Kirkko eroon valtiosta – nyt vai heti?

  • 614 447
  • 7 275
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Muutama kysymys:

Olisitteko valmiit jättämään isänne, äitinne tai muun lähiomaisen hautajaiset väliin, mikäli niihin kuuluu papin puhetta ja virsiä kirkossa sekä haudalla? Jos itse järjestätte ne, riittääkö pokka hoitaa ne täysin siviiliversiona, vaikka asianomaiset ja suuri osa suvusta olisivat kirkon jäseniä? Itselläni ei riittänyt, vaikka olenkin ateisti ja "menetin" uskoni lopullisesti jo 8-vuotiaana..[SNIP]..Olen osallistunut sekä äitini että isäni ja monen muun sukulaisen hautajaisiin tulematta uskoon. Myös lukuisiin häihin. Näissä tilaisuuksissa protestoin vain siten, että en pidä käsiä ristissä, päätä painuksissa tai hoilaa mukana virsiä veisatessa..

Omat vanhempani ovat syvästi uskonnollisia, itse en ole ollenkaan uskonnollinen. Kun(jos) se aika tulee, että vanhempiani kannan hautaan, niin osallistun mielelläni kirkollisiin hautajaisiin. Kirkolliset hautajaiset taatusti onnistuisivat myös, vaikka ev. lut kirkko ei valtion kanssa olisikaan naimisissa. Kunnioitan siis uskontoja, mutta mielestäni kaikille uskonnoille tulisi sitten saada tasa-arvoinen kohtelu lain edessä. Mites muuten tuo menee, tuo lapsen liittäminen kirkkoon? Siis jos muslimiperheeseen syntyy lapsi, niin rekisteröidäänkö lapsi automaattisesti ev. lut kirkkoon ja vanhempien pitää erikseen poistaa lapsi rekisteristä?



Ymmärrän kyllä sivistysvaltion määritelmän, mutta jos uskonnollisten tapojen ja perinteiden kitkeminen julkisista tilaisuuksista, kalenterivuodesta (loppiainen, pääsiäinen, helatorstai) ym. saadaan täydellisesti lopetettua, niin kuinka sivistymättöminä saamme pitää niitä maita ja kansoja, joilta tämä ei ole onnistunut?

Missä tämä sitten ei ole onnistunut? Siis niistä maista joissa sitä on yritetty?
 
.. Mites muuten tuo menee, tuo lapsen liittäminen kirkkoon? Siis jos muslimiperheeseen syntyy lapsi, niin rekisteröidäänkö lapsi automaattisesti ev. lut kirkkoon ja vanhempien pitää erikseen poistaa lapsi rekisteristä?

..
Syntyessään ei kuulu. Sitten jossain vaiheessa on kaste tai muu tapahtuma, jolla haluttuun kirkkoon liitetään. Tai sitten vain annetaan nimi, eikä mihinkään uskontokuntaan lukeudu.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kyllä meille kouluissa opetettiin muistakin uskonnoista. Ilmeisesti ei kaikkialla?
Tästähän ei ollut puhe vaan siitä, että miksi eri uskontokuntien edustajille on opetus erikseen. Miksei kaikkia opeteta kaikille yhteisessä, samassa opetuksessa jos kyse on vain tietojen opettamisesta.

vinkki, siksi koska niin ei ole.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
.... Mites muuten tuo menee, tuo lapsen liittäminen kirkkoon? Siis jos muslimiperheeseen syntyy lapsi, niin rekisteröidäänkö lapsi automaattisesti ev. lut kirkkoon ja vanhempien pitää erikseen poistaa lapsi rekisteristä?
...

Ei lapset suomessa automaattisesti mene mihinkään jäseneksi ellei vanhemmat siihen kuulu.

Omatkin kakarat on jo teinejä, joten muistikuva voi olla hieman hämärä. Taisi kuitenkin olla niin, että sairaalassa oli jo kirkon paperit valmiina ja homma toimi liki automaattisesti, kun kuuluimme molemmat vanhemat kirkkoon. Toki minäkin kirkon varainhankinnasta vastaavana pitäisin huolen, että kastetilaisuus järkätään puoliväkisin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Muutama kysymys:

Olisitteko valmiit jättämään isänne, äitinne tai muun lähiomaisen hautajaiset väliin, mikäli niihin kuuluu papin puhetta ja virsiä kirkossa sekä haudalla? Jos itse järjestätte ne, riittääkö pokka hoitaa ne täysin siviiliversiona, vaikka asianomaiset ja suuri osa suvusta olisivat kirkon jäseniä? Itselläni ei riittänyt, vaikka olenkin ateisti ja "menetin" uskoni lopullisesti jo 8-vuotiaana.

Henkilökohtaisesti olen myös ateisti, ja kirkosta eronnut. En siltikään jätä lähiomaisen hautajaisia väliin, vaikka ne olisivatkin ns. uskonnolliset. Ja olen myös osallistunut ateistina muihinkin hautajaisiin kuin lähiomaisten. Eipä tuosta ole ollut mitään ongelmaa. Minähän olen niissä juhlissa kunnioituksena vainajaa kohtaan, enkä tunnustamassa mitään uskontoa.

Kavereiden kirkkohäiden kirkko-osuus olisi tietysti helpompi skipata.

En ole näitäkään skipannut, enkä edes kokenut tälle tarvetta. Tässäkin mennään samalla kaavalla: kunnioituksesta vihittävää paria kohtaan, ei uskontoa tunnustamassa.

Toisaalta, mitä kaveri- ja lähiomaispiiriäni tunnen, niin kyllä sieltäkin erittäin suuri osa on joko uskonnottomia tai agnostikkoja, sattuvat vain kuulumaan tavan vuoksi kirkkoon. Yhteistä minulle ja heille lienee se, että kaikki tunnistamme tuon uskonnollisen teeman lähinnä "tilaisuuteen kuuluvaksi teatteriksi tai rituaaliksi". Erottava tekijä meillä on taas se, että minä en ole halunnut maksaa satoja euroja vuodessa tuollaisen tukemisesta.

Olen osallistunut sekä äitini että isäni ja monen muun sukulaisen hautajaisiin tulematta uskoon. Myös lukuisiin häihin. Näissä tilaisuuksissa protestoin vain siten, että en pidä käsiä ristissä, päätä painuksissa tai hoilaa mukana virsiä veisatessa.

Minäkin teen noin, mutta kyse ei ole mistään protestista, vaan ihan siitä, että kunnioitan niitä ihmisiä, joille rukous ja virret merkitsevätkin jotain. Jos minä uskonnottomana teen sitä teatterin vuoksi, se on minusta halventavaa.

Ymmärrän kyllä sivistysvaltion määritelmän, mutta jos uskonnollisten tapojen ja perinteiden kitkeminen julkisista tilaisuuksista, kalenterivuodesta (loppiainen, pääsiäinen, helatorstai) ym. saadaan täydellisesti lopetettua, niin kuinka sivistymättöminä saamme pitää niitä maita ja kansoja, joilta tämä ei ole onnistunut?

Itse olen sitä mieltä, että täydellinen kitkeminen on hankalaa. Eikä ole täydellisen välttämätöntäkään, ainakaan vielä, koska niin iso osa kansasta kuuluu edelleen kirkkoon. Joustavat pelisäännöt (esim. se, että uskonnottomat saavat halutessaan poistua tilaisuuksista ennen virsiä) ovat riittäviä. Jokseenkin perseestä toki on se, että jotkut vanhan polven edustajat haluavat edelleen sanella, että kaikkien pitäisi noudattaa kristillisiä tapoja, koska "niin on aina noudatettu". Tasa-arvoisuus tässä on se, mihin pitäisi pyrkiä.

Yhteiskunta muuttuu hitaasti minun mielestäni parempaan suuntaan. Jotkut saivartelevat mm. juhlapäivistä, mutta ymmärtääkseni ihan hyväksyttykin totuus on, että suurin osa kristillisistä juhlapäivistä on ollut olemassa jo pakanallisella tai muulla historiallisella statuksella kauan ennen kristinuskon syntymistäkin.

Jos tuosta Suvivirrestä haluaa jotain sanoa, niin ei minua niiden kahden ensimmäisen säkeistön uskonnollisuus niin paljoa häiritse. Eikä se, että kappaleen nimessä on virsi. Nuo uskonnolliset säkeet voi nähdä myös jonkinlaiseksi metaforaksi "jumalan asemassa olevaa kesää kohden", jos vain haluaa... noh, ehkä tuo toisen säkeistön "hyvyyttäs, Jumala" on aika hankala tulkita mitenkään muuten kuin kirjaimellisesti...

Mutta voihan siinä vaikka laulaa protestimielessä "hyvyyttäs, humala", jos uskoon tulemista pelkää. Toki tuossa on taas vaarana suistua wiinan gauhistuxen kiroihin...
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Syntyessään ei kuulu. Sitten jossain vaiheessa on kaste tai muu tapahtuma, jolla haluttuun kirkkoon liitetään. Tai sitten vain annetaan nimi, eikä mihinkään uskontokuntaan lukeudu.

Ei lapset suomessa automaattisesti mene mihinkään jäseneksi ellei vanhemmat siihen kuulu...

Ok, kiitos tiedoista. Itse katselin aikoinaan omat ristiäiseni kaitafilmiltä. Voin vakuuttaa, että multa ei kysytty mielipidettä asiasta. Eikös tätä voisi sitten kehittää eteenpäinkin. Jos vanhempani on [nimeä puolue] jäseniä, niin he voisivat liittää minut puolueeseen. Tai jos ei puolue, niin vastaavasti joku muu yhteisö..
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
fat of the land kirjoitti:
Tässä ekassa kappaleessa kyse on vain siitä, että me katsomme tätä asiaa ihan eri näkökulmasta. Omassa näkökulmassani kyse on siitä, että kulttuuri johon kuuluu aika isolta osalta niin uskonnolliset, ideologiset ja poliittisetkin asiat elää aina sellaista elinkaarta, jossa historia vaikuttaa vahvasti nykypäivään. Jos muutetaan näitä isoja ihmisoikeuskysymyksiä kuten etninsten vähemmistöjen, naisten tai seksuaalivähemmistöjen oikeuksia tms. Näissä voidaan puhua ollaan aina menty sitä kautta, että ensiksi tulee kansanliike ja sittemmin lainmuutos. Kansanliikkeessä kyse on siitä, että asia on tarpeeksi "justified" että sen idea ostaa kaikki. Sama homma on jostain diktatuurista tai jollain tapaa paskoihin lopputuloksiin johtaneista ideologioista poistuminen, vaikkapa Romania, itäblokin vapautuminen, kansanliikkeet kommunismista demokratiaan.

Ei vain näkökulmasta, vaan myös toimintamme on tyystin erilaista. Siinä missä minä haluan ehdottomasti puolustaa sinun oikeuttasi harjoittaa uskontoasi parhaaksi katsomallasi tavalla, olet sinä puolestasi valmis aktiivisesti blokkaamaan minun oikeuteni olla ottamatta minkäänlaista osaa uskontojen harjoittamiseen tai niiden oheistoimintoihin tässä maassa. Esimerkiksi pakottamalla minut maksamaan veroeuroillani uskontoaiheisten lakien säätelyä, pappien palkkoja, sekä kouluissa harjoitettavaa suoranaista uskonnonharjoittamista ja "oppilaan [lisää uskonnon nimi tähän] identiteetin vahvistamiseen" tähtäävää uskonnonopetusta.

fat of the land kirjoitti:
Siitä toiseen kappaleeseen, meillähän puhutaan, että meillä on valtion ideologia, demokratia ja usko vallan kolmijakoon. Meillä tulee AINA olemaan keskustelua siitä, että onko tämä oikea tapa toteuttaa vallan jakoa tai kuulla kansan ääntä. Demokratiaankin perustuen tämä järjestely on oikeudenmukainen, meillä enemmistö kuuluu kirkkoon ja sen mukaan mennään. Meillä kirkon menot kuuluu jossain määrin valtion menoihin ja juuri nyt se vain on niin, ikävä homma jos siitä ei pidä. Jos nämä nyt oikeasti loukkaa, niin kyllä ihan tosissaan ihmettelen. Vaikuttaa kyllä kaikin mahdollisin puolin ihan pelkältä vitutukselta.

Alku oli ihan hyvää settiä. Melkein jo innostuin, ja aloin selittää, että perustuslaki on perustuslaki, mutta sitten lipsahti pelkästään enemmistön oikeudeksi ja "niin se vain on"- toteamukseksi. Vaikka kirjoituksesi ylipäätään ovat nyt olleet kenties koherenteinta argumentointia mitä nykytilanteen säilyttämisen puolesta tässä ketjussa on pitkään aikaan esitetty, niin olen jo aikaisemmin kertonut mielipiteeni näistä enemmistöhommista.

fat of the land kirjoitti:
Viimeiseen kappaleeseen, että siitä vaan osoittelemaan ne asiavirheet jos siltä tuntuu.

fat of the land kirjoitti:
Nykyisellä hidastuvalla kirkosta eroajien ja kirkkoon syntymästä liittymättömien tahdilla kysymys on ajankohtaisempi 35 vuoden kuluttua, kun ollaan lähellä 50-50 tilannetta, jossa puolet kuuluu kirkkoon ja puolet taas ei.

Ollaan näistä trendeistä ja vuosiluvuista mitä mieltä tahansa, niin sorrut tässä omituiseen ja selkeään virheeseen ajatellessasi, että yleinen mielipide näistä asioista olisi sidottu kirkkoon kuuluvien määrään ja että asia voisi tulla ajankohtaiseksi vasta "liki" 50-50 tilanteessa. Esimerkiksi vahvasti uskonnollisessa yhdysvalloissa valtaosa kansasta kavahtaisi ajatusta tällaisesta uskonnon ja valtion symbioosista. Norjassa tänäkin päivänä 80% väestöstä kuuluu norjan evankelisluterilaiseen kirkkoon, mutta siellä otettiin juuri ensiaskeleet sikäläisen täkäläisittäinkin arvioituna täysin älyttömän järjestelmän purkuun - kirkolliskokouksen aloitteesta. Ruotsissa otettiin selkeä askel eteenpäin jo vuonna 2000 vaikka sielläkään ei ideaalitilanteessa olla. Ruotsin kirkkoon kuuluu tänä päivänä 67,5% kansalaisista.

fat of the land kirjoitti:
Ei se oikeasti mene niin, että meillä on nyt 20% keskitasoa fiksumpaa miestä ja naista, jotka ei usko jumalaan.

Kaikissa tietämissäni tutkimuksissa koulutustasolla ja uskonnollisuudella on hyvin vahva negatiivinen korrelaatio. Ei sillä, että pitäisin tätä jotenkin merkittävänä pointtina.

fat of the land kirjoitti:
siitä eroaminen vaatii sitä, että nuori ei osallistu riparille ja aktiivisesti eroaa kirkosta. Tässäkin eettinen kysymys on suunnattava vanhempien valintaan, eikä kirkon järjestelmään, koska kirkkoon kuuluva on sen osallistumisellaan vahvistanut.

Ei pidä paikkaansa. Kirkosta voi erota itsenäisesti 18-vuotiaana eikä sillä prosessilla ole rippikoulun käymisellä mitään tekemistä. Kirkollisvaaleissa voi muuten äänestää jo 16-vuotiaana. Älyttömät ja perusteettomat rakennelmat johtavat yleensä juuri tälläisiin kafkamaisiin lopputuloksiin. Ja tuota loppuosaa en välttämättä ihan tajunnut kyllä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Muutama kysymys:

Olisitteko valmiit jättämään isänne, äitinne tai muun lähiomaisen hautajaiset väliin, mikäli niihin kuuluu papin puhetta ja virsiä kirkossa sekä haudalla? Jos itse järjestätte ne, riittääkö pokka hoitaa ne täysin siviiliversiona, vaikka asianomaiset ja suuri osa suvusta olisivat kirkon jäseniä? Itselläni ei riittänyt, vaikka olenkin ateisti ja "menetin" uskoni lopullisesti jo 8-vuotiaana.

En ole ottanut osaa kirkossa tapahtuviin toimituksiin sitten rippikouluni joskus 80-luvun puolivälissä, sen sijaan kerran tämän jälkeen olen ottanut osaa tilaisuuteen jossa mukana on ollut pappi ja tämä tilaisuus oli hartaan uskovaisen mummini hautajaiset - siihenkään ei kuulunut kirkollista osuutta vaan hautuumaalla pappi puhui muutaman sanan, joissa uskoa käsiteltiin hyvin niukasti vaikka mummini uskovainen olikin.

Minulla on hyvin vähän sellaisia lähiomaisia joiden kirkollisiin toimiituksiin edes voisin saada kutsun, olen eristäytynyt suvustani hyvin paljon ja vain vanhempieni ja setäni elämässä olen enemmän läsnä ja näistä setäni on uskonnoton, joten aikanaan hänen kuollessaan kirkolliset toimet eivät kuulu hautajaisiin. Äitini kuuluu kirkkoon mutta ei ole uskovainen laisinkaan ja minä hänen lähimpänä omaisenaan joudun olettaen järjestämään "hautajaiset", joten kirkollista osuutta niihin ei tule. Isäni kohdalla tuskin tulen ottaman osaa hautajaisten uskonnolliseen osuuteen mutta muuten varmaan olen läsnä hautajaistilaisuudessa. Muun suvun kanssa en ole tekemisissä käytännössä laisinkaan, joten minulle on aivan sama kuinka heidät haudataan tai meneekö heistä joku naimisiin kirkossa tms. Olen järjestään kieltäytynyt kaikista toimituksista jo reilun vuosikymmenen ajan, eikä minua nykyään pahemmin enää kutsuta mihinkään tilaisuuteen.

Voin siis sanoa, että mitä suurimmalla todennäköisyydellä en tule tulevaisuudessa osallistumaan kirkollisiin toimituksiin, isäni kohdalla tulen ottamaan osaa hautajaistilaisuuteen mikäli se järjestetään siten, että uskonnollinen toimitus eroaa muusta tilaisuudesta selkeällä tavalla. Kavereiden kohdalla olen toistaiseksi onnistunut välttelemään kaikki juhlatilaisuudet, joten tokkopa jatkossakaan minulle tulee kutsua juhliin olivatpa ne uskonnolliset tahi ei. Tarkoitan juhlilla häitä, hautajaisia, ristiäisiä/nimiäisiä tms. juhlia.

vlad.
 

lihaani

Jäsen
Voiko tämä olla niin vaikeaa? Suomi päättäisi olla valtio, joka kunnioittaa kaikkia uskontoja, jotka sitoituvat kunnioittamaan lakeja ja asetuksia. Kirkoilla tai yhteisöillä ovat kaikki oikeudet, mitkä aatteellisille yhteisöille kuuluvat:

He saavat kerätä jäsenmaksuja, perustaa yrityksiä, omistaa kiinteää omaisuutta kuten vaikka Lahden Reipas. Heillä ovat samat juridiset oikeudet kuten vaikka edellä mainitulla Lahden Reippaalla.

Ei enempää tai vähempää. Ei uskonnon opetusta, ei julkisen sektorin jumalanpalveluksia (mm. koulut), ei Raamattuun perustuvia valoja (uskonnoton vakuutus jo onkin olemassa). Toki kulttiporukoilla on on oikeus järjetää näitä tilaisuuksia omille jäsenilleen, mutta kenenkään muun ei tarvitsisi osallistua menoihin, jossa viitataan Muumin tai Aku Ankan veroisiin satuolentoihin.

Mitään erioikeuksia julkiseen talouteen ei tietenkään uskonnollisilla yhteisöillä saa olla. Esim. Tanskassa hautasmaat ovat kunallisia. Kaikki uskonnot voivat haudata ihmiset omilla kulttimenoillaan ja koristella haudat mielensä mukaan.

Mikä tässä mättää?
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Mikä tässä mättää?

Uskovien, ehkä itsensä tiedostamaton, pelko oman uskontonsa asemasta ja suosiosta. Jos se "sana" ei riitäkkään ilman institutionaalista tukea.

Vallasta luopuminen on aina vaikeaa. Toki tätä motiivia ei uskovat tunnista itsessään, ja blokkaavat kaiken rationaalisen päättelyn asian suhteen.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ollaan näistä trendeistä ja vuosiluvuista mitä mieltä tahansa, niin sorrut tässä omituiseen ja selkeään virheeseen ajatellessasi, että yleinen mielipide näistä asioista olisi sidottu kirkkoon kuuluvien määrään ja että asia voisi tulla ajankohtaiseksi vasta "liki" 50-50 tilanteessa. Esimerkiksi vahvasti uskonnollisessa yhdysvalloissa valtaosa kansasta kavahtaisi ajatusta tällaisesta uskonnon ja valtion symbioosista. Norjassa tänäkin päivänä 80% väestöstä kuuluu norjan evankelisluterilaiseen kirkkoon, mutta siellä otettiin juuri ensiaskeleet sikäläisen täkäläisittäinkin arvioituna täysin älyttömän järjestelmän purkuun - kirkolliskokouksen aloitteesta. Ruotsissa otettiin selkeä askel eteenpäin jo vuonna 2000 vaikka sielläkään ei ideaalitilanteessa olla. Ruotsin kirkkoon kuuluu tänä päivänä 67,5% kansalaisista.
Näin juuri. Ihan sama kuin tasa-arvoisen avioliittolainkin kanssa. Ei tarvitse odottaa sitä hetkeä että yli puolet kansalaisita olisi tykästynyt samaa sukupuolta oleviin vaan riittää vaan kun yli puolet kannatta tasa-arvoista systeemiä.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Uskovien, ehkä itsensä tiedostamaton, pelko oman uskontonsa asemasta ja suosiosta. Jos se "sana" ei riitäkkään ilman institutionaalista tukea.

Vallasta luopuminen on aina vaikeaa. Toki tätä motiivia ei uskovat tunnista itsessään, ja blokkaavat kaiken rationaalisen päättelyn asian suhteen.

Oletkohan nyt ihan rehellinen tässä vastauksessasi lihaanin kysymykseen? Muistelisin, että olet hyvin tietoinen siitä, että Suomesta ei löydy tällä hetkellä yhtään poliittista puoluetta, mikä olisi valmis ottamaan edes esille täällä Jatkoajassa esitettyjä perusteluja kirkon ja valtion erolle. Niin kauan, kun asioista päättävä Suomen eduskunta ei edes harkitse kirkon ja valtion erottamista toisistaan, on aivan turha haikailla niiden muutosten perään, mitä täällä esitetään. Sinäkin kirjoitit aiemmin hävinneesi Vihreiden yhdessä viime vuosien puoluekokouksessa Vihreiden kannanoton kirkon ja valtion erosta. Kirkolla ei ole näihin asioihin mitään valtaa eikä se päätä esim. täällä usein esiin otetusta yhteisöveron kannosta, niinkuin täällä jatkuvasti virheellisesti kirjoitetaan. Suomessa valta on kansalla ja kansaa edustavat poliittiset puolueet, jotka eivät näytä liikahtavan piiruakaan täällä esitettyjen muutosten taakse. Jos haluaa todellista muutosta, on vaikutettava poliittisissa puolueissa, niin kuin sinä olet tehnyt, mutta toistaiseksi laihoin tuloksin.

Edit: Suvivirren laulamiselle Suomen kouluissa ei myöskään kirkolla ole mitään päätäntävaltaa. Suomen eduskunta ja hallitus siitäkin päätöksen tekee ja hyvä niin.
 
Viimeksi muokattu:

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
... Suomesta ei löydy tällä hetkellä yhtään poliittista puoluetta, mikä olisi valmis ottamaan edes esille täällä Jatkoajassa esitettyjä perusteluja kirkon ja valtion erolle....

Senpä takia asiaa onkin syytä pitää tapetilla. Poliittiset puolueet kun toimivat niin, että ne valitsevat mielipiteitään monista asioista pienimmän haitan mukaan. Tällä hetkellä tässä asiassa pienin haitta on kannattaa nykymenoa, koska mitään isoa kansanliikettä ei ole asian puolesta. Varmaan ajattelevat, että uskovaisten äänten menettäminen on reilusti isompi riski kuin ateistien, varsinkin kun ateistien, jos tätä asiaa niin tärkeänä pitäisi, vaihtoehdot on aika vähissä.

Jossain vaiheessa, melko lähitulevaisuudessa, asiasta käydään keskustelua laajemmallakin foorumilla ja puolueet joutuvat miettimään kantojaan uudelleen.

Poliittisesti asia on kuitenkin aika surullinen. Neljästä isosta oikeastaan vain demareiden voisi kuvitella muuttavan mielensä. Kokoomus ja persut ovat niin konservatiivejä kuin vai olla ja voi. Kepulla on länsisuomessa laajaa kannatusta lestojen yms. hihhuliporukan keskuudessa, vaikka en heidän kantaansa asiaan tiedäkään. Voihan se olla, että lestoilla ei välttämättä olekaan mitään eroa vastaan.

Vihreät tietenkin kannattavat kirkon ja valtion eroa heti kun tulee signaali, että siinä voisi olla järkeä äänestystuloksen kannalta. Taitaa kannattajista jo nyt suurin osa olla eron kannalla. Vihreiden menestystä noin muuten ei tietenkään kukaan omilla aivoilla ajatteleva voi toivoa.

Tässäkin asiassa suomeen kaivattaisiin arvoliberaalia oikeistopuoluetta. Kukahan perustaisi, minä äänestän.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tämä kirkon erottaminen valtiosta on poliittisesti tosiaan vaikeasti toteutuva juttu. Se on omantunnonkysymys vähän samalla tavalla kuin abortti tai tasa-arvoinen avioliittokin. Näiden ksymysten kannatus ei riipu niinkään poliittisesta ideologiasta vaan on todnäk. suhteellisen vakio (siis verrattuna useimpiin poliittisiin kysymykseen) kaikkien puolueiden kannattajien keskuudessa pl. tietenkin KDP. Asia on siis suurimmassa osassa puolueissa pienessä vähemmistössä. Toisaalta tässä piilee sen mahdollisuuskin. Jos yksikin isompi puolue alkaisi asiaa voimallisesti ajamaan, niin moni muista puolueista olisi tällaisessä kysymyksessä, joka ei ole "tärkeä" ja jota ei myöskään vastusteta jyrkästi (paitsi tietenkin niissä kristillisissä) valmis lehmäkauppoihin. Toinen mahdollisuus ja ehkä realistisempi on että asia viedään eduskuntaan kansalaisaloitteena. Näinhän varmasti tullaan koittamaan.
 
Viimeksi muokattu:

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kuvaamassasi tilanteessa isot puolueet, joilla nyt on kanta kirkon puolesta, tekisivät tästä jokaisen omantunnonkysymyksen jolla julistettaisiin, että kannatat kumpaa vaihtoehtoa tahansa, meitä voi äänestää. Sama kun joku NATO kysymys kokoomuksella. Vaikka omista äänestäjistä varmaan merkittävä osa kannattaa jäsenyyttä, puolue sanoo "ei nyt ajankohtainen" tms. diipadaapaa ja vastausta ei tule kirveelläkään. Sama se on kaikilla puolueilla monissa asioissa. Siksihän poliitikot puhuvat ympäripyöreitä kun eivät halua sanoa kantaansa mihinkään, mikä toisaalta on melko erikoista, mutta paskaa suomalaista poliittista kulttuuria.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Suvivirren laulamiselle Suomen kouluissa ei myöskään kirkolla ole mitään päätäntävaltaa. Suomen eduskunta ja hallitus siitäkin päätöksen tekee ja hyvä niin.

Aivan. Ja tähän päätöksentekoon vaikuttamista kutsutaan politiikaksi. Å
Politiikka on taas yleisen mielipiteen muokkausta. Ja se taas tapahtuu erilaisilla foorumeilla, vaikkapa nyt jatkoajassa.

Muutokset lähtee aina alhaaltapäin, mutta ne ei tapahdu itsekseen ja odottamalla, vaan niiden eteen pitää tehdä töitä esim. mielipidevaikuttamisella.

Sulle parempi esimerkki lienee pelitapakeskustelu. Ei sitäkään olisi syntynyt ilman että joku siitä alkoi rummuttamaan, sitkeästi, kunnes se alkoi olla yleisesti hyväksytty puheenaihe. Kyse on mielipiteen muokkauksesta. Uskon "paras arkumentti voittaa" tapaan tässä asiassa. Toki PS suosio tulee hidastamaan prosessia, koska heille ei argumentointi tehoa, vaan asenne (mikä se sitten lieneekin) on tärkeämpi.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Tämä kirkkoon liittäminen on lapsen kannalta tarpeetonta, joten sen voisi ihan hyvin jättää täysi-ikäisyyteen. Kirkko ei tietenkään tähän suostu, koska kirkosta eroaminen on kuitenkin homma minkä moni jättää tekemättä, kunnes Räsänen sanoo jotain typerää telkussa. Se, että kirkko vastustaa muutosta jos sinänsä osoittaa mistä on kyse.


Raamatussa (kristinuskon pyhä kirja) neuvotaan opettamaan ja kastamaan lapsia.
Näin on, Vaikka kuinka haukkuisit Räsästä ja kuvittelet tämän kaiken olevan Räsäsen keksintöä.
 

Eetu

Jäsen
Ei neuvota. Raamatussa ei puhuta lapsikasteesta. Se on tulkintaa ja myöhempinä aikoina käännöksistä johtunutta. Rivien välistä luettavissa, mutta niin ei sanota.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Uskovien, ehkä itsensä tiedostamaton, pelko oman uskontonsa asemasta ja suosiosta. Jos se "sana" ei riitäkkään ilman institutionaalista tukea.

Vallasta luopuminen on aina vaikeaa. Toki tätä motiivia ei uskovat tunnista itsessään, ja blokkaavat kaiken rationaalisen päättelyn asian suhteen.

Puhut paskaa. Tiedän itseni lisäksi lukuisia muitakin uskovia, jotka ovat sitä mieltä että kirkko ja valtio pitäisi erottaa, ja mitä pikemmin tuo ero tapahtuisi niin sen parempi. Siinä olisikin monella kaltaisellasi kirkkoa vastustavalla propagandistilla ihmettelemistä, että kuinkas sitten kävikään, kun valtionkirkkoa ei enää ole.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Siinä olisikin monella kaltaisellasi kirkkoa vastustavalla propagandistilla ihmettelemistä, että kuinkas sitten kävikään, kun valtionkirkkoa ei enää ole.

Mitä ihmettä tämä mielikuva ajaa takaa? En ymmärrä. Olen ainakin itse täysin tietoinen siitä että varsinkin lahkolaisten piirissä toive kirkon ja valtion erosta on vankassa suosiossa. Lähinnä ihmettelen heidänkin lammasmaisuuttaan, kun eivät päivittelystä ja huokailusta huolimatta kykene tekemään asialle yhtään mitään. Sellaista kristillistä passiivis-aggressiivisuutta.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Puhut paskaa. Tiedän itseni lisäksi lukuisia muitakin uskovia, jotka ovat sitä mieltä että kirkko ja valtio pitäisi erottaa

Määkin tunnen monta ihmistä, jotka haluaa lopettaa turkistarhauksen Suomessa.. ei tule tapahtumaan... toistaiseksi ainakaan.

Subjektiivinen oman lähipirin näkemys ei edusta kansan kokonaismielipidettä. Vasta kun Eduskunta, tuo demokraattisesti meitin mielipidettä kollektiivina edustamaan valittu joukko on sitä mieltä, että Kirkko ja Valtio erotetaan toisistaan, vasta siinä vaiheessa voidaan sanoa myös suurimman osan uskovista olevan tällä kannalla. Kuten tästäkin ketjusta voi ihan itse lukea, on vastustus syvälle juurtunutta ja lähinnä asenteellista ilman asia argumentteja. Eli sulkureagointia oman asian menettämisen pelkoa..
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
.... Siinä olisikin monella kaltaisellasi kirkkoa vastustavalla propagandistilla ihmettelemistä, että kuinkas sitten kävikään, kun valtionkirkkoa ei enää ole.

Jaa, voitko hieman avata tätä kauhuskenaariota? Olisi ihan mielenkiintoista tietää mikä tätä ihmetystä aiheuttaisi.

Itse en näe yhtään negatiivista puolta. Ehkä jonkinlainen pelko on se, että valtio kuitenkin alkaisi rahoittamaan kirkkojen toimintaa ostamalla esim. palveluja ylihintaan tai muuten syytämään rahaa kirkolle. Jonkin verran sitä rahaa on varmaan kuitenkin pakko syytää, koska tuskin kirkolla on varaa ylläpitää vaikkapa senaatintorin kirkkoa ja en suinkaan ole purkamassa historiallisesti merkittäviä rakennuksia.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Esimerkiksi pakottamalla minut maksamaan veroeuroillani uskontoaiheisten lakien säätelyä, pappien palkkoja, sekä kouluissa harjoitettavaa suoranaista uskonnonharjoittamista ja "oppilaan [lisää uskonnon nimi tähän] identiteetin vahvistamiseen" tähtäävää uskonnonopetusta.

----

Ollaan näistä trendeistä ja vuosiluvuista mitä mieltä tahansa, niin sorrut tässä omituiseen ja selkeään virheeseen ajatellessasi, että yleinen mielipide näistä asioista olisi sidottu kirkkoon kuuluvien määrään ja että asia voisi tulla ajankohtaiseksi vasta "liki" 50-50 tilanteessa. .... Ruotsissa otettiin selkeä askel eteenpäin jo vuonna 2000 vaikka sielläkään ei ideaalitilanteessa olla. Ruotsin kirkkoon kuuluu tänä päivänä 67,5% kansalaisista.

---

Ei pidä paikkaansa. Kirkosta voi erota itsenäisesti 18-vuotiaana eikä sillä prosessilla ole rippikoulun käymisellä mitään tekemistä. Kirkollisvaaleissa voi muuten äänestää jo 16-vuotiaana. Älyttömät ja perusteettomat rakennelmat johtavat yleensä juuri tälläisiin kafkamaisiin lopputuloksiin. Ja tuota loppuosaa en välttämättä ihan tajunnut kyllä.

No niin, onhan se niin että osa yhteisöveroista mitä seurakunnat saa menee vaikkapa pappien palkkoihin tai osa koulujen tukemisesta menee uskontojen opettamiseen. Tässä on se ero, että sinulle tuo on jostain syystä ihmisoikeuskysymys (joskin epäilen että ihan vain argumentoinnin vuoksi) ja asiat on helppo pilkkoa tuolla tapaa palasiksi, että seurakunnille menevät verorahat maksaa sinun mielestäsi epäeettistä toimintaa (pappien palkat jne) tai samalla kun tuetaan koulua, niin tuetaan myös koulujen sisällä tapahtuvaa "aivopesua" ja sen opetuksen tulisi nyt olla vain ja ainoastaan kirkkojen oma asia.


No itse ajattelen, että seurakuntien osuus yhteisöverojen tuotoista jakautuu moneen asiaan, missä kirkko hyödyttää kuntaansa. Kuten jo aikaisemmin sanoin, seurakuntien osuus sosiaalialan palvelujärjestelmästä on aika merkittävä, todellisuudessa yhteisöveron katkaiseminen tältä osin tarkoittaisi sitä että seurakunnat siirtyisi palvelusektorilta toiselle ja olisi verrattavissa 3. sektorin toimijoihin, tässä tapauksessa rahoitus edelleen tulisi kunnilta tai muilla keinoin. Huomioitavaa on myös se, että seurakuntien järjestämät palvelut ovat kunnille halvempia kuin kuntien itse toteuttamana. Johtuen siitä, että seurakunnat omistaa kiinteistöjä ja toiminta/henkilö on asiakasmaksuiltaan halvempaa, koska seurakunnille toiminnan tuottavuus ei kovin usein ole se pääasia.

Kirkot ja seurakunnat loppujen lopuksi tuo aika paljon kotikunnalleen vähän riippuen katsontakannasta. Esimerkiksi helsingissä turismin kannalta kiisattomasti kovimmat nähtävyydet on kirkkoja (mm. Tuomionkirkko, temppeliaukion kirkko ja Usbenskin katedraali). Suomessa on monessa muussakin kaupungissa ja kunnassa kirkko rakennuksena selkeästi koko kylän kulttuurihistoriallisesti arvokkainta omaisuutta. Ja kuten sanottua, seurakunnat tuottaa aika ison siivun sellaisista palveluista, joille ei toteuttajaa löydy ja näistä iso osa on matalan kynnyksen toimintaa, jota ei ikävä kyllä kunnat voi tehdä, koska siihen ei ole rahaa. Seurakunnat tekee näitä hommia aikalailla non-profit pohjalta ja se mahdollistuu vain sillä, että takana on sitä rahaa. Ja näissä toiminnoissa ei uskontoa millään tavalla tungeta kurkusta sisään, vaikka ennakkoluulot voi olla mitä vain.

Koulussa uskontoa opetetaan ja sen mitä tiedän peruskoulun ev. lut uskonnonopetuksen osalta on se, että opetussuunnitelma sanoo näin:

Kaikki uskontosidonnaiset ryhmät

Uskonnon opetuksessa tarkastellaan elämän uskonnollista ja eettistä ulottuvuutta oppilaan oman kasvun näkökulmasta sekä laajempana yhteiskunnallisena ilmiönä. Uskontoa käsitellään yhtenä inhimillisen kulttuurin vaikuttavana pohjavirtana. Uskonnon opetuksessa korostetaan oman uskonnon tuntemista sekä valmiutta kohdata muita uskontoja ja katsomuksia, etenkin suomalaisessa yhteiskunnassa vaikuttavia katsomusperinteitä. Uskonnon opetuksen tehtävänä on tarjota oppilaalle tietoja, taitoja ja kokemuksia, joista hän saa aineksia identiteetin ja maailmankatsomuksen rakentamiseen. Opetus antaa valmiuksia kohdata uskonnollinen ja eettinen ulottuvuus omassa ja yhteisön elämässä. Opetuksen tavoite on uskonnollinen ja katsomuksellinen yleissivistys.

Opetuksen tavoitteena on

perehdyttää omaan uskontoon
perehdyttää suomalaiseen katsomusperinteeseen
tutustuttaa muihin uskontoihin
auttaa ymmärtämään uskontojen kulttuurista ja inhimillistä merkitystä
kasvattaa eettisyyteen ja auttaa ymmärtämään uskonnon eettistä ulottuvuutta

Ja jos vetää koko peruskoulun ja lukion läpi uskontoa sill tavoin, että haluaa vastata yo-kokeessa uskontoon, niin vastataan tämänkaltaisiin kysymyksiin:

http://abitreenit.yle.fi/files/abitreenit/UE%20Uskonto-K13.pdf

Ja nyt sitten käsi sydämelle, että onko kaikki tässä kiteytettynä koulun opetuksesta sellaista joka kuulostaa aivopesulta? Onko nuo arvot lapsen kannalta vaarallisia? Onko niiden opettaminen koulussa verovaroin eettisesti täysin väärin?

No jos tuohon viimeiseen kysymykseen vastaa myöntävästi, niin koulujen uskonnonopetus noin niinkuin arvopohjaltaan voisi tehdä ihan hyvää.

Kyllähän koulussa opetetaan paljon asioita joista moni voi olla ihan eri mieltä, vaikkapa siitä että ei tarvita pakkoruotsia, koska ruotsinkielisiä on niin vähän, miksei meille opeteta samoista syistä saamea? Miksi Turkua opetetaan historiallisesti merkittävänä kaupunkina jos mielestäni ainoa merkittävä asia on se tulipalo joka ei täysin onnistunut tuhoamaan suomen perseenreikää (tämä oli siis vitsi), tai puhutaan kierrättämisestä jos se ei meillä kuulu arvoihin, tai puhutaan toisten huomioonottamisesta jos se meillä on sillä tavalla että oma napa on se joka on merkityksellistä, pitäisikö minun lapseni pelata pesistä, jos olemme sitä mieltä että pesis on suomalaisen fudiksen syöpä? Tai mitä jos minä olisin sitä mieltä, että ei uskonnon tunneilla saa puhua sanaakaan islamista?

Seuraavaan pointtiin vastaten:
---

Vähän kiireessä kirjoitellessa jäi ilmaisu sille tasolle, että olen tosissaan sitä mieltä, että siinä 50-50 (kirkkoon kuuluvat/kuulumattomat) tilanteessa tai sen lähellä tulee se eron paikka perustelluksi. No en minä sitä mieltä kyllä ole. Onhan meillä vahva rintama sillä puolella, joka ei halua kuulua kirkkoon ja se ryhmä kasvaa samalla kun kirkkoon kuuluvien määrä laskee.

Nythän eroajien tahti on taas hidastumassa, johtuen ehkä taloudellisesta tilanteesta ja siitä ettei Räsänen ole sanonut mitään tyhmää hetkeen ja johtuen ehkä siitä, että ne joiden kuuluuikin erota kirkosta on pikkuhiljaa siitä eronnutkin. Koko eroamisliikkeessä ja jäsenenä olemisessa on kyllä hullunkurisia piirteitä, se on kaiketi niin, että kirkosta erotaan ihan eri syistä kuin siinä vastapuolella ollaan, että kyseessä ei ole loppujen lopuksi hirveän paljon uskoo/ei usko kysymys.

Erovien määrä kuitenkin kertoo siitä, että kirkko ei vastaa tänäpäivänä siihen mitä siltä odotettaisiin. On se sitten hengellisyyden katoamista ihmisistä, kirkon liian jyrkkiä arvoja tai kyse siitä ettei verotusasiat mene oikein. Joka tapauksessa kehitys 2000-luvulla on ollut sen suuntaista, että asioita on syytä miettiä. Minä näen sen vielä sen kysymyksenä, että kirkon on parannettava tässä vaiheessa "hinta-laatu suhdetta" eli satsattava siihen, että liike pysähtyy. Joka tapauksessa asia ei mielestäni ole vielä ajankohtainen sen osalta, että kirkon ja valtion suhde tulee katkaista.

Puhuin aiemmin jostain tavasta luonnollisesti tiputtaa kirkkoa pois asia kerrallaan harkiten "tarvitsemmeko tätä, voimmeko toteuttaa tämän kirkkoa, mitä etuja, mitä haittoja?". Onko tarkemmin tietoa siitä miten ruotsissa ja norjassa näihin asioihin päädyttiin ja miten se eroaminen tapahtui, oliko näillä samanlainen järjestely kaikin puolin ja onko se meillä toteutettavissa? Onko ruotsissa ja norjassa siis irroitettu kirkko täysin valtion toiminnasta?

Tuo ruotsin luku 67.5% kirkkoon kuuluvia on todella hyvä luku ja sellainen, että ev- lut. kirkko saa olla todella tyytyväinen, jos meillä on samat luvut 15-vuoden päästä. Tässä aiemmin Tarinankertoja sanoi siitä, että kirkko ei selviä ilman valtiota, pelkkä sana ei riitä. Se on ihan totta, eihän sitä "eroon nyt ja heti" tilannetta kirkko kestäisikään taloudellisesti, joskin kirkon omaisuus suomessa on ihan älyttömän iso, mutta ei sitä silti voi käteiseksi sekunnissa muuttaa. Ja se pelkkä sana ei riitä, pitää olla laadukasta toimintaa ja kirkon rooli palveluiden tuottajana on täyttää ja tuoda lisää palveluita, joiden en usko selviävän sitä, että niistä tulisi asiakkailleen maksullisia. Siis tyyliin on eri asia jakaa ruoka-apua ilmaiseksi kuin myydä ruoka-apua. Tai on eri asia mennä pappina syöpäsairaalaan puhumaan kuoleville kuin kuolevan tilata 12e/h pappi puhumaan itsensä kanssa.

Eteenpäin:
---

Olin tuossa ripariasiassa epäselvä. Tarkoitin sitä, että kirkon toiminnasta voi erota sillä ettei osallistu riparille, eli olla epäaktiivinen jäsen. Ei käytännössä siis toiminnan kannalta hirveästi merkitystä. Vähän näin kaikesta keskustelusta irttoitettuna aika irrelevantti kommentti itseltäni ja voidaan jättää tähän.

No siinä sitä, tosissaankin. Se isoin kysymys on että onko tässä nyt kyse oikeasti pelkästä vitutuksesta vai siitä että tosissaan joku asia loukkaa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Niin. Ei viedä kotien tahdon vastaisesti. Perustuslain 11 pykälän toisesta momentistaa mainitaan kyllä tuossakin lapussa käytännössä samoin sanankääntein kuin mitä Räsänen teki, mutta opetushallinnon ohjeen mukaisesti käytäntö näyttäisi yhä olevan toinen. Myös nimimerkki TosiFani, joka on useissa yhteyksissä tuonut esiin olevansa opettaja, puhui tuolloin nimenomaan ettei kirkkoon menon osalta "vapaaehtoisuudesta ole tietoakaan", miten "aikuiset päättävät lapsen asioista", miten "Koulukirkot ovat merkitty koulun työsuunnitelmaan ja näin ollen pakollisia tapahtumia, aivan kuten matematiikan tunnitkin" sekä että miten "Opettajat toimivat tämän perusteella, koska se on ainoa mahdollisuus. Jos oppilas ei halua osallistua uskonnon opetukseen tai koulukirkkoon, hänen täytyy kääntyä vanhempiensa puoleen." Myös muut lukuisat anekdotaaliset viitteet kertovat samaa tarinaa. Opetusministeri toisti saman asian 2011 - huoltajan anomuksella.

Kun nyt olet väittänyt useampaan kertaan suorin sanoin, että olen paitsi väärässä, niin myös valehdellut tässä asiassa, ja sen pohjalta kyseenalaistanut luotettavuuteni ja ammattitaitoni työssäni, niin olisi suotavaa, että toisit keskusteluun argumenteiksi jotain ihan muuta kuin omien kouluaikojesi "olen skipannut kouluaikoina kirkot useamman kerran kun on ollut mielekkäämpää tekemistä enkä joutunut rehtorin kansliaan" -juttuja noiden ihmeellisten syyteryöppyjesi seassa. Ihan älytöntä settiä.

*SNIP*

Meidän yhteiskunnassa vanhemmat kasvattavat lapsiaan ja tästä syystä esimerkiksi uskonto on jätetty heidän vastuulleen, eikä koulun. Tässä on kysymys pyrkimyksestä yksilönvapauteen, yhteiskunta ei puutu tässä kohtaa ihmisten henkilökohtaisiin valintoihin.

Mikäli tämä järjestely on sinusta huono, pitäisi keskustella siitä mitkä asiat ovat sellaisia, joista vanhemmat eivät saisi päättää lastensa puolesta. Nythän vanhemmat voivat kotonaan saarnata jumalasta tai vaikka julistaa perussuomalaisen puolueen oppia. Onko uskonto ja politiikka sellaisia asioita, joista vanhemmat eivät saisi kotona puhua? Tuskin yksi koululaiskirkko on se ongelma, mikäli kotona paasataan uskonnosta.

Veikkaisin, että koulukirkot loppuvat lähiaikoina, ne ovat vähentyneet jo aikalailla. Ja vastaukseksi aikaisempaa kysymykseesi, emme käyneet kertaakaan kirkossa kuluneen lukuvuoden aikana.

Molemmista osapuolista löytyy kiihkoilijoita, tältäkin palstalta. Kiihkoilija ei näe harmaan värejä, mikä aiheuttaa aina vastarintaa. Itsellä oli aikanaan paikallinen vapaa-ajattelija facekaverina ja hän on ainoa poistamani. Ei kiinnostanut lukea tämän ketjun tapaista paatosta jatkuvasti.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...
Molemmista osapuolista löytyy kiihkoilijoita, tältäkin palstalta. Kiihkoilija ei näe harmaan värejä, mikä aiheuttaa aina vastarintaa.....

Tämähän on totta. Suurimpia väittelyketjua täällä ovat ne, joissa toinen puoli yrittää esittää järkeviä perusteita asiansa puolesta ja toinen joukko yrittää pudottaa niitä täysin kestämättömillä argumenteilla tai kuten tässäkin ketjussa usein, huutelemalla älyttömyyksiä. Helmiesimerkkinä vaikka daespoon viestit tähän ketjuun vailla mitään sisältöä mutta täynnä vittuilua ja täydellistä kyvyttömyyttä puhua asiasta argumentoiden.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös