liian totuudenmukainen, josta syystä osa on pahoittanut nyt mielensä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Hassutteluahan toi oli. Mielestäni tuo piirros on yhtä typerä/aiheellinen (näkökulmasta riippuen), kuin esimerkiksi Charlie Hebdo piirrokset.

Näin arvelinkin. Olen samaa mieltä C.Hebdo-vertauksesta samaten. Tosin en usko, että kirkkolehden kuvan julkaisemiseen liittyy samanlaista ansaintalogiikkaa, kuin Charlie Hebdon vastaaviin.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
No joo, ihan osuva ja touudenmukainenkin piirros Rannalta, mutta mielestäni kirkon ei tule tehdä politiikkaa. Politikoivan kirkon aika oli ja meni, nykykirkon tulisi keskittyä omaan yhteisöönsä eikä valtakunnanpolitiikkaan.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Ymmärsit taas väärin. Tammikuussa puolustettiin oikeutta piirtää ja julkaista pilapiirroksia ja itse puolustan sitä edelleen. Kuten niin monesti on todettu, on sananvapauden yksi tärkeä ominaisuus se, että myös urpot saavat julkaista mitä tuotoksia haluavat. Miten muuten sitä saisi idiootin kiinni, ellei hän saisi urpoilla vapaasti.

Niinpä. Jos PS:lle piirtävä Kalle Erkkilä oli raapustanut aikanaan vastaavan kuvan suvaitsevaisen tai sosiaalidemokraatin latkimassa Breivikin uhrien verta, niin voi vittu mikä mäikkä siitä olisi syntynyt, tutkintapyyntöjä ja ym.. TosiFani olisi ollut niin järkyttynyt, että edes kiiskiuhan valmistuskaan ei olisi enää onnistunut.

Tämä oli samaa vihervasemmistolaista provoilua, jota Ranta harrastaa kuvasta toiseen. Onko kirkkolehti oikea foorumi tällaiselle MV-lehden tyyliselle propagandalle? Mielestäni ei. Olen toiminut maksajana kauan, sosiaalisista syistä ja on taas aika näin loppuvuodesta pohtia jatkoa. Vasemmistoanarkistien perseen nuoleminen ei ole minun kuppini teetä, joten kirkko hoitakoon fetissinsä ilman minun rahojani tästä eteenpäin.

Heh, Ranta haastaa tosissaan näköjään Päivi Räsäsen, että kumpi saa enemmän porukkaa eroamaan kirkosta.
 

Tuamas

Jäsen
Tuntuu olevan melko yleinen defenssimekanismi vasemmalla tuo, että aina uuden islamistin suorittaman terroriteon jälkeen keskustelu pyritään siirtämään mahdollisimman nopeasti matukriittisiin. Iskujen mahdollisuutta vähätelleet eivät kestä sitä, että ovat olleet väärässä. Heti iskujen jälkeen tietylle porukalle on tärkeintä olla huolissaan muslimeista ja vittuilla "rasisteille". Tämän jälkeen voidaan taas jatkaa hyssyttelyä ja vähättelyä. Ymmärrän toki miksi sinun mielestäsi "kalikka kalahti".

Niin, ihan mahdotonta tehdä molempia?
Tuomita ääri-idiootit sekä heidän teoillaan ratsastavat ääri-idiootit joka leiristä?

Todettakoon, että tässä välissä ISIS on ajettu niin ahtaalle, että tältä osin tilanteen muuttuminen nähdäkseni johti terrori-iskuun.
Jos Eurooppa pysyy henkisesti yhtenäisenä sekä iskee riittävällä voimalla yhtenäisesti ISISiä vastaan (sekä kampeaa Assadin sivuun) on tässä pitkästä aikaa suuri mahdollisuus rajoittaa merkittävästi ISIksen vaikutusvaltaa.

Todennäköistä kuitenkin on, että muuttuneessa tilanteessa jossa Eurooppa hyökkää voimalla heikentynyttä ISISiä vastaan, tulee ISIS käyttämään viimeiset voimanrippeensä Pariisin iskuja vastaavien iskujen toteuttamiseen länsimaissa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Niinpä. Jos PS:lle piirtävä Kalle Erkkilä oli raapustanut aikanaan vastaavan kuvan suvaitsevaisen tai sosiaalidemokraatin latkimassa Breivikin uhrien verta, niin voi vittu mikä mäikkä siitä olisi syntynyt, tutkintapyyntöjä ja ym.. TosiFani olisi ollut niin järkyttynyt, että edes kiiskiuhan valmistuskaan ei olisi enää onnistunut...

Onko yhtään asiaa, josta et uhriutuisi, viittaisi Li Anderssonin, Dan Koivulaaksoon tai minun nimimerkkiin? Ilmeisesti oman mielipiteen kertominen ilman vittuilua joka suuntaan, on sinulle mahdotonta.

Pilakuva on mielestäni hyvin ajankohtainen ja kirkon lehteen sopiva. Somessa paheksutaan empatian osoittamista, sitä saa mitä tilaa ja osa maahanmuuttokriitikoista käyttää häikäilemättä tapahtunutta iskua hyväkseen lietsoakseen perusteettomia pelkoja. Terrori-iskuja tulee tapahtumaan edelleen, riippumatta siitä onko rajat auki tai ei. Ihan samoin Pariisin iskut olisivat luultavasti toteutuneet ilman pakolaisaaltoakin. Pelottelu on eri asia kuin faktapohjalta keskustelu.

PS. Tuo pilakuva olisi sopinut myös Breivikin iskun jälkeen, taisi silloinkin ensimmäiset kommentit tulla maahanmuuttokriitikoiden suusta.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Lähinnä tässä itse näen kritisoitavan Tynkkymäistä tai Le Penmäistä politikointia asialla jo ennen kuin kuin ruumiit ovat kylmenneet.
Varmasti politikointia on molemmilla äärilaidoilla aina kun mahdollista ja tämä pilapiirros on yksi osoitus siitä ja siksi enemmän itkeä vai nauraa -ketjun tavaraa. En ole hirveästi tästä terroriteosta jaksanut juttuja lukea, mutta en erityisemmin ole huomannut politikointia aiheen ympärillä. Voin toki olla väärässäkin, mutta yleistä se ei varmasti ole.
 

Tuamas

Jäsen
Varmasti politikointia on molemmilla äärilaidoilla aina kun mahdollista ja tämä pilapiirros on yksi osoitus siitä ja siksi enemmän itkeä vai nauraa -ketjun tavaraa. En ole hirveästi tästä terroriteosta jaksanut juttuja lukea, mutta en erityisemmin ole huomannut politikointia aiheen ympärillä. Voin toki olla väärässäkin, mutta yleistä se ei varmasti ole.

Ei se hirveän yleistä ole, koska useimmilla poliitikoilla on tilannetajua ja hiukan häpyä.
Toki Tynkkynen esimerkiksi on taatusti laskelmoinut saavuttamansa maksimihyödyn olemalla ensimmäisenä liikkeellä.

Mutta tosiaan kuten totesin, kuvan aiheuttama reaktio nähdäkseni osoittaa kuvan tarpeellisuuden.
Joskin foorumi on hivenen hassu, mutta kuten @MustatKortit totesi, itsekin olen sitä mieluummin kirkon jäsen, mitä enemmän ja nopeammin fundamentalistiset suvaitsemattomat konservatiivit eroavat kirkosta.

Ihan samalla tavalla Breivikin teon välittömästi politisoineille olisi aikanaan voinut/pitänyt vittuilla.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Vähän kyseenalainen piirroshan tuo on, koska maahanmuuttokriitikoita on niin paljon ja huomattava osa ei todellakaan ajattele noin. Sen sijaan esim. suurelle osalle esim. Homma-foorumin kirjoittajista tuo on ihan tarkka ja terävä kommentti. Ilmeisesti piirtäjä ei löytänyt mitään hyvää tapaa kohdistaa satiirinsa tarkemmin.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...En ole hirveästi tästä terroriteosta jaksanut juttuja lukea, mutta en erityisemmin ole huomannut politikointia aiheen ympärillä...

Ööh, Ranskan äärioikeistohan on suorastaan mässäillyt aiheella, mitä me sanoimme ja niin päin pois... aamu-uutiset myös tiesivät kertoa, että republikaanit ovat viimeisen parin päivän aikana tarttuneet pakolaispolitiikkaan ja aikovat tehdä siitä vaaliaseen 2016 pressanvaaleihin liittyen. Telkkarissa näytettiin Trump pitämässä puhetta valkoiselle roskaväelle aiheesta, yleisö oli innoissaan.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Tammikuussa puolustettiin pilapiirroksia, nyt samat tahot paheksuu pilapiirosta. Näin se maailma kehittyy...

Tammikuussa pidettiin pilakuvia erään ihmisryhmän tarpeettomana ärsyttämisenä ja loukkaamisena, sekä turhaan vastakkainasettelua lisäävänä. Nyt samat pöyristyjät julkaisevat ja levittävät sellaisia itse. Maailma todellakin kehittyy...
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tammikuussa pidettiin pilakuvia erään ihmisryhmän tarpeettomana ärsyttämisenä ja loukkaamisena, sekä turhaan vastakkainasettelua lisäävänä. Nyt samat pöyristyjät julkaisevat ja levittävät sellaisia itse. Maailma todellakin kehittyy...

Pilakuvat ovat aina tarpeetonta ärsyttämistä ja loukkaamista sekä aiheuttamvat turhaa vastakkainasettelua, mutta kuuluvat länsimaisen sananvapauden piiriin. Vittuilu vastapuolle ei vie koskaan asioita eteenpäin.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Pilakuvat ovat aina tarpeetonta ärsyttämistä ja loukkaamista sekä aiheuttamvat turhaa vastakkainasettelua, mutta kuuluvat länsimaisen sananvapauden piiriin. Vittuilu vastapuolle ei vie koskaan asioita eteenpäin.

Juuri näin. Tammikuussa oltiin kovasti sitä mieltä, että sanavapaudesta huolimatta ei ole aiheellista lisätä vastakkainasettelua. Nyt on ilmeisesti mieli muuttunut ja maailma kehittynyt.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Telkkarissa näytettiin Trump pitämässä puhetta valkoiselle roskaväelle aiheesta, yleisö oli innoissaan.

Missä tämä oli noin tarkalleen? Oliko porukalla Karjala-lippiksiä ja kaljamahaa vai..mitä?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Juuri näin. Tammikuussa oltiin kovasti sitä mieltä, että sanavapaudesta huolimatta ei ole aiheellista lisätä vastakkainasettelua. Nyt on ilmeisesti mieli muuttunut ja maailma kehittynyt.

Miten voit tulkita viestini noin? Enhän minä ota lainaamassasi viestissä mitenkään kantaa vastakkainasetteluun. Tarkoitukseni oli vain huomauttaa tekopyhyydestä. Tammikuussa porukat olivat puolustamassa sananvapautta, pilapiirtäjien oikeutta piirtää mitä haluaa ja nyt osa tuosta porukasta paheksuu, kun paikallisessa kirkon lehdessä on provokatiivinen piirros.
 

Baldrick

Jäsen
Miten voit tulkita viestini noin? Enhän minä ota lainaamassasi viestissä mitenkään kantaa vastakkainasetteluun. Tarkoitukseni oli vain huomauttaa tekopyhyydestä. Tammikuussa porukat olivat puolustamassa sananvapautta, pilapiirtäjien oikeutta piirtää mitä haluaa ja nyt osa tuosta porukasta paheksuu, kun paikallisessa kirkon lehdessä on provokatiivinen piirros.

Onko kukaan sanonut, että tuollaisia piirroksia ei saisi tehdä? Kyllähän moni sanoi Hebdoistakin, että joidenkin mielestä mauttomia ja provokatiivisia, mutta ei niitä kieltämässä ollut kukaan muu kuin muutama superhyvämielensäpahoittajasymppari ja sitten tietysti moni muslimi. Nyt kukaan ei ole ollut kieltämässä tuollaisten piirrosten tekemistä, joten sananvapaudellisesti on eteenpäin menty. Tai no ei olla, kaikilla ei vain ole sitä halua rajoittaa.

Itse pidin enemmän tuosta danan linkkaamasta kuvasta, osuu paremmin kohteeseensa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Onko kukaan sanonut, että tuollaisia piirroksia ei saisi tehdä? ...

Tältä palstalta kirkko menetti ainakin yhden kirkollisveron maksajan...

...Onko kirkkolehti oikea foorumi tällaiselle MV-lehden tyyliselle propagandalle? Mielestäni ei. Olen toiminut maksajana kauan, sosiaalisista syistä ja on taas aika näin loppuvuodesta pohtia jatkoa. Vasemmistoanarkistien perseen nuoleminen ei ole minun kuppini teetä, joten kirkko hoitakoon fetissinsä ilman minun rahojani tästä eteenpäin...
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Miten voit tulkita viestini noin? Enhän minä ota lainaamassasi viestissä mitenkään kantaa vastakkainasetteluun. Tarkoitukseni oli vain huomauttaa tekopyhyydestä. Tammikuussa porukat olivat puolustamassa sananvapautta, pilapiirtäjien oikeutta piirtää mitä haluaa ja nyt osa tuosta porukasta paheksuu, kun paikallisessa kirkon lehdessä on provokatiivinen piirros.

En minä sinun viestiäsi mitenkään tulkitse. Käytannössä vain täydensin aiemmin kirjoittamaani tuolla sananvapaudella. Samanlaista tekopyhyyttä esiintyy nyt kuin keväälläkin, pöyristyjät ovat vain toisesta leiristä. Julkaisukanavissa on kyllä eroa ja järkyttymiset olisivat täysin vertailukelpoisia, jos muhammedkuvat olisi aikanaan julkaistu vaikka Voimassa, Imagessa tai Tulvassa.
 

Baldrick

Jäsen
Tältä palstalta kirkko menetti ainakin yhden kirkollisveron maksajan...

Tarkoittaako se, että Dee Snider haluaisi kieltää kuvien julkaisemisen? Ei. Mikäli oikein käsitin, että tuon kuvan viestin, jota voidaan pitää kirkon kannanottona, takia Dee Snider ei halua jatkossa maksaa kirkollisverojaan. En usko, että ko. palstalainen olisi kuitenkaan tuollaista kuvaa kieltämässä. Joidenkin mielestä tuo on typerä kannanotto ja siksi eivät halua kiikuttaa ko. lafkaan rahojaan. Monille yrityksillekin noin tapahtuu, kun mössivät PR-hommissaan. Ei kukaan Välimäen ravintolan 1,5€ vesilasin jälkeenkään ollut kansalaisaloitetta tekemässä vesilasin hinnoista ravintoloissa. Tai jos oli, niin sitten sietää mennä hoitoon.

Sananvapaus on kaikilla ja niin on mielipiteen vapauskin. Jos ei miellytä lukea vaikka Hesaria, niin tilauksen voi päättää. Sama juttu tässäkin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös