Kirkko eroon valtiosta – nyt vai heti?

  • 613 850
  • 7 275

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Veikkaan vahvasti, että sinä olet itse parempi vastaamaan tähän kysymykseen.
Vaikea minun tuohon on vastata, sillä tuskin ikäsi puolesta olet voinut olla vuonna 1918 vankileireillä punaisia tappamassa, mihin tuo sana lahtari viittaa. Itse varmaan osaat vastata olisitko halunnut tuolloin olla siellä noissa puuhissa, kun tuota sanaa innolla käytät.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Vaikea minun tuohon on vastata, sillä tuskin ikäsi puolesta olet voinut olla vuonna 1918 vankileireillä punaisia tappamassa, mihin tuo sana lahtari viittaa. Itse varmaan osaat vastata olisitko halunnut tuolloin olla siellä noissa puuhissa, kun tuota sanaa innolla käytät.

Minä kun luulin sinunkin kuuluvan tovereihin, joiden lennokkaassa retoriikassa tuo sana elää ja voi hyvin vielä tänäkin päivänä. Se, kyllä totta, että natsi- sana on aika pitkälti korvannut tuon vanhahtavan termin. No, samaahan nuo kaksi oikeastaan tarkoittavat, eli viittavat kaikkiin niihin, joiden ajatus- ja arvomaailma sijoittuu Tuomiojasta oikealle.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Vieläkään et vastannut, mitä sinä tarkoitat sillä, että olet lahtari ja miten se sinun kohdallasi mahdollisesti liittyy vuoden 1918 tapahtumiin.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Vieläkään et vastannut, mitä sinä tarkoitat sillä, että olet lahtari ja miten se sinun kohdallasi mahdollisesti liittyy vuoden 1918 tapahtumiin.

Olen lipsumaton Kokoomuksen äänestäjä ja kokoomuslaisiinhan tuolla sanalla on viitattu vuosikymmenet. Tuliko oikeasti yllätyksenä?
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Olen lipsumaton Kokoomuksen äänestäjä ja kokoomuslaisiinhan tuolla sanalla on viitattu vuosikymmenet. Tuliko oikeasti yllätyksenä?

Minusta hakolakki on kuvaavampi termi tässä yhteydessä.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Minulle aivan uusi termi. Avaisitko?

Käytä googlea, uskoisin että saat osumia. Jotkut kutsuivat valkoisten puolella taistelevia hakolakeiksi. Nimitys tullee siitä että käyttivät havunoksia päähineissään naamiointimielessä.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Käytä googlea, uskoisin että saat osumia. Jotkut kutsuivat valkoisten puolella taistelevia hakolakeiksi. Nimitys tullee siitä että käyttivät havunoksia päähineissään naamiointimielessä.

Kokeilin ennen kuin käännyin puoleesi, koska haku ei tuottanut tähän viittaavia tuloksia. Toisaalta, nyt muistan kyllä kuulleeni tuota sanaa käytettävän tässä merkityksessä. Taidan kuitenkin pitäytyä tutussa lahtarissa, koska hakolakin merkitystä tulisivat todennäköisesti kyselemään muutkin kuin turkulaiset.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Kokeilin ennen kuin käännyin puoleesi, koska haku ei tuottanut tähän viittaavia tuloksia. Toisaalta, nyt muistan kyllä kuulleeni tuota sanaa käytettävän tässä merkityksessä. Taidan kuitenkin pitäytyä tutussa lahtarissa, koska hakolakin merkitystä tulisivat todennäköisesti kyselemään muutkin kuin turkulaiset.

Melko erikoista ettei haku tuottanut tuloksia, kuitenkin takavuosina varsin yleinen nimitys.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Voitko tarkenta mikä tämä "tuo" on? Miten tämä "tuo" liittyy valtion tehtäviin, jotka on pakko tehdä ja joka on helpoin hoitaa myöntämällä muslimeille verotusoikeus? Miten pastafarit, eikö heidän rahoitus olisi helpoin hoitaa myöntämällä heille verotusoikeus?

Tarkoitus oli vain viitata siihen, että uskontojen merkitys maailmassa kasvaa ja maailman väestö uskonnollistuu. Samaten islam on nousemassa maailman isoimmaksi uskonnoksi ja pakolais/mamu-politiikan jäljiltä myös Suomessa heidän osuutensa kasvaa. Ja erityisesti vaikutusvaltansa.
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tarkoitus oli vain viitata siihen, että uskontojen merkitys maailmassa kasvaa ja maailman väestö uskonnollistuu. Samaten islam on nousemassa maailman isoimmaksi uskonnoksi ja pakolais/mamu-politiikan jäljiltä myös Suomessa heidän osuutensa kasvaa. Ja erityisesti vaikutusvaltansa.
En ymmärrä miten ylläolevasta voi tehdä johtopäätöksen, että helpointa vaan antaa islamilaisille yhdyskunnille suomessa verotusoikeus.

