Olisikohan jollakulla heittää vinkkiä, miten tästä eteenpäin. Eli miten pitää yllä jo hankittua vähäistä taitoa ja mahdollisesti kehittää sitä eteenpäin. Kirjoja? DVD-kursseja? Nettisivuja? Joku sivu, jonka kautta voisi löytää samalla tasolla olevia keskustelukumppaneita olisi kiva. Vaikka maksullinenkin, mutta niin, ettei maksun jälkeen kaikki keskustelukumppanit häviä kuin tamperelaisen jääkiekon menestys.
Olen hieman samassa veneessä. Itse luin espanjaa työväenopistossa kolmisen vuotta. Opin mielestäni kielen ihan kivasti, ja esimerkiksi tämän kevään reissulla Barcelonaan en joutunut kertaakaan turvautumaan englantiin niissä vähäisissä tilanteissa, joihin turisti joutuu. Jonkin verran tuli pienessä hönössä yritettyä small talkia espanjalaisen tuttavanikin kanssa, mutta yleisesti ottaen puhuimme kuitenkin englantia ihan siksi, ettei hänen tarvitse menettää hermojaan huonosti kieltä solkkaavan turistin kanssa.
Anyway, muutamia vinkkejä voisin antaa omien kokemusteni perusteella. Säännöllisyys on se tärkein.
Suosittelen hankkimaan jonkun espanjankielisen oppikirjan CD-levyn. Itse olen käyttänyt työväenopistossa Fantasticó -kirjasarjaa, ja ostin kaikkien minulla olevien kirjojen (osat 1 - 3) CD:t. Lisäksi noihin saa kaiketi myös "opettajan kirjoja", joista näkee ratkaisut tehtäviin. Noilla pääsee jo pitkälle kertauksessa.
Lisäksi TV-lupamaksuilla saa myös mukavia bonuksia, joista mainittakoon YLE:n espanjankurssit. Nuo ovat ilmaisia kaikille. Löydät ne tästä linkistä:
Espanja | Oppiminen | Yle.fi
Nuo Es Español 1 - 3 ovat varmasti päteviä kursseja sinulle.
Aktiivisen sanavaraston kehityksen vuoksi olen itse vaihtanut Facebookin käyttökieleksi espanjan. Auttaa muuten yllättävän paljon esim. tiettyjen prepositioiden sekä aikamuotojen oppimista! Lisäksi hyvä keino voisi olla vaikkapa espanjankielisestä wikipediasta tuttujen ja lyhyiden artikkeleiden lukeminen. Myös helppojen espanjankielisten kirjojen hankkiminen voi hyödyttää. Itse ostin Tampereelta Akateemisesta kirjakaupasta joitain "easy reading" -tyylisiä kirjoja. Yhden lyhyen opuksen luinkin jo. Oli muuten uskomattoman hieno fiilis, kun sivu sivulta tarvitsi vähemmän sanakirjaa. Lukemisen ymmärtäminen kehittyi aika nopeasti. Viimeiset luvut luin jo käytännössä ilman mitään "sana sanalta kääntämistä".
Onko olemassa jotain järkevänhintaisia kielikurssimatkoja vaikkapa Andaluciaan? Kaikki löytämäni menevät yli meidän maksukyvyn. Voisin vaikka yhdistää kielikurssin ja viinirypäleiden tai oliivien sadonkorjuun kielikurssityöleirin muodossa.
Nuo ovat kaikki melko kalliita. Olisiko ihan vaan omatoiminen matka jonnekin turistialueiden ulkopuolelle riittävä ratkaisu? Tai jos menee turistipaikkaan, etsii sieltä ne paikallisten suosimat paikat. Pientäkin juttelua espanjaksi ihmisten kanssa harjoittamalla saa myös aktivoitua puhumista.