Uskontokunnat ovat läpi historian hajonneet ja uskonto on sirpaloitunut. Kirkko on myös aina muuttunut ajassa, joskin hitaasti. Aina on jollain tavalla muututtu kulloisenkin jäsenistön näköiseksi. Kyse ei ole siis millään tavalla uudesta tai poikkeuksellisesta kehityksestä. Kirkossa on siis jatkossakin ne, jotka näkevät kulloisenkin kirkon toiminnan riittävän hyväksi. Todennäköisesti heitä on vuosi vuodelta vähemmän, mutta tämä kehitys ei liity vain siihen, mikä on kirkon kanta samaa sukupuolta olevien avioliittoon.
Itse harkitsen kirkosta eroamista ellei tässä asiassa päästä lähivuosina eteenpäin (=vihitä myös samaa sukupuolta olevia).
Viimeinen lauseesi kuvastaa tilannetta.
Aiempaan huomauttaisin, että käsittääkseni valtaosa maailman kirkoista on paljon perinteisempiä. Esim. heteroavioliitto on edelleen se ylivoimainen normi, toisin kuin Suomessa näytetään kuviteltavan. Itseäni tämä asia mietityttää parista syystä. Yhteiskunnan tuleva tila sekulaaristi hajautuneena ilman että asiasta käydään juuri mitään kunnollista keskustelua. Ihmisten uskon(non) hajottaminen nopealla aikataululla, johtanee esim. kasvavaan määrään sekaannusta, ahdistusta ym. Aika harva yhteiskunta historiassa on selvinnyt hyvin ilman järjestäytynyttä uskontoa, pointtina tässä on etenkin aivan mitättömän asian (homoliitot) johtaminen valtavaan muutokseen, tuo jos mikä on oireellista että ollaan vakavien asioiden äärellä. Tuo on yksi syy miksi itse vastustan homoliittoja jo periaatteesta. Mutta vallankumouksiahan on hyvin hankala estää.
Pappeja, jotka ovat valmiit vihkimään samaa sukupuolta olevia pareja, on paljon tuotakin enemmän. Moni odottaa, että mitä käy sen jälkeen, kun samaa sukupuolta olevia pareja vihitään ja ilmoittautuu listalle sen jälkeen.
Itsekin odotan, tämä lienee näillä näkymin vuoden kiinnostavin tapahtumakulku. Norjassa homoliitot hyväksyttiin, mutta Suomen väestö ja papisto on kai astetta vanhoillisempi. Nähdyllä vyörytyksellä tietysti pelkkä ajan kysymys, mutta ne seuraukset kiinnostavat. On aika helppo ennustaa että perinteisen mallin papit muodostavat jonkinlaisen oman lahkon, osa liittyy jo valmiina oleviin muihin lahkoihin, osa lopettanee papin hommat tykkänään.