Kielipoliisit

  • 456 365
  • 2 971

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Mahtaako kuitenkin olla niin, että kieliopillisesti on oikein osallistua maratoniin, vaikka puhekielessä onkin tapana osallistua maratonille?

edit. Tarkistin Nykysuomen sanakirjasta, siellä käytetään osallistua-verbin käyttöesimerkeissä vain illatiivia.
 
Viimeksi muokattu:

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
Mahtaako kuitenkin olla niin, että kieliopillisesti on oikein osallistua maratoniin, vaikka puhekielessä onkin tapana osallistua maratonille?

edit. Tarkistin Nykysuomen sanakirjasta, siellä käytetään osallistua-verbin käyttöesimerkeissä vain illatiivia.

On mahdollista osallistua niin maratoniin kuin maratonille (lähde: Kielitoimiston sanakirja). Nykysuomen sanakirjan kirjoittamisen aikoihin osallistua-verbin rektio oli tarkempi, mutta siitä on jo hyvin pitkä aika.
 
Suosikkijoukkue
KK
On mahdollista osallistua niin maratoniin kuin maratonille (lähde: Kielitoimiston sanakirja). Nykysuomen sanakirjan kirjoittamisen aikoihin osallistua-verbin rektio oli tarkempi, mutta siitä on jo hyvin pitkä aika.
Huh, säikähdin jo, että tein virheen. Olen aina ollut hyvä äidinkielessä, vaikka en ikinä muistakkaan, mikä on partisiivi-preesenssi tai mitä muuta sellaiset äidinkielelliset sanahirviöt tarkoittavat. Tämä on kyllä todella hyvä ketju. Rakastan suomea.
 

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
Ellei kyseessä ole lyhenne (KuntaL., PeL jne.).

Totta, joskin nuo lyhenteet ovat aivan hanurista. Niitä on selvästi ollut kehittämässä joku pykälänvääntelijä eikä lingvisti.
 

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
Ja jos olisi jatkanut lainausta, olisi tullut vastaan jokin "partisiivi", jota ei mikään sanakirja tunne.

Mä käsitin tuon "partisiivin" vitsiksi.
 

Bob Maali

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jamaica Bobsled Team
Mukiinmenevä

Tuossahan sanonnassa esiintyy monikko sanasta muka, joka tarkoittaa linnun sulkaa tai jotain muuta vastaavaa, en tarkkaan muista mitä.

Sana muka on kuitenkin kauan sitten hävinnyt kielestä, mutta jäänyt kuitenkin monikkomuodossa elämään tuossa sanonnassa.

Olet oikeassa, osittain. Linnun sulka kuulosti niin erikoiselta tässä yhteydessä, että piti googlettaa. Ei ole sulka:

Kotimaisten kielten keskus :: Onko mukiinmenevä juoppo?
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365
Ei ehkä auktoriteettina, mutta mielestäni on erittäin typerää muodstaa yrityksen nimi sellaiseen kirjoitusasuun, joka on vastoin suomen kielen sääntöjä. Vai pidätkö itse Jyppiä niin suurena auktoriteettina, että yrityksellä on valta käyttää väärin äidinkieltämme? Hyväksyisitkö nimen JYP Jyväs kylä, jos firma näin haluaa nimensä kirjoittaa?

Jossain Pohjois-Koreassa nämä. Onneksi sivistysmaissa on mahdollisuus brändätä seura, yritys, bändi jne. haluamallaan nimellä.

Stam1na, HIM, JYP, if...
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Jossain Pohjois-Koreassa nämä. Onneksi sivistysmaissa on mahdollisuus brändätä seura, yritys, bändi jne. haluamallaan nimellä.

Stam1na, HIM, JYP, if...

Kyllä, mutta asiatekstissä ne tulee kirjoittaa oikein. Asiatekstiin ei sovi sana, jonka keskellä on numero tai sanaa, joka päättyy kolmeen pisteeseen. Brändääminen ei saa ylittää kieli- ja kirjoitusopin sääntöjä.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
"Tänäänkin taisi olla NHL miehien lisäksi yksi pelin parhaimpia pelaajia!"

Onko tämä nyt virallisesti sitten oikeaa suomen kieltä nykyisin? "yksi parhaimpia pelaajia"? Silloin kun minä olin nuori, niin kuului sanoa "yksi parhaimmista pelaajista". Vaan niin se kieli kai muuttuu ja elää...tämä "meidän peli"(mme).
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Muutenkin tuo sana "parhain" ei ole oikein minulle auennut. Onko se eri asia kuin paras?

Minä olisin siis kirjoittanut tuon muotoon "yksi parhaista".
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös