Kirkko eroon valtiosta – nyt vai heti?

  • 614 815
  • 7 275

Morgoth

Jäsen
Sehän on selvää ja pitäisi olla kaikkien tiedossa, että suurin osa kirkkoon kuuluvista on tapakristittyjä - minäkin olen - ja usko Jumalaankin on vähän siinä ja siinä.

On vähän siinä ja siinä uskotaanko Jumalaan ja jos uskotaan niin ei ainakaan niin kuin Raamattu opettaa eikä sitä oikein ääneen ainakaan kannata sanoa. Rippikoulukin oli ihan kiva, mutta ei siitä uskonnollisesta puolesta niin kukaan ollut kiinnostunut. Menin kuitenkin isoseksi. Kivaa myös kun pappiin vihkii naimisiin, vaikka en sillä tavalla Jumalaan usko. Vihkiraamattu on kuitenkin kiva kirjahyllyssä. Ei näissä mitään uskonnollista merkitystä ole oikeastaan. Lukiossakin oli kamalan kiva tutustua muihin uskontoihin. Raamattuunkin tutustuttiin, mutta enhän siitä oikeastaan mitään kuitenkaan tiedä. Vuorisaarna on todella hyvä. Tosi hyödyllisiä kuitenkin ne uskonnon kurssit! Onhan ihan hyvä, että on teologinen tiedekuntakin. Sehän on vanha ja perinteinen. Kirkko tekee paljon hyvää, kun auttaa vähäosaisia ja tekee myös lähetystyötä. Tuohan se turvallisuutta, että sodan tullen Jumalakin on meidän puolella ja ihan hyödyllisiä ne sotilaspastoritkin ovat. Ei siinäkään mitään sellaista uskonnollista ole. Kirkkokin tekee todella arvokasta työtä ja lähetystyö on todella hieno juttu ja pyytetöntä. Siellä me kunnioitetaan paikallisia uskontoja ja ymmärretään miten kertoa luterilaisuudessa ja jaetaan Raamattuja ennen kuin annetaan ruokaa niille. Ei näissä ole mitään sellaista uskonnollista aspektia missään. Hyvä että koulussa mennään kirkkoon niin ei sitten vapaa-ajalla tarvitse vaivautua.

Auta armias, kun jotain ollaan poistamassa niin johan tapakristitty menee jonkinlaiseen kiihkoon ja ne merkityksettömät asiat ovatkin yhtäkkiä niin tärkeitä. Käsittämätön indoktrinaation tulos tämä tapakristitty ihminen.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Ilmeisesti edes ateistit itse eivät ole yksimielisesti sitä mieltä, että asialla olisi jotain merkitystä. Tätä kehystä vasten kuulostat itse varsin fanaattiselta.

Niin, kyllähän Pohjois-Koreassakin on melkoinen läjä, ilmeisesti selkeä enemmistö, ihmisiä, jotka eivät osaa nähdä maan nykyisissä oloissa mitään niin vakavaa, että muutoksiin olisi tarvetta. Siitä huolimatta en uskaltaisi sanoa, että kyseisen maan ihmisoikeudet olisivat riittävän moitteettomalla tasolla. Vaikka Suvivirren suhteenkaan valtaosa Suomen kansalaisista ei näe asiassa ihmisoikeusongelmaa, niin ei se tarkoita sitä, etteikö se sitä olisi juridisessa mielessä.

Ennen kaikkea tässä on kyse juridiikasta. Ihan ymmärrettävistä syistä sinällään kristityt pyrkivät kääntämään asian enemmän maalaisjärki- tai demokratiakysymyksiksi, koska itsekin tajuavat sisimmässään kannattamansa nykytilan olevan lakiin kirjattujen ja erillisessä tuomioistuimissa linjattujen seikkojen kannalta ongelmallinen.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Ok, tuo on sinun mielipiteesi. Oma mielipiteeni on se, että valtaosa aikuisista ihmisistä suhtautuu suvivirteen mainitsemallasi tavalla.


Mutta joo, tämä on kyllä mielipideasia kunnes joku asian todistaa.

Mielipideasia tämä tietysti on.

Kuitenkin mainitsemasi "valtaosa aikuisista" taitaa vaihdella aika paljon sen mukaan, mistä ihmiset ovat kotoisin ja millaisen kasvatuksen/koulutuksen ovat saaneet.

Minä käyn kirkossa kaksi kertaa vuodessa: traditionaalinen joulukirkko Temppelinaukion kirkossa aatto-iltapäivänä.

Tämän lisäksi käyn joka Ylioppilaskunnan laulajien joulukonsertissa Johanneksen kirkossa. Tilaisuus ei ole uskonnollinen, ellei sitä tämän ketjun vänkääjien mukaan halua sellaiseksi laskea sillä perusteella, että YL laulaa myös latinaksi munkkien kulkuelaulun keskiajalta: Alta Trinita Beata.

YL:n joulukonsertissa käyvästä väestä hyvin harva taitaa olla kiihkeän uskonnollisia (kuten ylipäänsä kovin harva E-Suomessa), mutta sen sijaan kaikki kunnioittavat Suomen ev.lut kirkollista perinnettä, osana pohjoismaalaista identiteettiä. Aivan kuten sivistynyt ihminen tiedostaa myös ruotsin kielen merkityksen ja tärkeyden maamme kulttuurihistoriassa.

En koe itseäni kovin uskonnolliseksi ihmiseksi, mutta toki hienossa kirkossa käynti saa aina hengähtämään syvään, mielestäni oivia paikkoja rauhoittumiselle joulun tunnelmaan.

Tänä talvena olin ensimmäistä kertaa muutaman vuoden tauon jälkeen myös tuomiokirkkoseurakunnan järjestämässä "kauneimmat joululaulut"-konsertissa. Parempi puoliskoni halusi mennä virittäytymään joulun tunnelmaan. Harmittelin kyllä hieman sitä, että lauluja oli karsittu, eikä vanha kunnon Enkeli taivaankaan kuulunut ohjelmistoon.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Voisitko ilmeisenä asiantuntijana erotella, mitä ihmisoikeuksia ohjelmassa rikottiin?

Vaikka se kuinka pahalta Suvivirsi-fanaatikoiden silmissä tuntuukin.

Jaa mää vai? Minähän olen teidän suvaitsevaisten mukaan pahin mahdollinen ihmisoikeusrikkoja, fasisti, äärikristitty, ym.. mitä nyt vaan olla ja saattaa.

Ja meitä on näköjään paljon! Suvivirsi-fanaatikoista löytyy näköjään Enbuskea, Mustaa Barbaaria, Lilli Paasikiveä, ym... Loistava juttu!

Täytyy sanoa, että enpä ole montaakaan ajatusta koko veisulle elämäni aikana uhrannut, mutta kiitos teidän ateismilahkolaisten jehovamaisen kohkaamisen, tunnustaudun mielelläni Suvivirsi-fanaatikoksi!

Pistetäänpä vielä Taage Laihon ja kumppaneiden mahtava tykitys:

Hevinkelium - Suvivirsi - YouTube

Linkki Youtubeen.

Siinä Vihreille ja Johanna Suomuvuorelle pahuutta kerrakseen, heviä ja virttä sekaisin!
 
Viimeksi muokattu:

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Niin, kyllähän Pohjois-Koreassakin on melkoinen läjä, ilmeisesti selkeä enemmistö, ihmisiä, jotka eivät osaa nähdä maan nykyisissä oloissa mitään niin vakavaa, että muutoksiin olisi tarvetta. Siitä huolimatta en uskaltaisi sanoa, että kyseisen maan ihmisoikeudet olisivat riittävän moitteettomalla tasolla. Vaikka Suvivirren suhteenkaan valtaosa Suomen kansalaisista ei näe asiassa ihmisoikeusongelmaa, niin ei se tarkoita sitä, etteikö se sitä olisi juridisessa mielessä...

Aikamoista liirumlaarumia.

Keskusteluun tuotiin EL Crewn ateisti/muslimi/kristitty-kuoron toimesta tänä iltana kaivattua konkretiaa, he eivät nähneet asiaa ihmisoikeuskysymyksenä sinun tapaasi.

Muutenkin on outoa sinun kuulla puhuvan lakipykälistä ja asioiden juridisesta puolesta, kovasti vähätellen suhtauduit virkavaltaan viime Itsenäisyyspäivän Tampereen tapahtumien aikaan.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Aikamoista liirumlaarumia.

Tyypillistä sinulta. Jariporttilamaisesti kirjoitetaan yhden lauseen kappaleita ja vältetään tolkullista argumentaatiota.

Keskusteluun tuotiin EL Crewn ateisti/muslimi/kristitty-kuoron toimesta tänä iltana kaivattua konkretiaa, he eivät nähneet asiaa ihmisoikeuskysymyksenä sinun tapaasi.

Oikein malliesimerkki siitä, mistä edellisessä viestissä kirjoitin. Juridiikasta puhumisen sijasta käännetään asia joksikin demokraattiseksi huutoäänestykseksi.

Muutenkin on outoa sinun kuulla puhuvan lakipykälistä ja asioiden juridisesta puolesta, kovasti vähätellen suhtauduit virkavaltaan viime Itsenäisyyspäivän Tampereen tapahtumien aikaan.

Heh. Etkös sinä ole aiemmin huomautellut minua siitä, kun Suomen oikeuslaitosta käsittelevässä ketjussa olen puolustanut tuomioistuimia mielestäni perusteettomalta ja/tai ylimitoitetulta kritiikiltä? Ja nyt sitten onkin yhtäkkiä kummallista, että vetoan lakipykäliin? Tampreenkaan tapahtumissa en muista missään kohtaa puolustelleen lainvastaisuuksia. Päinvastoin, taisin olla ainoita, jotka vaativat myös poliisien mahdollisesti tekemien lainvastaisuuksien perusteellista selvittämistä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Tyypillistä sinulta. Jariporttilamaisesti kirjoitetaan yhden lauseen kappaleita ja vältetään tolkullista argumentaatiota.

... ja itse vedit esiin Pohjois-Korean ihmisoikeustilanteen. Oli sitten kyse kuvaannollisesta tai konkreettisesta esimerkistä, niin enpä tiedä miten tästä pitäisi käydä "tolkullista argumentaatiota".

Oikein malliesimerkki siitä, mistä edellisessä viestissä kirjoitin. Juridiikasta puhumisen sijasta käännetään asia joksikin demokraattiseksi huutoäänestykseksi.

Tässä ketjussa on käyty sivukaupalla keskustelua siitä, kuka loukkaantuu ja mistä asiasta. Mielestäni on varsin oleellinen ja mielenkiintoinekin asia koko keskustelun kannalta, että ateistien joukossakaan tämä ei ole mikään yhteisrintamaan kannustava juttu.

Heh. Etkös sinä ole aiemmin huomautellut minua siitä, kun Suomen oikeuslaitosta käsittelevässä ketjussa olen puolustanut tuomioistuimia mielestäni perusteettomalta ja/tai ylimitoitetulta kritiikiltä? Ja nyt sitten onkin yhtäkkiä kummallista, että vetoan lakipykäliin? Tampreenkaan tapahtumissa en muista missään kohtaa puolustelleen lainvastaisuuksia. Päinvastoin, taisin olla ainoita, jotka vaativat myös poliisien mahdollisesti tekemien lainvastaisuuksien perusteellista selvittämistä.

Lakia ja viranomaistoimintaa sinä tulkitset lähinnä oman maailmankuvasi hyväksi katsomalla tavalla.

Jonkun todetessa Venäjän rikkoneen kv.oikeuksia Krimillä --> erku muistuttaa USAn rikkoneen lakeja samaten. Ukrainan Kiovan vt.hallituksen laittomuutta erku muistaa korostaa.

Jonkun tuomitessa Sorsapuiston pellelauman toiminnan ja väkivaltaisuudet --> erku kehottaa keskittymään poliisin liiallisen voimankäytön tutkimiseen.

Jonkun ihmetellessä raiskaajien tai väkivaltarikollisten lieviä tuomioita ja vaatiessa kovempia tuomioita --> erku ratsastaa paikalle muistuttamaan tekijän nuoresta iästä, ihmisoikeuksista tai muista lieventävistä asianhaaroista.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kirkkokin tekee todella arvokasta työtä ja lähetystyö on todella hieno juttu ja pyytetöntä.
Onko? Toisin sanoen sen on oltava todella hieno juttu myös toiseen suuntaan. Tarkoitan sitä että esim. muslimit tulevat tänne ja pyrkivät tekemään Suomesta muslimivaltion.

Mitään perinnehöpötystä ei kannata vetää mukaan, käsittääkseni muslimimaissa missä lähetystyötä tehdään on myös perinteet. Eikä niihin kuulu kristinusko.

Vai onko tässä tämä sama asia, lähetystyö on hyvä juttu, kunhan se on kristillistä lähetystyötä?

Itsehän kieltäisin kaiken lähetystyön. Ja mun mielestäni on outoa että Suomi valtiona, tavalla tai toisella, tukee kyseistä toimintaa.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Onko? Toisin sanoen sen on oltava todella hieno juttu myös toiseen suuntaan. Tarkoitan sitä että esim. muslimit tulevat tänne ja pyrkivät tekemään Suomesta muslimivaltion.

Tietäen Morgothin historian uskontoketjuissa, voisin päätellä, että hän kirjoitti lainaamasi viestin vähintäänkin kieliposkella.

vlad.
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Mustan Barbaarin johtama kuoro, joka koostui kristityistä, muslimeista ja ateisteista esitti ohjelman loppuun Suvivirren ja ilmeisesti toiveena oli, että tämä naurettava keskustelu jätetään jo taakse.

Enää pitäisi tietää, mitä yhteistä jollain mainos-TV:n ohjelmassa esitetyllä United Smile -henkisellä laulamisella on alaikäisten lasten juhlassa veisattavan virren kanssa. Mun puolesta noissa ohjelmissa saa laulaa Suvivirttä tai vaikka Run, Nigger, Runia, mutta kouluihin tällaiset veisut eivät kuulu.

Meillä on muuten työpaikan seinällä rukoiluun kehottava taulu ihan kulttuurihistoriallisista syistä (eli muinaisjäänne jostain vuosikymmenten takaa herättämään työyhteisössä hilpeyttä) ja huvittavahan se on, muttei haittaa tippaakaan. Koulujen ja julkisten yhteisöjen seinille tällaisia en haluaisi sen enempää kuin minkään muunkaan agendallisen järjestön propagandamateriaalia.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...
Meillä on muuten työpaikan seinällä rukoiluun kehottava taulu ihan kulttuurihistoriallisista syistä (eli muinaisjäänne jostain vuosikymmenten takaa herättämään työyhteisössä hilpeyttä) ja huvittavahan se on, muttei haittaa tippaakaan. Koulujen ja julkisten yhteisöjen seinille tällaisia en haluaisi sen enempää kuin minkään muunkaan agendallisen järjestön propagandamateriaalia.

Mulla on vahvistunut tätä ketjua lukiessani entisestään tunne siitä, että asiaan vaikuttaa ihan älyttömän paljon se, mistä päin on kotoisin ja missä on koulunsa käynyt.

En tunnista ollenkaan omia koulukokemuksiani noista muutamista tarinoista, joissa on kerrottu suomalaisen peruskoulun messuista ja saarnoista sekä siitä, miten rock-musiikista tykkäämistä on kutsuttu saatananpalvonnaksi.

Ehkä sama on sitten toisin päin, nämä inkvisition kauhuja kokeneet eivät tiedä mitään siitä, että Suomessa voi käydä koulunsa ja uskonnon tuntinsa läpi altistumatta juuri millään lailla ev.lut propagandalle.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ehkä sama on sitten toisin päin, nämä inkvisition kauhuja kokeneet eivät tiedä mitään siitä, että Suomessa voi käydä koulunsa ja uskonnon tuntinsa läpi altistumatta juuri millään lailla ev.lut propagandalle.

Usein yleisiä oikeudenmukaisuusperiaatteita ei viritetäkään harvojen onnekkaiden mukaan vaan heikoimmassa asemassa olevien turvaamiseksi. Pääkaupunkiseutu edustaa laajanakin vain neljännestä väestöstä. Suomessa on todellinen selkeä raamattuvyöhyke, jolla sielläkin elää ei-kristittyjä ja uskonnottomia, paineistettuina. Lait ja käytännöt pitää säätää ja virittää sellaisiksi, että niillä turvataan tasapuolisuus muuallakin kuin oman navan onnelassa. Puumalainen on ensimmäinen viranomainen joka on ottanut nämä näkökohdat vakavasti huomioon linjauksessaan.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Usein yleisiä oikeudenmukaisuusperiaatteita ei viritetäkään harvojen onnekkaiden mukaan vaan heikoimmassa asemassa olevien turvaamiseksi. Pääkaupunkiseutu edustaa laajanakin vain neljännestä väestöstä...

Voit olla oikeassakin, vaikka kirjoitin kärjekkäästi, niin en sinällään epäile yhtään, etteikö esim. seinäjokisessa peruskoulussa olisi enemmän uskonnollista tilaisuutta jne, kuin helsinkiläisessä vastaavassa.

Tosin Helsingissä ja E-Suomessa on ymmärtääkseni eniten näitä uskonnottomia jne. Jossain Seinäjoella taas luulisi kirkkoon kuuluvien ja uskonnollisten suhteellisen väkimäärän huitelevan aika korkeissa prosenteissa, ja siten uskonnon olevan lähempänä ihmisten arkea. Siis noin perstuntumalla, voin toki olla väärässäkin.
 

Gwai Lo

Jäsen
Mulla on vahvistunut tätä ketjua lukiessani entisestään tunne siitä, että asiaan vaikuttaa ihan älyttömän paljon se, mistä päin on kotoisin ja missä on koulunsa käynyt.

En tunnista ollenkaan omia koulukokemuksiani noista muutamista tarinoista, joissa on kerrottu suomalaisen peruskoulun messuista ja saarnoista sekä siitä, miten rock-musiikista tykkäämistä on kutsuttu saatananpalvonnaksi.

Siksi onkin hieman kummastuttavaa, että niin tarmolla puolustat tätä koulujen oikeutta järkkää juuri sellaiset uskonnolliset kabbanaalit, kun perinteet vaan velvoittaa.

Ruokarukouksista ja seurakunnan/papin viikottaisista aamunavauksista on tunnustuksettomuus kaukana. En tosin tiedä kantaasi, kuuluuko nämä mielestäsi näihin puolustettaviin perinteisiin, vai onko kyse pelkästä Suvivirrestä, joka on melko triviaali asia. Yhdelle veisulle mielestäni se ja sama lauletaanko se kerran vuodessa. Uskon myös, että aika tulee korjaamaan tämän ylettömän tunnustuksellisuuden muutenkin kouluissa, kunhan tämä kansakoulun käynyt ikäpolvi alkaa siirtyä syrjään.
 

Jurvanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät!
Uskokaa mihin tykkäätte ja laulakaa mitä huvittaa. Yksi asia minua (hirvittävä ihminen, jota koskaan kastettu ei edes ole) häiritsee: se on uskonto tarhassa & ihan ala-asteella.

Jos nyt hieman liioittelen, niin oli joskus tässä kolmisen vuotta sitten aika kummallinen fiilis mennä tarhaan katsomaan... olikos se nyt joku pääsiäisjuhla vai mikälie - viisikymmentä pilttiä, jotka syövät vielä hiekkaa, eivät osaa lukea, eikä sitoa omia kengännauhojaan tuijottaa, kun pappis-setä kertoo Jumalan hyvyydestä ja miten kaikki ratkeaa kyllä, jos vaan uskoo.

Siis oikeasti. Viisivuotiaille. Eikö ketään haittaa se, että tuon ikäiset eivät osaa ajatella vielä itse (ihan reippaasti kättä ylös vaan jokainen, joka on eri mieltä) oikeastaan yhtään, mutta Hesus on ihan ok tunkea kurkusta alas? Mä tiedän, että liioittelen, mutta oli se jotenkin... creepyä katsoa kun kasa pikkupilttejä veisaa ylistyslauluja kirkkain silmin. Ja mistään ei mitään ymmärretä. Mutta kai se on se oma uskonnoton kasvatus, joka saa tätä kummeksumaan.

Suvivirren poistaminen ei ole agendalistalla korkeimmalla tasolla, mutta uskonnon pitäisin poissa kouluista johonkin viidenteen luokkaan asti. Ihan vain, jotta saavat rauhassa muodostaa oman näkemyksensä. Siihen päälle sitten voi opiskella vaikka mitä tunnustusta, tunnistusta ja tunnustelua. Mutta tietysti ei se toimi yhtä hyvin kuin kaapuun pukeutunut auktoriteetti, joka kertoo neljävuotiaalle räkä-ämpärille, että "kyllä, kyllä. Koska Jeesus".

Tiättekste?
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Siksi onkin hieman kummastuttavaa, että niin tarmolla puolustat tätä koulujen oikeutta järkkää juuri sellaiset uskonnolliset kabbanaalit, kun perinteet vaan velvoittaa...

Taitaa olla näkökulmakysymys, minähän puolustan sitä juuri siksi, etten koe kouluissa mitään tuollaista järjestettävän.

Olen sitä mieltä, että papin pitämistä aamunavauksista voitaisiin luopua kokonaan, sikäli mikäli sellaisia järjestetään. Itse en tällaisia tilanteita tosiaan muista.

Suvivirren ja joululaulut pitäisin ennallaan.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tietäen Morgothin historian uskontoketjuissa, voisin päätellä, että hän kirjoitti lainaamasi viestin vähintäänkin kieliposkella.

vlad.
Astuin siis taas miinaan.

Mua alkoi oikeasti kiinnostamaan mitkä ovat nuo TosiFanin mainostamat koulun uskonnolliset tilaisuudet, koska niitähän ei edes saisi olla. Ellen nyt ole astunut johonkin toiseen miinaan, jossa itse opetus on kyllä määrätty tunnustuksettomaksi, mutta muuten (kuten esim. ruokailut) saa kyllä laittaa muksut palvomaan aivan miten huvittaa. Ja seuraavaksi tulkitaan mikä osa on opetusta ja mikä osa kouluajan jotain muuta oheistoimintaa.

Itse käsitän asian niin, että koko kouluaika on tunnustuksetonta. Tämä käsittää siis ajan siitä kun koulu aamulla alkaa siihen kun koulu iltapäivällä päättyy. Tällä logiikalla esim. talvikirkko (joulukirkko) ja kevätkirkko eivät kuuluisi opetusohjelman määräämään opetusaikaan lainkaan vaan suoritettaisiin omalla ajalla. Sen takia ihmettelen miksi vanhemmilta tulee saada lupa olla poissa kirkosta. Eihän sen alunperinkään kuuluisi olla kouluaikaa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Astuin siis taas miinaan.

Mua alkoi oikeasti kiinnostamaan mitkä ovat nuo TosiFanin mainostamat koulun uskonnolliset tilaisuudet, koska niitähän ei edes saisi olla...

Koulu voi nykyisen perusopetuslain mukaan järjestää uskonnollisia tilaisuuksia, joita ovat esimerkiksi tunnustukselliset aamunavaukset ja koululaiskirkot. Nämä tilaisuudet katsotaan OPH:n ohjeiden mukaan uskonnon harjoittamiseksi, joten oppilaita ei voi velvoittaa osallistumaan näihin. Ja tämä koskee kaikkia oppilaita, ei pelkästään kirkkoon kuulumattomia.

Minusta nämä pitäisi lopettaa, homma selkeytyisi paljon.

http://www.oph.fi/download/130016_Tiedote_19_2006.pdf

Linkissä opetushallituksen ohje asiaa koskien.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Toistan tässä vielä, mitä kirjoitin teikäläiselle aikaisemmin:

"Opettajana tiedät varsin hyvin, että yksittäisillä kouluilla ja opettajilla on hyvin paljon tulkinnanvaraa näissä uskontojen tulkinnanvaraisissa opetussuunnitelmissa. Ymmärrät varmasti myös sen, että jos sieltä opetuksesta haluttaisiin selvästi pois kaikki uskontoon kasvattaminen / tunnustuksellisuus (mitä termejä sitten haluaakin käyttää) ts. muuttaa nykysysteemi uskontoon opettamista sisältävästä touhusta pelkästään uskonnoista opettamiseen, niin tämä oltaisiin sinne popsiinkin voitu helposti hyvin selkeäsanaisesti ja yksiselitteisesti kirjata. Nyt opetushallituksen ainoa ohje opettajille oli, että muutoksella (tunnustuksellisesta oman uskonnon opettamiseen) ei haluta vaikuttaa opetuksen sisältöihin."

Pää pois pensaasta, tosifani.

Pääni ei ole pensaassa, minkä olisit varmasti huomannut, jos olisi pystynyt ketjua kiihkottomasti lukemaan.

Opetussuunnitelman muuttumattomuus johtuu luultavasti hyvin pitkälti siitä, että uusi opetussuunnitelma ilmestyi vuonna 2004. Uusi opetussuunnitelma ilmestyy 2016, katsotaan mitä se sisältää.

Kirjoista sen verran, että opettajat voivat käyttää tunneilla mitä tahansa materiaalia. Itse olen käyttänyt historian tunnilla 30-luvun Taisteluni kirjaa, se ei vielä tee minun opetuksesta natsipropagandaa. Olennaista on opetushallituksen ohjeet, joissa selkeästi puhutaan oman uskonnon opettamisesta, tunnustuksen mukaisen opetuksen sijaan.

Tästä ketjusta saa sellaisen käsityksen, että muutamilla nimimerkeillä on varsin traumaattisia kokemuksia koulumaailmasta. Minusta on kuitenkin kohtuutonta yleistää omia traumoja ja syyttää koko koululaitosta mm. ihmisoikeusrikkomuksista, verrata sitä Pohjois-Koreaan ja väittää, että koulussa ei tehdä muuta kuin saarnataan uskontoa.

Kyllä, tilaisuus on uskonnollinen tilaisuus, kun siellä veisataan uskonnollinen virsi. Huomaatko, minä vastaan kysymyksiisi. Miksi katsot, että sinun ei tarvitse vastata minun esittämiini kysymyksiin? Miksi siis sitä suvivirttä ei voi veisata sen virallisen tilaisuuden jälkeen erillisessä tilaisuudessa halukkaiden kesken? Takaan, että kaikki on tyytyväisiä.

Olen sanonut mielipiteeni asiasta moneen kertaan, en viitsisi toistaa sitä uudestaan ja uudestaan. Rehtori päättää juhlan ja suvivirsi lauletaan tämän jälkeen.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tästä ketjusta saa sellaisen käsityksen, että muutamilla nimimerkeillä on varsin traumaattisia kokemuksia koulumaailmasta.


Onneksi meillä on juuri sen vuoksi viranomaisia, joiden tehtäviin kuuluu ottaa vastaan kansalaisten hätähuutoja, punnita niiden taustoja ja suhdetta lakiin ja sen jälkeen ilmaista julkista valtaa ohjaavia linjauksia. Tästä ketjusta ja yleisestä kristillisestä älämölöstä saa sellaisen käsityksen että kyse on arvovaltataistelusta.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onneksi meillä on juuri sen vuoksi viranomaisia, joiden tehtäviin kuuluu ottaa vastaan kansalaisten hätähuutoja, punnita niiden taustoja ja suhdetta lakiin ja sen jälkeen ilmaista julkista valtaa ohjaavia linjauksia. Tästä ketjusta ja yleisestä kristillisestä älämölöstä saa sellaisen käsityksen että kyse on arvovaltataistelusta.

Tässä on kyse myös arvovaltataistelusta. Kirkolla, sen sanomisilla ja tekemisillä on suomessa satojen vuosien historian tuomaa arvovaltaa. Aiemmin oli pakko kuulua kirkkoon, oli pakko opetella raamattua ja kirkko päätti muutenkin isosta määrästä asioita. Valtaapitävät ovat perinteisesti olleet kirkon suojeluksessa ja päinvastoin.

Tilanne on onneksi muuttunut, mutta paljon tuota kirkon valtaa on jäljellä. Tässä ollaan ottamassa jälleen askelta siihen suuntaan, että kirkko on oma valtiosta irrallinen yhdistyksensä joka hoitaa omia hommiaan kuten huvittaa ja tekee sen omilla rahoillaan ja ajallaan.

Ihmeellistä on se kuinka hanakasti tälläkin palstalla ihan tavalliset ihmiset, jotka eivät varmaan kaikki ole edes mitenkään uskovaisia, ovat valmiita puolustamaan historiallisia vääryyksiä, mitä kirkon asema ilman muuta on.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Koulu voi nykyisen perusopetuslain mukaan järjestää uskonnollisia tilaisuuksia, joita ovat esimerkiksi tunnustukselliset aamunavaukset ja koululaiskirkot. Nämä tilaisuudet katsotaan OPH:n ohjeiden mukaan uskonnon harjoittamiseksi, joten oppilaita ei voi velvoittaa osallistumaan näihin. Ja tämä koskee kaikkia oppilaita, ei pelkästään kirkkoon kuulumattomia.

Minusta nämä pitäisi lopettaa, homma selkeytyisi paljon.

http://www.oph.fi/download/130016_Tiedote_19_2006.pdf

Linkissä opetushallituksen ohje asiaa koskien.
Tackar tosta linkistä. Samaa mieltä, nuo pitäisi kyllä lopettaa.

Mutta jos niitä jatketaan niin mun mielestäni homman kyllä pitäisi olla toisin päin. Eli paikalle tulevat ne jotka haluavat eikä ne, joiden vanhemmat eivät ilmoita heitä jääväksi niistä pois. Vanhemmilla ei pitäisi olla oikeastaan osaa eikä arpaa lapsen uskonnon kanssa, sen tulisi olla täysin jokaisen oma asia.
 

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
Jos nyt hieman liioittelen, niin oli joskus tässä kolmisen vuotta sitten aika kummallinen fiilis mennä tarhaan katsomaan... olikos se nyt joku pääsiäisjuhla vai mikälie - viisikymmentä pilttiä, jotka syövät vielä hiekkaa, eivät osaa lukea, eikä sitoa omia kengännauhojaan tuijottaa, kun pappis-setä kertoo Jumalan hyvyydestä ja miten kaikki ratkeaa kyllä, jos vaan uskoo.

Siis oikeasti. Viisivuotiaille. Eikö ketään haittaa se, että tuon ikäiset eivät osaa ajatella vielä itse (ihan reippaasti kättä ylös vaan jokainen, joka on eri mieltä) oikeastaan yhtään, mutta Hesus on ihan ok tunkea kurkusta alas? Mä tiedän, että liioittelen, mutta oli se jotenkin... creepyä katsoa kun kasa pikkupilttejä veisaa ylistyslauluja kirkkain silmin. Ja mistään ei mitään ymmärretä. Mutta kai se on se oma uskonnoton kasvatus, joka saa tätä kummeksumaan.

Minä menin joko neljän tai viiden vanhana seurakunnan päiväkerhoon siihen asti, että ala-asteelle pääsin niin kuin suurin osa ikätovereistani. Kuten asiaan kuului niin tuolla sitten kerhon tädit näyttelivät erilaisia tarinoita raamatusta pirun hienoilla leluilla. Minä kuitenkin jo tuolloin tajusin, että tarinoita ne vain ovat. Toki ne olivat hyviä sellaisia sillä ne leikittiin leluilla.

Päällimmäisenä syynä varmaan tuohon tajuamiseeni oli se, että olin tykästynyt dinosauruksiin kauheasti ja äitini oli minulle niistä lukenut erilaisista lastenkirjoista. Tajusin siis jo nuorella iällä, että jokin ei nyt natsaa, kun muka ensimmäiset elävät olennot maalla olisivat olleet ihmisiä, vaikka ihmiset tulivat vasta dinosaurusten jälkeen.Tuon jälkeen uskontoon liittyneet asiat ovat minulle olleet toissijaisia, mutta kirkossa olen aina tarvittaessa käynyt.

Turhaan siis kauhistelit tuota tarhan toimintaa. Jos on perusteet ja kotiasiat kunnossa, niin ei se"propaganda" niitä lasten mieliä "tuhoa". Toki jos on kasvatuksen ulkoistanut kaikille muille, niin sitten en osaa sanoa miten tuo "propaganda" vaikuttaa kasvavaan lapseen.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
... Jos on perusteet ja kotiasiat kunnossa, niin ei se"propaganda" niitä lasten mieliä "tuhoa". Toki jos on kasvatuksen ulkoistanut kaikille muille, niin sitten en osaa sanoa miten tuo "propaganda" vaikuttaa kasvavaan lapseen.

Joo, kuten aiemmin kerroin, on omat lapseni käyneet ihan kaikki joulukirkot ja systeemit ja nyt ne julkaisee naamakirjan seinällään parhaita paloja Dawkinsin twitteristä ja naamakirjasta.

Eiköhän tuo oma näkemys uskonnoista ja demareista ole tullut lapsille selväksi jo ennen tarhaikää ihan ilman tuputusta.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Siis oikeasti. Viisivuotiaille. Eikö ketään haittaa se, että tuon ikäiset eivät osaa ajatella vielä itse (ihan reippaasti kättä ylös vaan jokainen, joka on eri mieltä) oikeastaan yhtään, mutta Hesus on ihan ok tunkea kurkusta alas? Mä tiedän, että liioittelen, mutta oli se jotenkin... creepyä katsoa kun kasa pikkupilttejä veisaa ylistyslauluja kirkkain silmin.

Kun ensimmäinen lapseni hieman päälle 1-vuotiaana oli siirtymässä päiväkotielämään vaimoni äitiysloman päättyessä, kävimme edeltävällä viikolla tutustumassa päiväkotiin, jonne meille oli hoitopaikka osoitettu.

Paikanpäällä tilanne oli hyvin lähelle kuvaamasi kaltainen. Aamupäivän "lauluhetkellä" ylistettiin jumalaa seisten veisaten ja Jeesus oli kaikkien vapahtaja. Tähän siis osallistuivat kaikki, mukaanlukien 1- ja 2-vuotiaat. Lähdimme samantien pois ja kerroin, etten päästä lastani ikimaailmassa tähän hullujenhuoneeseen.

Selitin asiani mahdollisimman neutraalissa sävyssä kaupungille ja meille osoitettiin käytännössä samantien toinen hoitopaikka.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös