Kysymys kuuluukin em. linkkien perusteella, onko Suomen kilpailukykyongelmat korkeiden palkkojen vai jonkin muun syyn seurausta?
Keskimääräinen työtuntihinta ei kerro kaikkea. Kärjistetysti voisi sanoa, että Suomessa kaikki tienaavat saman verran. Esimerkiksi teollisuudessa suomalainen asiantuntija on tietyissä tapauksissa erittäin halpa. Toisaalta taas asentaja on kallis.
Meidän firma toimittaa laitteita sekä esimerkiksi asiantuntija- ja huoltopalveluita perusteollisuuteen globaalisti. Käytämme projekteissa alihankkijoita ja omaa henkilöstöä sekä Suomesta että muualta maailmasta. Olen näin ollen kohtalaisesti perillä erityyppisen työn hinnasta esimerkiksi Euroopan eri kolkissa. Esimerkiksi suomalainen myyntipäällikkö, asiantuntijainsinööri, suunnittelija tai projektipäällikkö on ihan ok hintainen tai jopa halpa. Sen sijaan asentajien hinta ei välttämättä ole kilpailukykyinen.
Jos lähetämme asennusryhmän jonnekin päin maailmaa, saattavat kustannukset nousta turhan korkeiksi kun pitää maksaa matka-ajan palkkaa ynnä muuta. Monesti matkustaminen on pakko tehdä sunnuntaina, jotta ollaan maanantaiaamuna asiakkaan tehtaan portilla. Ja paluu seuraavana viikonloppuna. Lisäksi aina on ylitöitä ja usein yövuoroa ja sen sellaista. Asentajan korkeahkon peruspalkan päälle tulee siis lisien lisien lisiä. Tällöin asentajien kulut saattavat nousta pilviin. Samoja kuluja ei välttämättä tule, jos asennusryhmä tilataan jostain muusta maasta, vaikka matkustusaika, lentoliput ynnä muut olisivat hinnaltaan samaa suuruusluokkaa. Valitettavasti siis työtä valuu useissa projekteissa pakosti muihin maihin kuin Suomeen.
Eräs hassu yksityiskohta on, että esimerkiksi suunnittelijalle, asiantuntijalle tai projektipäällikölle (ylempi toimihenkilö) ei lähtökohtaisesti kuulu maksaa vapaa-ajalla tapahtuvan matkustuksen ajalta palkkaa, koska matkustus kuuluu hänen toimenkuvaansa. Joskus on ollut jopa niin, että asennuspäällikkö ajaa pakettiautolla viikonloppuna tarvikkeita Saksaan ja asentajat matkustavat maanantain aamukoneella, koska matka-aika on asentajille niin kallis että on pakko saada heidät paikalle lyhyellä matkustusajalla ilman viikonlopputunteja :) Tällaisissa tapauksissa lienee selvää, että on päällikölle paitsi halvempi, myös helpompi ja mukavampi ottaa asentajat työkaluineen vaikka Puolasta ja lentää itse maanantaina kohteeseen. Tämäkin vain yhtenä esimerkkinä siitä, että suomalainen ylempi toimihenkilö on suhteessa halvempi kuin asentaja.
Riippuu toki myös hommasta. Kyllä meidän käytössä on suomalaisia huippuluokan asentajia, joiden tekemään työhön voi luottaa ja jotka kannattaa haalia paikalle vaativiin töihin maksoi mitä maksoi. Huikeasti kalliimmaksi tulee korjata jotain hitsisaumoja jälkeenpäin. Valitettavasti huippuosaaminen kuitenkin uskoakseni häviää sitä mukaa kun työt vähenevät ja kyllä muuallakin Euroopassa hitsareita on. Jokin tasapaino pitäisi löytää.
Yllä nyt oli yksi esimerkki yhdeltä elinkeinoelämän haaralta, mutta tämä periaate "kaikki tienaa saman verran", johtaa kenties siihen, että massat työllistävää perushommaa ei Suomessa oikein kannata tehdä. Tämä on yksi syy, miksi tehtaita suljetaan Suomesta. Jollain ne massatkin kuitenkin pitäisi työllistää, kaikki eivät oikein voi olla huippuasiantuntijoita. Eikä pelkkä konsultointikaan välttämättä kauaa toimi, jos itse ei ns. tehdä mitään. Kyllä perustuntuma niihin "oikeisiin töihinkin" olisi hyvä saada pidettyä omissa käsissä, sitä kautta siihen asiantuntijuuteenkin tulee syvyyttä ainakin jos puhutaan perinteisestä savupiipputeollisuudesta. Tietysti eri aloilla on varmaan eri näkökohtia tähän.
Edit. Lisäyksiä ja muokkauksia.