Kirkko eroon valtiosta – nyt vai heti?

  • 613 846
  • 7 275

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Helpointahan tietysti on yksinkertaisesti olla antamatta millekään uskonnolliselle poppoolle verotusoikeuksia sekä leikata kirkko muutenkin pois valtiosta, jolloin uskonnot ovat kaikki samalla viivalla oikeuksineen.

Paitsi että tämä on kaikin muinkin tavoin järkevää ja toivottavaa, niin tämä myös takaisi sen, etei millään uskonnolla, olivat ne sitten takapajuisia pyllistelyuskontoja tai moderneja rahastushuijauksia, olisi nykyisenkaltaista "epätasa-arvoisen kohtelun" kaltaista voimakasta vipuvartta vaatia itselleen samanlaisia poikkeuksellisia oikeuksia ja asemaa kuin ev. lutkuilla tällä hetkellä on.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Tässä tietenkin puhutaan perheistä, mutta uskonnollista kasvatusta annetaan myös valtion kouluissa. Siinä olisi taas kerran miettimisen paikka, että minkälaista arvopohjaa koulutuksen tulisi edistää:
Tutkimus: Uskonnollisten perheiden lapset ovat muita itsekkäämpiä - Perhe - Tiede - Helsingin Sanomat

Olipa todella ajatuksia herättävä uutinen. Kapitalistiset hihhulit ovat itsekkäämpiä, mitä tulee aineellisen hyvän jakamiseen, mutteivät suvaitse henkistä väkivaltaa siinä määrin kuin uskonnottomien perheiden vesat. Siinä olisi taas kerran miettimisen paikka, että minkälaista arvopohjaa koulutuksen tulisi edistää.

"Tuloksista selviää myös, että muslimilapset tuomitsivat lasten välisen kiusanteon jyrkemmin kuin kristittyjen ja uskonnottomien perheiden lapset, ja vaativat kiusaajille ankarampia rangaistuksia. Kaikkein vähiten tuomitsevia olivat uskonnottomien perheiden lapset."
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Näissä on semmonen juttu, että yksittäiset tutkimukset on aina yksittäisiä tutkimuksia. Toinen juttu on, että helvetin usein tutkimuksista uutisoidaan ihan päin vittua.

Olipa todella ajatuksia herättävä uutinen. Kapitalistiset hihhulit ovat itsekkäämpiä, mitä tulee aineellisen hyvän jakamiseen, mutteivät suvaitse henkistä väkivaltaa siinä määrin kuin uskonnottomien perheiden vesat. Siinä olisi taas kerran miettimisen paikka, että minkälaista arvopohjaa koulutuksen tulisi edistää.

"Tuloksista selviää myös, että muslimilapset tuomitsivat lasten välisen kiusanteon jyrkemmin kuin kristittyjen ja uskonnottomien perheiden lapset, ja vaativat kiusaajille ankarampia rangaistuksia. Kaikkein vähiten tuomitsevia olivat uskonnottomien perheiden lapset."
Sitten vielä kolmantena juttuna nämä kaverit, jotka tekevät uutisointien pohjalta ihan omia "ajattelen näin, joten näin siinä luki" -tyyppisiä tulkintoja. Esimerkiksi meidän ikiomalla Geezerillä näyttäisi olevan jonkinlainen jonkinlainen ihmeellinen pakkomielle yhdistää (muiden) uskonnottomuus toistuvasti kommunismiin, jonka vuoksi ilmeisesti tässäkin nyt sitten uskonnolliset henkilöt edustavatkin ensisijaisesti ei-kommunismia eli kapitalismia. Eli tutkimuksessa havaittu tietynlainen itsekkyys verrattuna verrattuna kommunisteihin olisikin sitten vain kapitalistisen ajattelun tietynlainen ominaisuus. Geezer itse on ulkopuolinen tarkkailija.

Nopealla tutkimuspaperin tavaamisella näyttäisi myös siltä, että tutkimuksesta on uutisoitu päin vittua. Ja sitten uutisia tulkittu vielä enemmän päin vittua. Käsittääkseni siinä ei tutkittu "henkisen väkivallan hyväksymistä", vaan ipanoitskeille esitettiin tukku kysymyksiä erilaisista koulumaailmassa eteen tulevista moraalisista tenkkapoo -tilanteista.

Koska tutkimus vaikuttaisi olevan aika persestä, vaikka onkin saanut laajaa kansainvälistä huomiota, siinä sanotaan jotta:

Moral Sensitivity Task

In this computerized task, used previously with children in both behavioral and functional neuroimaging studies [19], a series of short dynamic visual scenarios depicting interpersonal harm (e.g., pushing, bumping) was presented


Kuitenkin, kun käy kurkkaamassa viitattun tutkimuksen [19] abstraktia, siinä lukee jotta:

One hundred and twenty-six participants aged between 4 and 37 years viewed scenarios depicting intentional versus accidental actions that caused harm/ damage to people and objects. Morally, salient scenarios evoked stronger empathic sadness in young participants and were associated with enhanced activity in the amygdala, insula, and temporal poles. While intentional harm was evaluated as equally wrong across all participants, ratings of deserved punishments and malevolent intent gradually became more differentiated with age. Furthermore, age-related increase in activity was detected in the ventromedial prefrontal cortex in response to intentional harm to people, as well as increased functional connectivity between this region and the amygdala. Our study provides evidence that moral reasoning involves a complex integration between affective and cognitive processes that gradually changes with age and can be viewed in dynamic transaction across the course of ontogenesis.

Ja totta tosiaan, uutisoituun tutkimukseen kuuluu myös selventävä lisäosa, jota ei esim. The Guardianin linkin takaa löytynyt, jossa lukee jotta:

Moral Sensitivity Task

In this computerized task, used previously with children in both behavioral and functional neuroimaging studies from 4 years of age and older (S5), a series of short dynamic visual scenarios involving an interaction two individuals were shown. In each of the scenario, one person is performing an action on another individual (pushing, bumping, etc), either accidentally or purposefully. After seeing each situation, children were asked two questions, in a counterbalanced order, with the use of a seven-point child friendly visual Likert scale, about the meanness of the behavior and the amount of deserved punishment. Judgments of the meanness of an action and judgments of punishment were calculated as the mean response to each respective question across all trials (10 scenes total, 5 accidental and 5 intentional) (Range of 1-7).


Tutkimuksen mukaan uskovaisiksi kasvatetut vekarat ovatkin siis valmiimpia tuomitsemaan ja rankaisemaan kautta linjan ankarammin niin tahallisia ikävyyksiä kuin vahinkotilanteita. Koska tutkimus edelleen vaikuttaisi olevan aika perseestä, niin minä ainakaan en löydä siitä järkevää tulosten avaamista. Siinä on leipätekstiä alle 4 sivua.

Discussion osiossa tosin viitataan asian osalta selväsanaisesti muuhun tutkimukseen ja annetaan minun tulkintani mukaan ymmärtää, että tulokset olisivat saman suuntaisia.

Research indicates that religiousness is directly related to increased intolerance for and punitive attitudes toward interpersonal offenses, including the probability of supporting harsh penalties [22]. For instance, within Christianity, fundamentalists tend to be more punitive and advocate for harsher corrections than non-fundamentalists [23]. Moreover, Christians are also argued to view the moral wrongness of an action as a dichotomy and are less likely to discriminate between gradients of wrongness, yielding equal ratings for a variety of transgressions [24]. While this association is documented in adults of the major world religions, here the relation between greater religiousness and preference for more severe punishment is observed in development, when morality is in a sensitive and fragile period, subject to social learning and cultural practices [25]

Yleisesti ottaen sanoisin, että tutkimus on perseestä ja on käsittämätöntä, että moinen paperi on ykkösuutisena ties missä.
 
Viimeksi muokattu:

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Näissä on semmonen juttu, että yksittäiset tutkimukset on aina yksittäisiä tutkimuksia. Toinen juttu on, että helvetin usein tutkimuksista uutisoidaan ihan päin vittua.

Aivan ja aina löytyy niitä, jotka viljelevät tällaista sontaa pitkin internetin ihmemaata.

Sitten vielä kolmantena juttuna nämä kaverit, jotka tekevät uutisointien pohjalta ihan omia "ajattelen näin, joten näin siinä luki" -tyyppisiä tulkintoja. Esimerkiksi meidän ikiomalla Geezerillä näyttäisi olevan jonkinlainen jonkinlainen ihmeellinen pakkomielle yhdistää (muiden) uskonnottomuus toistuvasti kommunismiin, jonka vuoksi ilmeisesti tässäkin nyt sitten uskonnolliset henkilöt edustavatkin ensisijaisesti ei-kommunismia eli kapitalismia. Eli tutkimuksessa havaittu tietynlainen itsekkyys verrattuna verrattuna kommunisteihin olisikin sitten vain kapitalistisen ajattelun tietynlainen ominaisuus.

Ja höpsistä taas kerran. Eihän tuossa ole mitään järkeä. Olen useaan otteeseen kertonut olevani paitsi uskonnoton, myös vankkumaton Kokoomuksen äänestäjä, eli lahtari, kuten ateistihihhulivassareilla on tapana leikkisästi sanoa. Tosaalta se on kiistaton fakta, että vassareilla, kommareilla ja muilla parlamentaarisen demokratian vihollisilla on pitkät, nimenomaan poliittiset perinteet taantumuksellisen ja konservatiivisen kirkon vastustamisessa.

Geezer itse on ulkopuolinen tarkkailija.

Tämä on kyllä totta. Olen uskonnoton, tai paremminkin ateisti, joka ei menetä yöuniaan toisten uskomuksista tai niiden julistamisesta. Puhumattakaan, että pakenisin suvivirttä kauhun vallassa koulun tuulikaappiin.
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Aivan ja aina löytyy niitä, jotka viljelevät tällaista sontaa pitkin internetin ihmemaata.

Ja höpsistä taas kerran. Eihän tuossa ole mitään järkeä. Olen useaan otteeseen kertonut olevani paitsi uskonnoton, myös vankkumaton Kokoomuksen äänestäjä, eli lahtari, kuten ateistihihhulivassareilla on tapana leikkisästi sanoa. Tosaalta se on kiistaton fakta, että vassareilla, kommareilla ja muilla parlamentaarisen demokratian vihollisilla on pitkät, nimenomaan poliittiset perinteet taantumuksellisen ja konservatiivisen kirkon vastustamisessa.

Tämä on kyllä totta. Olen uskonnoton, tai paremminkin ateisti, joka ei menetä yöuniaan toisten uskomuksista tai niiden julistamisesta. Puhumattakaan, että pakenisin suvivirttä kauhun vallassa koulun tuulikaappiin.
Niin, aivan kuten sanoin, itsesi näet kuitenkin jonkinlaisena ulkopuolisena tarkkailijana, johon nämä pakkomielteiset ateismi=kommari -leimasti ym. eivät päde.

"Esimerkiksi meidän ikiomalla Geezerillä näyttäisi olevan jonkinlainen jonkinlainen ihmeellinen pakkomielle yhdistää (muiden) uskonnottomuus toistuvasti kommunismiin"

Ja tuollainen pakkomiellehän sulla selvästi on nähdä kaikki itsellesi epämieluisa ja sinua kiukuttava uskontokritiikki jonkinlaisena oikeisto-vasemmisto -juttuna, kuten teit tuota tutkimusta päin vittu tulkitessasi. Olen huomannut, kuten varmaan kaikki muutkin näitä ketjuja seuranneet, että teet näitä rinnastuksia jatkuvalla syötöllä kuin mikäkin Geezer McCarthur.

Toimintaa on helppo kuvata pakkomielteiseksi, koska se jatkuu aina vaan aina yhtä infantiilina, ja kun siitä huomauttaa:

"Jos jokin on ärsyttävämpää kuin ilmeinen kykenemättömyys keskustella asiakysymyksistä yhdistettynä pakonomaiselta vaikuttavaan tarpeeseen vihjailla väärien mielipiteiden esittäjän puoluepoliittisesta kannasta, se on tuollainen ämmämäinen tekopyhä uhriutuminen tismalleen saman asian suhteen."

...niin rationalisointiyrityksesi tulee tämmöistä paskaa:

Yritätkö väittää, että tuollainen leimaaminen tuli tähän ketjuun minun myötäni ja olisit itse pitänyt jotenkin korkeampaa tasoa vältellen hihhuliksi ja persuksi nimittelyä? Sen minä olen myöntänyt, että olen ollut nuija koska olen lähtenyt mukaan tuohon pelleilyyn. Tosin sillä erolla, että kieroutuneen mieleni vuoksi minun harrastamallani "leimaamisella" ei ole pääsääntöisesti mitään tekemistä sen kanssa mitä puoluetta minä todellisuudessa oletan minua persuttelevan kannattavan.

Huomautin vastauksena, että olen nimenomaan vältellyt näissä uskontoketjuissa asian minkäänlaista politisointia ja esitin, että ketjun haulla ei löytynyt yhtään tulosta kirjoituksistani esimerkiksi hakusanoilla persu* tai peruss*, vaikka olen ketjussa ollut hyvin aktiivinen. Sinulta vastauksena tuli takaisin jotain aivotonta "kuittailua".

Tällä tuskin on nytkään tehoa, mutta voisitko jo harkita tämän kommarivihervassariblaablaablaa -pelleilyn lopettamista. Oli sitten kyse siitä että sulla on oikeasti noin harhainen päänsisäinen maailma tai kyseessä on jonkinlainen ihmeellinen kosto-trollaus, kuten aikaisemmin annoit ymmärtää. Älytöntä käytöstä joka tapauksessa.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Tällä tuskin on nytkään tehoa, mutta voisitko jo harkita tämän kommarivihervassariblaablaablaa -pelleilyn lopettamista.

Pelleilyä? Sehän on aivan yhtä älykästä kuin natsihihulikaappipersurasistilahtaripiilohomofoobikkoblaablaablaakin. Vitun huutamista on kyllä vältellyt, mikä mitä ilmeisimmin on olennainen puute, joka täytynee korjata.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
"Tuloksista selviää myös, että muslimilapset tuomitsivat lasten välisen kiusanteon jyrkemmin kuin kristittyjen ja uskonnottomien perheiden lapset, ja vaativat kiusaajille ankarampia rangaistuksia. Kaikkein vähiten tuomitsevia olivat uskonnottomien perheiden lapset."
En ole yllättynyt etteivät uskonnommat esim vaadi kiusaa tehneiden kivittämistä, sillä heille ei ole uskonnon myötä opetettu tällaisen koston mallia.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
En ole yllättynyt etteivät uskonnommat esim vaadi kiusaa tehneiden kivittämistä, sillä heille ei ole uskonnon myötä opetettu tällaisen koston mallia.

Jos kivittäminen on vaihtoehto kiusaamisen hyväksymiselle, niin siinä olisi taas kerran miettimisen paikka, että minkälaista arvopohjaa koulutuksen ja kotikasvatuksen tulisi edistää.
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Niin, siis oman tulkintani mukaan edelleen tuloksista käy lähinnä ilmi, että uskonnolliset olisivat innokkaampia tuomitsemaan niin tahallisia vahingotekoja (esim. tahallaan toiseen törmäämisen) kuin tahattomat vahingot (vahingossa toiseen törmäämiset). Jostain syystä tarkempaa tulosten avaamista (että miten ne nyt sitten painottuvat oikean tahallisten vahingotekojen ja vahinkojen osalta) minä en tutkimuksesta bongannut.

To carry out the study, Jean Decety and his team separated the participants into three representative groups: Christians, Muslims and “non-religious”. Firstly, they asked the parents to judge their child’s capacity for empathy and sensitivity to injustice. No surprise to note that the religious parents thought the highest of their children.

The following experiment consisted of the children watching other children whispering, pushing one another and tripping up, acts carried out both on purpose and not. They then had to judge the level of ‘meanness’ of the acts and decide upon the appropriate punishment.

The results: children raised in religious families not only judged both the intentional and unintentional acts as blameworthy more frequently, they also proposed more severe punishments for the incidents, with Muslim children suggesting the most severe punishments.


Ilmeisesti tutkijat sitten olivat vaan rajanneet tutkimuksen koskemaan "altruismia" (enemmän jakamista, vähemmän ja lievempiä tuomioita vs. vähemmän jakamista, enemmän ja kovempia tuomioita) mutta siinä viitattiin muuhun tutkimukseen, jonka mukaan tunnetusti ainakin kristityillä olisi ongelmia erottaa eriasteisia moraalisia vääryyksiä toisistaan.

Christians are also argued to view the moral wrongness of an action as a dichotomy and are less likely to discriminate between gradients of wrongness, yielding equal ratings for a variety of transgressions [24]. While this association is documented in adults of the major world religions, here the relation between greater religiousness and preference for more severe punishment is observed in development, when morality is in a sensitive and fragile period, subject to social learning and cultural practices [25]

Ja siis itse tutkimuksen perusteella ei voi selvästi vetää johtopäätöstä, jonka mukaan uskonnottomat kannattaisivat lievempiä rangaistuksia ja uskonnolliset vähemmän lieviä toisiinsa verrattuna, sillä vastauksia ei oltu sidottu mihinkään konkreettisiin rangaistuksiin, vaan vastaukset annettiin abstraktilla skaalalla.

Miksi sitten ero vastauksissa?

The phenomenon of moral licensing is well established in a variety of domains including prosocial behavior. It can disinhibit selfish behavior and reduce prosocial behavior [28] and may account in explaining how children raised in religious households, who are perceived to be more empathetic and sensitive to justice, are in fact less altruistic to their own class mates

Eli tutkijan mukaan uskonnollinen henkilö saattaa kokea itsensä uskonnollisuutensa vuoksi moraalisesti erityisen hyväksi ihmiseksi, jolloin henkilö kokee olettamansa muiden tekemät vääryydet erityisen raskaina, sillä hän itse on niin hyvä ja moraalinen ihminen. Ja toisaalta koska hän on itse niin hyvä ja moraalinen uskovainen sekä jumalan suosiossa, niin hänen ei välttämättä tarvitse esimerkiksi jakaa niitä tarroja muiden kanssa.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Kirkko käsittääkseni edustaa jumalaa, niin tämä tällainen uutinen vähän laittaa ihmetyttämään. Eräs kirkon jäsen oli maksanut hillittömiä summia sukunsa hautapaikasta vuoteen 2990 asti. Kirkolle tämä sopi siihen saakka, kun maksaja oli poistunut keskuudesta. Sen jälkeen onkin kirkon mieli muuttunut, eikä sopimus enää pädekään. Eli jumalan mielestä on siis ihan ok kusettaa ihmisiä?

Juttuun tästä: Osti suvulle hautapaikat Tampereelta vuoteen 2990 asti – seurakunta irtisanoi sopimuksen jättämällä lapun haudalle - Kotimaa - Ilta-Sanomat
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
....
Voi siis olla, että islamin verotusoikeus kyllä järjestyy, ihan käytännön syiden takia, noin tuo on helpointa organisoida.....

Voitko tarkenta mikä tämä "tuo" on? Miten tämä "tuo" liittyy valtion tehtäviin, jotka on pakko tehdä ja joka on helpoin hoitaa myöntämällä muslimeille verotusoikeus? Miten pastafarit, eikö heidän rahoitus olisi helpoin hoitaa myöntämällä heille verotusoikeus?
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Miten pastafarit, eikö heidän rahoitus olisi helpoin hoitaa myöntämällä heille verotusoikeus?

Tottakai. Tasa-arvon nimissä kaikille samat oikeudet, jos kiinnostusta riittää.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Tottakai. Tasa-arvon nimissä kaikille samat oikeudet, jos kiinnostusta riittää.

Ruotsissa verotusoikeus voidaan myöntää mille tahansa uskonnolliselle yhteisölle, joka täyttää tietyt kriteerit. Veronkanto-oikeus onkin 10:llä uskontokunnalla, ja lisää lienee tulossa.

Toki yksinkertasempaa olisi lopettaa se oikeus nykyseltä kahdelta Suomessa, mutta koska jessevainaan kavereita pelottaa niin paljon se, ettei sanoma riitäkkään pitään rakenteiden rahotusta kunmossa, eli jäseniä maksaan jäsenmaksuja, myöntynevät peloisaaan täälläkin muidenkin veronkanto-oikeuteen. Ovat siis tosi "vahvoja" uskossaan, heh... ja uskoaan tuntematon massa seuraa kaikenmaailman keesereiden tapaan vain siksi, että muutos on aina se vastustettava asia. Pelko on jännä motivoija, varsinkin niille, jotka ei sitä itte tunnista.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Ruotsissa verotusoikeus voidaan myöntää mille tahansa uskonnolliselle yhteisölle, joka täyttää tietyt kriteerit. Veronkanto-oikeus onkin 10:llä uskontokunnalla, ja lisää lienee tulossa.

Toki yksinkertasempaa olisi lopettaa se oikeus nykyseltä kahdelta Suomessa, mutta koska jessevainaan kavereita pelottaa niin paljon se, ettei sanoma riitäkkään pitään rakenteiden rahotusta kunmossa, eli jäseniä maksaan jäsenmaksuja, myöntynevät peloisaaan täälläkin muidenkin veronkanto-oikeuteen. Ovat siis tosi "vahvoja" uskossaan, heh... ja uskoaan tuntematon massa seuraa kaikenmaailman keesereiden tapaan vain siksi, että muutos on aina se vastustettava asia. Pelko on jännä motivoija, varsinkin niille, jotka ei sitä itte tunnista.

Olet oikeassa, verotusoikeuden poisto olisi helpointa ja saisi kiihkeimmät ateistihihhulit tyytyväiseksi, kun kirkkoa pääsisi kurmoottamaan muka tasa-arvon nimissä. Se, että tasa-arvo toteutuisi muiden uskontokuntien oikeuksia lisäämällä ei taitasi olla aivan yhtä kivaa, vai kuinka?

Mitä, tai keitä tarkoitat uskoaan tuntemattomalla massalla?
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olet oikeassa, verotusoikeuden poisto olisi helpointa ja saisi kiihkeimmät ateistihihhulit tyytyväiseksi, kun kirkkoa pääsisi kurmoottamaan muka tasa-arvon nimissä. Se, että tasa-arvo toteutuisi muiden uskontokuntien oikeuksia lisäämällä ei taitasi olla aivan yhtä kivaa, vai kuinka?
....
Onko niin, että jos haluaa verotusoikeuden poistoa, niin on automaattiseseti ateistihihhuli? Taitaa sitten mm. euroopan parlamentti olla ateistihihhuleita täynnä. Miten se ei sitten mielestäsi olisi tasa-arvoista jos kaikkia yhdistyksiä kohdeltaisiin samoilla säännöillä? Itse väitän mielummin, että se nimenomaan on tasa-arvoa kun kaikilla on samat säännöt.

Tasa-arvon toteuttaminen lisäämällä uskontokuntien oikeuksia ei voi oikeastaan edes olla tasa-arvoista. Siinä on niin paljon ongelmia, että ei tule mitään. Aluksi pitää sopia, että mitkä ovat uskontokuntia ja kuka sen määrittelee? Nythän suurimmassa osassa sivistysmaissa kohdellaan uskontoja tasa-arvoisesti ja sen takia uskonnolliset päähineet ovat sallittuja mm. ajokortissa. Olet varmasti nähnyt ajokortin missä kuvassa on pastasiivilä päässä. Ei järjen hiventäkään. Entäpä sitten koulussa opetettava uskonto. Opetetaanko ihan kaikkia vai valitaanko taas.
 
Viimeksi muokattu:

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Puhumattakaan nyt siitä, että mikä peruste se on antaa erityisasema semmoisille poppoille, jotka palvovat jotain yliluonnollista tms. verrattuna kaikkiin muihin poppoisiin. Samalle viivalle kuin kaikki muutkin vastaavat. Pyörittäkööt uskonmiehet & -naiset järjestöjään ihan vapaasti esim. yhdistyslainsäädännön alla tai vaikka mikä jottei vaikka osakeyhtiöinä, jos siltä tuntuu. Niin kaikki muutkin tekevät oli kyse sitten jostain kuppaushoito-hoitolasta, kirjakerhosta, uskontojen uhrit ry:sta, thule-seurasta tai homobaarista.

Ja siis ihan vapaasti saa niitä perusteita esittää.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Onko niin, että jos haluaa verotusoikeuden poistoa, niin on automaattiseseti ateistihihhuli?.

Ei. Se, että julistaa oman elämänkatsomuksensa erinomaisuutta ja/tai arvostelee muiden erilaisia valintoja, on minun mielestäni samanlaista ja arvoista hihhulointia - Kuului siihen jumalia tai ei.

Puhumattakaan nyt siitä, että mikä peruste se on antaa erityisasema semmoisille poppoille, jotka palvovat jotain yliluonnollista tms. verrattuna kaikkiin muihin poppoisiin. Samalle viivalle kuin kaikki muutkin vastaavat. Pyörittäkööt uskonmiehet & -naiset järjestöjään ihan vapaasti esim. yhdistyslainsäädännön alla tai vaikka mikä jottei vaikka osakeyhtiöinä, jos siltä tuntuu. Niin kaikki muutkin tekevät oli kyse sitten jostain kuppaushoito-hoitolasta, kirjakerhosta, uskontojen uhrit ry:sta, thule-seurasta tai homobaarista.

Ja siis ihan vapaasti saa niitä perusteita esittää.

Täsmälleen samaa mieltä. Ihmettelen vain, miksi "huoli" uskontokuntien välisestä tasa-arvosta pullahtelee aika ajoin aktiivisten ateistien suista, kun todellisuudessa sillä ei ole mitään väliä, vaan tavoitteena on laittaa kapuloita kaikkien uskontokuntien rattaisiin. Aivan turhaa suun pieksentää.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Ihmettelen vain, miksi "huoli" uskontokuntien välisestä tasa-arvosta pullahtelee aika ajoin aktiivisten ateistien suista, kun todellisuudessa sillä ei ole mitään väliä, vaan tavoitteena on laittaa kapuloita kaikkien uskontokuntien rattaisiin.

Keksit olkikukkoja. Tässä ketjussa on ajettu otsikon mukaan uskontokunnan ja valtion eroa. Eli niin, että mikään uskontokunta ei ole lain mukaan eri asemassa. Valtiolla kun ei ole uskontoa, valtiolla on kansalaisia. Kansalaisilla sitten saa tasa-arvosessa valtiossa olla mikä uskonto tahansa.

Ehdotukset oikeuksien lisäämiseksi muilleKIN uskontokunnille tulee yleensä juuri uskiksilta. He kun pelkäävät raadollisesti rahojen puolesta, ja siksi ovat valmiita korostamaan ja lisäämään epäarvoisuutta, kuhan vaan omat erityisedut pysyy. Koittasitte edes elää vähän niin kun oppi-isänne opetti ihokkaista, rikkaista ja rahanvaihtajista... vaikka tuskinpa säkään noita tarinoita tunnet muualta kun koulun uskontotunneilta. Kiva on uskoa kun tosiasiat omasta uskosta (raamattu) ei pääse häiritteen
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei. Se, että julistaa oman elämänkatsomuksensa erinomaisuutta ja/tai arvostelee muiden erilaisia valintoja, on minun mielestäni samanlaista ja arvoista hihhulointia - Kuului siihen jumalia tai ei.
Se on taas kerran hauskaa kun nimimerkki, joka haukkuu kaikki omista mielipiteistä poikkeavien mielipideiden esittäjät kommareiksi, vassareiksi tai milloin miksikin on täällä julistamassa tällaista.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Se on taas kerran hauskaa kun nimimerkki, joka haukkuu kaikki omista mielipiteistä poikkeavien mielipideiden esittäjät kommareiksi, vassareiksi tai milloin miksikin on täällä julistamassa tällaista.

Totta toinen puoli. Palstalle tyypillistä värikästä kielenkäyttöä, ja suora jatkumo rasistihomofobikkopersunatsittelulle, joka loukkaa verisesti kaltaistani maltillista ateistia ja lahtaria.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
... Ihmettelen vain, miksi "huoli" uskontokuntien välisestä tasa-arvosta pullahtelee aika ajoin aktiivisten ateistien suista, kun todellisuudessa sillä ei ole mitään väliä, vaan tavoitteena on laittaa kapuloita kaikkien uskontokuntien rattaisiin. Aivan turhaa suun pieksentää.

Auksi haluan onnitella ateistihihhulin korvaamisesta paljon paremmalla vaihtoehdolla.

Tuo mainitsemasi tavoite saattaa monella olla motiivina, mutta itseä ei kyllä uskontokuntien olemassaolo häiritse sinänsä, ainoastaan niiden asema yhteiskunnassa häiritsee. Miksi he eivät voi olla kuten muutkin yhteisöt tässä maassa?

Tasa-arvo argumenttina on sikäli hyvä, että se on suoraan kristittyjen kirjasta ja toisaalta ei ole näkynyt vastaväitteitä sen kumoamiseksi. Kerro vaikka aluksi, että oletko sitä mieltä, että pastafarien, jain uskovaisten tai jehovien pitäisi saada verotusoikeus?
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Tuo mainitsemasi tavoite saattaa monella olla motiivina, mutta itseä ei kyllä uskontokuntien olemassaolo häiritse sinänsä, ainoastaan niiden asema yhteiskunnassa häiritsee. Miksi he eivät voi olla kuten muutkin yhteisöt tässä maassa?

Voivat varmasti olla, vaikkei niiden asema minua juurikaan häiritse. Niiden jäsenistön laukomat ajatukset kyllä sieppaavat joskus ja rajusti, mutta se onkin kokonaan toinen juttu.

Tasa-arvo argumenttina on sikäli hyvä, että se on suoraan kristittyjen kirjasta ja toisaalta ei ole näkynyt vastaväitteitä sen kumoamiseksi.

No, minä en jaa intoasi siteerata tuota tarinakokoelmaa. Vastavaitteitä, minkä kumoamiseksi?

Kerro vaikka aluksi, että oletko sitä mieltä, että pastafarien, jain uskovaisten tai jehovien pitäisi saada verotusoikeus?

Tähän tuli vastattua jo eilen. Minulle passaa, että sama oikeus tulee kaikille, jos kiinnostusta riittää. Sillähän tuo tasa-arvo toteutuu.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Mitä sinä lahtaat?

Jaa-a. Sen kun tietäsi. Tuo sana nyt vain sattuu kuulumaan punikkien leppoisaan retoriikkaan. Veikkaan vahvasti, että sinä olet itse parempi vastaamaan tähän kysymykseen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös