Kiekko katsomoon sääntö pois!

  • 72 813
  • 502

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
sporttipappa kirjoitti:
ja ei, kiekon osuminen kattoon ei ole jäähy, kunhan se kiekko ei kimpoa sieltä katsomoon.
Ja kyllä, tulee jäähy.

554C) - KIEKON LAUKAISEMINEN TAI HEITTÄMINEN PELIALUEEN ULKOPUOLELLE
Pelaajalle tai maalivahdille, joka laukaisee, heittää tai lyö kädellään tai mailallaan kiekon UUSI
suoraan pelialueen ulkopuolelle, tuomitaan:
Pieni rangaistus
Kattorakenteet ovat pelialueen ulkopuolella, joten kiekon kattorakenteisiin heittämisestä tulee jäähy.

SaiPa sai kyseisen jäähyn Marski Cupissa ottelussa Jukureita vastaan.

sporttipappa kirjoitti:
Oon sitä mieltä, että lajin on elettävä ja kasvettava, eli yleisö ratkaisee, kaikki säännöt mitä tehty, palvelee nimenomaan sitä, on enemmän tapahtumia ja peli parempaa, yleisöä palvellaan!
Kuinka yleisöä palvelee se, että joistakin epäonnistuneista laukauksista rangaistaan jäähyllä?

sporttipappa kirjoitti:
Hyökkäysalueelta pelialueen ulkopuolelle menevät kiekot on, myönnän, vähän kaksipiippuinen juttu, mutta, uskon ehdottomasti siihen että pelaajat laukovat tämän säännön ansiosta parempia laukauksia!
Eli mielestäsi tähän asti pelaajat eivät ole niin paljoa pyrkineet laukomaan maalia kohti, koska katsomoon lentävistä kiekoista ei ole saanut jäähyä?

Herätkää nyt hyvän tähden.
 

starcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Murmeli kirjoitti:
Eli mielestäsi tähän asti pelaajat eivät ole niin paljoa pyrkineet laukomaan maalia kohti, koska katsomoon lentävistä kiekoista ei ole saanut jäähyä?
QUOTE]

Itse olen ollut vuosien saatossa useissa peleissä katsojana. Joissa vajaalla pelaava joukkue on ollut niin ongelmissa, että ainut ohje on näyttänyt olleen se että ammu kiekko katsomoon niin monta kertaa kuin ehdit. Jotta saadaan jäähy kulumaan ilman taka iskua....

Ehkä sääntöä pitäisi pikemminkin lieventää/muuttaa sikäli että sääntö on voimassa ainoastaan keski- ja puolustusalueella...
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
starcat kirjoitti:
Murmeli kirjoitti:
Eli mielestäsi tähän asti pelaajat eivät ole niin paljoa pyrkineet laukomaan maalia kohti, koska katsomoon lentävistä kiekoista ei ole saanut jäähyä?
Itse olen ollut vuosien saatossa useissa peleissä katsojana. Joissa vajaalla pelaava joukkue on ollut niin ongelmissa, että ainut ohje on näyttänyt olleen se että ammu kiekko katsomoon niin monta kertaa kuin ehdit. Jotta saadaan jäähy kulumaan ilman taka iskua....
Niin? En puhunut mitään puolustuspään tekemisistä. Kysyin, luulevatko sääntöä puolustelevat, että hyökkäyspäädyssä pelaajat eivät tähän asti ole yrittäneet laukoa maalia kohti yhtä paljon, kuin tulevat tämän säännön jälkeen yrittämään.
 
Murmeli kirjoitti:
Ja kyllä, tulee jäähy.

Kattorakenteet ovat pelialueen ulkopuolella, joten kiekon kattorakenteisiin heittämisestä tulee jäähy.

SaiPa sai kyseisen jäähyn Marski Cupissa ottelussa Jukureita vastaan.

Kuinka yleisöä palvelee se, että joistakin epäonnistuneista laukauksista rangaistaan jäähyllä?

Eli mielestäsi tähän asti pelaajat eivät ole niin paljoa pyrkineet laukomaan maalia kohti, koska katsomoon lentävistä kiekoista ei ole saanut jäähyä?

Herätkää nyt hyvän tähden.
Herää nyt itse hyvän tähden ja opettele lukemaan. :D

Sääntökirjan suomennoksessa on pikkumoka käyny, siitä voi saada käsityksen, et aina, ku kiekko nousee pleksiä korkeammalle, kiekko ois pelialueen ulkopuolella, et vähän moka siinä ollut.. mutta tosiaan, ei jäähyä katto-osumasta, jos kiekko kimpoilee katosta katsomoon, jäähy, ei muuten. virheitä sattuu, näin alkukaudesta.

kannattaa muistaa et ku jotaa joskus näkee jossain, ei se tarkota et se ois aina niin, vaik kuinka katkeralta saattaiski tuntua.. :D

En nyt ymmärrä mistä repäisit ton että "ei ole maalia kohti pelaamaan" (LOL), mutta nyt jatkossa ainakin laukovat paremmin maalia kohti, ja sekös se vasta parantaa peliä, kun laukaukset on parempia.

vastasin jo sun kysymykseen epäonnistuneiden laukausten rankaisemisesta mun edellisessä tekstissä, ja nyt edellisessä kappaleessa uudestaan. osasitkohan nyt jo lukea. ;D
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Sääntö joko kaikille tai pois myös maalivahdeilta.

Tuskin noista niin kauhean montaa jäähyä kaudessa tulee, aika sivuseikka loppujen lopuksi muuhun tuomarointiin verrattuna. Tämä on kai niitä asioita joita pitää olla jyrkästi vastaan että on oikea jääkiekkoihminen. Tällainen olankohauttaja kuten minä ei ole ollenkaan jatkoaikauskottava.
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
sporttipappa kirjoitti:
Oon sitä mieltä, että lajin on elettävä ja kasvettava, eli yleisö ratkaisee, kaikki säännöt mitä tehty, palvelee nimenomaan sitä, on enemmän tapahtumia ja peli parempaa, yleisöä palvellaan!
Blaah, blaah. Itse olen sitä mieltä, että muutokset sääntöihin ja muutenkin on tehtävä pelaajien ehdoilla. Yleisö on täysin sivuseikka. Lähtökohtana tässä ei voi olla karjalalippiskansan viihdyttäminen.
 

Dhearted

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Kookoo
Lawless kirjoitti:
Blaah, blaah. Itse olen sitä mieltä, että muutokset sääntöihin ja muutenkin on tehtävä pelaajien ehdoilla. Yleisö on täysin sivuseikka. Lähtökohtana tässä ei voi olla karjalalippiskansan viihdyttäminen.

Niin, samahan se muutenkin on katsooko kiekkoa kukaan, kunhan pelaajat -sankarit- saavat pelata tätä hienoa lajia!
 

Jinsui

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
sporttipappa kirjoitti:
Hyökkäysalueelta pelialueen ulkopuolelle menevät kiekot on, myönnän, vähän kaksipiippuinen juttu, mutta, uskon ehdottomasti siihen että pelaajat laukovat tämän säännön ansiosta parempia laukauksia!
Aika legendaa suoltaa sporttipappa. Eikö laukausten ensisijainen tavoite pitäisi olla maalin tekeminen, eikä jäähyjen välttely? Eikö maalin tekeminen motivoi pelaajia riittävästi yrittämään mahdollisimman hyviä laukauksia, vaan vasta jäähyn pelon takia laukausten laatu paranee? Kehittyvätkö suomalaisten laukaisutaidot nyt aivan uudelle tasolle muihin verrattuna ja arvokisoista alkaa ropista pelkkiä kultamitaleita tämän uuden säännön takia? Nerokas suunnitelma.
 

Dhearted

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Kookoo
lece kirjoitti:
Aika legendaa suoltaa sporttipappa. Eikö laukausten ensisijainen tavoite pitäisi olla maalin tekeminen, eikä jäähyjen välttely? Eikö maalin tekeminen motivoi pelaajia riittävästi yrittämään mahdollisimman hyviä laukauksia, vaan vasta jäähyn pelon takia laukausten laatu paranee? Kehittyvätkö suomalaisten laukaisutaidot nyt aivan uudelle tasolle muihin verrattuna? Nerokas suunnitelma.

Ensi ajatuksella tietysti vähän epäloogista. Omakohtaisesti voisi vaikka verrata lajiin jota itse harrastan eli sulkapalloon. Jos siihen tulisi sääntö, että rajojen ulkopuolelle lyömisestä vastustaja saisi kaksi pistettä, niin varmasti alkaisi lyönnit tarkentua. Joutuisi tarkistamaan omia treenitapojaan ja keskittyisi lyönnin tarkkuuteen enemmän. Uskon näin käyvän myös jääkiekossa, eli laukausten tarkkuuteen keskitytään paremmin. Totta kai tälläkin hetkelle kaikki yrittävät tehdä maaleja eikä laukoa verkkoihin. Jos ihmiset toimisivat ideaalisti laukaukset eivät paranisi tästä säännöstä, mutta kun eivät toimi niin laukaukset todennäköisesti ainakin joidenkin pelaajien kohdalla paranevat.
 
lece kirjoitti:
Aika legendaa suoltaa sporttipappa. Eikö laukausten ensisijainen tavoite pitäisi olla maalin tekeminen, eikä jäähyjen välttely? Eikö maalin tekeminen motivoi pelaajia riittävästi yrittämään mahdollisimman hyviä laukauksia, vaan vasta jäähyn pelon takia laukausten laatu paranee? Kehittyvätkö suomalaisten laukaisutaidot nyt aivan uudelle tasolle muihin verrattuna? Nerokas suunnitelma.
Samat säännöt on käytössä koko Euroopassa, joten uskon, että koko Euroopassa laukausten taso nousee. Yksinkertaista kuin keskivertokatsojan sääntöymmärrys.. :D

Kuka sanonut että pitäis vältellä jäähyjä, tyhmää liioittelua tuo soopaaminen kuinka nyt pelit on "ikävää katsottavaa" kun tulee jäähyjä kiekosta katsomoon.. :D:D

Varmasti pelaajan motivaatio on kohdallaan jo muutenkin, mutta uskon että nyt laukauksia, varsinki suoraan syötöstä, harjoitellaan enemmän, ettei mene yli suojalasien, ja samalla, se laukausten taso paranee.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
sporttipappa kirjoitti:
Sääntökirjan suomennoksessa on pikkumoka käyny, siitä voi saada käsityksen, et aina, ku kiekko nousee pleksiä korkeammalle, kiekko ois pelialueen ulkopuolella, et vähän moka siinä ollut.. mutta tosiaan, ei jäähyä katto-osumasta, jos kiekko kimpoilee katosta katsomoon, jäähy, ei muuten. virheitä sattuu, näin alkukaudesta.
IIHF:n sääntökirja:

554 c) - SHOOTING OR THROWING THE PUCK OUTSIDE THE PLAYING AREA
A player or a goalkeeper who directly shoots, throws, or bats the puck with his hand or stick outside the playing area, shall be assessed a:
➤ Minor penalty


Suomennos on siis täysin oikea, koska tummennettu kohta on suomennoksessa: "suoraan pelialueen ulkopuolelle".

Tällöin kattorakenteiden tasalle lyöty kiekko aiheuttaa jäähyn. Aivan, kuten ennen kattorakenteiden tasalle lyöty kiekko aiheutti pelikatkon.

Mikä tässä on niin vaikeaa?
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Omalta puolustusalueelta kentän ulkopuolelle roiskiessa jäähy, kuten veskoillekin. Eipä ne hirveästi käy keskialueella kikkailemassa. Keski -ja hyökkäysalueelta tuo sääntö helvettiin. Puolustusalueella on paljon havaittavissa näitä oman elämänsä levokareja jotka viskovat paniikissa kiekon mihin sattuu.

Eli eikös se puolustusalueen sääntö olisi ihan perusteltu ja peliä edistävä - ja saisi saatana riittää!
 

efektimies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saipa
Dhearted kirjoitti:
Ensi ajatuksella tietysti vähän epäloogista. Omakohtaisesti voisi vaikka verrata lajiin jota itse harrastan eli sulkapalloon. Jos siihen tulisi sääntö, että rajojen ulkopuolelle lyömisestä vastustaja saisi kaksi pistettä, niin varmasti alkaisi lyönnit tarkentua. Joutuisi tarkistamaan omia treenitapojaan ja keskittyisi lyönnin tarkkuuteen enemmän. Uskon näin käyvän myös jääkiekossa, eli laukausten tarkkuuteen keskitytään paremmin. Totta kai tälläkin hetkelle kaikki yrittävät tehdä maaleja eikä laukoa verkkoihin. Jos ihmiset toimisivat ideaalisti laukaukset eivät paranisi tästä säännöstä, mutta kun eivät toimi niin laukaukset todennäköisesti ainakin joidenkin pelaajien kohdalla paranevat.

Tai asian voi ajatella myös niin, jos siis käytetään esimerkkinä edelleen sulkapalloa, että lyödään enemmän ns. varmoja lyöntejä, jotka eivät ole lähelläkään rajoja. Tiedä sitten parantaako tämä pelin laatua yhtään sen enempää, kuin sekään että kaukalossa alettaisiin varomaan ja lauottaisiin vain ns. keskelle maalia.
 

Dhearted

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Kookoo
efektimies kirjoitti:
Tai asian voi ajatella myös niin, jos siis käytetään esimerkkinä edelleen sulkapalloa, että lyödään enemmän ns. varmoja lyöntejä, jotka eivät ole lähelläkään rajoja. Tiedä sitten parantaako tämä pelin laatua yhtään sen enempää, kuin sekään että kaukalossa alettaisiin varomaan ja lauottaisiin vain ns. keskelle maalia.

Totta, tätä mahdollisuutta itse myös ajattelin, mutta ikuisena optimistina näen asian niinpäin, että laukauset paranevat. Muutenkaan näillä varmoilla ratkaisuilla ei sulkapallossa pisteitä oteta eikä jääkiekossa pelejä voiteta. Todennäköisesti nykyiset koohottojat (laukaukset mihin sattuu), laukovat ensi kaudella paljon keskelle maalia. Potentiaalisempien pelaajien laukaukset taas paranevat ja nämähän yleensä maalit tekevätkin.
 
Viimeksi muokattu:
Murmeli kirjoitti:
IIHF:n sääntökirja:

554 c) - SHOOTING OR THROWING THE PUCK OUTSIDE THE PLAYING AREA
A player or a goalkeeper who directly shoots, throws, or bats the puck with his hand or stick outside the playing area, shall be assessed a:
➤ Minor penalty


Suomennos on siis täysin oikea, koska tummennettu kohta on suomennoksessa: "suoraan pelialueen ulkopuolelle".

Tällöin kattorakenteiden tasalle lyöty kiekko aiheuttaa jäähyn. Aivan, kuten ennen kattorakenteiden tasalle lyöty kiekko aiheutti pelikatkon.

Mikä tässä on niin vaikeaa?
Case Bookista:
"Rule 554(c) - Shooting or Throwing the Puck Outside the Playing Area
B – Interpretation NEW
The “playing area” in this rule means the ice surface and the space to the top of the boards and to the top of the protective glass."

Tuosta pikkuvirheestä puhuin, sori et sanoin sääntökirja, koska sehän ei ole totta, oikeassa olet. Mutta siis, case book määrittelee sääntöjä edelleen ja tuon tulkintaohjeen mukaan siis kaikki kiekot, laidan tai suojalasin ylimenevät, ovat pelialueen ulkopuolella.. :D kun oikeasti pelialueella tarkoitetaan tässä säännössä kaukaloa, sen yläpuolella olevaa tilaa ja sitä ympäröiviä suojalaseja.

mutta edelleen, kiekko kattoon, ei jäähy. Koska olisi aika eri olosuhteet vaikka hartwall areenalla, jossa kattoon on 40m matkaa, kuin jossain ladossa jossa katto menee lähellä pleksien korkeutta.. :D
 
Twite kirjoitti:
Tuskin noista niin kauhean montaa jäähyä kaudessa tulee, aika sivuseikka loppujen lopuksi muuhun tuomarointiin verrattuna. Tämä on kai niitä asioita joita pitää olla jyrkästi vastaan että on oikea jääkiekkoihminen. Tällainen olankohauttaja kuten minä ei ole ollenkaan jatkoaikauskottava.

Tuskin noista kauhean paljon jäähyjä tulee.. mutta itseä häiritsee kovasti kauhukuva, jossa jokin joukkue maalin päässä myllyttää hyökkäystä kuten legendaarisissa jännitysnäytelmissä konsanaan. Sitten sattuisi vielä se satumainen yksilösuoritus, jos puolustajat veivataan kahville ja nokikkain molarin kanssa. Sitten epäonnistunut rystynosto yläkulman ohi ja kiekko päätyverkkoon ja satumaisesti jäähylle..

Tuo on todellakin kauhukuva itselleni enkä soisi minkään pelin latistuvan tuon säännön takia. Asiasta voi olla montaa mieltä eikä se vähennä jatkoaikauskottavuutta muiden silmissä.. paitsi tiettyjen nimimerkkien, joille ei ole olemassa muuta kuin oma mielipide. Omasta puolestani sanon, että yksikin tuollainen jäähy on liikaa. Jos pelaaja ottaa jäähyn koukkaamalla yms. niin silloin saa loppukiri hyytyäkin. Sääntöjen pitäisi olla samat loppuun asti. Mutta urheilun yleistä henkeä vastaan sotii mielestäni tämä kyseinen sääntö. Toivotaan ettei mikään peli ratkea tähän. Sen sanon varmasti, että jos jokin pleiari sarja katkeaa tällaiseen sääntöön, niin siitä puhutaan ja pitkään.. eikä vain jatkoajassa.
 

Kyyberi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit,Preds,Jordin Tootoo,M.O.P.A.K.
Toivottavasti pelaajat ja valmentajat eroavat Jatkoaikalaisista siinä suhteessa, että kritisoimisen sijasta hyväksyvät muutoksen.

Koko Suomalainen urheiluporukka on vähän samanlaista kuin Jatkoajassa. Kun jokin uusi asia tai muutos tulee, eikä se omaa napaa miellytä, sitä kritisoidaan. Ja sitten kritisoidaan. Ja vielä pitkän tovinkin päästä kritisoidaan.

Ja yleensä kun nuo muutokset tulevat kritisoinnista huolimatta, ja sitten ollaankin muita jäljessä. Nuo muut kun kritisoinnin sijasta muokkasivat omaa toimintaansa muutoksien mukaan.

Kyllä, sääntö on huono. Pienellä muokkauksella siitä olisi saanut ihan hyvän. Mutta kuitenkin sääntö tulee kauden alussa. Toivottavasti pelaajat ja valmentajat ottavat tämän huomioon, ja sit "läheltä ylös" laukausta harjoitellaan hieman. Sehän se suurin "oikeusmurhan" mahdollisuus on. Mikäli pelaaja ampuu siniviivalta tai b-pisteeltä suoraan pleksin yli, saa mennäkkin jäähylle luokattomasta kudista.

Sm-liigan tuntien tämä sääntö muutetaan syyskauden jälkeen.
 
Pula-ajan Tretjak kirjoitti:
Sen sanon varmasti, että jos jokin pleiari sarja katkeaa tällaiseen sääntöön, niin siitä puhutaan ja pitkään.. eikä vain jatkoajassa.
Oon sun kirjotuksen kanssa muuten jokseenki samaa mieltä. Mutta tästä, koko kauden ois ollu sääntö voimassa, ni sit loppupeleissä ei luulis enää jostaa normaalista säännöstä enää valitettavan..

Ja, että jostain tollasesta puhuttais ja pitkään, jatkoajan ulkopuolella.. LOL, suhtaudutaankohan lätkään missään yhtä vakavasti kuin täällä.. :D ja onko kiekko muka niin ihmeellinen asia et se rokkais monenki ihmisen maailmaa.. :D

tai enhän minä sitä voi tietää, kauhean ikäväähän tälläinen uusi sääntö on ja siitä valittaminen täällä jatkoajalla varmast auttaaki kauheasti. vähän niinku yleensäkin kun joku asia on täysin sellainen, että siihen ei itse voi vaikuttaa, ni sitähän just kannattaaki itkeä, eikä missään nimessä koittaa sopeutua.. :D
 

DanC

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, Bleg, ACM
No huh, on täällä jutut. Pelitason paranemista käytetään perusteena "kiekko katsomoon" jäähylle. Miksei samalla annettaisi päätyverkkoihin menneistä laukauksista 5 min jäähyä ja plekseihin osuvista 2 min? Eikö tuo nostaisi sitä tasoa entisestään?

Sporttipapan mielestä siis kaikki paska pitää ottaa itkemättä vastaan ja vielä nielaista.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyyberi kirjoitti:
Sm-liigan tuntien tämä sääntö muutetaan syyskauden jälkeen.

Se taas osoittaisi systeemin olevan todella pahasti hanurista, jos sääntöjä aletaan muuttamaan kesken kauden. Onhan se mahdollista, mutta syö pahasti uskottavuutta. Mieluummin vasta kauden jälkeen jos katsotaan aiheelliseksi.
 

Jinsui

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
DanC kirjoitti:
No huh, on täällä jutut. Pelitason paranemista käytetään perusteena "kiekko katsomoon" jäähylle. Miksei samalla annettaisi päätyverkkoihin menneistä laukauksista 5 min jäähyä ja plekseihin osuvista 2 min? Eikö tuo nostaisi sitä tasoa entisestään?

Sporttipapan mielestä siis kaikki paska pitää ottaa itkemättä vastaan ja vielä nielaista.
Kyllä. Itse ehdottaisin vielä, että perille menemättömistä syötöistä annettaisiin 2min, niin oppisivat paskat syöttämään. Oikeastaan paitsiostakin voisi heittää äijää boksiin, ja miksei sitä maalivahdillekin voisi antaa kakkosta jos sulkee kiekon. Sehän viivyttää peliä.
Kyyberi kirjoitti:
Toivottavasti pelaajat ja valmentajat eroavat Jatkoaikalaisista siinä suhteessa, että kritisoimisen sijasta hyväksyvät muutoksen.

Koko Suomalainen urheiluporukka on vähän samanlaista kuin Jatkoajassa. Kun jokin uusi asia tai muutos tulee, eikä se omaa napaa miellytä, sitä kritisoidaan. Ja sitten kritisoidaan. Ja vielä pitkän tovinkin päästä kritisoidaan.
Voisiko mitenkään liittyä siihen, että ko. sääntö on suoraan sanottuna todella perseestä? Miksi se pitäisi ottaa vastaan nurisematta? Ranskassa otettaisiin käyttöön samanlainen sääntö ja Pariisi täyttyisi taas traktoreista. Itse olen aivan varma, että tämä sääntö ei vaikuta mitenkään joukkueiden reenaamiseen. Ei siellä mitään läheltä tarkemmin ylös -harjotteita aleta tekemään. Kyllä se kitinäksi menee, jos joku peli ratkeaa tällaiseen typerään hyökkäyspään kiekko katsomoon jäähyyn. Ja sietää mennäkin.

Ja että jos viivalta onnistuu lämäämään kiekon suoraan verkkoihin, niin joutaakin jäähylle? Hieman on suhteellisuudentaju kadonnut joiltakin. One timer huonosta asennosta ja maila katkeaa samalla tms. ja kiekko nousee verkkoihin, niin sekö on yhtä rikollista, kuin vaikka käsille huitominen?
 

Cannibal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
lece kirjoitti:
Ja että jos viivalta onnistuu lämäämään kiekon suoraan verkkoihin, niin joutaakin jäähylle? Hieman on suhteellisuudentaju kadonnut joiltakin. One timer huonosta asennosta ja maila katkeaa samalla tms. ja kiekko nousee verkkoihin, niin sekö on yhtä rikollista, kuin vaikka käsille huitominen?

Heh, aika epätodennäköinen skenaario. Yleensä kiekko ei pahemmin nouse jos maila katkeaa, vaan veto jää täysin torsoksi, joten en usko tuollaista tapahtuvan. En muutenkaan muista koskaan kenenkään vetäneen suoraan siniviivalta verkkoihin...voihan sellainen tietysti pari kertaa kaudessa tapahtuakin, mutta kyllä minäkin siitä olen jo sitä mieltä, että jos sihti on sitä luokkaa, terve menoa jäähylle, KUN KERRAN ON TIEDOSSA, että noista tulee tällä kaudella jäähy. Ei se silti tarkoita tietenkään, että sen pitäisi olla rinnastettavissa käsille huitomiseen. Saahan väärästä vaihdostakin kakkosen, eikä sekään ole rinnastettavissa toisen vahingoittamiseen.

Sitäpaitsi olen muutenkin sitä mieltä, että jos kerran on ok ollut jo pidemmän aikaa, että maalivahdin vetäessä kiekon katsomoon tulee kakkonen, miksi sitä sääntöä ei voisi yhtä hyvin soveltaa muihin pelaajiin? Miksi maalivahti on aina saanut siitä jäähyn? Yhtä lailla sekin on huolimattomuusvirhe kuin kenttäpelaajillakin.
 

DanC

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, Bleg, ACM
Cannibal kirjoitti:
Sitäpaitsi olen muutenkin sitä mieltä, että jos kerran on ok ollut jo pidemmän aikaa, että maalivahdin vetäessä kiekon katsomoon tulee kakkonen, miksi sitä sääntöä ei voisi yhtä hyvin soveltaa muihin pelaajiin? Miksi maalivahti on aina saanut siitä jäähyn? Yhtä lailla sekin on huolimattomuusvirhe kuin kenttäpelaajillakin.

Onko huolimattomuus ollut aikoinaan peruste sille, että tuollainen sääntö on maalivahdille tehty?

Omalta puolustusalueelta tapahtuvat kiekon (paniikki)purut katsomoon, niistä voisin 2 min jäähyn hyväksyä, jos perusteena käytetään katsojien turvallisuutta. Mutta en keskialueella vahingossa tapahtuvia pleksin yli nostoja, enkä varsinkaan maalia / vastustajan päätyä kohti suuntautuneita laukauksia voi hyväksyä pleksin ylimenneinä 2 min jäähyn arvoisiksi.

Ideana hyvä, mutta ehdottomuus tekee tuosta paskan säännön.
 
sporttipappa kirjoitti:
Oon sun kirjotuksen kanssa muuten jokseenki samaa mieltä. Mutta tästä, koko kauden ois ollu sääntö voimassa, ni sit loppupeleissä ei luulis enää jostaa normaalista säännöstä enää valitettavan..

Ja, että jostain tollasesta puhuttais ja pitkään, jatkoajan ulkopuolella.. LOL, suhtaudutaankohan lätkään missään yhtä vakavasti kuin täällä.. :D ja onko kiekko muka niin ihmeellinen asia et se rokkais monenki ihmisen maailmaa.. :D

tai enhän minä sitä voi tietää, kauhean ikäväähän tälläinen uusi sääntö on ja siitä valittaminen täällä jatkoajalla varmast auttaaki kauheasti. vähän niinku yleensäkin kun joku asia on täysin sellainen, että siihen ei itse voi vaikuttaa, ni sitähän just kannattaaki itkeä, eikä missään nimessä koittaa sopeutua.. :D

Loppukaudesta tärkeän pelin ratkettua tällaiseen nimenomaan herää kysymys säännön tarpeellisuudesta.

Lätkään suhtaudutaan JA:n ulkopuolella jopa vakavammin. Jotkut jopa pelaavat ihan työkseen ja toiset huoltavat, valmentavat yms yms. Vieläpä on alueeseen erikoistunutta journalismia olemassa, jotka ottavat leipätyönsä kovinkin vakavasti. Ja nimenomaan näitä tarkoitin JA:n ulkopuolella puhuviksi. Olisi pitänyt ilmeisesti olla selvempi. Seuraa viestihistoriaani niin saatat huomata, etten ole verissä päin yleensä mitään liian vakavasti ottanut.. tämä sääntö on mielestäni vain huono tällaisenaan.

Ja jos kirjoitukseni on sinun mielestä itkua niin en voi auttaa asiaa. Omasta mielestäni olen eri mieltä. Sääntöön "sopeudun" siinä missä muutkin. Harmittelen omalla kohdallani, kun käytännössä näen, mutta tuskin aloitan kansanliikettä tämän vastustamiseksi. En todellakaan ole harmissani, jos päättävät muuttaa sääntöä hyökkäysalueen suhteen..
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
DanC kirjoitti:
Omalta puolustusalueelta tapahtuvat kiekon (paniikki)purut katsomoon, niistä voisin 2 min jäähyn hyväksyä, jos perusteena käytetään katsojien turvallisuutta. Mutta en keskialueella vahingossa tapahtuvia pleksin yli nostoja, enkä varsinkaan maalia / vastustajan päätyä kohti suuntautuneita laukauksia voi hyväksyä pleksin ylimenneinä 2 min jäähyn arvoisiksi.
Heti punaviivan jälkeen ristikulmaan heitetty roikku, jonka aikana on tarkoitus antaa omalle joukkueelle vaihtoaikaa. Jos kiekko meneekin siitä perhosena aina muikkuverkkoihin saakka, niin ainakin oma käsitykseni on ihan selkeä - joskin tahaton - pelin viivyttäminen (= rangaistus). Mielestäni tällaiset keskialueen huolimattomuusvirheet pitäisi ottaa juuri tällä uudella rangaistuskäytännöllä pois. Ja ei - tässä en tarkoita perusteena katsojien turvallisuuttaa, vaan täysin turhaa pelin viivyttämistä. Tarkkuutta niihin päätykiekkoihin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös