Kielipoliisit

  • 456 663
  • 2 971

Koge

Jäsen
Oikeasti kai tarkoitti 9 570 eli lähes 10 000 hakutulosta. Jos aletaan viilaamaan pistettä, niin viilataan edes oikein.
Onko tuhaterottimen käytöstä edes mitään varsinaista sääntöä? Pilkku nyt on yksiselitteisesti väärin, koska se toimii desimaalierottimena ja pistekin taitaa olla vanhahtava käytäntö. Välilyöntiä toki käytetään yleensä isoissa luvuissa selkeyden vuoksi, mutta onko se muka pakollinen esimerkiksi nelinumeroisissa luvuissa?
 
Onko tuhaterottimen käytöstä edes mitään varsinaista sääntöä? Pilkku nyt on yksiselitteisesti väärin, koska se toimii desimaalierottimena ja pistekin taitaa olla vanhahtava käytäntö. Välilyöntiä toki käytetään yleensä isoissa luvuissa selkeyden vuoksi, mutta onko se muka pakollinen esimerkiksi nelinumeroisissa luvuissa?

Kielitoimiston ohjepankki

Itsekin opin tämän vasta viime viikolla. En ole aiemmin käyttänyt neliumeroisissa kokonaisluvuissa välilyöntiä. Omaan silmääni esim. tuo "9570" näyttää niin selkeältä, ettei siinä ole välilyönnille tarvetta, mutta ehkä se välilyönti tulee sitten joillekin rillipiruille tarpeeseen?

Jos taas kirjoitetaan "10000", silloin alkaa mullekin tulla vaikeuksia. Joudun katsomaan melko tarkasti hahmottaakseni, onko tuossa neljä vai viisi nollaa.
 
Viimeksi muokattu:

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Olen jo pitkään ihmetellyt ja ärsyyntynyt numeraalien kirjoittamisesta yhteen sanan kanssa silloin, kun sitä ei pidä tehdä. Tyypillisin esimerkki on "30-vuotta". En oikein ymmärrä, miten joku ymmärtää kirjoittaa tämän yhteen, sillä eihän kukaan kirjoittaisi yhteen esimerkiksi "minulla on 10-euroa" tai "3-lasta". Tällä viikolla törmäsin jossakin tämän foorumin ketjuista samanlaiseen virheeseen, jossa sanana ei ollut "vuotta", vaan jokin toinen. Käsittämätöntä.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen jo pitkään ihmetellyt ja ärsyyntynyt numeraalien kirjoittamisesta yhteen sanan kanssa silloin, kun sitä ei pidä tehdä. Tyypillisin esimerkki on "30-vuotta". En oikein ymmärrä, miten joku ymmärtää kirjoittaa tämän yhteen, sillä eihän kukaan kirjoittaisi yhteen esimerkiksi "minulla on 10-euroa" tai "3-lasta". Tällä viikolla törmäsin jossakin tämän foorumin ketjuista samanlaiseen virheeseen, jossa sanana ei ollut "vuotta", vaan jokin toinen. Käsittämätöntä.
Esim. Facebookissa näihin törmää jatkuvasti, kerrotaan että lapsi on "tänään 4-kuukautta" tai naimisissa ollaan oltu "10-vuotta."

Käsittämätön tapa, mutta niin on käsittämätöntä myös se yhdyssanavirheiden määrä mitä siellä vastaan tulee.
 

Koge

Jäsen
Tuo 30-vuotta-kirjoitustapa luultavasti tulee siitä, että on opittu kirjoittamaan 30-vuotias yhdysmerkin kanssa, mistä on aiheutunut sekaannus, että numeraali kirjoitetaan myös sanan vuotta kanssa yhteen. Vika on osittain siinä, että on opeteltu oikeinkirjoitussääntö, mutta ei syytä siihen, miksi niin kirjoitetaan: kymmenvuotias on yhdyssana, kymmenen vuotta ei.
 

Isäntä

Jäsen
Mistä ihmeestä jotkut ovat saaneet päähänsä sanat viellä ja puollustaa? Näitä näkee tälläkin palstalla ihan käsittämättömän paljon. Esimerkiksi NHL-osiossa on yksi aktiivinen nimimerkki, joka kirjoittaa joka kerta viellä. Siis ihan joka kerta.
 

Nick Neim

Jäsen
Mistä ihmeestä jotkut ovat saaneet päähänsä sanat viellä ja puollustaa? Näitä näkee tälläkin palstalla ihan käsittämättömän paljon. Esimerkiksi NHL-osiossa on yksi aktiivinen nimimerkki, joka kirjoittaa joka kerta viellä. Siis ihan joka kerta.
Mun käsittääkseni tuo kyseinen nimimerkki on ihan itse todennut, että kärsii lukihäiriöstä. Ei nyt välttämättä selitä tuollaisia virheitä kokonaan, mutta taitaa noilla virheillä ainakin jotain tekemistä olla tuon lukihäiriön kanssa.
 

Isäntä

Jäsen
Mun käsittääkseni tuo kyseinen nimimerkki on ihan itse todennut, että kärsii lukihäiriöstä. Ei nyt välttämättä selitä tuollaisia virheitä kokonaan, mutta taitaa noilla virheillä ainakin jotain tekemistä olla tuon lukihäiriön kanssa.
Joo, jos ko. tapauksessa on kyse lukihäiriöstä, niin ei siinä mitään. Itselläkin yksi ystävä on koko ikänsä painiskellut asian kanssa enemmän tai vähemmän, en tosin tiedä minkälaiset kirjoitusvirheet ovat hänelle ominaisia. Mutta kun kyseinen nimimerkki ei suinkaan ole ainoa, vaan noihin tuplaälliin törmää niin täällä kuin muuallakin hämmentävän usein.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Ohjelmakuvaus Yle Areenassa:

Saint-Denisin kaupunginosassa sijaitsee myös Stade De France -stadioni.

Kielipoliisi voisi pamputtaa, mutta minä mieluummin pohdin, miksi stadion ei ole suomeksi stadioni. Vokaalipääte lainasanan perässä kuulostaisi loogisemmalta.
 

Rocco

Jäsen
Mistä ihmeestä jotkut ovat saaneet päähänsä sanat viellä ja puollustaa? Näitä näkee tälläkin palstalla ihan käsittämättömän paljon. Esimerkiksi NHL-osiossa on yksi aktiivinen nimimerkki, joka kirjoittaa joka kerta viellä. Siis ihan joka kerta.
Kuullostaa oudolta, ja luulisi ettei enään näin kukaan kirjoita.
 
Ohjelmakuvaus Yle Areenassa:



Kielipoliisi voisi pamputtaa, mutta minä mieluummin pohdin, miksi stadion ei ole suomeksi stadioni. Vokaalipääte lainasanan perässä kuulostaisi loogisemmalta.

Olisi tuossa vähän muutakin korjattavaa. Siinä pitäisi lukea "Saint-Denis'n" (äänneasu päättyy vokaaliin) ja "Stade de France" (prepositioita ei kirjoiteta isolla alkukirjaimella).
 
Viimeksi muokattu:

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Sarjassa jo ajankohtaisen puolueellisuuden koomisia väreitä saavat kirjoitusvirheet:

Kymenlaakson käräjäoikeus tuomitsi viime viikolla Keltakankaan hätämajoitustilan ovelle polttopullon heittäneen miehen vuodeksi ehdottomaan vankeuteen tuhotyön yrityksestä.

Tai ehkäpä Suomen Oikeuslaitos on ryhdistäytynyt ja rivakasti sittenkin.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Lainaukset Kyseenalaiset taklaukset -ketjusta. Kuvittelisin, että ainakin osa alla mainituista kirjoittajista on käynyt suomalaisen peruskoulun kokonaan läpi. Siellä on oppiaineina sekä äidinkieli (suomi) että biologia. Jos noissa kummassakaan ei ole oppinut, että tuo käsivarren noin keskivaiheilla oleva nivel on nimeltään kyynärpää eikä kyynerpää, niin aika toivotonta on tuo meno.

Termi kyynerpää särähtää silmään ja korvaan sen verran kovaa, että pahaa tekee. Kertokaas nyt joku teistä, tai vaikka kaikki, kukin omilla selityksillään @Zeta03 @Jyyd @Sienihattu @MikGo @Pihlis87 @Rauhala @Teme91 ja @madeOFspade että miksi ihmeessä kyynärpää onkin kyynerpää. Onko se kyynärluukin muuten teidän mielestä kyynerluu?

Ei lähdetä tässä ketjussa keskustelemaan lainkaan tuosta taklauksesta vaan pysytään kielipoliisiasioissa.

Näytti ensin pahalta kyynerpäätaklaukselta mutta hidastuksen perusteella sanoisin, että käsivarsi osui Humlin nenään joka aukesi näyttävällä verenvuodolla. Yhtä kaikki, varmaan tästä tulee muutama peli ja muistetaan että Sammalkankaalla on jo tältä kaudelta yksi pelikielto istuttuna.

Itse näin haluamattani, että Tapsan kyynerpää tuohon osui. Ja vahinko tai ei, törkeä temppu. Kai joku muukin sen näki.

Missä on viideo mistä näkyy 100% varmuudella kyynärpään osuvan Humlia kasvoihin? Ei tämä todellakaan ole mikään varma kakun paikka, puhdas niitti mikäli vekki tuli selästä tai housun kauluksesta, mikäli kyynerpää osuu siihen naamariin niin olis ollut 2+10 tai 5+20 paikka riippuen tuomarin näkemyksestä.

Nyt ei ollut selvää osuiko kyynerpää edes kasvoihin, joten jätettiin viheltämättä.

Tässä taas lähdettiin hakemaan sitä kuuluisaa Porilaista videopelitaklausta. Muuten olisi ollut ihan ok niitti, mutta kyynerpää nousi joko tahattomasti tai tahallisesti suoraan Humlin kupoliin. Ihan selkeä päähän kohdistunut taklaus. Kakkua tulee.

Tuomarit eivät sitä nähneet syystä tai toisesta ja silloin ei voi jäähyä antaa.

Hallilla taputtelin puhtaan ja komean pommin puolesta. Useamman uusinnan jälkeen vieläkin arvuuttelen taklauksen jälkeä ja verta, mutta eipä naama aukea tuolla tavalla ilman kontaktia. Taklauksen kohde oli tismaalleen oikea mies, mutta jos kyynerpää kävi niin rankkua tulee ansaitusti. Harmin paikka, oli komia niitti ilman tuota ikävää osumaa kasvoihin.

Kommentti pleksin takaa livenä ja videon nähneenä on että tulee yli 5 peliä kakkua. Ensimmäinen ruumiinosa joks osuu humlia on kyynerpää. Henkilökohtaisesti mulle on se ja sama tuleeko mitään mutta fakta on se että kakkua tulee. Myös niitä kuuluisia kiviä ois voinut olla taskuissa mutta silti. Uskon että se oli myös vahinko koska yleensä nuissa avojään taklauksissa on liikaa latausta taklaajalla ja lopputulema on monesti nähdyn kaltainen.

On se Sammalkangas kyl melkonen p... Näkee, että Huml on vähän kyyryssä, koska kääntyy sekä samalla syöttää. Kunnes on saanut syötettyä, niin alkoi jarruttamaan (ainakin luistimet laittoi poikittain). Mutta eikös tämä Sammalkangas tule kyyryssä ja kohdalla ponnista niin kovasti (että taklauksen aikana on jo luistimet ilmassa.) ja heilauta kyynerpäätä suoraan Humlia päin näköä ennenkuin rinta osuu muuhun kroppaan.

Mm. tuosta voi katsoa Pasi Mattila Twitterissä: ""@Leinonen24: Sammalkankaan taklaus Humliin. #Ässät #Kärpät #liiga https://t.co/f3Nwwbbw7T" @m_silvennoinen" Onhan niitä muitakin videoita.

Tuo kyllä paistaa silmään että Huml ei odota yhtään taklausta. Miksi nykyään pelaajat tuntuvat uskovan ettei heitä taklata? Taklaus tulee hyvästä kulmasta ja Humlin pitää se nähdä ja olla valmis ottamaan vastaan. Nyt jysähti ja lujaa kun yritti ajaa sota-alueelle ilman että oli valmis seurauksiin.

SILTI, Tapsan taklaus olisi voinut onnistua paremmin. En lähde freimi freimiltä katsomaan osuiko päähän, joku muu sen tehköön joka ei ole Ässäfani. Jos osui, niin pelikielto on aiheellinen siitä huolimatta että Huml ei edes yritä ottaa vastaan. Jos taas ei osu kyynerpää päähän niin hieno puhdas taklaus ja harmi tuo loukkaantuminen.

Ei mikää törkeä taklaus, ei hyppää eikä osu kyynerpäällä, mutta huolimaton taklaus. Käsi nousi vähän liian ylös ja pieni ponnistus ylöspäin, joten osumakohta on valitettavasti päässä. Humlilta kyllä ihan järjetön "vastaanotto" kun selvästi näki jo kaukaa (tai olisi ainakin pitänyt nähdä), että Sammalkangas on tulossa, mutta ei varaudu kontaktiin. Siltikin, lonkkataklaus olisi ollut paljon järkevämpi ratkaisu tässä, eikä tämä nyt ole missään tapauksessa pelkästään Humlin syy. Jos pelikieltoa annetaan, niin 1 peli + 1 peli rikoksen uusijana.
 

Teme91

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Kyynerpää jääny soimaan päähän, kun puhuessa käytän sanaa "kyynerpää". Ja omaan silmään näyttää paremmalle kuin kyynärpää :D
 

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Kun koittaa kirjoittaa hyvällä suomenkielellä ja selkokielellä, niin saa tänne merkinnän. Mä lopetan.

Ei vaan, sanon jatkossakin "kyynerpää" jos tulee aiheesta kommentoitua.

Arvoisa @MacRef.
 
Lainaukset Kyseenalaiset taklaukset -ketjusta. Kuvittelisin, että ainakin osa alla mainituista kirjoittajista on käynyt suomalaisen peruskoulun kokonaan läpi. Siellä on oppiaineina sekä äidinkieli (suomi) että biologia. Jos noissa kummassakaan ei ole oppinut, että tuo käsivarren noin keskivaiheilla oleva nivel on nimeltään kyynärpää eikä kyynerpää, niin aika toivotonta on tuo meno.

Muistatko itse kaikki asiat, jotka sulle peruskoulussa opetettiin? Minä olen ainakin unohtanut reilusti yli puolet joistain lintulajeista ja raamatun saduista.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Olen pahoillani. Kun lukee monta kertaa tietyn sanan tietyllä tavalla kirjoitettuna niin sitä rupeaa uskomaan, että noin se kirjoitetaan.
 
Kertokaas nyt joku, että miksi ihmeessä kyynärpää onkin kyynerpää.

Minusta ainakin tuntuisi jotenkin teennäiseltä sanoa kyynärpää, kun täällä Tampereella ihmiset puhuvat kyynerpäästä. En tiedä miksi, mutta minusta muodon "kyynärpää" käyttäminen puhuessa kuulostaisi hieman siltä, että siinä ruotsinkielinen ihminen yrittää puhua suomea siinä epäonnistuen. Koska suomen kielen periaatteiden mukaan yleensä yhtä äännettä vastaa yksi kirjain, en ihmettele lainkaan sitä, että monet myös kirjoittavat "kyynerpää" kuultuaan tuota muotoa keskusteluissa koko ikänsä.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Muistatko itse kaikki asiat, jotka sulle peruskoulussa opetettiin? Minä olen ainakin unohtanut reilusti yli puolet joistain lintulajeista ja raamatun saduista.
En muista kaikkia. Mutta minulla, kuten meillä useimmilla, on kaksi kyynärpäätä. Minulla tai minussa ei ole yhtään lintulajia tai satua. Toivottavasti sinussakaan ei ole puolta lintulajeista.

Termiä kyynärpää käytetään aika usein sen peruskoulun jälkeenkin, joten on vähän eri asia kuin erinäiset lintulajit tai raamatun kertomukset. Itse asiassa viittaus kouluun oli tietyssä mielessä täysin turha. Toisaalta, tässä keskustellaan kielipoliisimaisesti oikeinkirjoituksesta ja tietynlainen oikeinkirjoittamisen kyky kuuluu yleissivistykseen. Yhtä lailla kuin joidenkin lintulajien tunteminen tai jonkinmoinen käsitys siitä, mikä raamattu on ja ehkä jotain sen sisällöstäkin. Ja näitä asioita on opiskeltu koulussa(kin).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös