Niin, Espoossahan oli edelleen hallissa maskisuositus päällä ja lähes kaikilla maski. Tästä suosituksesta pitäisi nyt luopua.
Samaten irtoliput pitäisi ruveta myymään numeroituina.
Lyhyesti sanottuna, myös ottelujärjestäjän pitäisi palata normaaliin. Muutoin ei yleisökään palaa.
Seuraava kotipeli on sitten huomenna. Tiedotusta muutoksista en ole nähnyt, mutta ilmeisesti ainakin irtoliput myydään nyt numeroituina?
Mahtaako olla muita muutoksia?
Febussa oli viikko sitten tällaista tietoa.
Muutoksia ottelutapahtuman käytäntöihin:
Kaikki liput ovat jatkossa paikkaan sidottuja.
Maskipakko poistuu otteluista, suosittelemme kuitenkin maskin käyttöä oman harkinnan mukaan.
Sisäänkäynti tapahtuu jatkossa pääovilta. Vain aitioihin menijät käyttävät klubiovia - toisesta kuvasta löydät havainnollistavan kuvan
Kaivoin tähän rinnalle kauden 2020 kotipelit minne yleisö vielä pääsi mukaan. 9 ottelua, 5167 katsojaa, katsojakeskiarvo 574.Nimimerkki Tsekki77 on Mestiksen yleisellä osastolla tehnyt vertailun liigan katsojakeskiarvoista kauden alku 2019 vs 2021. Yleisökeskiarvo on liigassa pudonnut lukemasta 4105 lukemaan 3187, eli reilut 22 %. Kiekko-Espoon yleisömäärä on samalla noussut tuosta Suomi-Sarjan runkosarjasta 647:stä tämän kauden Mestiksen 648:aan. Kokonaista yksi katsoja lisää keskimäärin. Mikäli pandemian vaikutus Mestiksessä on liigan tasoa, olisi Kiekko-Espoon laskennallinen yleisökeskiarvo 835 katsojaa per kotiottelu.
Itse laskin tuon jo korona-ajaksi, koska rajoitukset tulivat keväällä, mutta ihan hyvä verranto tuokin.Kaivoin tähän rinnalle kauden 2020 kotipelit minne yleisö vielä pääsi mukaan. 9 ottelua, 5167 katsojaa, katsojakeskiarvo 574.
Eli tällä kaudella hallissa on sentään käynyt enemmän katsojia kuin viime kaudella ennen kuin korona sotki kaiken.
Onhan tuo 390 aivan liian vähän, mutta Rolloon ei kannata verrata. Siellä myydään toista tuhatta kausaria muutaman kympin kappale. Siihen nähden luku on siellä aika heikko ja tulot jää saamatta.Peli on mallikkaan näköistä kaukalossa mutta yleisöä ei kiinnosta. Esim. rovaniemellä lähes joka pelissä yli 900 katsojaa. Kateeksi käy. Vaikka meillä olisi miten laaja ja tasokas junnutuotanto, niin näillä yleisömäärillä ei ole ikinä mitään mahdollisuuksia liigaan.
Joo, jotain tarttis tehdä. Kaiken käsityksen mukaan nyt yleisöä ei tulla enää rajoittamaan, joten epätietoisuutta sen suhteen ei pitäisi seuralla olla. Joukkue pelaa tällä hetkellä voittavaa ja jopa viihdyttävää kiekkoa. Nyt olisi oiva aika saada ihmiset kiinni tuotteeseen. Toivottavasti markkinointiin on suunnitelma, ja jonkin verran eurojakin tarjolla.Onhan tuo 390 aivan liian vähän
Hyvä viesti, ja pitkälti sanasta sanaan jaan mielipiteesi. Nyt ei voida enää mennä koronan taakse jatkossa, vaan tästä se työ, pitkä ja vaikea sellainen alkaa.Joo, jotain tarttis tehdä. Kaiken käsityksen mukaan nyt yleisöä ei tulla enää rajoittamaan, joten epätietoisuutta sen suhteen ei pitäisi seuralla olla. Joukkue pelaa tällä hetkellä voittavaa ja jopa viihdyttävää kiekkoa. Nyt olisi oiva aika saada ihmiset kiinni tuotteeseen. Toivottavasti markkinointiin on suunnitelma, ja jonkin verran eurojakin tarjolla.
Näkisin, että Kiekko-Espoolla on nyt kolme selkeää haastetta yleisön saamiseksi halliin. Ensinnäkin, pk-seutu on ollut maan pahin korona-alue, joten alueella saattaa ilmetä varovaisuutta tapahtumiin osallistumisessa vielä jonkinkin aikaa. Toiseksi, seura on nuori, ja sen ympärillä ei ole (eikä ollut) vielä isoa yhteisöä, joka olisi niinkään palaamassa hallille. Ilman koronaakin edessä olisi ollut alkaa houkutella ihmisiä ja espoolaisia mukaan seuran matkaan. Kolmanneksi, saattaa olla niin, ettei monetkaan tiedä, että Kiekko-Espoo pelaa, ja peleihin pääsee yleisöä. Tiedottaminen on kohdistunut kait pitkälti vain omiin somekanaviin, jota lukevat ne, jotka itse ovat oma-aloitteisesti kiinnostuneet seuran tilien seuraamisesta.
Raha on varmasti tiukassa, mutta seuran somekanavia seuraavat vain itse aktiiviset seuraajat. Potentiaalista yleisöä on noiden kanavien seuraajien ulkopuolella suurissa määrin (esim. kirjastot, Länsiväylän ja Hesarin lukijat jne.). Heitä olisi hyvä yrittää tavoittaa nyt, kun joukkue pelaa voittavaa kiekkoa, ja tuote sinänsä kunnossa. Yleisö tulisi helpommin hallille myös uudestaan, jos hallissa on hyvä tunnelma. Uninen ottelutapahtuma ei houkuttele helpolla tulemaan uudestaan.
Tässä on mun mielestä yksi tapa pitkällä aikavälillä nostaa yleisömääriä. Junnuorganisaatiossa on jotakuinkin 3500 pelaajaa vuodesta toiseen. Tähän päälle perheet, valmentajat ja muut taustahenkilöt. Tätä porukkaa voisi yrittää "opettaa" käymään hallilla. Mielestäni olisi järkevää kutsua joitakin joukkueellisia kerrallaan katsomaan matseja. Vanhemmat ja sisarukset tietysti mukaan. Tämä tarkoittaa reilua kymmentä tuhatta ilmaislippua kaudessa, joista ei tietysti saada fyrkkaa, mutta kyseessä on investointi tulevaan. Lisäksi tällä on tietysti vaikutus oheismyyntiin ja tunnelmaan. 10 000 katsojaa per 25 kotiottelua tarkoittaisi 400 katsojaa enemmän per ottelu. Eilisessä ottelussa olisi ollut tuplasti enemmän porukkaa. Tiedän toki, että junnut pääsevät pelipaidat päällä matsiin ilmaiseksi, mutta lipun muodossa tehty kutsu on kuitenkin eri asia.Oltiin eilen katsomassa peliä, kun poika aloittanut K-Espoon kiekkokoulussa ja poika oli aivan innoissaan varsinkin, kun 1) K-Espoo voitti, b) pelaajat kävivät pelin jälkeen heittämässä läpyt pleksin läpi, c) löysi K-Espoon kiekon. Espoossa tehdään hienoa juniorityötä ja uskoisin, että sitä kautta saataisiin perheitä helposti hallille, jos markkinointia hieman tehostaisi.
Tämä on kyllä hyvä pointti. Rollon tilanteeseen ei haluta. Näitä tapahtumia pitäisi olla yksi per kausi. Tai yksi per kaksi kautta. Tapahtuman pitää kuitenkin itsessään olla niin houkutteleva, että se jää mieleen potentiaalisena vaihtoehtona. Mennäänkö leffaan vai hallille? Käydäänkö ravintolassa vai syödäänkö matsissa? Näistä vaihtoehdoista pitäisi olla se paras.Junnujen kasvattaminen kannattajiksi, ja perheiden hallilla kävijöiksi, on tietysti kannatettavaa ja pitkän aikavälin kannalta hyvinkin tärkeää. Ilmaislippujen kanssa kannattaa kuitenkin aina olla tarkkana, ettei opeteta ihmisiä käymään hallilla vain silloin kun ilmaisia lippuja on tarjolla.
Miksei saataisi kun ne nytkin seuran nettisivuilta löytyvät??Saisikohan otteluraportit Länsiväylään jos joku ne sinne valmiiksi kirjoittaisi?
Niin, lähinnä tarkoitin että suostuisiko Länäri ne sivuilleen ottamaan.Miksei saataisi kun ne nytkin seuran nettisivuilta löytyvät??
Onkohan kukaan koskaan tarjonnut?suostuisiko Länäri ne sivuilleen ottamaan
Mietin tätä myös itse, mutta pelaajien käydessä päivätöissä tämä voi olla hankala yhtälö. Sen sijaan junnupuolen voisi olettaa tekevän "rekrytointeja". Yksi tapa olisi järjestää edustusjoukkueen ottelun yhteydessä junnupuolen esittelytilaisuus, johon kutsutaan koululaisia. Kaksi kärpästä yhdellä iskulla.En tiedä tekeekö tai onko tehnyt Kiekko-Espoo kouluvierailuja, kuten Blues aikanaan. Siinäkin olisi mahdollisuus tavoittaa espoolaisia, että useampaan kouluun jalkautuu pari pelaajaa vaikkapa ulkojäille oppitunnille ja jakaa koululaisille mainoslippuja tms.. Kuitenkin lätkää harrastamattomissakin on valtavan suuri potentiaali tulla kaverinsa tai perheensä kanssa vakiokävijäksi hallilla, kunhan jostain tulee sytyke hommaan.
SM-liigan Bluesin saattoi lätkää seuraamaton vanhempi tietääkin, mutta Mestisseuran olemassa olo Espoossa voi olla täysi tietämättömyys, liigakiekko kun näkyy ja kuuluu medioissakin huomattavan paremmin. Ehkä jopa suuntaisin paukut mielummin koululaislipuille, kuin harrastajille. Puolensa toki kummallakin. Uskon harrastajien kuitenkin löytävän hallille helpommin omatoimisestikin.
Juuri poikasi kaltaisia tähän hommaan tarvitaan mukaan enemmän, fiksu poika sinulla. Tuollaisista pikkuasioista se tulevaisuuden kannattajapohja rakentuu vähitellen.Oltiin eilen katsomassa peliä, kun poika aloittanut K-Espoon kiekkokoulussa ja poika oli aivan innoissaan varsinkin, kun 1) K-Espoo voitti, b) pelaajat kävivät pelin jälkeen heittämässä läpyt pleksin läpi, c) löysi K-Espoon kiekon. Espoossa tehdään hienoa juniorityötä ja uskoisin, että sitä kautta saataisiin perheitä helposti hallille, jos markkinointia hieman tehostaisi.
Kun tunneside seuraa kohtaan syntyy varhain, se kantaa pitkälle. Myös yhteisöllisyydellä suuri merkitys.Juuri poikasi kaltaisia tähän hommaan tarvitaan mukaan enemmän, fiksu poika sinulla. Tuollaisista pikkuasioista se tulevaisuuden kannattajapohja rakentuu vähitellen.
Lukko tehnyt tällaisia joskus ennen korona-aikaa, pari pelaajaa vierailulla. Muistaakseni olivat puhumassa mm. siitä, kuinka toisia ei saa kiusata. Joskus osallistuivat jonkun luokan liikunnan tunnilla säbään.En tiedä tekeekö tai onko tehnyt Kiekko-Espoo kouluvierailuja, kuten Blues aikanaan. Siinäkin olisi mahdollisuus tavoittaa espoolaisia, että useampaan kouluun jalkautuu pari pelaajaa vaikkapa ulkojäille oppitunnille ja jakaa koululaisille mainoslippuja tms..
Tämä on kyllä hyvä pointti. Rollon tilanteeseen ei haluta. Näitä tapahtumia pitäisi olla yksi per kausi. Tai yksi per kaksi kautta. Tapahtuman pitää kuitenkin itsessään olla niin houkutteleva, että se jää mieleen potentiaalisena vaihtoehtona. Mennäänkö leffaan vai hallille? Käydäänkö ravintolassa vai syödäänkö matsissa? Näistä vaihtoehdoista pitäisi olla se paras.