Tosiasiassa nyt kuitenkin niin Suomessa kuin muissakin länsimaissa on käynnissä älyttömän nopea muutos nimenomaan kohti uskonnottomuutta. Uskonnon merkitys on koko ajan laskusuunnassa. Tulevaisuuden euroopassa uskonnottomat ovat ehdoton enemmistö.

Tällä hetkellä about puolet euroopan väestä uskoo jumalan olemassaoloon. Jäljelle jäävästä puolikkaasta puolet uskoo johonkin henkijuttuihin ja puolet ei semmoisiinkaan. Muutos on erittäin nopeaa ja trendi on aivan selvä. Muslimeilla ei ole suomessa käytännössä lainkaan omaa poliittista vaikutusvaltaa (saati sitten määräänsä isompaa) ei nyt eikä myöskään nähtävissä olevan tulevaisuuden aikana. Näin ei ole käynyt missään euroopan maassa, vaikka joissakin on takapohjolaan verrattuna moninkertainen muslimivähemmistö.

Suomessa ei pidä päätöksiä tehdä sen perusteella, että pallon väestökasvu keskittyy takapajuisille alueille, joissa uskonto on vielä vähintään yhtä kova juttu kuin 50-luvun pohjanmaalla.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Eräs kirkon jäsen oli maksanut hillittömiä summia sukunsa hautapaikasta vuoteen 2990 asti. Kirkolle tämä sopi siihen saakka, kun maksaja oli poistunut keskuudesta. Sen jälkeen onkin kirkon mieli muuttunut, eikä sopimus enää pädekään. Eli jumalan mielestä on siis ihan ok kusettaa ihmisiä?

Muutaman neliömetrin ruohopläntin pitäminen siistinä (=nurmikonajo pari krt/kk neljän kesäkuun aikana) on sellainen työmäärä, että omakotitalon verran sijoitetun pääoman tuotoilla ei muka hoidu hamaan tulevaisuuteen asti? Mahtaa olla huikeat palkat niillä opiskelijoilla, kesätyöntekijöillä ja muulla tilapäisväellä, jotka näitä hommia yleensä hoitavat. Tai saattaahan olla että nekin varat ovat kadonneet jonnekin ihan muualle. Tulee hakemattakin mieleen Vatikaani rikkauksineen.

Tuon rouvan jälkeläisenä veisin asian oikeuteen välittömästi sopimusrikkomuksena. Rahat takaisin rakennuskustannusindeksillä korjattuna ja niistä voi vähentää todennetut vuosimaksut jo käytetyistä vuosista.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tarkoitus oli vain viitata siihen, että uskontojen merkitys maailmassa kasvaa ja maailman väestö uskonnollistuu. Samaten islam on nousemassa maailman isoimmaksi uskonnoksi ja pakolais/mamu-politiikan jäljiltä myös Suomessa heidän osuutensa kasvaa. Ja erityisesti vaikutusvaltansa.
Tuo uskontojen merkityksen kasvu perustuu virheelliseen olettamaan maailman väkiluvun loputtomasta kasvusta uskonnollisissa maissa. Näin ei kuitenkaan ole, vaan väkiluku maapallolla tulee pikemminkin vähenemään kuten myös uskonnon merkitys kun koulutustaso nousee.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Tuo uskontojen merkityksen kasvu perustuu virheelliseen olettamaan maailman väkiluvun loputtomasta kasvusta uskonnollisissa maissa. Näin ei kuitenkaan ole, vaan väkiluku maapallolla tulee pikemminkin vähenemään kuten myös uskonnon merkitys kun koulutustaso nousee.

No, minä en ota kantaa sinun uskomuksiisi asian suhteen, jota näyttävät poikkeavan Pew Researchin vastaavista statistiikoista. Itse en ole pätevä arvioimaan, kunhan vain luin tuota tutkimusta, josta YLEkin aikanaan uutisoi.

Mä pidän selvänä, että islam on muotoutumassa globaaliksi ilmiöksi, joka tulee saamaan myös yhteiskunnallista ja poliittista ulottuvuutta Euroopan lähitulevaisuudessa. En usko samanlaiseen maallistumiseen kuin kristinuskon kohdalla on tapahtunut, ainakaan kovin nopeasti, enkä edes koulutuksen määrän lisääntyessä. Islam on niin (tapa)kulttuurisidonnainen uskonto, että se tulee näyttelemään tärkeää roolia 2030-2100-luvun Euroopassa.

Voi tietysti olla, että jossain vaiheessa islam uskontona kokee suurempia muutoksia, mutta en usko olevani silloin enää paikalla, joten en tuosta jaksa välittää.
 

Tuamas

Jäsen
Kalikka tuntui kalahtaneen tuon sekä yleisen somekeskustelun perusteella melko osuvasti.

Sinänsä toki kuvan pointin missaaminenkin on näemmä onnistunut melko monelta.
 

jkm

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata ja Pool
No enpä ole yhtään yllättynyt, että sinä ratsastit ensimmäisenä paikalle sapeli tanassa puolustamaan tuota ah-niin-hassua pilapiirrosta.
 

Baldrick

Jäsen
Kalikka tuntui kalahtaneen tuon sekä yleisen somekeskustelun perusteella melko osuvasti.

Itseäni tuossa häiritsee se, että tuollaiset kuvat vaikeuttaa ihmisten, kuten minä, puhumista maahanmuuton ongelmakohdista, jotka tiedetään olevan olemassa. Minä olen pyrkinyt ja pyrin jatkossa rakentavaan, argumentoivaan keskusteluun, eikä minun motiivini ole millään tapaa rasistiset. Siksi itse pidänkin kutsua näitä läpinäkyviä henkilöitä, joita tälläkin palstalla on tavattu, mielummin maahanmuuttajakriittisinä kuin maahanmuuttokriittisinä. Maahanmuutto on mielestäni ilmiö, jonka hoitamisessa eurooppalaiset valtiot ovat monessakin kohtaa epäonnistuneet ja mielestäni kritiikki on monesti ansaittua. Vaikea kuitenkin monesti keskustella (varsinkin siis oikeassa elämässä) aiheesta, kun toinen ei ota edes kuuleviin korviinsa. Ei sillä, että hirveästi keskustelisinkaan, kun en halua myöskään leimautua tuohon maahanmuuttajakriitikoiden porukkaan, enkä varsinkaan sen jälkeen, kun keskustelu ei ole kovinkaan hyvällä prosentilla ollut hedelmällistä.

Toki jatketaan muuten kirkon kenkimisellä, sillä tämä ei ole oikea ketju jatkaa piirroksen jälkipuintia.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Kalikka tuntui kalahtaneen tuon sekä yleisen somekeskustelun perusteella melko osuvasti.

Sinänsä toki kuvan pointin missaaminenkin on näemmä onnistunut melko monelta.

Aivan, kuvatuksen idea ei tosiaankaan avaudu kaikille. Maahanmuuttokriitikot ovat todellakin paikalla ensimmäisten joukossa - heti lyijyä kylväneiden maahanmuuttajien jäljessä. Harvinaisen rasistinen ja islamofobinen tuherrus.
 

Tuamas

Jäsen
Pahoittelen lainaamattomuutta, kännykällä ei saksiminen oikein toimi.

Mutta todettakoon, että kyllä, tällaiset kuvat herättävät vastakkainasettelua ja eivät välttämättä ole kovin rakentavia.

Mutta nämä kuten nyt vaikkapa Muhammed-pilakuvat sekä Charlie Hebdon anti kuuluvat sananvapauden piiriin ja ovat roiseja, joskin usein osuvia piikkejä joiden on tarkoituskin herättää reaktioita.

Oikeastaan tämän kuvan aiheuttamat reaktiot nähdäkseni osoittavat jo kuvan tarpeen sekä oikeutuksen.

Itse olen toki sitä mieltä, että kuva on hieman mauton ja pointin tuomiseksi paremmin esille, olisin tyylitellyt kriitikon tynkkysmäiseksi.

Enkä toki ihan ymmärrä hyötynäkökulman kautta sitäkään, miksi kirkko tällaista julkaisee. Koska uskovat asettuvat liberaali-konservatiivi asteikolla sinne konservatiivisempaan nurkkaan, jolloin tämä on vähän kuin itsensä ampumista jalkaan.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...
Sinänsä toki kuvan pointin missaaminenkin on näemmä onnistunut melko monelta.
Ai se, että maahanmuuttokriitikot ovat tanssimassa uhrien haudalla?

Toki voihan tuosta vetää senkin johtopäätöksen, että jos tuo ensimmäinen ei ihan totta olekaan, että se onkin toinen ääriporukka, joka tilanteesta hyötyä yrittää.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Jos olisin vielä kirkon jäsen niin tämän valomerkki.fi:ssä julkaistun jälkeen en sitä enää olisi. Kommentteja lukiessa on muutama henkilö tainnut tehdä oman johtopäätöksensä.

Kyseinen sarjakuvataiteilija edustaa suomalaista vasemmistopropagandaa, ei ole raapustuksineen kovin tasokas mihin viittaa sekin että on voittanut jotain palkintoja.

Heh ei helvetti kun katsoo noita K&K:n kolumnisteja, valtaa ilo mielen ettei kuulu kyseisenkin julkaisun takana olevaan pääjärjestöön.
 
Kalikka tuntui kalahtaneen tuon sekä yleisen somekeskustelun perusteella melko osuvasti.

Tuntuu olevan melko yleinen defenssimekanismi vasemmalla tuo, että aina uuden islamistin suorittaman terroriteon jälkeen keskustelu pyritään siirtämään mahdollisimman nopeasti matukriittisiin. Iskujen mahdollisuutta vähätelleet eivät kestä sitä, että ovat olleet väärässä. Heti iskujen jälkeen tietylle porukalle on tärkeintä olla huolissaan muslimeista ja vittuilla "rasisteille". Tämän jälkeen voidaan taas jatkaa hyssyttelyä ja vähättelyä. Ymmärrän toki miksi sinun mielestäsi "kalikka kalahti".

Joka kerta kun tällainen isku tapahtuu Euroopassa (viimeksi ainakin Lontoon ja Espanjan iskujen jälkeen), on sama porukka tekemässä ennustuksia siitä kuinka iskut ihan varppina lisääntyvät tulevaisuudessa ja vaativat radikaaleja vastatoimia sekä Islamilaisiin yleisesti kohdistuvia toimenpiteitä.

Minä väitän taasen, että olet ennustuksessasi väärässä, jos maailmanpoliittisessa tilanteessa ei tapahdu merkittävää muutosta (esim. uutta jenkkien invaasiota johonkin arabimaahan).

Suomeen saapuvista turvapaikanhakijoista suuri osa saapuu Irakista ja Afganistanista. Merkittävä osa heistä kannattaa tutkimuksen mukaan tällaisia arvoja: Monikulttuurisuus – rikkaus vai vitsaus? | sivu 648 | Jatkoajan keskustelupalsta

Lainailen tähän myös erästä suosikkiliberaaliani: Bill Maher - Rips Liberal 'Pussy Nation' to Confront Islam Turning America - YouTube
Tuossa vähän vanhempaa settiä briteissä asuvista (olisi mielenkiintoista nähdä myös tuoreempia lukuja): One in four Muslims sympathises with motives of terrorists - Telegraph

Näyttäisi siltä, että melko iso osa muslimeista kannattaa ajattelua, joka on minun mielestäni ääriajattelua. Vaikka kyseessä ei olisikaan suurin osa, on kyseessä kuitenkin liian iso osa.

Tuosta seuraavasta viestistäsi olen samaa mieltä siitä, että kirkko ampuu itseään jalkaan. Valomerkillä, Kirkko ja kaupunki-lehdellä, sekä Rannalla on toki sananvapaus ja oikeus julkaista mitä haluavat. Samoin kirkkoon kuuluvilla on oikeus ilmaista närkästyksensä sanoin, ja myös teoin eroamalla kirkosta. Kirkon valitsemat linjaukset viime aikoina ovat olleet tuota "Pitäisikö itkeä vai nauraa"-ketjun kamaa. Millään lailla tarpeellisena en näe sitä, että kirkko on tehnyt tästä Rannasta oman "hovitaiteilijansa". Miehen mielikuvitus noissa piirroksissakin tuntuu olevan melko rajoittunut. Samapa tuo toisaalta itselleni, kun en kyseiseen järjestöön (kirkkoon) kuulu, enkä ole koskaan näitä lehtiäkään lukenut. Tyydyn vain ihmettelemään kovasti.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Kirkon ei kuulu tehdä politiikkaa, vaan auttaa ihmisiä, mikäli asiat tätä vaativat. Eli esimerkiksi ei ottaa kantaa pakolaiskriisiin, vaan auttaa näitä, jos kerran valtio on päättänyt "suuressa viisaudessaan" pakolaisia vastaanottaa. Tämä on kirkon kristillinen tehtävä, ainakin minun mielestäni.

Siinä mielessä hivenen typerä tuo pilakuva, koska se on poliittisesti aika vahva kannanotto samaten. Eli olisin todennäköisesti jättänyt julkaisematta. Tosin sitten @Tuamas vai kuka sanoi hyvin, että tavallaan kuvasta tullut reaktio on jo sinällään ihan hyvä syy sen julkaisemiseen.

Asian toinen puoli itselleni onkin se, että kuulun sitä mieluummin kirkkoon, mitä enemmän sieltä saadaan ulos kaikki suvaitsemattomat ja yyberkonservatiivit tahot. Hyvä vaan, jos nyt eroavat.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös