Mulla oli joskus aika paljon radio auki taustalla ja siellä pisti korvaan uutistenlukija Petteri Löppösen tapa laittaa pilkku sivulauseen aloittavien, esim. että- ja mutta-sanojen jälkeen. Esim. "Ministeri sanoi että, hallitus ei voi ...". Tai "Ministeri sanoi sitä ja tätä mutta, hallitus ei voi ...". Minä opin muistaakseni kauan sitten, että pilkku tulee ennen sanaväliä ja sivulauseen aloittavaa että- tai mutta-sanaa. Niin se on Kielitoimiston ohjepankin esimerkeissäkin: "Ministeri totesi, että asia on loppuun käsitelty". Löppönen kuuluttaa "Ministeri totesi että, asia on loppuun käsitelty".
Nyt pilkkusääntöjen uudistaja Löppönen on TV-uutisissa ja on saanut jotkut kollegat jo käännytettyä puolelleen. Oli mies TV-uutisiin mennessään tosi lihava, mutta yllättäen olikin eräänä iltana noin laiha. En ollut tuntea.
Toinen korvia särkevä muutos on urheiluselostaja Hoopi Hännisen aikanaan aloittama tapa käyttää selvä-sanan tilalla sanaa selkeä. Perusteluina oli, että "selvä" on humalaisen vastakohta. Hyvin meni sekin läpi ja nyt kaikki käyttää selkeää, se on niin hienoa. Paitsi minä, mulle asia on selvä ja sää on selkeä. Vanha jäärä.
Huvitti kuitenkin vero.fi -sivustolla, että siellä käytetään molempia tapoja. Todisteena kuvakaappaus. Eikös epäselvä ole siis juovuksissa oleva?