Omiin korviini koko tapahtumapäivä ei kantautunut, tosin aika vähän muutenkin käytän somea, niin vaikea minut myös on tavoittaa
Tätä olen ääneen pohtinut aiemminkin. Kiekko-Espoolla on FB:ssa noin 4000 tykkääjää, IG:ssa reilu 5000 seuraajaa. Ja kun varmasti noissa määrissä on iso osa päällekkäisiä eli samoja ihmisiä, niin fakta on että somen kautta seuraajia ei ole edes metroareenallista ihmisiä. Vertailuna: jo kuopatulla Espoo Bluesilla on FB:ssa edelleen 22 000 seuraajaa, vaikka sinne ei tule edes sisältöä. No joo, ihmiset varmaan laiskoja tai osaamattomia poistamaan tykkäystään, mutta tuollaista määrää olisi mahdollista jossain vaiheessa realistisesti tavoitella. Selkeästi Kiekko-Espoo on somea käyttäville espoolaisille edelleen aika vieras juttu.
Se, mitä tällä ajan takaa, niin ihmetyttää, että seuran markkinointi kohdistuu pitkälti vain FB ja IG tileihin, vaikka sillä seuraajia on suhteellisen vähän. Noistakin muutamasta tuhannesta kun poistaa epämääräiset tilit ja somea passiivisesti käyttävien ihmisten tilit, tavoitettavien määrä pienenee. Ihmisten reagoinnit päivityksiin toki saa päivitystä näkymään myös joillekin sellaisille, jotka eivät tiliä seuraa, mutta silti tuota kautta näkyvyys on rajallista. Siksi ihmetyttää, ettei muita kanavia, esim ilmaisjakelulehtiä mainoksineen, kirjastojen ja kauppojen ilmoitusseiniä tai kauppakeskusten pop-up pisteitä oteta käyttöön. Ne tavoittaisi myös niitä ihmisiä, jotka eivät ole painaneet hiirellä "tykkää". Seuran alkutaipaleella olisi tärkeä saada ihmisiä mukaan, ja hallille matseihin. Aikanaan hekin tuovat kyllä ystäviään seuran kannalta "itsestään" hallille, mutta mitä enemmän näissä tapahtumissa käy väkeä, sitä enemmän on myös ihmisiä, jotka sinne voivat ystäviään tuoda.
Minä olin aika pettynyt tapahtumaan. Siellä ei oikein ollut mitään seurayhteisöön liittyvää sen lisäksi että junnut pääsi paidat päällä peliin. Ei tainnut olla mitään väliaikaohjelmaa tms.
Ottelutapahuma myös hieman ihmetyttää. Matseissa on tunnelman kannalta yksi suomen parhaita kenttäkuuluttajia. Viihtyvyys on hyvä, jos tulee maaleja. Erätauoille kaipaisi kyllä jotain. Joku toimittaja on tehnyt seuran IG-tilille välillä erätaukoliveä. Voisiko hänelle antaa hallissa erätauolla musiikin soittamisen sijasta vaikka viideksi minuutiksi mikrofonin käteen, ja yleisön kuullen haastattelisi yhden pelaajan ja vaikkapa pari katsojaa erän tapahtumista. Aikaa voisi kuluttaa myös kertomalla vaikkapa yhden pelaajan "esittelyn historiatietoineen", tai muuten viihdyttäisi yleisöä. Lopun ajan voisi kuunnella musiikkia, mutta 18 minuutin disko, jossa on huonoa musiikkia, on puuduttavaa maksavalle katsojalle, joka ei jaksa mennä hallin kioskihinnoilla kioskille. Vessassakaan ei kehtaa erätauon aikana useaan kertaan käydä, ja hallin käytävillä ei noin ylipäätään ole hirmusti katseltavaa. Toki myös joku "kuka saa heitettyä lähimmäksi" -heittokisa erätauolla voisi olla varsin ketterä toteuttaa. Heitettävää tuotetta myyntiin sisääntuloaulaan ennen matsia x eurolla, ja heittokisa jäälle ekan erän päätyttyä. Tuohon skabaan saisi hyvin luultavasti sponssin myös maksamaan "viulut". Toki jonnekin päätykatsomoon voisi laittaa myös "mies ja kitara" -yhdistelmän. Sekin viihdyttäisi erätauolla.