Juuri tuossa ruokatauolla luin päivän Hesaria, jossa pieni juttu asiasta oli ja nimenomaan Bluesin näkökulmasta. Bluesin toimitusjohtaja otti esiin saman näkökulman, jonka olen itse täällä joskus ottanut, että Espoo eroaa yhdellä tavalla radikaalisti muista liigapaikkakunnista: väestörakenteen osalta. Espoossa asuu kiistatta erittäin paljon korkeastikoulutettua ylimpien tuloluokkien väkeä (faktahan tämä on). Ja tämä on juuri segmentti ihmisiä, joita lätkä ei kiinnosta. Ehkä kliseinen käsitys, mutta samalla myös totuus..
Toinen iso ongelma Bluesin yleisömäärien kannalta jonka olen näin Espoossa asuvana porilaisena havainnut on se, että ne aidot ja alkuperäiset espoolaiset ovat luultavasti vähemmistö omassa kaupungissaan. Täällä on aivan valtavasti niitä junan tuomia ihmisiä, koska töiden tai vaikka opiskelun perässä on ollut pakko muuttaa. Tunnen henkilökohtaisesti monia Espoossa asuvia, mutta heistä vain kaksi on aitoja ja alkuperäisiä espoolaisia, koko ikänsä Espoossa asuneita. Muuten väki on aivan ympäri maata tullutta. Eli fakta on sekin, että Bluesin fanipohja kotikaupungin sisällä on jopa varsin ohut, moni kannattaa jotain muuta seuraa..
Kolmas ongelma on Espoon yhdyskuntarakenne. Ensinnäkään Blues ei näy missään (tai ainakaan riittävästi), osin juuri tästä johtuen. Siitä ei voi näin ollen edes muodostua koko Espoon "yhteistä juttua", koska kyseessä on täysin hajallaan oleva epäkaupunki täynnä ihmisiä joita kiekko ei kiinnosta tai jotka eivät ole Bluesin kannattajia. Toimintaympäristö on siis todella haastava..
Eilen oli Hesarin uutisen yhteydessä palauteosiossa hyvä lainaus, joka meni suunnilleen näin: Tulisin peleihin mielelleni, mutta hallille on vaikea päästä. Toivottavasti joukkue on ensi kaudella kasassa, kun metro tulee.
Ja tämä on sitten kyllä myös.. voi prkl sanon kyllä minä! Viitaten yhdyskuntarakenteeseen, olen huomannut että kynnys liikkua eri keskuksien välillä tuntuu olevan monille aivan ylivoimainen. Olen myös kuullut näitä kommentteja (mm. tältä toiselta aito-espoolaiselta tutultani), että kun se halli on niin kamalan hankalassa paikassa, ja parkkeeraaminen on surkeasti tehty ja blaa blaa.. uskomatonta tekstiä Espoossa, yksityisautoilun mekassa, jossa on kaupanpäälle vielä kattava julkinenkin liikenne. Minun vinkkini on, että jättäkää auto Niittykummun Mäkkärin pihaan, ja kävelette siitä! Problem solved! Tätä ehdotinkin tälle mainitulle tutulleni, niin hän pöyristyi että siitähän on hallille varmaan PUOLI KILOMETRIÄ. Kyllä meillä maakunnista tulevilla sentään vielä näyttää olevan jokin suhteellisuuden taju tallella, kuulkaas :D