Olen työskennellyt lähes 30 vuotta projektihommissa suomalaisen vientiyrityksen palveluksessa ympäri maailmaa. Menneiden vuosien ajan ollut välillä lyhyempiä ja välillä pidempiä aikoja asennustyömailla niin idässä kuin lännessä ja nähnyt erilaista työnteon kultuuria . Parhaillaan olen täällä USA:ssa ja täytyy sanoa että kyllä täkäläiset ihmiset ovat työssään ihailtavan ahkeria ja tunnollisia. En katso tätä yhteiskuntaa mitenkään sini punaisten tähtilippu lasien läpi sillä tässä massa on paljon paljon korjaamisen varaa ihan niin kuin Suomessakin mutta se täytyy sanoa että työtä tekevät ihmiset tällä ovat kyllä todella ahkeria. Töitä kun tehdään niin niitä sitten myös tehdään eikä lorvita kahvilla tai tupakkatauolla. Ei ole varmaankaan sattumaa että USA on maailman talousveturi. Kyllä tuottavuus tällä on aivan omaa luokkaansa josta suomenkin olisi hyvä ottaa oppia. Olen tällä hetkellä USA:n eteläosassa ja täytyy samaan hengen vetoon sanoa, että kun mennään pohjoiseen lähemmäs Canadan rajaa, niin siellä työn tuottavuus putoaa. Tämä syystä että saman työn tekemiseen tarvitaan enemmän ihmisiä koska paikalliset ammattiliitot niin vaativat. Ja nyt en puhu työskentelystä minkään liukuhihnan äärellä vaan rakennus, putkisto ja koneasennustöistä.
Julkisen sektorin työntekijät itkevät kun heidän lomiaan ollaan tiputtamassa 38 päivästä 30 päivään. Minä olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että tuosta 30 päivän lomastakin olisi varaa tiputtaa, siten että jokaisella suomalaisella olisi vuodessa vain 2 viikkoa lomaa ja se olisi siinä. Riippumatta kuka palkkasi maksaa yksityinen vai valtio. Viime heinäkuussa kun yritin hoitaa projektia, niin oli se todella vaikeaa kun ketään ei saanut kiinni. Amerikkalainen asiakas ei meinannut millään ymmärtää, että miten ihmeessä Suomalaisilla on varaa pitää busineksiaan kiinni kokonaisen kuukauden. Ja kyllä se minuakin on ihmetyttänyt ja tänä kesänä entistä enemmän.
Tiedän että kommenttini varsinkin tuosta loman vähentämisestä herättää epäilemättä keskustelua ja kommentteja, mutta senhän takia tänne Jatkoajalle kirjoitetaan että saadaan keskustelua aikaiseksi.
Ja lopuksi vielä ylivoimaisesti laiskimmat ihmiset olen tavannut Ranskassa eikä noita Ruotsalaisiakaan ylitiöpäisen ahkeriksi voi kehua.
Australiassa en ole ollut mutta kuullut että se on kaiketi tuottavuudeltaan ainakin rakennus ja asennustöiden osalta länsimaiden surkeimpia, kiitos sen maan ammattiyhdistyslikkeiden.