Kielimiehiä, eli tongue mans?

  • 100 720
  • 496

julle-jr

Jäsen
Asioita voidaan sanoa monella tavalla. Itse pyrin sanomaan asiat suoraan, mutta rakentamaan samalla oppilaan positiivista minäkuvaa. En ole koskaan ymmärtänyt, mitä hyötyä huonommuuden korostamisella saavutetaan. Kyllä se oppilas itsekin tajuaa olevansa hitaampi lukija, ilman että opettaja tätä itsestäänselvyyttä jatkuvasti korostaa.
Sano oppilaille mitä sanot, mutta mielestäni esitit myös yleisellä tasolla, että "kyse ei ole huonommuudesta, vaan erilaisuudesta".
 
Ja jos olen väärässä, parinkymmenen viestin perusteella tehty diagnoosi on kieltämättä rohkea, olen pahoillani aiheuttamastani mielipahasta.

Ei minulla ole mitään sitä vastaan, että diagnooseja tehdään parinkymmenen viestin perusteella. Mutta sinun olisi ehkä syytä opetella kirjoittamaan itse ennen kuin alat noita diagnooseja jakelemaan. Toki tuossa iässä se taitaa olla liian myöhäistä.

Täytyy kuitenkin muistaa, että oppimisvaikeus ei ole oppilaan oma syy, syyt löytyvät ympäristöstä, perimästä, neurologisista vammoista tai muutoksista jne.

Oletko saanut selville, mikä näistä seikoista on aiheuttanut sen, ettet itse ole oppinut kirjoittamaan suomea? Onko sinulla kenties joku vamma, vai missä mättää?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei minulla ole mitään sitä vastaan, että diagnooseja tehdään parinkymmenen viestin perusteella. Mutta sinun olisi ehkä syytä opetella kirjoittamaan itse ennen kuin alat noita diagnooseja jakelemaan. Toki tuossa iässä se taitaa olla liian myöhäistä.



Oletko saanut selville, mikä näistä seikoista on aiheuttanut sen, ettet itse ole oppinut kirjoittamaan suomea? Onko sinulla kenties joku vamma, vai missä mättää?

Elä nyt hermostu, näytelmäähän tämä vain on. Olet nyt vaan epäonnistunut hieman roolituksessasi, et voi olla samaan aikaan kyselevä ja vähän yksinkertaiselta vaikuttava sekä ylioppilaskirjoituksien laudatureilla kehuva. Lukijalle syntyy ristiriita, siitä mitä oikeasti olet.
 
. Olet nyt vaan epäonnistunut hieman roolituksessasi, et voi olla samaan aikaan kyselevä ja vähän yksinkertaiselta vaikuttava sekä ylioppilaskirjoituksien laudatureilla kehuva.

Eli jos ihminen on kirjoittanut laudatureita, hän ei saa kysellä perusteita järjettömille väitteille, kuten "Amerikka on suuri" tai "yksitoista jaettuna kymmenellä on 1,05". Selvä. Sujuvaan lukutaitoon varmasti kuuluu se, että järjettömätkin väitteet niellään turhia kyselemättä. Teillä siellä tarkkiksella varmasti tuo laskutoimituksen tuloskin olisi mennyt iloisesti läpi.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eli jos ihminen on kirjoittanut laudatureita, hän ei saa kysellä perusteita järjettömille väitteille, kuten "Amerikka on suuri" tai "yksitoista jaettuna kymmenellä on 1,05". Selvä. Sujuvaan lukutaitoon varmasti kuuluu se, että järjettömätkin väitteet niellään turhia kyselemättä. Teillä siellä tarkkiksella varmasti tuo laskutoimituksen tuloskin olisi mennyt iloisesti läpi.

Sinä syyllistyt nyt kognitiiviseen vinoumaan, vahvistusvinoumaan. Nämä viestit vahvistavat sinun ennakkokäsitystäsi itsestäsi, mistä syystä poimit ne tähän keskusteluun. Jätit huomioimatta suuren joukon viestejä, joissa kyselet itsestään selvyyksiä. Tai kysymäsi asiat ovat siis itsestään selviä normaalin luetun ymmärtämisen omaaville ihmisille.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Sinällään ihailtavaa että tämä paaria luokkaan kuuluva köyhä selittää yhdyssanoista ja muista sellaisista asioista joka ikinen kerta kun hänen kirjoituksiaan haukutaan. Ei siinä eihän köyhälistö osaa muuten kuin ad hominem hyökkäyksillä käydä paremman väen kimppuun. Samalla perustellaan omaa älykkyyttään lukion käynnillä. Voiko tuo toimia muualla kuin jossain köyhien keskuudessa? Tai osaamattomien. On se ikävää ettei @Kirjoittelija ole vieläkään oppinut sivistyneeseen kanssakäyntiin. Eiku nii joo. Ei köyhillä ole varaa siihen.

Vedä ittes oikeasti hirteen.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Jossain nettikeskusteluissa viitattiin testiin, jossa voi kokeilla oman sanavarastonsa laajuutta. Oheisella sivustolla voi testata sanavarastoaan monella eri kielellä. Itse testasin suomen lisäksi ruotsilla ja englannilla, joita katsoin osaavani tarpeeksi moista testiä varten.
Ei ollut yllätys, että Suomen kielen testissä pääsin kärkipäähän verrattuna muihin testin tehneisiin. Sensijaan oli yllätys, että ruotsin sanavarastoni meni parhaan kuudenneksen joukkoon. Englantia kuvittelin oikeasti osaavani paremmin, mutta tulos oli aika tyly ja varmaan melko totuudenmukainen: "Sanavarastosi vastaa keskimääräisen 14-vuotiaan yhdysvaltalaisen sanavarastoa". Selitys lienee nyvin yksinkertainen. Olenhan sentään asunut ruotsia puhuvissa maissa liki 10 vuotta, mutta englantia puhuvissa vain muutamia viikkoja, vaikka englantia tietysti kuulee ja näkee paljon joka puolella. Kielikylpymäiseen tilanteeseen pääsee vain asumalla kielialueella tai olemalla parisuhteessa natiivin kanssa. Lisäksi englannin kieli on oikeasti sitä vaikeampaa, mitä enemmän sitä osaa.

Online English Vocabulary Size Test
 
Ei ollut yllätys, että Suomen kielen testissä pääsin kärkipäähän verrattuna muihin testin tehneisiin. Sensijaan oli yllätys, että ruotsin sanavarastoni meni parhaan kuudenneksen joukkoon. Englantia kuvittelin oikeasti osaavani paremmin, mutta tulos oli aika tyly ja varmaan melko totuudenmukainen: "Sanavarastosi vastaa keskimääräisen 14-vuotiaan yhdysvaltalaisen sanavarastoa".

Suomen kielen sanavarastoni on 14-vuotiaan tasolla. Englannin kielen sanavarastoni on 14-vuotiaan tasolla. Aika jännä. Tähän päivään asti kuvittelin osaavani huomattavasti paremmin suomea kuin englantia. Maanviljelijöiden sanastoa en toki hallitse kummallakaan kielellä, kun ei ole tullut paljon Mouhijärvellä pyörittyä. Se taisi tässä testissä kostautua aika pahasti.
 
Viimeksi muokattu:
Oheisella sivustolla voi testata sanavarastoaan monella eri kielellä.

Päätin sitten vielä klikata tuolta myös kohtaa "English Grammar Test". Testiin kuului 30 kysymystä, ja lopputulos oli tällainen:
Top 0.01% Language god
Your English level has reached extraordinary heights. No one can compete with you.


Kyseessä on selvästikin ihan höpöhöpö-sivusto. Ei tarvitse siis onneksi myöskään uskoa siihen, että suomen kielen sanavarastoni olisi 14-vuotiaan tasolla. Eihän mun puheessani ole joka toinen sana vittu.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
★★★ Top 6.33%
Your vocabulary is at the level of professional white-collars in the US!

★★ Top 23.83%
Your vocabulary size is like that of a 18-year-old teenager in Finland.

On kyllä aivan kummallisia landesanoja suomessa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Lähteestä riippuen se on "La Rambla" tai sitten "Las Ramblas".

Koulussa minulle opetettiin ensimmäinen, mitenköhän tämä sitten menee.
 
Eikä ole. Ei tehdä tästä kielioppiketjua mutta sanassa "defence" olisi paino sanan alussa, "defend" painotetaan loppupuolelle.

Alla olevasta linkistä voit kuunnella miten oudolta painotus ensimmäisellä tavulla kuulostaa.
Defense 1 on 1 Along the Boards - YouTube

Missä kohtaa tuolla videolla sanotaan sana "defend"? Minä en kuullut sitä kertaakaan. Sanakirjoista voit katsoa, miten sana defend äännetään. Tai sitten voit kuunnella sen täältä:
defend ääntäminen: Kuinka äännetään sana defend kielellä englanti
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Perusjuttuja mutta kysellääs silti varmuuden vuoksi täältä. Miten oikeaoppisesti sanotaan seuraavat jutut ruotsiksi:

"hyvä yleisö, tervetuloa seuraamaan ottelua ifk vastaan jyp Jyväskylästä.

"Joukkueet pelaavat seuraavassa kokoonpanossa"

"Peli päättyi x-x. Ifk kiittää JYPiä vierailusta ja toivottaa tervetulleeksi uudelleen" tai " turvallista kotimatkaa.
 
Jos rankasti yksinkertaistetaan, niin sellaisia urheilija- ja mopopoikia, joita ei kiinnosta pleikkarit sen enempää kuin koulukirjatkaan, eikä mitään luontaista lahjakkuutta ole saati virikkeitä ympäristössä. Lisäksi siihen vielä jotain keskittymiskyvyn puutteita ja oppimisvaikeuksia, niin soppa on valmis. Tosin aika valmis se on ihan sellaisenaankin. Tämä voi olla ehkä vieras maailma sellaiselle kaupungissa asuvalle perusjampalle, joka lukee läksynsä kohtuudella, saa kielikylpyä pelien kautta tms. muutoin altistuu enkulle arjessa

Mun on vaikea ymmärtää, miten tässä maassa voi nuori ihminen olla altistumatta englannille arjessaan. Sen lisäksi että jättää koulukirjat lukematta ja konsolipelit pelaamatta, pitäisi lisäksi pidättäytyä myös telkkarin ja elokuvien katsomisesta, musiikin kuuntelemisesta sekä internetin selaamisesta. Kyllä täytyy olla todella innokas mopon rassaaja tai jääkiekon lätkijä, jos noihin mainitsemiini aktiviteetteihin ei jää aikaa lainkaan.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
@Kirjoittelija
telkkarissa ja elokuvissa on tekstitykset. Musiikista ei tarvitse ymmärtää sanoja. Nettiselainkin on suomeksi. Jos ei kiinnosta, ei kiinnosta. Kyllä se onnistuu.

Sitä en toki ymmärrä että miksi.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Pubivisatutkimus.

Onko olemassa pisulaaria? Mielestäni se on pisuaari, mutta en ole äidin kielen opettaja.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Pubivisatutkimus.

Onko olemassa pisulaaria? Mielestäni se on pisuaari, mutta en ole äidin kielen opettaja.
Kai on jos sitä ureaa kerää suurehkoon avoimeen sammioon ja on sen verran siveäkielinen että käyttää termiä "pisu". Pisuaari on käsittääkseni se mihin pubissa yritetään osua pissiessä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Luck favors the strong - onni suosii rohkeaa

Jostain syystä pää hakkaa täysin tyhjää. Olisiko tuolle englanninkieliselle lauseelle parempaa käännöstä?

EDIT: siis jotain muuta sanontaa suomeksi, jossa ei niinkään korosteta rohkeuden merkitystä, vaan lähinnä paremmuutta
 

NYC Man

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Luck favors the strong - onni suosii rohkeaa

Jostain syystä pää hakkaa täysin tyhjää. Olisiko tuolle englanninkieliselle lauseelle parempaa käännöstä?

EDIT: siis jotain muuta sanontaa suomeksi, jossa ei niinkään korosteta rohkeuden merkitystä, vaan lähinnä paremmuutta

Toimisiko - fortune favors the bold - toi on ainakin USAssa yleisesti kaytetty sanonta etenkin armeijapiireissa. Toki bold sanan tilalle voit miettia vaikka strong tai brave.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös