fat of the land
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- HIFK
No miten sen nyt ottaa... Jos miettii katolisen maailman kokoa, niin koukossa on aika iso kasa hyvinkin elämässään pärjääviä kavereita, jotka tekee ristinmerkin ennen rankkaria puhumattakaan ihan normaalielämästä, missä uskontoa ei nähdä minään onnellisuuden esteenä.Vai että voimavara. Minusta se on selkeästi enemmän sellainen suoja johon nojataan aina kun epäonnistutaan. Sitten selitellään että Jumala tahtoi että tässä kävi taas näin. Samaan aikaan rationaali ihminen miettii mitä voisi itse tehdä toisin.
Maailmalla kun näen uskon sokaisemia ihmisiä, en voi kun miettiä sitä että kuinka paljon paremmin heillä voisi mennä. Uskossa alistuttu, oma ajattelu kielletty - näin se kuitenkin menee ihan kaikissa uskonnoissa. Onhan sitä elämän paskaa helpompi sietää kun lohdutellaan itseämme, että kuoleman jälkeen kaikki on paremmin ja saa sitten istua siinä Jeesuksen ja Allahin sylissä sylkemässä syntisiä helvetin vitun liekkeihin.
.
Suurin osa maailman fyrkasta on juutalaisten taskussa, kevyesti yleistäen. Suurimmalle osalle juutalaisista bar mizvah taitaa olla isompi aikuistumisriitti kuin konfirmaatio.
Melko konservatiiviset saudit ja kuwait on aika hyvin mukana maaiman menossa ja nukkuu vielä 40v länsimaiden öljyvarantojen päällä.
Eikä ne tulevaisuuden suurvallat kiina ja intia perusta maailmankatsomustaan pelkkään etiikkaan ja biologiaan.
Uskonto ei minun mielestäni sulje pois rationalisuutta. Kyse ei ole mistään oikeaksi tai vääräksi todistelua, vaan jos uskoo ja se tuo onnea eikä loukkaa ketään, niin vittuako siitä stressaamaan.
Jos vanhemmat ovat niin kujalla, etteivät anna erota (tai liittyä) kirkosta/kirkkoon nuoren niin halutessa, niin vika on vanhemmissa ja näiden oikean ja väärän tulkinnasta. Minun mielestäni nykytilanne on ihan jees kirkon ja valtion välillä, toivottavasti suuria muutoksia ei tule.
Nykyään vaatii enemmän tietoa pysyä kirkossa kuin pysyä siitä erossa. Vähän surettaa se katkeruuden määrä mitä ihmisillä kirkkoa kohtaan on, johtuu se sitten rahasta tai äärikristittyjen jyrkistä kannoista. Vähän kertoo siitä missä ajassa eletään nopean ja väärän infon ja muutaman satasen säästöjen aikaa.