Kirkko eroon valtiosta – nyt vai heti?

  • 614 480
  • 7 275

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Yläkoulun rehtori laittoi viestiä päättäjäispäivän järjestelyistä ja panin merkille että tällä kertaa oli ohjelmaan lisätty pakkosuvivirren kohdalle merkintä kyseisen uskonharjoittamisen sijoitettamisesta ohjelmaan viimeiseksi numeroksi ja pyydetään ilmoittamaan luokanvalvojalle etukäteen jos haluaa poistua salista ennen tätä. Porstuan äärelle sijoitetaan sitten tarvittava määrä kolisevia tuoleja, jotta ei-toivotut henkilöt voivat poistua yhteisestä juhlasta. Alakoulun poikittaisella mulkulla tehty ja sittemmin jäykkyyteensä uupunut rehtori ei voinut edes tällaiseen järjestelyyn suostua aikanaan. Kehitys kehittyy hitaasti. Mutta varmasti.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Yläkoulun rehtori laittoi viestiä päättäjäispäivän järjestelyistä ja panin merkille että tällä kertaa oli ohjelmaan lisätty pakkosuvivirren kohdalle merkintä kyseisen uskonharjoittamisen sijoitettamisesta ohjelmaan viimeiseksi numeroksi ja pyydetään ilmoittamaan luokanvalvojalle etukäteen jos haluaa poistua salista ennen tätä. Porstuan äärelle sijoitetaan sitten tarvittava määrä kolisevia tuoleja, jotta ei-toivotut henkilöt voivat poistua yhteisestä juhlasta. Alakoulun poikittaisella mulkulla tehty ja sittemmin jäykkyyteensä uupunut rehtori ei voinut edes tällaiseen järjestelyyn suostua aikanaan. Kehitys kehittyy hitaasti. Mutta varmasti.

Saatiinhan tänne ihan oikeastikin taas ainakin yksi kunnon viesti Suvivirsi-keskusteluun liittyen. @TosiFani :han tätä kaipaili jo tuossa taannoin. Eli keskustelu asian tiimoilta jatkuu ;)

Mä en ole ihan ikinä ymmärtänyt, että miksi sieltä sitten konkreettisesti edes pitäisi poistua ennen Suvivirren laulamista? Ei kait tuon ajan salissa pysyminen nyt ole juttu eikä mikään? Vai onko tässä se mielenilmaus itsessään niin tärkeää?

Minä muistan elämäni ajalta aika monta erilaista tilannetta, joissa olisin mieluummin liuennut paikalta kuin jäänyt kuuntelemaan, kuten mm. Jaakko Laakson käydessä taannoin lukiossamme kertoilemassa punaisen sävyisiä juttujaan juhlapuheensa aikana. Kiusaus siis mielenilmaukseen oli kova, mutta jätin kuitenkin asian sikseen. Selvisin hengissä kuitenkin.

@Yläpesä :lle tiedoksi, etten nyt pyri mihinkään provokatiiviseen keskusteluun, yritetään tänä vuonna jutella aiheesta hyvässä hengessä!
 

lunar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Real Madrid
Mä en ole ihan ikinä ymmärtänyt, että miksi sieltä sitten konkreettisesti edes pitäisi poistua ennen Suvivirren laulamista? Ei kait tuon ajan salissa pysyminen nyt ole juttu eikä mikään? Vai onko tässä se mielenilmaus itsessään niin tärkeää?
Eiköhän pointti ole juuri siinä, että jokaiselle uskonnottomalle tai ei kristitylle annetaan mahdollisuus itse päättää siitä osallistuuko vaiko ei?
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Eiköhän pointti ole juuri siinä, että jokaiselle uskonnottomalle tai ei kristitylle annetaan mahdollisuus itse päättää siitä osallistuuko vaiko ei?

Juu ja tämähän on itsestäänselvyys! Näin asian pitääkin olla.

Jäin vain miettimään sitä, että onko salista poistuminen loppupeleissä tärkeää minkä vuoksi (se mahdollisuus poistumiseen/osallistumatta jättämiseen mielestäni tärkeämpää), ainakin itse olen tottunut kärvistelemään läpi itselleni vähän epämieluisemmatkin jutut, kun eiväthän nuo mitään kovin isoja asioita kuitenkaan ole.
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mä en ole ihan ikinä ymmärtänyt, että miksi sieltä sitten konkreettisesti edes pitäisi poistua ennen Suvivirren laulamista? Ei kait tuon ajan salissa pysyminen nyt ole juttu eikä mikään? Vai onko tässä se mielenilmaus itsessään niin tärkeää?

...Selvisin hengissä kuitenkin.

...yritetään tänä vuonna jutella aiheesta hyvässä hengessä!

Jäin vain miettimään sitä, että onko salista poistuminen loppupeleissä tärkeää minkä vuoksi (se mahdollisuus poistumiseen/osallistumatta jättämiseen mielestäni tärkeämpää), ainakin itse olen tottunut kärvistelemään läpi itselleni vähän epämieluisemmatkin jutut, kun eiväthän nuo mitään kovin isoja asioita kuitenkaan ole.

Jaa, täällä on taas mukaviaton vähättely ja syyllistäminen käynnissä. Kyllähän se on itsekeskeinen ihminen semmoinen, joka lähtee tämmöiseen pikkumaiseen mielenosoitukseen mitättömän jutun takia. Pienempi vaivahan se olisi jättää tämmöinen hömpsötys pois ja osallistua juhlaan niin kuin muutkin. Tätähän sinä ajat takaa.

Säälittävää koulukiusaaja -meininkiä, tässä tapauksessa kirjaimellisesti, ensin tunkea väkisin omaa uskontoaan yhteisiin tilaisuuksiin ja sitten lähteä tuolla tapaa kyseenalaistamaan niiden ihmisten motiiveja, jotka eivät halua ottaa osaa moiseen idiotismiin.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Jaa, täällä on taas mukaviaton vähättely ja syyllistäminen käynnissä. Kyllähän se on itsekeskeinen ihminen semmoinen, joka lähtee tämmöiseen pikkumaiseen mielenosoitukseen mitättömän jutun takia. Pienempi vaivahan se olisi jättää tämmöinen hömpsötys pois ja osallistua juhlaan niin kuin muutkin. Tätähän sinä ajat takaa.

Säälittävää koulukiusaaja -meininkiä, tässä tapauksessa kirjaimellisesti, ensin tunkea väkisin omaa uskontoaan yhteisiin tilaisuuksiin ja sitten lähteä tuolla tapaa kyseenalaistamaan niiden ihmisten motiiveja, jotka eivät halua ottaa osaa moiseen idiotismiin.

Siinä olet oikeassa, että kyseessä on mielestäni varsin mitätön juttu.

Mielestäni on tärkeää, että on olemassa mahdollisuus olla osallistumatta "hömpötyksiin" ja tämä mahdollisuus siis on olemassa.
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Siinä olet oikeassa, että kyseessä on mielestäni varsin mitätön juttu.

Mielestäni on tärkeää, että on olemassa mahdollisuus olla osallistumatta "hömpötyksiin" ja tämä mahdollisuus siis on olemassa.

Minun puolestani taas on tärkeää, ettei kouluissa tai missään muissakaan julkisissa laitoksissa ylistettäisi verovaroin mitään jumalia tai jeesuksia.

Yksi koulujen juhlatilaisuuksian tavoitteista on vahvistaa yhteisöllisyyttä. Tätä ei tue se, että osa juhlavieraista joutuu poistumaan juhlasta koska joku porukka haluaa tuputtaa omaa jumalaansa ko. juhlatilaisuudessa. Koulujen toiminnalla tässä asiassa on myös kasvattava vaikutus. Lapsille ei pidä opettaa että valtiolla ja kunnilla on oikeus tuputtaa heille jotain uskontoa, tai että tämmöisissä asioissa on ihan ok. että enemmistö jyrää muista piittaamatta tahtonsa läpi. Saati että jos tämmöistä silti tapahtuu, niin helpointa on vaan alistua siihen.

Lampaat alistuvat kiusaajien tahtoon. Nimimerkki Yläpesä kasvattaa lapsensa puuttumaan epäkohtiin ja olematta olemaan samanlaisia lampaita kuin sinä.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
SMä en ole ihan ikinä ymmärtänyt, että miksi sieltä sitten konkreettisesti edes pitäisi poistua ennen Suvivirren laulamista? Ei kait tuon ajan salissa pysyminen nyt ole juttu eikä mikään? Vai onko tässä se mielenilmaus itsessään niin tärkeää?
Eiköhän ne syyt skippaamiseen ole enimmäkseen periaatteellisia. Halutaan vaikkapa osoittaa tukea esim sille, että koulun pitäisi olla uskonnosta vapaa vyöhyke, tai muuta vastaavaa. Osa lähtee tietysti ihan vaan siksi, että ei pakoteta olemaan paikalla. Sitten siellä on aina niitä, joille omista oikeuksista kiinni pitäminen nyt vaan on tärkeää. Mä en osaa sanoa miten nämä kiihkeämmät uskovaiset suhtautuvat muiden uskontojen rukouksiin tms. Siinäkin on kai aika paljon vaihtelua. Ehkä niitäkin on, jotka haluavat vilpittömästi suojella lapsiaan vääriltä uskonnoilta.

Toihan on tietysti vain kompromissi, kun ei haluta järjestää uskonnotonta juhlaa. "Vääräuskoisen" tai uskonnottoman velvoittaminen olemaan paikalla uskonnollisessa tilaisuudessa on tietty ristiriidassa uskonnonvapauden kanssa. Tuolla kompromissilla kaikki saavat osallistua juhliin ja kun uskontoa sisältävä osa on siellä lopussa, halukkaat voivat sen osan skipata.

Henkilökohtaisesti uskonnottomana suvivirsi ei ole koskaan hetkauttanut suunta tai toiseen. Ne kevätjuhlat ovat pääsääntöisesti olleet tylsiä sekä virren kanssa, että ilman. Mun näkemyksen mukaan suvivirsi on noussut jonkinlaiseksi symboliksi jollekin ihan muulle asialle. Tai oikeastaan useammalle eri asialle. Voi olla, että uskonnollisemmilla alueilla tuo on isompi juttu, mutta täällä Helsingissä asia ei ole ainakaan omissa kuplissani herättänyt juurikaan intohimoja.

Viime keväänä olin peruskoulun kevätjuhlassa Helsingissä, johon osallistui kolmisensataa henkeä. Satuin olemaan suvivirren alkaessa salin etunurkassa, josta pääsin käteväsi tarkkailemaan ihmisten osallistumista. Siellä oli parikymmentä tyyppiä, jotka veisasi vahvasti tunteella, muutama kymmenen perusveisaajaa, muutama kymmenen sinnepäin mutisijaa ja parisataa sellaista, jotka eivät laulaneet ensinkään. Tämä ihan vaan anekdoottina. En yritä väittää, että tilanne vastaa koko Suomen tilannetta, tai edes Helsingin tilannetta.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...
Viime keväänä olin peruskoulun kevätjuhlassa Helsingissä, johon osallistui kolmisensataa henkeä. Satuin olemaan suvivirren alkaessa salin etunurkassa, josta pääsin käteväsi tarkkailemaan ihmisten osallistumista. Siellä oli parikymmentä tyyppiä, jotka veisasi vahvasti tunteella, muutama kymmenen perusveisaajaa, muutama kymmenen sinnepäin mutisijaa ja parisataa sellaista, jotka eivät laulaneet ensinkään. Tämä ihan vaan anekdoottina. En yritä väittää, että tilanne vastaa koko Suomen tilannetta, tai edes Helsingin tilannetta.

Juu, näissä on todella isoja alueellisia eroja nähdäkseni. Helsingissä omat koulut käyneenä ja siellä niin uskonnontunneille kuin koulun juhliinkin osallistuneena en voi sanoa, että (kristin)uskolla olisi juuri mitään sen suurempaa merkitystä. Muuta kuin jotain symbolista ja traditioihin liittyvää. Aivan kuten sinäkin totesit, niin Suvivirsi edustaa myös allekirjoittaneelle jotain aivan muuta kuin uskonnollista kontekstia, yhdistän sen lähinnä kesän (kesäloman) alkamiseen.

Sitten taas kun olin viime keväänä lakkiaisissa Pohjanmaalla, niin siellä lakkiaisjuhlassa oli aivan totaalisesti eri meininki. Ei kylläkään pelkästään uskonnon osalta, vaan muutenkin vanha symboliikka ja varsin isänmaallinen meininki oli kovassa huudossa. Tilaisuuden aluksi kannettiin siniristilippu sisään, laulettiin kansallislaulu (ja myöhemmin Suvivirsi) ja lakkiaispuheen taisi pitää kirkkoherra. Myös Jeesuksen siunaukset haettiin uusille ylioppilaille ja rukoiltiin yhdessä.

Vähän oli ehkä erikoinen fiilis eikä ihan oman uskonto-suhteeni mukainen meininki, mutta lähinnä seurasin tuota aika kiinnostuneena, varsin suuria nämä erot Suomen maassa paikallisesti!
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Lampaat alistuvat kiusaajien tahtoon. Nimimerkki Yläpesä kasvattaa lapsensa puuttumaan epäkohtiin ja olematta olemaan samanlaisia lampaita kuin sinä.
Voi sen myös ajatella niinkin, että mikäli se kiusaaminen(?) ei hetkeuta tai sen kummemmin häiritse, ei siitä tarvitse välittää. Siinäpähän kirkko vinkuu henkitoreissaan, eiks je? En oikein osaa nähdä lammasteluna sitä, ettei puutu asioihin, jotka eivät liiemmin ketään häiritse ja toisaalta, kaikesta vinkuminen on aika rasittavaa, vaikka kuinka oikeassa olisikin. Tuo Yläpesän hihittely hermoromahduksen saanneelle ex-rehtorille lienee lähempänä kiusaamista kuin joku satunnainen puolivirsi, olipa reksi itse kuinka mulkku tahansa.
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Voi sen myös ajatella niinkin, että mikäli se kiusaaminen(?) ei hetkeuta tai sen kummemmin häiritse, ei siitä tarvitse välittää. Siinäpähän kirkko vinkuu henkitoreissaan, eiks je? En oikein osaa nähdä lammasteluna sitä, ettei puutu asioihin, jotka eivät liiemmin ketään häiritse ja toisaalta, kaikesta vinkuminen on aika rasittavaa, vaikka kuinka oikeassa olisikin.

Kyllä, voihan sen ajatella niin, että jos joku ensin väkisin haluaa koulujen juhlaohjelmaan oman jumalansa ylistystä ja sitten keksii alentavasti kutsua moista idiotismia vastaan puhuvia rasittaviksi vinkujiksi, niin mitäs sitä semmoisesta välittämään. Minä en ajattele niin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyllä, voihan sen ajatella niin, että jos joku ensin väkisin haluaa koulujen juhlaohjelmaan oman jumalansa ylistystä ja sitten keksii alentavasti kutsua moista idiotismia vastaan puhuvia rasittaviksi vinkujiksi, niin mitäs sitä semmoisesta välittämään. Minä en ajattele niin.

Fundamentalismi on yleensä aina idiotismia. Perustuslakivaliokunta on asiaan ottanut kantaa, suvivirsi ei ole uskonnon harjoittamista.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jaa, kyllähän se nyt ainakin minusta on myös jonkinlaista pakottamista, jos kaikille pakolliseen ohjelmaan sisällytetään uskonnollisia vivahteita. Paikalta poistuminen on aina jonkinlainen kannanotto, jossa erottaudutaan "suuresta massasta". Muutamia esimerkkejä:

1) Koulun aamunavaukset. Ei oo pakko kuunnella, hei. Eli jos et halua "osallistua", tunge sormet korviin tai poistu luokasta

2) Joulujuhlat ym. kaikille yhteiset tapahtumat. Osallistuminen pakollista. Paikalta pitää siis konkreettisesti poistua, jos haluaa välttää tuputuksen. En tosin tiedä, onko se nykyään edes mahdollista. Omana kouluaikana ei tainnut olla.

3) Intti. Ensin hiihdetään jonnekin skutsiin, ja sitten paikalle saapuu pappi pitämään "hartauden". Osallistuminen pakollista. Samoin joihinkin sulkeisiin oli ujutettu "rukoilkaamme"-komentoja yms. jumaljuttuja. Osallistuminen jälleen pakollista.

Myös vala/vakuustilaisuus oli siinä mielessä hölmön tuntuinen, että vakuusmiehet olivat aika orpo joukko jossain pihamaalla rivissä, kun suuri enemmistö veti kovaan ääneen kirkossa.

Olen itse vetänyt kaikki mahdolliset kirkkojutut läpi elämäni aikana, koska se on ollut yksinkertaisesti helpointa. Paikalta poistumiset ja muut "erikoisjärjestelyt" ovat aina porukasta erottava toimenpide tai muutoin julkinen kannanotto, johon ketään ei mielestäni pitäisi pakottaa. Uskovaisethan eivät tätä ymmärrä, vaan vähättelevät ilmiötä kokonaisuudessaan, vaikka uskontotouhut olisivat ajoittain erittäin räikeästikin esillä esim. koulun ohjelmistossa.
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Fundamentalismi on yleensä aina idiotismia. Perustuslakivaliokunta on asiaan ottanut kantaa, suvivirsi ei ole uskonnon harjoittamista.

Minä en tiedä, mitä tekemistä tällä asialla on perustuslakivaliokunnan kanssa, mutta sanotaan nyt varmuuden vuoksi, etten arvosta moista valiokuntaa pätkääkään. Perustuslain tulkinta kuuluu sivistysvaltiossa perustuslakituomioistuimen ammattituomareille, ei satunnaiselle äänestäjiä nuoleskelevalle kansanedustajajoukolle.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Se, että jonkun ateistin elämä menee pilalle sen vuoksi, että joutuu kuulemaan kahden minuutin ajan vuodessa suvivirttä koulun päätöstilaisuudessa, kertoo ehkä enemmän henkilön joustamattomuudesta ja suvaitsemattomuudesta kuin mistään muusta.

Minäkin olen kuunnelut esimerkiksi kun Allahia rukoillaan, vaikka en ole muslimi. Se ei tehnyt minusta muslimia, eikä elämäni mennyt pilalle.

Maailmassa vain on monia uskontoja ja kulttuureja. Se, että ei halua uskoa niistä mihinkään, ei tarkoita sitä, että muut eivät sitten saisi laulaa vaikka sitä suvivirttä.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eikö noin periaatteessa, jos suvivirren aikana saa poistua, ole tullut tunnustettua, että kyseessä on uskonnon harjoittaminen ja silloin pitäisi muille järjestää korvaavaa ohjelmaa?
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Se, että jonkun ateistin elämä menee pilalle sen vuoksi, että joutuu kuulemaan kahden minuutin ajan vuodessa suvivirttä koulun päätöstilaisuudessa, kertoo ehkä enemmän henkilön joustamattomuudesta ja suvaitsemattomuudesta kuin mistään muusta.
Kuka on sanonut, että menisi elämä pilalle? Kyllä epäkohtiin voi puuttua, vaikka ne eivät olisikaan elämää mullistavia.

Minäkin olen kuunnelut esimerkiksi kun Allahia rukoillaan, vaikka en ole muslimi. Se ei tehnyt minusta muslimia, eikä elämäni mennyt pilalle.
Tapahtuiko tämä koulussa?

Maailmassa vain on monia uskontoja ja kulttuureja. Se, että ei halua uskoa niistä mihinkään, ei tarkoita sitä, että muut eivät sitten saisi laulaa vaikka sitä suvivirttä.
Voivat minun puolestani laulaa vaikka kaikki päivät virsiä, mutta koulussa, jonne on jokainen suomalainen velvoitettu menemään, ei näitä tarvitse kenenkään pakotettuna kuunnella.
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Se, että jonkun ateistin elämä menee pilalle sen vuoksi, että joutuu kuulemaan kahden minuutin ajan vuodessa suvivirttä koulun päätöstilaisuudessa, kertoo ehkä enemmän henkilön joustamattomuudesta ja suvaitsemattomuudesta kuin mistään muusta.

Tällä kertaa ihmiset, jotka kehtaavat puhua sitä vastaan, että toiset väkisin haluavat tunkea omaa uskontoaan kunnallisiin kouluihin ja niiden juhliin, ovat sitten joustamattomia ja suvaitsemattomia ihmisiä, joiden elämä menee pilalle jos joutuvat kuulemaan virren.

Aivan uskomattomia nämä oikeuksiaan puolustavia syyllistämään ja häpäisemään pyrkivät kannanotot, joita tässä nyt useampi kaveri on käynyt tööttäämässä.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikö noin periaatteessa, jos suvivirren aikana saa poistua, ole tullut tunnustettua, että kyseessä on uskonnon harjoittaminen ja silloin pitäisi muille järjestää korvaavaa ohjelmaa?
Juu, ei ole pakko kuunnella suvivirttä, jos ei halua. Opetushallituksen ohje aiheesta opetushallituksen sivuilta: http://www.oph.fi/download/160301_o...don_opetuksen_jarjestamisesta_esi-ja_peru.pdf

"3. Perinteiset juhlat ja uskonnolliset tilaisuudet esi- ja perusopetuksessa
3.1. Perinteiset juhlat
Suomalaisella koululla on useita perinteisiä juhlia, kuten joulujuhla, kevätjuhla sekä YK:n päivän juhla ja itsenäisyyspäivän juhla. Opetuksen järjestäjät ja koulut päättävät juhlista ja niiden sisällöstä. Juhliin voi sisältyä myös joitakin uskontoon viittaavia elementtejä. Tällaiset juhlatraditiot ovat osa suomalaista kulttuuria. Juhlaan mahdollisesti sisältyvän yksittäisen virren laulamisen johdosta juhlaa ei voida uskonnollisen suvaitsevaisuuden nimissä pitää uskonnon harjoittamiseksi katsottavana tilaisuutena (perustuslakivaliokunnan mietintö 10/2002 vp ja 2/2014 vp). Koulun juhlat ovat osa opetusta ja koulun toimintaa, johon oppilaiden tulee osallistua. Opetuksessa tulee olla yhteistyössä kotien kanssa. Koulun tulee tiedottaa oppilaiden huoltajille koulussa järjestettävistä tapahtumista ja niiden sisällöstä. Tarvittaessa huoltajien kanssa voidaan sopia oppilasta koskevista yksilöllisistä järjestelyistä ja mahdollisesta vaihtoehtoisesta toiminnasta, jos huoltaja ei halua oppilaan osallistuvan kaikkeen juhlaan kuuluvaan ohjelmaan. Järjestelyistä sovittaessa tulee ottaa huomioon oppilaan turvallisuus. Järjestelyt, kuten oppilaan poistuminen juhlatilasta osaksi aikaa, tulee toteuttaa hienotunteisesti ja mahdollisimman vähän huomiota herättävästi."
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nyt kannattaa taas muistaa, että uskonnon harjoittaminen näyttäytyy eri kirjoittajille erilailla. Toisille tosiaan suvivirsi on pahemman luokan uskonnon harjoittamista, mikä pilaa kevätjuhlan. Nämä fundamentalistit ovat onneksi pienen pieni vähemmistö, suurimmalle osalle porukasta suvivirsi on yhden tekevä. Ja sitten on se porukka, joille suvivirsi edustaa kesän alkua ja perinteitä. Ja on siellä salissa myös se toinen fundamentalisti siipi, joille suvivirsi on oikeasti uskonnon harjoittamista. Pieni vähemmistö kiukuttelee joka tapauksessa, laulettiin suvivirttä tai ei.

Perustuslakivaliokunta otti tähän asiaan kantaa viime vuonna. Se totesi, että suvivirsi on kuuluu suomalaiseen kevätjuhla perinteeseen, se ei oleuskonnon harjoittamista.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Minä alan kyllä vähitellen kallistumaan sen puolelle, että Suvivirren voisi poistaa kevätjuhlien ohjelmistosta, jo ihan sen vuoksi, että se paitsi loukkaa maailmankatsomuksellista vähemmistöä ja tärvelee heidän mielenterveytensä viimeisetkin rippeet.

Kuten tätä palstaa selatessa saa huomata, niin uskontohömpän tuputus, paitsi vituttaa osaa niin että pää meinaa haljelta, saattaa saada aikuisen miehenkin pakenemaan ahdistuksen vallassa koulun juhlasalista äänen kantamattomiin.

En tiedä kuinka moni on havainnut saman, mutta kirkosta eroamisen ja alati lisääntyvän mielialalääkkeiden käytön kasvukäyrät seuraavat tarkasti toisiaan. Tämä on oikea tie. Mieluummin pää sekaisin tieteellisesti tutkituin keinoin kuin jonkin satukirjan tarinoiden avulla.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...

Minäkin olen kuunnelut esimerkiksi kun Allahia rukoillaan, vaikka en ole muslimi. Se ei tehnyt minusta muslimia, eikä elämäni mennyt pilalle....

Jep, nuo ovat itse asiassa aika mielenkiintoisia juttuja, itsekin olen kuunnellut...

Morsiameni on helsinkiläisen koulun kakkosluokan luokanopettaja, luokan mamuilla ei eri uskonnoista ole mitään ongelmaa opetella myös Suvivirttä koulun kevätjuhliin, ilmeisesti kaikki muslimit eivät ole niin ahdasmielisiä kuitenkaan ;)
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Nyt kannattaa taas muistaa, että uskonnon harjoittaminen näyttäytyy eri kirjoittajille erilailla. Toisille tosiaan suvivirsi on pahemman luokan uskonnon harjoittamista, mikä pilaa kevätjuhlan. Nämä fundamentalistit ovat onneksi pienen pieni vähemmistö, suurimmalle osalle porukasta suvivirsi on yhden tekevä. Ja sitten on se porukka, joille suvivirsi edustaa kesän alkua ja perinteitä. Ja on siellä salissa myös se toinen fundamentalisti siipi, joille suvivirsi on oikeasti uskonnon harjoittamista. Pieni vähemmistö kiukuttelee joka tapauksessa, laulettiin suvivirttä tai ei.

Vähemmän yllättävä jaottelu myös TosiFani:lta. Joko olet suvivirren laulamisen puolella tai olet fundamentalisti, joka kokee suvivirren oikein pahemman luokan uskonnon harjoittamiseksi. Ei muuta kuin jonon jatkeeksi vaan.

Minä alan kyllä vähitellen kallistumaan sen puolelle, että Suvivirren voisi poistaa kevätjuhlien ohjelmistosta, jo ihan sen vuoksi, että se paitsi loukkaa maailmankatsomuksellista vähemmistöä ja tärvelee heidän mielenterveytensä viimeisetkin rippeet.

Kuten tätä palstaa selatessa saa huomata, niin uskontohömpän tuputus, paitsi vituttaa osaa niin että pää meinaa haljelta, saattaa saada aikuisen miehenkin pakenemaan ahdistuksen vallassa koulun juhlasalista äänen kantamattomiin.

En tiedä kuinka moni on havainnut saman, mutta kirkosta eroamisen ja alati lisääntyvän mielialalääkkeiden käytön kasvukäyrät seuraavat tarkasti toisiaan. Tämä on oikea tie. Mieluummin pää sekaisin tieteellisesti tutkituin keinoin kuin jonkin satukirjan tarinoiden avulla.

Plop plop! Kylläpäs näitä nyt tänään. Myös änkyräsalmella ovat järkiargumentit loppuneet.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Perustuslakivaliokunta otti tähän asiaan kantaa viime vuonna. Se totesi, että suvivirsi on kuuluu suomalaiseen kevätjuhla perinteeseen, se ei oleuskonnon harjoittamista.
No ei kyllä todettu, että suvivirsi kuuluu kevätjuhliin, eikä todettu, että suvivirsi ei ole uskonnon harjoittamista. Sillä todettiin tarkalleen näin:
"Edellä esitetyn valossa perustuslakivaliokunta ei näe tarvetta muuttaa kantaansa koulun perinteisten juhlien osalta. Tällaisia juhlia ei siten esimerkiksi niihin mahdollisesti sisältyvän yksittäisen virren laulamisen johdosta voida pitää uskonnon harjoittamiseksi katsottavina tilaisuuksina. Perustuslakivaliokunta katsoo, että muitakin vastaavia sinänsä uskonnollista alkuperää olevia traditioita voi sisältyä koulun perinteisiin juhliin."

Lähde: PeVM 2/2014 Valtioneuvoston oikeuskanslerin kertom... | EDILEX
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös