Kielipoliisit

  • 456 702
  • 2 971
Aika kovaa puhetta että "hei me oltiin tänään paljon parempia," kun itse olen matsin ajan ottanut taukojen puitteissa olutta ja katsellut peliä nachot kourassa.

Itse näen asian hieman toisin kun tuossa annetaan ymmärtää. Suinkaan tarkoitukseni ei ole rehvastella asialla ja päteä että oli itse jotenkin muka voittamassa jotain, tai vastaavaa.
Kyse on ehkä enemmänkin yhtenäisyyden tunteesta ja samaistumisesta. Sinäkin sanoit että "hengessä mukana". Jos katsoo lähemmäs 100 peliä kauteen joltain tietyltä joukkueelta niin kyllä siinä aikamoinen "me fiilis" itselläni ainakin jyllää, halusin tai en.

Toki ymmärrän näkökannan miksi tuommoinen saattaa ärsyttää. Tarvitsisi kai kaikesta huolimatta pyrkia tavasta eroon.
 

Nuggumatti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Minnesota Wild
Katsottuani jalkapallon MM-Kisojen Japani - Hollanti peliä korvaani särähti sana "Japanialaiset" se tuli melkein joka yhteydessä että tämän tarkempaa lausetta en tähän nyt osaa rakentaa esim. "Japanialaiset ovat ryhmittäneet puolustuksen erittäin tiiviiksi"
Oliko tämä toimittajan sanojen sekoamista vai mitä? koska eikö se kuuluisi sanoa "Japanilaiset ovat ryhmittäneet puolustuksen erittäin tiiviiksi" vai että TÄ?!

P.S Tämä kysymys heräsi kun arvon selostaja viljeli "japanialaisia" joka väliin
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Kai tuo japanialaiset on jotenkin pirun trendikkäästi sanottu sitten. Tähän samaan aivopieruun törmää tuon tuostakin eri lähteissä...
 

Loktev

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Teksti-TV kysyy tänään otsikossaan:

Mitä käy Kovaltshukin sopimukselle?

Eikös sen pitäisi olla:

Miten käy Kovaltshukin sopimukselle?

tai

Miten käy Kovaltshukin sopimuksen?

Lähetin viestiä Teksti-TV:n palautepostiin. Saa nähdä reagoivatko mitenkään?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kai tuo japanialaiset on jotenkin pirun trendikkäästi sanottu sitten. Tähän samaan aivopieruun törmää tuon tuostakin eri lähteissä...

Tästä saamme kai kiittää Uuno Turhapuroa, joka lausui aikanaan eräänlaisen ninja-runon. Tässähän menivät säkeet jotenkin tyyliin: "Tyttö kaipaa kovasti Tapaniaan, tapahtuvat sijoittuvat vanhaan Japaniaan"...
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Joskus pienikin asia nyppii. Kyynärpää on kyynärpää, eikä kyynerpää.

Tiedän, kielipuolihäröilijänä minun ei pidä puuttua tällaisiin virheisiin, koska omat viestini ovat virheitä pullollaan, mutta silti, kyynerpää kuuluu samaan apukoululuokkaan enään kanssa.

vlad.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Joskus pienikin asia nyppii. Kyynärpää on kyynärpää, eikä kyynerpää.

Tiedän, kielipuolihäröilijänä minun ei pidä puuttua tällaisiin virheisiin, koska omat viestini ovat virheitä pullollaan, mutta silti, kyynerpää kuuluu samaan apukoululuokkaan enään kanssa.

vlad.

Pitääkö tämä todella paikkansa?

PS. Tiedän, olen onneton yhdys sanoissa...
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Pitääkö tämä todella paikkansa?

PS. Tiedän, olen onneton yhdys sanoissa...

Viestissäni näyttää olevan yhdyssanavirhe, joten pahoitteluni. Minulla on lievä hahmotushäiriö, joten yhdyssanat tuottavat toisinaan ongelmia, samaten lauserakenteet. Mutta sanat "kyynerpää" ja "enään" saavat minut näkemään toisinaan punaista.

vlad.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Itseä nyppii näissä kieliasioissa erityisesti se ettei nykyään osata yhdys sanoja.

Minä aloittaisin tämän: "Minua nyppii...". Tosin, ei "itseä" väärin ole, mutta tietyissä tilanteissa sen käyttö korostaa viestiä liiaksi. Mutta ilmeisesti se oli tarkoituksesi, joten tällöin sana sopii paikalle hyvin.

vlad.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Tosin, ei "itseä" väärin ole
Kyllä se tuossa yhteydessä, lauseen alussa, on jopa väärin. Jos on olemassa henkilö nimeltä Itse, niin silloin Itseä nyppii. Jos minä olen se jota nyppii, silloin minua nyppii.

Milloin, oi milloin tuosta hyperärsyttävästä itsettämisestä päästään eroon, eivätkä ihmiset enää pelkää sanaa minä?
 

anatsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Thrashers
Milloin, oi milloin tuosta hyperärsyttävästä itsettämisestä päästään eroon,

Paha se olisi, jos sitä itseä ei olisi ollenkaan...

Wikipedia:

"Itse on voitu menettää, jolloin ihmisestä on tullut itsetön. Itsetön ihminen on pahasti sairastunut, kalpea, masentunut tai menettänyt onnensa. Itsen on voinut viedä esimerkiksi paholainen valansa rikkojalta. Vainajat ovat voineet viedä itsen vainajalaan jo ennen ihmisen kuolemaa. Alkoholismi voi myös viedä itsen. Sen perusteella, miten itsen voi menettää, vaikuttaa siltä, että itse tarkoittaisi jotakuinkin itsetuntoa, omakuvaa tai omaatuntoa, jonka esimerkiksi syyllisyydentunto, itseinho tai syvä masennus voi viedä tai turmella.

Ennen kuolemaa tai kuolemassa itse on lähtenyt omille teilleen, ja voinut esimerkiksi näyttäytyä kaukanakin oleville eläville sukulaisille. Myös itse on lopulta joutunut vainajalaan. Toisaalta kummitukset saattavat olla ihmisen maailmaan jäänyt itse."


Tämähän ei liity mitenkään ketjuun, mutta hain itse-hakusanalla googlesta ja löysin Wikipediasta sangen mielenkiintoisen artikkelin siitä, joten päätinpä jakaa kaikkein eniten yli hilseen mennen kohdan kaikkien kanssa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kyllä se tuossa yhteydessä, lauseen alussa, on jopa väärin. Jos on olemassa henkilö nimeltä Itse, niin silloin Itseä nyppii. Jos minä olen se jota nyppii, silloin minua nyppii.

Voisi kyllä olla myös "itseäni nyppii", muttei missään tapauksessa "itseä."
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Voisi kyllä olla myös "itseäni nyppii", muttei missään tapauksessa "itseä."
Voisi olla. Se ei olisi varsinaisesti väärin, ainoastaan pöljästi ilmaistu.
 

eh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Frank Turner Hockey Club
Voisi olla. Se ei olisi varsinaisesti väärin, ainoastaan pöljästi ilmaistu.
No ei voisi, koska siitä puuttuu possessiivisuffiksi. Toistaiseksi sen käyttäminen kuitenkin on pakollista.
 

SGD

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei raha kiekkoa
Milloin, oi milloin tuosta hyperärsyttävästä itsettämisestä päästään eroon, eivätkä ihmiset enää pelkää sanaa minä?

Ei koskaan. Internet on anonyymi, joten täällä jos missä elvistellään ja keekoillaan asioilla. Siihen tarkoitukseenhan tuo on tehty: "Itse voin ulkomailla asuvana kertoa, että Suomessa ei osata edes lukea" tai "Itsehän panen vain ranskalaisia malleja, joten en kykene ottamaan osaa keskusteluunne suomalaisista persjaloista".

Täällä oli se joku nimimerkki joka teki tuosta taidetta, varmaan jokainen viesti alkoi sanalla "itsehän" ja sisälsi hyvän määrän itsetietoisuutta. Joskus pelkästään sitä. Joku teki siitä oikein kavalkadinkin, sen luettuani jamppa vaikutti joltain Patrick Batemanin ja Pekka-Eric Auvisen ristisiitokselta.

"Itse" on siis tullut jäädäkseen. Sen voisi nimetä samaan tyyliin kuin aggressiivin.
 

xAnZax

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tuossa telkkaria katsellessa särähti korvaan sana "silmänaluksille". "garnier roll-on tummille silmänaluksille" onko tuo muka oikein? itse käyttäisin sanaa "silmänalusille".
 

Kersakovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, AFC(NFL)
Koittaa vai koettaa? Tarkoitetaan siis ilmeisesti verbiä "yrittää". Matlock asialle!
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Omasta mielestäni koittaa kuulostaa enemmänkin perusilmaisulta. Koettaa taasen on enemmänkin tuosta väännetty murre-versio.

Sanakirjani mukaan "koettaa" on oikein, koittaa po. koettaa. Koittaa taasen tarkoittaa lähinnäkin sarastaa, valjeta "Vihdoin koitti aamu".

vlad.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös