Minusta väittämäsi Sijainti ei selitä mitään, on melkoista foliohattuilua pitää Venäjän läheisyyttä jonain investointikarkottimena" on tästä hetkestä taaksepäin ja eteenpäin katsottuna kuin suomettumisen syvin persereikä. Siitä voidaan aina keskustella, onko vaikutus nyt hyvin pieni tai pieni tai jotain muuta, mutta ei siitä, että kyse olisi foliohattuilusta - paitsi jossain toveripiireissä.
Suosittelen katsomaan vaikkapa aina niin ylistämäsi YLE:stä yhden ohjelman. Yhteinen sävel, 4/6 Moskovan valot. Siinä kommari Seppänen sanoo ja kommari Nikkilä säestää, että Neuvostoliitto oli oikeasti koko ajan uhkana, mutta siitä ei vaan puhuttu. Putinin Venäjä on vielä pahempi, mutta siitäkään ei puhuta julkisuudessa kuten puhua pitäisi.
Sinulla on hyvin, hyvin vahvat Venäjä-lasit päässäsi, jos Venäjän vahingollinen vaikutus kriisiaikoina (kuten nyt kun Venäjän hyökkäsi vuonna 2014 Ukrainaan) ulkomaisten investointien osalta Suomeen kuittaantuu sillä, että kyse on foliohattuilusta.
Nobel-palkittu Ahtisaari katsoo myös - kuten minäkin tuossa ylempänä - että NATO-jäsenyys lisäisi ulkomaisia investointeja. Ahtisaarella on erittäin laaja kokemus ja kenties paras kontaktipinta suomalaisista:
Länsimaiset sijoittajat saattavat mennä Suomen sijaan Baltian maihin, koska nämä ovat Nato-maita.
Ahtisaari: Nato-jäsenyys lisäisi investointeja Suomeen | Kotimaa | Kaleva.fi
No kylläpäs minä nyt menin ihosi alle, ei ollut tarkoitus. Alunperin kyse oli siitä mikä selittää tällä hetkellä ulkomaisten investointien vähäisen määrän Suomeen. Sinä itse linkitit artikkelin jossa tuo Venäjän vaikutus kumottiin. On itsestään selvää että Venäjän agressiot lähialueilla lisäävät maariskiä Suomen osalta mitä tulee ulkomaisiin investointeihin mutta nyt puhuttiinkin tästä hetkestä. Ja nuo toveripiirihöpinät voit tunkea aunukseen, minun edesmennyt isäni oli Karjalan evakko ja molempien sotien veteraani. Sinulla tuntuu olevan näin äkkiä laskien kolme sokeaa pistettä, Venäjä, mamut ja Yle. Suomen Yleisradio on tiedonvälittäjänä ja sähköisenä mediana omaa luokkaansa Suomessa ja Ylen aseman heikentäminen budjettia leikkaamalla ei tule nostamaan kaupallisen median tasoa, valitettavasti. Tämä on sama kuin Kärpille ja Tapparalle asetettaisiin palkkakatto koska ne ovat menestyneet viime vuosina liian hyvin kilpailijoiden mielestä. Tämäkään ei nostaisi kilpailijoiden tasoa koska laadulla on tekijänsä.