Linkitätkö vielä niiden useimpien kristillisten kirkkojen doktriineihin, joissa on tällainen mainittuna?
Juuri ihan juuri Paavin toimisto korjasi tästä syystä uuden Paavin sanomisia....
“Extra ecclesiam nulla salus” eli ”Kirkon ulkopuolella ei ole pelastusta
Katolinen kirkko ei voi tunnustaa itsensä rinnalla muita teitä pelastukseen, koska kirkko katsoo olevansa Kristuksen perustama pelastuksen yhteisö, Kristuksen ruumis. Kirkon ainutlaatuisuus perustuu kirkon pään eli Kristuksen ainutlaatuisuuteen:
”Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani.”
Koska Kristus on rakentanut yhden kirkon ja koska hänellä on yksi ruumis ja yksi morsian ei katolinen kirkko voi tunnustaa itsensä ohella toisia kirkkoja, uskontoja tai yhteisöjä itsensä kanssa samanarvoisiksi pelastuksen välittäjiksi.
Katolisen kirkon katekismus (KKK) selittää opin “Kirkon ulkopuolella ei ole pelastusta” lyhyesti, ytimekkäästi yhdellä lauseella ”Myönteisesti muotoiltuna se [Extra ecclesiam nulla salus] tarkoittaa, että pelastus tulee kokonaan Kristukselta, Päältä, kirkon kautta, joka on hänen ruumiinsa.”
No sitten tämä meitin EvLut kirkko halusi ylipäätään sanan ”kirkko” raamattuun, joten raamattu 1992 käännöksessä Jeesus julistaa:
”Ja jos hän ei tottele kirkkoakaan, suhtaudu häneen kuin pakanaan tai publikaaniin.” (Matt. 18:17)
jep, ei pelastusta ilman kirkkoa...