Vaikka Toiviaisen lähtö ei minua millään tavalla harmita, niin luonnollisestikaan hän ei noin sanonut. Vastaus oli että "Tansanialta en ole odottanut tällä vuosikymmenellä vielä homojen oikeuksia tai ihmisoikeuksia. Suomelta odotin".
Kävin myös lukemassa Toiviaisen kommentteja ja minulle tulee kuva hyvin kiihkomielisestä ihmisestä kokonaisuudessaan. On hyvin väärin, että hän on saanut varmasti ties minkälaisia uhkauksia osakseen. On kuitenkin todettava, että eikös Suomessa nimenomaan homojen oikeudet nyt erinomaisen hyvin jo toteudu, kun tasa-arvoinen avioliittolakikin vahvistettiin.
On myös uskomatonta väittää, että ihmisiä tapetaan Suomessa, jos heitä palautetaan Afganistaniin. Suorana lainauksena Toiviaisen kommentti, joka on vastaus jollekin hänen postaukseensa kommentoineelle: "
Toivottavasti sun mielessä on mun ystävät, joita kaasutetaan ja poltetaan Helsingin keskustassa. Mä voin hyvin, mun luona on afrikkalaisia veljiä ja siskoja ja ruokaa."
Lisäksi kun ottaa huomioon, että Suomen Afganistanin suurlähettiläs on todennut reilu vuosi sitten, että
Afganistanista tulee Suomeen nimenomaan elintasopakolaisia, niin kyllä tuo kuolemaan lähettäminen kyseiseen maahan on hyvin kyseenalainen väite. Viime aikoina on ollut puhetta siitä, että turvallisuustilanne on heikentynyt, mutta kuinka paljon oikeasti, siitä ei tunnu olevan tietoa. Luotan kuitenkin suurlähettilään lausuntoon paljon.
Jokainen kirkon työntekijä on toki vapaa ottamaan kantaa yksityishenkilönä tärkeinä pitämiensä asioiden puolesta tai jotain vastaan. Toiviaisen ja muiden kirkon työntekijöiden toiminnan pakolaisten suhteen voi nähdä niin, että he toteuttavat kirkon perustehtävää lähimmäisen rakkaudesta ja heikomman auttamisesta. Aivan yhtä hyvin voi kuitenkin kysyä myös niin, että miksi ihmeessä kirkko on edesauttamassa sellaisen uskonnon Suomeen rantautumista, jonka piiristä jatkuvasti tulee signaaleja siitä, kuinka kristinuskoa ei suvaita ja islam on ainoa oikea uskonto. Mielestäni tämä jälkimmäinen näkökanta ei ole millään lailla sen kärjistetympi kuin tuo edeltäväkään. Uskon myös, että nämä näkökannat jakavat ihmisiä kirkon sisällä hyvin paljon. Toistaiseksi äänessä tuntuvat olevan kuitenkin vain ensimmäisen näkökannan omaavat.