Edelleen koet tarvetta määritellä minun mahdollista vakaumustani, tämä osoittaa paljon. Mikset voi suvaita erilaisuutta?
Kyse on juuri siitä kuten totesin, että tasa-arvo ym. ihmisoikeushöpötys syrjii uskonnonvapautta rajoittaen sitä. Kyse on tämän ajan vääristymästä. Itselleni tasa-arvo ei ole tärkeä eikä hääkakun ostaminen paikasta x liene ihmisoikeus...
Olisihan se kiva vakaumuksestasi jokin määritelmä saada aikaiseksi, kerta sitä vakaumusta ollaan näkemyksesi mukaan rajoittamassa. Suvaitsen kyllä erilaisuutta, mutta sitä minä en vain voi ymmärtää, miksi sinun vakaumuksesi mukaisesti on oikein kohdella ihmisiä eriarvoisina. Hääkakun tietystä paikasta ostaminen ei itsessään ole ihmisoikeus, mutta ihmisten tasa-arvoinen kohtelu on ja siitä on myös laissa säädetty, ettei esimerkiksi sukupuolisuuntautumisen vuoksi asiakasta voi kohdella eri tavalla kuin toisen suuntautumisen edustajaa. Kyllähän periaatteessa Rosa Parks loukkasi valkoisen miehen vakaumusta saada istua pelkästään valkoisten keskellä bussissa, mutta onneksi tuostakin ajasta on päästy eteenpäin. Sinun maailmankatsomuksesi taas tuo minulle automaattisesti mieleen, että tämä aika ei ole vääristynyt, vaan sitä olet unohtanut vain tulla nykyaikaan.
Tietysti nuo jenkkien tapaukset ovat valitettavia, vaikka pystyn myös näkemään syyn sille, että miksi ihmisillä menee pata jumiin syrjinnän takia. Minä kyllä kunnioitan mielipidettäsi ja sitä, että asiasta uskallat keskustella selkeästi valtavirtaa vastaan, vaikken mielipidettäsi kyllä kykene hyvällä tahdollanikaan ymmärtämään ja olen myös samaan aikaan onnellinen siitä, että Suomen laki tältä osin se, mitä se nykyisin on.
Tuo yrittäjänvapaus-argumentti myös ontuu mielestäni siltä osin, että sellaista ei Suomessa ole. Suomessa ei ole totaalivapautta yrittämisen suhteen, vaan yritystoiminta on jopa hyvin säänneltyä Suomessa. Täällä ei saa valita henkilöasiakkaitaan, pitää maksaa verot, hoitaa byrokraattiset velvollisuudet PRH:n suuntaan, informoida osakkaita tietty määrä jne.
Käytännössä olisin pakotettu jättämään työpaikkani, lopettamaan yritykseni tms. Sen sijaan, että ihmiset kunnioittaisivat toisen ihmisen henkilökohtaista vakaumusta, ymmärtäisivät asian ja menisivät toiseen liikkeeseen.
Oletko ajatellut, että sinäkin voisit kunnioittaa homojen, joilla homous on kuitenkin luonnon sanelemana sisään rakennettu, eikä pelkästään henkinen maailmankatsomus. Se olisi epäilemättä jo sinun kiusaamistasi vakaumuksen takia, jos homopari tietäisi sinun vakaumuksestasi ja tulisi pyytämään hääkakkua, jossa ja kaksi pippeliä menevät runollisesti rusetille ristin ympärille. Tällöin voisin olla sinun kannallasi ja paheksua homoparin käyttäymistä typeränä ja kiusaamisena, mutta jos homopari haluaa mennä naimisiin, niin etkö näe mitään mahdollisuutta tulla vastaan, tehdä kakun ja tuntea edes itsesi hyväksi, että kylläpä taas kassa kilahti. Kaikki kohtaavat tilanteita elämässään, joissa pitää tulla vastaan, vaikka olisikin oikeassa. Ehkä tämä voisi olla sellainen tilanne, jossa se olisi sinulle mahdollista, koska olen kuitenkin siinä käsityksessä, että vakaumuksesi tärkein pointti ei ole homojen syrjintä, vaan lähimmäisen rakkaus ja maailma, jossa kaikkien olisi hyvä olla. Tuskin olen väärässä?