Jatkoaika on siitä ylivoimainen keskustelupalsta että täältä löytyy parempaa asiantuntemusta talouden ja yrittämisen saralta kuin esim. herroilta Korkman, Sailas, Piketty, Forbesin asiantuntijat etc. Juuri tästä syystä tätä onkin niin hauskaa ja valaisevaa lukea.
Itse en tiedä oikeastaan mitään taloudesta, mutta kaksi muuta mielenkiinnon kohdetta ovat psykologia ja epistemologia. Taloustiede on siitä vänkä aihe, että näyttää varsin vahvasti siltä, että parhaimmatkaan talousasiantuntijat eivät ole kovinkaan hyviä arvioimaan talouden kulkua. Itse asiassa monelta suuntaa näyttää siltä, ettei "talousasiantuntijoiden" analyysit taloudesta ole sen parempia kuin satunnaisen kadullakulkijan arvaukset.
Suosittelen tutustumaan esimerkiksi Philip Tetlockin tutkimuksiin. Hupaisin ja hirvittävin tutkimuksista ilmentynyt asia on se, että mitä korkeammassa asemassa talouden ja politiikan alalla asiantuntija on, sitä huonommaksi hänen arvionsa menevät. Itse en luota talousasiantuntijoiden analyyseihin monimutkaisissa asioissa pätkääkään, samoin kun en luota pätkääkään puolen vuoden sääennusteeseen. Molemmissa ilmiöissä on varsin vähän lainalaisuuksia ja ennustettavuuksia, eikä kenenkään ole syytä olettaa niiden olevan lähelläkään totuutta. Talebin Musta joutsen on myös varsin hyvä kirjanen, tosin se on hieman raskasta luettavaa johtuen kirjoittajan egosta ja antipatioista, jotka sivujen välistä höyrystyvät päin kasvoja.
Toki taloudessa varmaankin on paremmin ennustettavissa olevia osa-alueita, mutta en ole millään tavoin pätevä arvioimaan mitkä asiat sellaisia ovat.
Lisättäköön loppukaneetiksi vielä se, että niin kauan kuin taloudessa ei pystytä tekemään yksiselitteisesti edees jokseenkin tarkkoja ennustuksia, se on niin kaukana tieteestä kuin olla ja voi.