Kielipoliisit

  • 456 393
  • 2 971

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
No joo. Samalla tavalla tietysti ärsyttää, kun puhutaan vaikkapa salsa-kastikkeesta, koska salsa tarkoittaa nimenomaan kastiketta. Joskus olen nähnyt jossain puhuttavan myös queso-juustosta.

Ja tosi usein kuulee tai näkee (tai näki vielä kun formaatti oli voimissaan) puhuttavan cd-levyistä. Cd:hän on lyhenne sanoista compact disc ja sisältää itsessään jo sanan levy. Ja näitä olisi varmaan tosi paljon.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja tosi usein kuulee tai näkee (tai näki vielä kun formaatti oli voimissaan) puhuttavan cd-levyistä. Cd:hän on lyhenne sanoista compact disc ja sisältää itsessään jo sanan levy. Ja näitä olisi varmaan tosi paljon.

Ensimmäisenä tulee mieleen tietysti HIV-virus.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja laajennetaan nyt hetkeksi taas englanninkieleen.

Duunissa tuli taas karulla tavalla ilmi oikein jumalauta äidinkielensä perusteista perillä oleva yhdysvaltalainen aikuinen ihminen.

Ensimmäisessä meilissä kirjoitettiin että "Their going to send me to Finland sometime soon..."

Ja pari tuntia myöhemmin valitteli että "I should of taken my vacation later this year... "

Eikä tuo mitenkään yllätyksenä tai puskista taas todellakaan tullut että kirjoitellaan aivan hanurista noita termejä jotka kuulostavat joltain toiselta kuin miten ne oikeasti kirjoitetaan. Vastaavia näkee jatkuvasti englanninkieltä äidinkielenään puhuvien kirjoituksissa, ja olen siitä ennenkin maininnut että huvitti aikanaan kansainvälistä eli englanninkielistä koulua käydessäni saada aina oikeinkirjoitustehtävistä täydet pisteet, jenkkioppilaiden ja miksei välillä brittienkin vedellessä jotain 10-14p/20 tai jopa huonommin.
 
Viimeksi muokattu:

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Hienoin vähään aikaan on Helsingin OP Pankki. Jos siis, kuten oletan, tuo OP tarkoittaa Osuuspankkia.

Tuossa yhteydessä OP ei tarkoita Osuuspankkia vaan tuon pankin nimi on todellakin Helsingin OP Pankki.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mistä tiedät, mikä ko. henkilön äidinkieli on?
Siitä että tiedän hänen äidinkielensä olevan englanti, en ollut ensimmäistä kertaa hänen kanssaan tekemisissä. En kai sitä muuten tuohon olisi kirjoittanut jos en tietäisi.

Kotoisin Philadelphiasta ja koko perheensä niin jenkkiä kun voi olla. Se heppu nyt ei muita kieliä osaa vaikka pitäisi henkensä edestä jotain muuta mongertaa. Sehän noissa jenkeissä hämmentää entistä enemmän, että kielivalikoimassaan on lähes poikkeuksetta se tasan yksi ja ainoa kielensä ja sekin menee miten sattuu.
 
Viimeksi muokattu:

RuuhkaTukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, sympatiaa Jokereille
Ei pidä yleistää. Kyllä tuokin kaveri varmaan kirjoittaa osaisi, jos olisi käynyt laatukoulun (esim. Ivy League on käsittääkseni hyvä).

Ivy League ei nimensä mukaisesti tarkoita yhtä koulua. Ivy League tarkoittaa joukkoa kouluja, jotka sijaitsevat Yhdysvaltojen itärannikolla. Kiinnostuneet löytänevät lisää tietoa internetistä.

Pahoittelen aiheen ohi kirjoittamista.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Nimenomaan, mutta mistä se OP sitten tulee jos ei Osuuspankista? Kummallinen nimi kaiken kaikkiaan...

En ole varma, mistä se OP tulee. Olen kerran antanut itselleni kertoa, että se tulee Okopankista (pk-seudullahan toimi aiemmin Okopankki) ja Pohjolasta, mutten tiedä pitääkö tuo paikkansa. Kerrotun mukaan Okopankki-Pohjola olisi tuon OP:n takana sen vuoksi, kun nimi Helsingin OP Pankki olisi (on?) otettu käyttöön silloin, kun Osuuspankkiryhmä osti Pohjolan osaksi itseään. Helsingin OP Pankin nimessä nuo kirjaimet kuitenkin tarkoittavat vain kirjaimia, ei Osuuspankkia.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Ivy League ei nimensä mukaisesti tarkoita yhtä koulua. Ivy League tarkoittaa joukkoa kouluja, jotka sijaitsevat Yhdysvaltojen itärannikolla. Kiinnostuneet löytänevät lisää tietoa internetistä.

Pahoittelen aiheen ohi kirjoittamista.

Voidaan ajatella, että Ivy League -kouluja ovat myös Britteinsaarten eliittikoulut. Käsitteenä siis.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Suomisen Tapsa koripallomatsia selostaessaan puhui liettualaispelaajasta, joka valittiin 19-vuotisten MM-kisojen parhaaksi pelaajaksi.

Pitkäänpä kestivät MM-kisat.
 
Ivy League ei nimensä mukaisesti tarkoita yhtä koulua.

No en ole kyllä näin missään vaiheessa kuvitellutkaan, vaikka ehkä turhan epäselvästi asiani ilmaisin. Englannissakin tietysti on omat huippukoulunsa. Oxbridge esim. tarjoaa laatua. Ja nyt sitten odotellaan, että joku tulee kertomaan, miten Oxbridge ei ole yksittäinen koulu.
 
Viimeksi muokattu:

SGD

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei raha kiekkoa
Kerrotun mukaan Okopankki-Pohjola olisi tuon OP:n takana sen vuoksi, kun nimi Helsingin OP Pankki olisi (on?) otettu käyttöön silloin, kun Osuuspankkiryhmä osti Pohjolan osaksi itseään. Helsingin OP Pankin nimessä nuo kirjaimet kuitenkin tarkoittavat vain kirjaimia, ei Osuuspankkia.

Kyseessä on OP-Pohjola-ryhmä, joten en usko P:n tulevan Pohjolasta, muutenhan tuo ryhmä olisi "Osuuspankki-Pohjola-Pohjola-ryhmä". Lisäksi puhuvat itsestään usein Helsingin OP:nä, mikä viittaisi siihen, että kirjaimet tarkoittavat kyllä jotakin.
 
Viimeksi muokattu:

-RVL-

Jäsen
Käsittämätöntä kuinka moni kirjoittaa vaikkapa 9kg tai 4g. Toinen esimerkki olkoon 6kiloa, 57grammaa. Tätä näkee aivan jokaisella keskustelupalstalla ja jopa urheilu-uutisissa, joissa näitä lukuja usein pyöritellään.

Johan tuo näyttää uskomattoman typerälle, mutta tästä huolimatta on yleisempää nähdä muoto 4kg, kuin 4 kg. Yksi vertaus voisi olla myös 5€ ja 5 € tai 5euroa ja 5 euroa.

Lisäksi, jos puutun toiseenkin asiaan niin lukujen taivuttaminen menee päin helvettiä suurimmalla osalla mediassa sekä keskustelupalstoilla. Tätä ei liene minun parasta kysyä, kun itse juuri asiasta valitan, mutta eikö oikea tapa ole kirjoittaa seuraavasti. Anu Nieminen on sulkapallon maailmanlistalla 16:s. Eli 16:s, ei 16:sta. Varmaan ihan ala-aste -tason äidinkieltä, mutta otin nyt asian esille ja tuskin ensimmäisenä tässä ketjussa. Ja tämä asia koskee sitten kaikkia 17:ää Jatkoajan lukijaa, 17:sta lukijaa.

Saa puuttua vapaasti ja korjata, jos jotakin meni opeissani pieleen. Yritän itse kirjoittaa mahdollisimman oikein ja kaiken aikaa parantaa kirjoittamistani. Ymmärrän tietenkin, että joillekin on aivan sama, että lukeeko 7kg vai 7 kg. Tuntuu vain, että suurinosa ei tunnu ymmärtävän kumpi on oikein.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tuntuu vain, että suurinosa ei tunnu ymmärtävän kumpi on oikein.
Tähän asti kaikki meni hienosti ja vuodatuksessasi oli pointti. Kyllä se välilyönti kuuluu siihen numeron ja mittayksikön väliin. Mutta suurin osa kirjoitetaan suurin osa eikä suurinosa. Saa olla erimieltä tai muuta virheellistä, mutta merkillisiä yhdyssanavirheitä täällä näkee.
 

-RVL-

Jäsen
Juuri näin. Se on riskialtista kirjoittaa tämän otsikon alle. Suurinosa tuotti minulle vaikeuksia, mutta nyt opin sen. Suurin osa. Vaan tuskin upposi minun opit kenenkään kaaliin.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mulla on nuo yhdyssanat vittuimanen savotta kirjoitta oikein. Kyllä se nyt vanhempana huomaa, että ei olisi kannattanut nukkua (myös) äikäntunnilla vai äikän tunnilla? Taas tuli ongelma. Mutta itse tykkään kirjoittaa esim. 5€ eikä 5 € tai 4kg on lähempänä omaa tapaa kirjoittaa, ei 4 kg. Tuo jälkimmäinen vaan näyttää typerämmältä, mun silmään.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Vaan tuskin upposi minun opit kenenkään kaaliin.
Tämä on kai jo hävitty taistelu, mutta vielä joka kerta särähtää pahasti tällaisen vanhemman polven ihmisen korvaan tuo "minun opit" tai "meidän peli", ja muut vastaavat. Meille kun selvästi opetettiin, että sen pitäisi olla "minun oppini" ja "meidän pelimme".
 

Vercetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
New Jersey Devils
Tähän asti kaikki meni hienosti ja vuodatuksessasi oli pointti. Kyllä se välilyönti kuuluu siihen numeron ja mittayksikön väliin. Mutta suurin osa kirjoitetaan suurin osa eikä suurinosa.
Tähän asti kaikki meni hienosti ja vuodatuksessasi oli pointti, mutta erimieltä kuuluu kirjoittaa eri mieltä. Anteeksi, oli ketjun hengen nimessä pakko. Tuo numeron ja mittayksikön kirjoittaminen yhteen muuten häiritsee minuakin, erityisesti silloin, kun mittayksikkö on kirjoitettu ilman lyhennettä (esim. 7euroa).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös