Kännykällä kirjoittaessa, sormen viipyessä liian pitkään a -painikkeen kohdalla, se muuttuu ä-kirjaimeksi.
Ontuvan oloinen selitys!
Pöytäkoneella (erillinen näppäimistö) tai läppärillä kirjoittaessa, sormen viipyessä liian pitkään a-painikkeen kohdalla, teksteissä pitäisi olla huomattavasti nykyistä enemmän "
valkoisiaaa" -tyylisiä ratkaisuja. Toisaalta eihän se puhelinkaan automaattisesti sitä kirjainta vaihda. Ainakin mun kokemusteni mukaan pitkään painamalla Samsungin Galaxy ja Xcover sekä Applen iPhone näyttävät kaikki kyseisen painikkeen alta löytyvät erikoiskirjaimet. Vaihtaako joku puhelin muka kirjaimen suoraan a => ä vain pitkään painamalla?
Mut kuten totesit, tämänkaltaiset kieliopin virheet ovat varmasti nouseva trendi.
Juuri näin - mutta enemmänkin kiinnostaisi tietää, että mistä syystä!
Eilen illalla mulle ei tullut oikein mitään hyviä esimerkkejä mieleen. Nyt niitä on sentään jokunen:
argumenttejä,
realismiä,
realistisiä jne. Esim. ihan TPS-osiota lukiessa vaikuttaa siltä, että nämä eivät enää ole mitään yksittäisiä kirjoitusvirheitä. Ennemminkin sanat kirjoitetaan/taivutetaan tuolla tavalla, koska sen kuvitellaan olevan trendikästä? Hyvin usein näkee myös kuinka jostain ottelusta tai tapahtumasta tehdään "
analyysiä". Tämähän on sikäli oikein, että kyseisen sanan voi käsittääkseni taivuttaa sekä a- että ä-kirjaimella. Mä kyllä itse tekisin "
analyysia".
Kotus on sitä mieltä, että "Seattlessä" on jees. Sinä olet ilmeisesti eri mieltä. Ajattelin uskoa Kotusta, koska heidän mielipiteensä on enemmän yhteneväinen oman kielikorvani kanssa.
Minä kirjoitan "Manchesterissä" ja "Seattlessä" tämän periaatteen vuoksi, koska kyseessä on mielestäni hieno periaate:
Elokuva
Sleepless in Seattle, vuodelta 1993 - suomennettu
Uneton Seattlessa
Oletko siis oikeasti sitä mieltä, että elokuvan nimi on suomennettu täysin päin persettä?
Lisäksi mä luotan kohtuullisen paljon YLEn toimittajien kieliopillisiin näkemyksiin:
20.10.2015 -
YLE: Kiinniotto Seattlessa ei hetkauttanut ympäristöaktivistia
Pikaisella haulla YLEn uutisista ei löytynyt yhtään hakutulosta termillä "
Seattlessä" - vastaavasti termi "
Seattlessa" tuotti lähes 10.000 (9.570) hakutulosta. Manchesterin taivutus näyttää olevan ongelmallisempi ammattitoimittajillekin: "
Manchesterissa" tuotti 88 hakutulosta ja "
Manchesterissä" 37 hakutulosta. "
Lake Placidissa" antoi 46 hakutulosta ja "
Lake Placidissä" vain viisi hakutulosta.