Kielipoliisit

  • 456 349
  • 2 971

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Osaan yhdys-sanat. Mutta sanaliitot hepreaa. Sain Me Naiset -lehden testissä vissiin 2/10. Olen nyt funtsinut, että vuonna -23 kävisin kerran vielä elämässäni läpi nämä asiat ihan kahden kesken kielitoimiston kanssa. Uskon, että sanaliitotkin ovat opittavissa kun näkisi vain vähän vaivaa.
Tämä oli, miten sen sanoisin, uskomaton testi. Olen luullut tietäväni yhdyssanat. Mitä hittoa, sain enemmän kuin sinä, mutta en lähelläkään täysiä pisteitä. Hö.
 

redpecka

Jäsen
Tämä oli, miten sen sanoisin, uskomaton testi. Olen luullut tietäväni yhdyssanat. Mitä hittoa, sain enemmän kuin sinä, mutta en lähelläkään täysiä pisteitä. Hö.
"Yhdyssana" kirjoitetaan toki yhteen ilman väliviivaa. Mutta testistä: jäi mieleeni, että yllin kyllin, mullin mallin ja vastaava roska kirjoitetaan erikseen kun näin on päätetty. Vai oliko just toisinpäin? Kuitenkin, kaikkia helpottavaa olisi kun päätettäisiin pokkana, että kaikki (sanaliitot) yhteen ja täten suomalaisten äidinkielenosaaminenkin paranisi kertaheitolla.

Vaikka joku kaikenkattava (en tiedä miten kirjoitetaan) olisi yhteen TAI jos se kirjoitettaisiin erikseen niin sillä olisi se eri merkitys eli jokin kattaa fyysisesti kaiken. (Kirja on kaikenkattava teos TAI pressu on kaiken kattava.)
 

redpecka

Jäsen
@redpecka sinänsä hauska, ettet haluamallakaan onnistunut kovin kummoisia virheitä tekemään.

Minä en ole äidinkielen opettaja vaan tuleva kielenopettaja. Puhumisen ja kirjoittamisen tarkoitus on kommunikatiivinen. Pitää luoda viestejä ja yrittää saada ne perille. Niin kauan kuin tulee ymmärretyksi niin ollaan kaikin puolin hyvällä tiellä.
Kyllä minä yleensä kirjallisen kommunikaation kautta tulen ymmärretyksi (vaikka monesti pitääkin tarkentaa, mutta se on sitä normaalia kommunikaatiota). Ajatuksiani ei välttämättä joku ymmärrä koskaan vaikka kuinka hyvää kielioppia käyttäisin.

Silti, olisi kiva osata kirjoittaa oikein eli sillä tavalla kun on päätetty. Kyllähän Jatkisfoorumillakin on jonkinlaiset tasovaatimukset.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Mielenkiintoista. Olen aina ajatellut, että sanonta "perse edellä puuhun" tarkoittaa asioiden tekemistä vaikeimman kautta, mutta internetin syöverit tarjoavat merkitykseksi tekemistä väärässä järjestyksessä.
Toki ne voivat tietyissä tilanteissa tarkoittaa samaa.
Olenko näin 40-vuotiaana oppinut sanonnan oikean merkityksen vai onko tämä näkemyskysymys?
 

Minor

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Mielenkiintoista. Olen aina ajatellut, että sanonta "perse edellä puuhun" tarkoittaa asioiden tekemistä vaikeimman kautta, mutta internetin syöverit tarjoavat merkitykseksi tekemistä väärässä järjestyksessä.
Toki ne voivat tietyissä tilanteissa tarkoittaa samaa.
Olenko näin 40-vuotiaana oppinut sanonnan oikean merkityksen vai onko tämä näkemyskysymys?

Nyt tekisi mieli väittää, että internetin syöverit on tässä väärässä. Ei ole tullut mieleenkään, että sanonnalla olis jokin muu merkitys kuin asioiden vaikeasti tekeminen.

Tekemisen järjestyshän on suurin piirtein sama perse edellä tai naama edellä kiivettäessä, mutta naama edellä se on pirun paljon helpompaa. Näin maalaisjärjellä ajateltuna. Tosin asun kaupungissa.
 

lihaani

Jäsen
Milloin opitaan kirjoittamaan yhdyssanoja oikein?
Valitettavasti väärin kirjoitetut yhdys sanat tuovat mieleen kalja baarin neropatin.
 

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Milloin opitaan kirjoittamaan yhdyssanoja oikein?
Valitettavasti väärin kirjoitetut yhdys sanat tuovat mieleen kalja baarin neropatin.
Vasta silloin, kun asia alkaa kiinnostaa ihmisiä itseään. Sama koskee välimerkkisääntöjä. Niin kauan kuin suhtautuminen asiaan voidaan tiivistää sanoihin "paljo väliiiii", ei kehitystä tapahdu.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Muistatteko sitä, kun Nato oli NATO? Onko tuosta kirjoitusasusta tehty joku linjaus, kun nykyään kaikki mediat kirjoittavat sen Nato? Vai onko mulle käyny mandelat?
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Muistatteko sitä, kun Nato oli NATO? Onko tuosta kirjoitusasusta tehty joku linjaus, kun nykyään kaikki mediat kirjoittavat sen Nato? Vai onko mulle käyny mandelat?
Muistaakseni se on kyllä ollut ennenkin Nato. Näissähän on sellainen periaate, että jos lausutaan kirjaimittain, niin kaikki isolla, mutta taas jos sanana, niin vain alkukirjain isolla.
 

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Muistaakseni se on kyllä ollut ennenkin Nato. Näissähän on sellainen periaate, että jos lausutaan kirjaimittain, niin kaikki isolla, mutta taas jos sanana, niin vain alkukirjain isolla.
Ei tuo periaate ole yleispätevä. Esimerkiksi HUS lausutaan ”hus” eikö ”hoo-uu-äs”.
 

redpecka

Jäsen
Kansaneläkelaitoksen lyhenteestä olen lukenut, että se on muotoutunut se KELA yleiskieleen niin tunnistettavana, että sen voi lausua ja kirjoittaa "Kela" (iso alkukirjain).

Natosta tulee samansuuntaiset tuntemukset vaikka kyseessä onkin englannin kielisistä sanoista muodostuva lyhenne. Sanon siis Nato tai Otan (espanja ym...).
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Muistaakseni se on kyllä ollut ennenkin Nato. Näissähän on sellainen periaate, että jos lausutaan kirjaimittain, niin kaikki isolla, mutta taas jos sanana, niin vain alkukirjain isolla.

Ei liity kirjainkokoon vaan siihen, käytetäänkö kaksoispistettä. Voi kirjoittaa NATO tai Nato, mutta jos sitä taivuttaa NATOn/Naton, se luetaan lyhennesanana, jos taas NATO:n, se luetaan ”North Atlantic Treaty Organizationin” (tai än aa tee oon).

Vastaavasti vaikkapa JYPin/Jypin on kumpikin oikein, JYP:n olisi luettaessa ”jii yy peen”, tosin seuran nimi ei ole lyhenne, joten sitä ei voi noin kirjoittaakaan.
 

redpecka

Jäsen
Tällaisten "sanojen" taivutus on myös helppoa kun ei tarvii kaksoispisteiden kanssa vehdata: Kelaan, Natoksi... kaikki zinessiivit sun muut toimii. Ajatelkaa joku NHL. Kirjoitapa siinä oikeaoppiset zablatiivit kaksoispisteineen.

Kuokkanen meni NHL:iin. <- tuo on käsittääkseni oikein. Vai onko änäri saavuttanut saman aseman kielessämme kuin Kela eli voimme sanoa ja lyhentää: NHL:ään?
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Vastaavasti vaikkapa JYPin/Jypin on kumpikin oikein, JYP:n olisi luettaessa ”jii yy peen”, tosin seuran nimi ei ole lyhenne, joten sitä ei voi noin kirjoittaakaan.
Koska kyseessä ei tosiaan enää ole lyhenne, JYP on kaiketi nykyään kielipoliisimielessä virheellinen kirjoitusasu. Mutta ymmärrän kyllä hyvin, miksi seura käyttää sitä eikä Jyp.
 

Nick Neim

Jäsen
Koska kyseessä ei tosiaan enää ole lyhenne, JYP on kaiketi nykyään kielipoliisimielessä virheellinen kirjoitusasu. Mutta ymmärrän kyllä hyvin, miksi seura käyttää sitä eikä Jyp.
Kai yritys/seura/muu vastaava saa itse kuitenkin päättää, mitä nimeä käyttää? Ymmärrän kyllä pointin, mutta olen siitä eri mieltä.

Jos KalPa päättäisi vaihtaa ensi kaudeksi nimekseen KALPA, niin ei kai se kielipoliisimielessä väärin olisi, jos seurasta käytettäisiin nimeä KALPA. Seura luonnollisesti käyttää sitä nimeä joka on käytössä, eikä mahdollisilla lyhenteillä ole siinä vaiheessa väliä, jos asiaa ajatellaan kieliopillisesti. Vrt. KONE (KONEen kurssi kääntyi, KONEen yritysvastuuraportti, KONEen kommentti Ukrainan sodasta jne).
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Kai yritys/seura/muu vastaava saa itse kuitenkin päättää, mitä nimeä käyttää? Ymmärrän kyllä pointin, mutta olen siitä eri mieltä.

Jos KalPa päättäisi vaihtaa ensi kaudeksi nimekseen KALPA, niin ei kai se kielipoliisimielessä väärin olisi, jos seurasta käytettäisiin nimeä KALPA. Seura luonnollisesti käyttää sitä nimeä joka on käytössä, eikä mahdollisilla lyhenteillä ole siinä vaiheessa väliä, jos asiaa ajatellaan kieliopillisesti. Vrt. KONE (KONEen kurssi kääntyi, KONEen yritysvastuuraportti, KONEen kommentti Ukrainan sodasta jne).
Saa käyttää, mutta yhteyksissä, joissa kuuluu käyttää kieliopillista kirjoitusasua, kuuluu myös nimi kirjoittaa kieliopillisesti oikein. Siksi esimerkiksi Nokia Arena kuuluu mediassa kirjoittaa Nokia-are(e)na ja iPhone Iphone.

Ihmistä sen sijaan ei voi nimetä millaiseksi haluaa, ja siksi nimitoimikunta tms. hylkäsi viime vuonna lapsen nimeksi ehdotetun johanneksen. Ihmisen nimi kuuluu siis edelleen kirjoittaa isolla.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Fraktio eikä faktio.
Kunpa eikä kumpa.
Hän teki uransa ensimmäisen maalin eikä uran ensimmäisen maalinsa.
15. eikä 15:sta.
 

mutina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Chicago Blackhawks, Fife Flyers
Li. Lin, Lille, Liltä. Ihan niin kuin Sanna, Sannan, Sannalle, Sannalta. Minkä ihmeen logiikan mukaan yhden nimen kohdalla päätteet erotettaisiin kaksoispisteellä?
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hirveätä luettavaa palstan politiikkaketjut, kun siellä sivistymättömät ihmiset kirjoittavat puolueista isoin alkukirjaimin vastoin äidinkielemme sääntöjä...

 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Äitivainaa oli äidinkielen (suomi) opettaja yli 30 vuotta ja sai julkaistua neljä kirjaa.
Hän mm. oli sitä mieltä, että kielioppi- ja kirjoitusvirheitä voi tehdä vasta sitten, kun osaa sekä kieliopin että oikeinkirjoituksen säännöt. Silloinkin sääntöjä rikotaan vain harkiten.
Yhä useammat tekstintuottajat, jopa toimittajat, eivät näitä sääntöjä tunne.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös