Kirkko eroon valtiosta – nyt vai heti?

  • 614 822
  • 7 275

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Jos ja kun kirkko ja seurakunta pienentyvät jäsenmäärältään, niin minä aion kyllä jatkaa heidän jäsenenään ja maksaa kirkollisveroni, käydä joulukirkossa, hautajaisissa. Oma lähtökohtani on kirkon tekemä tärkeä työ ja tietty sosiaalinen oikeudenmukaisuus. Uskoisin tuntevani varsin paljon ihmisiä, jotka tekevät samoin, ilman sen kummempia hartaus- ja rukoushetkiä.

Yksi asia on se, etten pidä kovin realistisena kirkon ulkomaanavun, sielunhoidon, perheneuvonnan, mielenterveyspalveluiden jne tulevan hoidetuiksi mitään muuta reittiä. On tietysti olemassa tämä joidenkin hokema utopia, että tähän tarkoitukseen menevät varat käytettäisiin sitten jotain tunnuksetonta reittiä pitkin.

Sosiaali- ja terveydenhiuoltolaissa on määritelty ihmisten oikeus niin perheneuvontaan kuin mielenterveyspalveluihin. Ei tähän mitään kirkkoa tarvita. Toki teidän oikeistolaisten mielestä juuri tämän kaltaiset asiat ovat olleet mielekkäitä leikkauskohteita, joten pidän vähän hassuna, että sitten kirkon rahoitamista monet oikeistolaiset perustelevat näiden palveluiden tarjoamisella. Kuulostaa mielestäni erittäin ristiriitaiselta ja siltä, että ideologia pahasta valtiosta ja hyvästä kirkosta nousee järjellisen ajattelun edelle.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Ollaan todella vaarallisilla vesillä, jos mielenterveyspotilaille annetaan "uskonnollista mielenterveyshoitoa" kirkon omien puoskareiden toimesta...

Minun ymmärtääkseni tämä mainitsemasi puoskarointi on täysin ylimääräistä yhteiskunnan normi palveluiden päälle, nämä normi palveluthan eivät riitä kaikkien tarpeisiin.

Paradoksaalisesti taitaa olla niin, että kirkon palveluiden puoleen hakeutuvat myös kirkkoon kuulumattomat ihan vapaaehtoisesti, oli sitten kyse jostain kerhotoiminnasta tai mielenterveyspalveluista. Tämä porukka syö kirkon varoja. Ymmärtääkseni on myös niin, ettei kaikki kirkon toiminta näillä eri aloilla suinkaan ole lakisääteistä, vaan täysin vapaaehtoista, asia mihin kirkko on päättänyt rahojaan laittaa.

Minulla on tasan yksi kokemus kirkon mielenterveyspalvelusta, joita entinen tyttöystäväni kerran käytti (johtuen YTHS:n naurettavasta 30 min "kertakäynnistä"). Olin mukana paikalla, Jeesusta ja uskontoa ei mainittu sanallakaan.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Yksi asia on se, etten pidä kovin realistisena kirkon ulkomaanavun, sielunhoidon, perheneuvonnan, mielenterveyspalveluiden jne tulevan hoidetuiksi mitään muuta reittiä.

Kunnallinen perheneuvola on hyvä paikka ottaa yhteyttä, jos vanhemmalla on huoli lapsen psyykkisestä kasvusta ja kehityksestä tai perheen ihmissuhteisiin liittyvistä asioista. Perheneuvolapalvelut on tarkoitettu koko perheelle. Perheneuvoloissa työskentelee pääasiallisesti psykologeja ja sosiaalityöntekijöitä (perheterapeutteja). Psykologit keskittyvät tavallisesti lapsiin ja tarjoavat tapauskohtaisesti terapiaa, arviointitutkimusta tai kriisiapua. Sosiaalityöntekijät keskittyvät vanhempien väliseen vuorovaikutukseen sekä koko perheen sisäiseen vuorovaikutukseen.

Kunnalliset lasten-, nuoriso- ja aikuipsykiatrian poliklinikat tarjoavat moniammatillista tukea ja hoitoa eri ikäisten asiakkaiden psyykkisiin ongelmiin. Poliklinikan työryhmään kuuluu yleensä lääkäri, psykologi, sosiaalityöntekijä ja/tai sairaanhoitaja. Työmuotoina käytetään yksilöterapiaa ja -keskusteluja, koko perheen ja nuoren läheisten tapaamisia, tarvittaessa lääkehoitoa ja erilaisia tutkimuksia.

Kirkon lähetystyötä ei missään nimessä tulisikaan tehdä julkisin varoin ja johan olisi piru merrassa jos kuntien pitäisi hoitaa vielä sielulnhoitokin. Käsittämätön ajatus.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Kunnallinen perheneuvola on hyvä paikka ottaa yhteyttä, jos vanhemmalla on huoli lapsen psyykkisestä kasvusta ja kehityksestä tai perheen ihmissuhteisiin liittyvistä asioista. Perheneuvolapalvelut on tarkoitettu koko perheelle. Perheneuvoloissa työskentelee pääasiallisesti psykologeja ja sosiaalityöntekijöitä (perheterapeutteja). Psykologit keskittyvät tavallisesti lapsiin ja tarjoavat tapauskohtaisesti terapiaa, arviointitutkimusta tai kriisiapua. Sosiaalityöntekijät keskittyvät vanhempien väliseen vuorovaikutukseen sekä koko perheen sisäiseen vuorovaikutukseen.

Kunnalliset lasten-, nuoriso- ja aikuipsykiatrian poliklinikat tarjoavat moniammatillista tukea ja hoitoa eri ikäisten asiakkaiden psyykkisiin ongelmiin. Poliklinikan työryhmään kuuluu yleensä lääkäri, psykologi, sosiaalityöntekijä ja/tai sairaanhoitaja. Työmuotoina käytetään yksilöterapiaa ja -keskusteluja, koko perheen ja nuoren läheisten tapaamisia, tarvittaessa lääkehoitoa ja erilaisia tutkimuksia.

Kirkon lähetystyötä ei missään nimessä tulisikaan tehdä julkisin varoin ja johan olisi piru merrassa jos kuntien pitäisi hoitaa vielä sielulnhoitokin. Käsittämätön ajatus.

Jos asia on näin yksinkertainen, niin tämä kannattaisi minun sijastani kertoa niille lukuisille ihmisille, jotka marssivat käyttämään kirkon palveluita.*

Tässä taas yritetään jotenkin asettaa sellaisia sanoja suuhuni, että vaatisin kategorisesti kaikkien näiden kirkon palveluiden ylläpitoa myös tulevaisuudessa. Tätä nimenomaan en vaadi, totesin vain omana mielipiteenäni, etten näe realistisena sitä, että näiden palveluiden siirtyminen muualle parantaisi tilannetta miltään osin. En ole siis vaatimassa näiden palveluiden jatkumista, sen sijaan totesin, että aion rahoittaa niitä myös jatkossa. En ylimääräisellä summalla, vaan kuulumalla kirkkoon. Minun rahoilleni on vain kaksi ylimääräistä auttamiskohdetta, SPR:n joulupata ja sotaveteraanit.

* minulla ei näistä palveluista suoranaista omakohtaista kokemusta ole, mutta ainakin YTHS:n kohdalla tilanne oli täysin riittämätön, mitä tuli entisen tyttöystäväni tapaukseen. Kirkko tarjosi vähän ylimääräistä apua, ilman sanaakaan Jessestä ja enkeleistä.
 

1stApril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minun ymmärtääkseni tämä mainitsemasi puoskarointi on täysin ylimääräistä yhteiskunnan normi palveluiden päälle, nämä normi palveluthan eivät riitä kaikkien tarpeisiin.

Paradoksaalisesti taitaa olla niin, että kirkon palveluiden puoleen hakeutuvat myös kirkkoon kuulumattomat ihan vapaaehtoisesti, oli sitten kyse jostain kerhotoiminnasta tai mielenterveyspalveluista. Tämä porukka syö kirkon varoja. Ymmärtääkseni on myös niin, ettei kaikki kirkon toiminta näillä eri aloilla suinkaan ole lakisääteistä, vaan täysin vapaaehtoista, asia mihin kirkko on päättänyt rahojaan laittaa.

Minulla on tasan yksi kokemus kirkon mielenterveyspalvelusta, joita entinen tyttöystäväni kerran käytti (johtuen YTHS:n naurettavasta 30 min "kertakäynnistä"). Olin mukana paikalla, Jeesusta ja uskontoa ei mainittu sanallakaan.

Ovatko kirkon palvelut kaikkien saatavilla? Rehellisesti sanoen, en tiedä. Esimerkiksi vaikkapa kirkon päiväkerhot lapsille.
Tossa kylillä on joku seurakunnan pitämä kahvila, jossa on myös lapsille leikkipaikka. Siellä ei muistaakseni kysellä jäsenyyttä (avopuolisoni on siellä käynyt lapsiemme kanssa, ovat kaikki clubin jäseniä), mutta miten muissa palveluissa.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Ovatko kirkon palvelut kaikkien saatavilla? Rehellisesti sanoen, en tiedä. Esimerkiksi vaikkapa kirkon päiväkerhot lapsille.
Tossa kylillä on joku seurakunnan pitämä kahvila, jossa on myös lapsille leikkipaikka. Siellä ei muistaakseni kysellä jäsenyyttä (avopuolisoni on siellä käynyt lapsiemme kanssa, ovat kaikki clubin jäseniä), mutta miten muissa palveluissa.

Minäkään en ole näistä eri palveluista jne ihan varma, mutta taannoinhan oli juttua siitä (keskusteltiin myös tällä palstalla) että tiettyjä kirkon palveluita ovat alkaneet käyttämään ihmiset, jotka eivät kirkkoon kuulu. Aihe synnytti keskustelua etenkin seurakuntien ja kirkon sisällä, että tuleeko palvelut suunnata kaikille, vai vain kirkkoon kuuluville.
 

Morgoth

Jäsen
Minulla on tasan yksi kokemus kirkon mielenterveyspalvelusta, joita entinen tyttöystäväni kerran käytti (johtuen YTHS:n naurettavasta 30 min "kertakäynnistä"). Olin mukana paikalla, Jeesusta ja uskontoa ei mainittu sanallakaan.

Mistä sairauksista/mt-ongelmista yleensä ottaen edes puhut? Yleensä mt-potilaat eivät ole edes kovinkaan hoitomyönteisiä. Normaali kaava on, että he päätyvät sairaalahoitoon harvoin omatoimisesti vaan yleensä sukulaiset/lähimmäiset tai poliisi tuovat heidät. Sitten kun heidät kotiutetaan lääkkeet jäävät pian syömättä ja ovat pian sekaisin taas kuin seinäkellot kunnes taas päätyvät sairaalaan. Epäilenpä, että yhdelläkään diakonilla tai papilla ei ole minkäänlaista kompetenssia hoitaa näitä. Siinä ei pari teologian sivuaineena luetut psykologian/psykiatrin kurssia riitä muuhun kuin toivottavasti ohjaamaan lääketieteen ammattilaiselle hoitoon. Jos yhteiskunta ei pysty tarjoamaan tarpeeksi resursseja (kuten ei pystykään) niin asiaa ei paikata jollakin puoskarilla. Jos vaikkapa syöpälääkäreitä ei ole tarpeeksi niin ei se syöpä siitä parane että mennään esim. homeopaatille vaikka tämä apua
tarjoaisikin. Ihmisellä toki vapaus kieltäytyä hoidosta ja mennä homeopaatille.
 

1stApril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minäkään en ole näistä eri palveluista jne ihan varma, mutta taannoinhan oli juttua siitä (keskusteltiin myös tällä palstalla) että tiettyjä kirkon palveluita ovat alkaneet käyttämään ihmiset, jotka eivät kirkkoon kuulu. Aihe synnytti keskustelua etenkin seurakuntien ja kirkon sisällä, että tuleeko palvelut suunnata kaikille, vai vain kirkkoon kuuluville.

Muistan myös, että keskustelua on ollut aiemmin täällä. Ymmärsin tuosta sinun aiemmasta viestistäsi, että ovat kaikkien saatavilla. Itse en ole varma, siksi kyselin.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Kyllä meille ainakin mainostettiin näitä kirkon päiväkerhoja jne. sopivina myös kirkkoon kuulumattomille. Näin siis synnytysvalmennuksessa Turussa, jossa jostain syystä oli puhumassa kirkon perheneuvonnan työntekijä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Mistä sairauksista/mt-ongelmista yleensä ottaen edes puhut? Yleensä mt-potilaat eivät ole edes kovinkaan hoitomyönteisiä. Normaali kaava on, että he päätyvät sairaalahoitoon harvoin omatoimisesti vaan yleensä sukulaiset/lähimmäiset tai poliisi tuovat heidät. Sitten kun heidät kotiutetaan lääkkeet jäävät pian syömättä ja ovat pian sekaisin taas kuin seinäkellot kunnes taas päätyvät sairaalaan. Epäilenpä, että yhdelläkään diakonilla tai papilla ei ole minkäänlaista kompetenssia hoitaa näitä. Siinä ei pari teologian sivuaineena luetut psykologian/psykiatrin kurssia riitä muuhun kuin toivottavasti ohjaamaan lääketieteen ammattilaiselle hoitoon.

Minun asiani ei varmaan ole alkaa tässä kertoa, että mistä oli kysymys, mutta sanotaanko niin, ettei kyseessä ollut mikään todella vakava tilanne, vaan tiettyjen asioiden aiheuttama masennus ja ahdistus. Voisiko sanoa niin, että asiaan puututiin hyvissä ajoin ja ennen, kuin tilanne meni vakavaksi (?). Tuolloin käytimme muistaakseni YTHS:n palvelua ensin (pieni tsäänssi, että oli ihan Helsingin kaupungin, muisti pätkii), olimme siihen tyytymättömiä ja marssimme seurakunnan puheille.

Tyttöystävälleni oli tärkeää päästä avautumaan tietyistä aiheista, eräänlainen sielunhoito siis kyseessä, ei kuitenkaan mitään uskonnollisuutta sivuttu eikä kyllä edes mainittu.
 

Morgoth

Jäsen
Tyttöystävälleni oli tärkeää päästä avautumaan tietyistä aiheista, eräänlainen sielunhoito siis kyseessä, ei kuitenkaan mitään uskonnollisuutta sivuttu eikä kyllä edes mainittu.

Tämän perusteella sitten argumentoit, vaikka tyttöystäväsi ei ollut edes varsinainen mt-potilas todennäköisesti. Missäköhän tynnyrissä sinäkin olet elämäsi elänyt. Mitä enemmän viestejä lukee niin sitä selvämmäksi käy että elämänkokemuksesi joltakin osalta näyttää olevan varsin suppea ja rajoittunut.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Muistan myös, että keskustelua on ollut aiemmin täällä. Ymmärsin tuosta sinun aiemmasta viestistäsi, että ovat kaikkien saatavilla. Itse en ole varma, siksi kyselin.

Nyt kun vähän googlailin, niin ainakin yksi kohua nostattanut tapaus oli loppuvuodeta 2013, kun Rauman seurakunnan perheneuvonta-palveluista alettiin periä maksua kirkkoon kuulumattomilta. Tämä muuten ei ollut Kirkkohallituksen kanta, vaan he suosittelivat palveluiden tarjoamista kaikille. Minä en usko, että kirkko varsinaisesti käännyttää ketään oveltaan, joka sinällään on sekä hyvä että huono asia. Mielestäni kirkon tehtävä ei olekaan käännyttää ketään, toisaalta pitää olla jo pokkaa marssia seurakunnan palveluita käyttämään, jos ei niistä mitään halua maksaakaan.

Eroa kirkosta-sivusto muuten suosittelee, että mikäli käyttää kirkon palveluita, niin silloin kannattaisi maksaa vain mukisematta myös kirkollisvero.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ei tullut yllätyksenä, että päiväkodissakin on joulukirkko, mutta se yllätti että niitä on kaksi. Viime viikolla kävi paikan päällä paikallinen pappi pitämässä jotain palvelusta ja nyt ennen joulua lapset raahataan vielä kirkkoon kuuntelemaan saarnaa. Meidän poika tosin leikki junilla sen aikaa ja leikkii kyllä ensi kerrallakin. Jotenkin käsittämätöntä että 1-3 vuotiaat lapset tarvitsevat mukamas noin paljon jumalan sanaa joulun alla.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Tämän perusteella sitten argumentoit, vaikka tyttöystäväsi ei ollut edes varsinainen mt-potilas todennäköisesti. Missäköhän tynnyrissä sinäkin olet elämäsi elänyt. Mitä enemmän viestejä lukee niin sitä selvämmäksi käy että elämänkokemuksesi joltakin osalta näyttää olevan varsin suppea ja rajoittunut.

Olisin jopa hivenen loukkaantunut tästä viestistä, mutta sitten muistin että ollaan Jatkoajassa. Jos palautetaan mieliin, mistä kerroin, niin totesin, että

1.) kirkko tarjosi ilmaiseksi (tai no, tyttöystävä kuului kirkkoon) palvelua, johon tyttöystäväni oli tyytyväinen, huonojen yliopiston/kunnallisten palveluiden jälkeen. Syynä palveluiden käyttöön oli masennustila, erittelemättömistä syistä.
2.) palveluita käytettäessä ei sivuttu uskontoa tai uskonnollisia aiheita

Mitään muuta nyt ei ollut pointtina, kuin se, että varmaan kirkolta moni saa apuakin. Ainakin palveluita näytetään säännöllisesti käytettävän.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onhan se nyt aikamoinen kehäpäätelmä, että vedotaan nykyiseen paskaan asiantilaan, että sitä ei voi korjata koska sitten asiantila olisi varmaan huono.

Osa kirkkojen tarjoamista palveuista on oikeasti kuntien tehtäviä. Kunnille on tietenkin ihan OK, että asiakasmäärä vähenee kun osa asiakkaista käy kirkkoherran juttusilla. Kunnan on kuitenkin oltava uskontoneutraali, kuten valtionkin, joten tehtäviin joita kirkko tekee ei voi vedota, voi vain vaatia kuntia tekemään tehtävänsä uskontoneutraalisti. Nyt kun kunta ulkoistaa osan palveuistaan käytännössä kirkoille, niin onko muiden uskontokuntien ja uskonnottomien palvelut samalla tasolla kirkon palveluja käyttävien kanssa. Ei ole, ellei ole valmis luopumaan oikeudestaan pitää näppinsä erossa kirkoista.
 

1stApril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nyt kun vähän googlailin, niin ainakin yksi kohua nostattanut tapaus oli loppuvuodeta 2013, kun Rauman seurakunnan perheneuvonta-palveluista alettiin periä maksua kirkkoon kuulumattomilta. Tämä muuten ei ollut Kirkkohallituksen kanta, vaan he suosittelivat palveluiden tarjoamista kaikille. Minä en usko, että kirkko varsinaisesti käännyttää ketään oveltaan, joka sinällään on sekä hyvä että huono asia. Mielestäni kirkon tehtävä ei olekaan käännyttää ketään, toisaalta pitää olla jo pokkaa marssia seurakunnan palveluita käyttämään, jos ei niistä mitään halua maksaakaan.

Eroa kirkosta-sivusto muuten suosittelee, että mikäli käyttää kirkon palveluita, niin silloin kannattaisi maksaa vain mukisematta myös kirkollisvero.

Kiitos vastauksesta ja tuon tapauksen (joka muuten taisi olla esillä täällä ja aiheutti silloin keskustelua) esilletuomisesta.
 

Morgoth

Jäsen
Olisin jopa hivenen loukkaantunut tästä viestistä, mutta sitten muistin että ollaan Jatkoajassa. Jos palautetaan mieliin, mistä kerroin, niin totesin, että

Jos keskustellaan kirkon roolista mielenterveystyöhön ja puhut vain yhdestä kokemuksesta liittyen tyttöystävääsi (henkilökohtaisesti epäilemättä teille todella tärkeää ja hieno juttu että asia korjaantui) niin väitän kyllä että ymmärrä koko aihepiiriä kunnolla.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
huonojen yliopiston/kunnallisten palveluiden jälkeen. Syynä palveluiden käyttöön oli masennustila,

YTHS ei ole kunnallinen vaan yksityinen säätiöpohjainen palveluntarjoaja. Opiskelijaterveyden palvelutasosta on turha vedellä minkään sortin johtopäätöksiä em. kunnallisiin toimijoihin. Positiivisessa tai negatiivisessakaan mielessä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Jos keskustellaan kirkon roolista mielenterveystyöhön ja puhut vain yhdestä kokemuksesta liittyen tyttöystävääsi (henkilökohtaisesti epäilemättä teille todella tärkeää ja hieno juttu että asia korjaantui) niin väitän kyllä että ymmärrä koko aihepiiriä kunnolla.

Niin, taisin jo rehellisesti mainita aiemmassa viestissäni, ettei minulla juuri ole kokemuksia tämän sortin palveluista. Tämän jälkeen totesin, että se vähä kokemusta mitä minulla on, niin palvelu toimi hyvin ja ilman uskonnon tuputtamista, eli itse asiassa juuri niin kuin minä ja ex-tyttöystäväni toivoimmekin.

Sinällään on mielestäni turha väheksyä sitä, että jos jollakulla ihmisellä on alkava masennus ja ahdistuneisuus, niin tähän ajoissa puuttuminen ja asian kuntoon hoitaminen on jollain lailla vähempiarvoinen kokemus, kuin se, että tilanne on päässyt eskaloitumaan. Kyseinen periodi oli minulle - tynnyrissä eläneelle - henkilökohtaisestikin tukala, onneksi puutuimme asiaan ajoissa. Kirkko tarjosi meille sopivan ja asiallisen palvelun.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
YTHS ei ole kunnallinen vaan yksityinen säätiöpohjainen palveluntarjoaja. Opiskelijaterveyden palvelutasosta on turha vedellä minkään sortin johtopäätöksiä em. kunnallisiin toimijoihin. Positiivisessa tai negatiivisessakaan mielessä.

Olen ihan samoilla linjoilla. Nyt on vaikea ottaa kantaa sen tarkemmin tuon alkuperäisen palveluntarjoajan luonteeseen, sillä ekoissa muistikuvissa meni niin, että menimme ensin YTHS:lle. Ja sitten kun tarkemmin pohdin, niin saattoi olla, että YTHS:lle jono oli vielä pidempi, kuin mitä kunnan palveluun, joka sekin oli huonoa.

Sivumennen pitää todeta, että YTHS oli ainakin minun kokemuksieni mukaan hidas ja heikko palveluntarjoaja, ne vähät kerrat mitä minulla oli hoidontarvetta, niin päädyin lopulta yksityiselle. Sama kunnallisen hammashuollon kanssa, kun viime talvena lohkesi lätkässä hampaita, niin he tarjosivat aikaa jonnekin 2,5 kk päähän, joten nopeasti sitten yksityiselle ja homma vakuutuksen avulla hetkessä kuntoon.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Minun asiani ei varmaan ole alkaa tässä kertoa, että mistä oli kysymys, mutta sanotaanko niin, ettei kyseessä ollut mikään todella vakava tilanne, vaan tiettyjen asioiden aiheuttama masennus ja ahdistus. Voisiko sanoa niin, että asiaan puututiin hyvissä ajoin ja ennen, kuin tilanne meni vakavaksi (?). Tuolloin käytimme muistaakseni YTHS:n palvelua ensin (pieni tsäänssi, että oli ihan Helsingin kaupungin, muisti pätkii), olimme siihen tyytymättömiä ja marssimme seurakunnan puheille.

Tyttöystävälleni oli tärkeää päästä avautumaan tietyistä aiheista, eräänlainen sielunhoito siis kyseessä, ei kuitenkaan mitään uskonnollisuutta sivuttu eikä kyllä edes mainittu.
Hyvä että apu löytyi jostakin.

En pitäisi YTHS:a varsinaisesti minään benchmarkkina yhteiskunnan puolelta tarjottavista sosiaali- ja terveyspalveluista. Sehän on ylioppilaskuntien osittain rahoittama lisäarvopalvelu jäseniään varten. Pitäisi tarkastella saatavilla olevia julkisia ja yksityisiä sosiaali- ja terveyspalveluja hieman laajemmin, ja todeta sen pohjalta, kuinka suuren tai pienen aukon ev.lut. kirkko tästä palvelukentästä kattaa. En tarkoita aliarvioida kirkkoa näillä muodoin, mutta väitän että jos kirkkoa tarkasteltaisiin yksinomaan sosiaalipalvelujen tuottajana, niin aika kalliilla tuotetuista palveluista on kysymys. On silloinkin, jos luvuista eliminoidaan esimerkiksi hautaustoimi, osa kiinteistökustannuksista ja jumalanpalvelus- ym. toiminta.

Asiakkaan näkökulmasta hyvä puoli seurakunnan tarjoamissa palveluissa on tietenkin se, ettei siellä olla heti ohjaamassa asiakasta rahapussinsa kanssa kassalle. Rahan puute ei ole este päästä diakonin pakeille. Kustannukset katetaan pitkälle joko jäsenmaksuina kirkollisveron muodossa ja yhteisöverotuottona. Jälkimmäisen merkitys tullee jatkossa nousemaan. Matalan kynnyksen palvelumuotona toimiminen on ehdottomasti kirkon vahvuus.


Full OT: Myös minulla on, luonnollisesti opiskelijavuosiltani, keskimäärin heikkoja kokemuksia YTHS:n palveluista. Noista on jo aikaa, mutta penseää ja ylimielistä kohtelua sain muutamasti. Mm. kerran minulla oli selkä pahassa noidannuolessa. Piti saada jotain apua, ja myös sairauslomalappu työpaikalle, kun tein opiskelun ohella töitä. Lääkäri saatana ei antanut kumpaakaan. Sanoin vaan, että "ei sulla mikään hätä ole sen selkäsi kanssa, kun olet tänne asti päässyt, osta reseptivapaata buranaa apteekista". Sitten esitteli muovista luurankoa ja väänteli nikamia, antoi lopuksi jumppaohjemonisteen. Ei muuta kuin suoraan Mehiläiseen, ajanvaraus viereisen huoneen hoitajan puhelimesta (oli reilu hoitsu, kiitokset jälkikäteen). Meni kolme varttia ja olin Mehiläisessä, ja toiset kolme varttia, niin kotona lääkkeiden kanssa. Taksi oli duunari-opiskelijan budjettiin arvokas kulkupeli, mutta pakko mikä pakko.

Oli niin tajuttoman karski noidannuoli, että olisin mennyt vaikka kirkkoherran vastaanotolle, jos olisin epäillyt siitä olevan hyötyä. Lääkkeillä tuo selkävaiva kuitenkin laukesi, joten tuskin oli selässä demonia, eikä manaus olisi täten auttanut.
 

KwutsNI

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Uskontoa Marx ei kritisoinut itsessään vaan "oopiumia kansalle" -slogan perustui siihen että hallitseva luokka käyttää sitä oman valtansa pönkittämiseen (kuten toki tekikin).

Ihan off topic, mutta tämä kohta usein lainataan väärin. Marx ei kirjoittanut "oopiumia kansalle" vaan "kansanoopiumi" (Opium des Volkes). Esim. wikipediassa lainausta selitetään tarkemmin. Merkitysero lienee selvä.
 

Morgoth

Jäsen
Sinällään on mielestäni turha väheksyä sitä, että jos jollakulla ihmisellä on alkava masennus ja ahdistuneisuus, niin tähän ajoissa puuttuminen ja asian kuntoon hoitaminen on jollain lailla vähempiarvoinen kokemus, kuin se, että tilanne on päässyt eskaloitumaan. Kyseinen periodi oli minulle - tynnyrissä eläneelle - henkilökohtaisestikin tukala, onneksi puutuimme asiaan ajoissa. Kirkko tarjosi meille sopivan ja asiallisen palvelun.

Masennukseen auttaa usein se että saa puhuakin asiasta jonkun kanssa. Tarkoitin esim. skitsofreniaa tai muita vakavia (toki masennuskin voi olla vakava koska pahimmillaan päätyy itsemurhaan) mt-sairauksia ja heitä jotka tarvitsevat erityissairaanhoitoa. Eihän heidän hoitonsa voi olla mikään kirkon harteilla eikä heitä voida edes auttaa diakonin ja papin kanssa juttelemalla. Mt-potilaat ovat yleensä sellaisia hylkiöitä joiden etua ei kukaan ole oikeastaan edes puolustamassa eivätkä he itse pysty puolustamaa itseään, joten heiltä on helppo leikata ja yleensäkin mt-potilaihin suhtaudutaan melko negatiivisesti. Melko helppoa poliitikoille. Jos yhteiskunnalla ei ole varaa hoitaa heitä niin silloin ei vain ole. Ei heitä pystytä auttamaan muuten kuin lääketieteen keinon ja jos se ei ole mahdollista niin ei se ole. Ei siinä kirkko tai poppamies tilannetta auta yhtään.

EDIT. Toki onhan se ongelmallista, että mitä pitää tehdä mt-potilaalle joka yrittää tapaa itsensä säännöllisesti saadakseen huomiota (personaallisuushäiriö tjms.) ja hengen pelastamiseen tarvitaan isoa leikkausta. Jos tämä toistuu 10 kertaa saman ihmisen kohdalla niin aika paljon yhteiskunnan rahaa siinäkin menee. Kenties pappi ja rukoileminen tulisi yhteiskunnalle halvemmaksi tässä tapauksessa.
 
Viimeksi muokattu:

LuKi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, LuKi-82
Jotenkin käsittämätöntä että 1-3 vuotiaat lapset tarvitsevat mukamas noin paljon jumalan sanaa joulun alla.

Jo on aikoihin eletty, kun kirkko sekaantuu jo joulun viettoonkin. Pysyisivät nyt niissä homoliitoista tms keskustelemassa.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Ei tullut yllätyksenä, että päiväkodissakin on joulukirkko, mutta se yllätti että niitä on kaksi. Viime viikolla kävi paikan päällä paikallinen pappi pitämässä jotain palvelusta ja nyt ennen joulua lapset raahataan vielä kirkkoon kuuntelemaan saarnaa. Meidän poika tosin leikki junilla sen aikaa ja leikkii kyllä ensi kerrallakin. Jotenkin käsittämätöntä että 1-3 vuotiaat lapset tarvitsevat mukamas noin paljon jumalan sanaa joulun alla.

Tämä on oiva esimerkki maamme tilasta. Uskonnonvapautta yksinkertaisesti poljetaan räikeällä tavalla. Nytkin sinun lapsesi käytännössä joutuu joko osallistumaan vakaumuksenne vastaisesti uskonnolliseen tilaisuuteen tai vaihtoehtoisesti joutuu ilmaisemaan sen, että hän ei ole kristitty. Ensimmäinen näistä vaihtoehdoista polkee kiistatta uskonnonvapautta ja jälkimmäinen taas on ristiriidassa Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen linjauksen kanssa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös