Hyvä kirjoitus Barcelonalta! Markkinointimixiin vielä sen verran että senkin voi laajentaa seitsemäksi P:ksi:
People - Markkinointi on vain niin tehokasta kuin ihmiset yrityksessä jotka sitä hoitavat. Eli osaavalla porukalla saadaan aikaan parempia tuloksia.
Process - Voisi tiivistää kustannustehokkuudeksi, eli kaikki toiminnot jotka vaikuttavat palvelun laatuun.
Physical evidence - Tae siitä että palvelu on toimitettu ja rahoille on saatu vastinetta. Voisi esimerkiksi puhua brändistä, kun kuulet sanan Blues niin tuleeko mieleen pk-seudun johtava jääkiekkoseura vai jokin muu? Bluesin brändinä pitäisi aiheuttaa sellainen mielikuva että Espoossa pelataan hyvää lätkää viihtyisässä hallissa ja missä tunnelma on aina katossa.
Markkinointihan on muutakin kuin myymistä ja mainostamista, pähkinänkuoressa se on asiakkaiden tunnistamista, heidän tarpeidensa tyydyttämistä ja asiakkaan säilyttämistä itsellään
tuottavalla tavalla. Markkinointistrategian pitäisi olla tarkoin mietittyä sekä pitkäjänteistä. Asiakassegmentin tunnistaminen pitää olla tehty okein, kenelle tuotetta myydään? Näille duunareille, parempiosaisille, nuorille, vanhoille vai kaikille? Vastatakseni Barcelonan esittämään kysymykseen, niin edellisessä viestissäni puhuin silti pääosin vain mainonnasta. Otan taas Jokerit esimerkiksi:
Jokerit - IAM - YouTube (linkki jokereiden promovideoon viimekaudelta)
Tyylikkäästi tehty video jonka näin useasti tv:ssä parhaaseen katsleuaikaan, ja jonka sloganeita näkyi bussipysäkkimainoksissa pitkin pk-seutua. Sama homma näissä HIFK:n bussipysäkkimainoksissa, niitä oli tänä syksynä ihan jokapuolella Itä-Vantaasta Länsi-Espooseen. Bluesin pitäisi mielestäni kehittää
uusia markkinointikampanjoita, ei siis brändätä tuotetta kokonaan uudestaan, vaihtaa logoa ja aloittaa alusta. Näihin kampanjoihin voisi kehittää jotain uutta tuon #ValitseSininen häshtägin rinnalle. Yksi ajatus joka tässä tajunnanvirtaa kirjoittaessani tuli mieleen että kampanja voisi ottaa näkökulmaksi vaikka perinteet. KukkoMiikka sanoi edellisellä sivulla mielestäni hyvin että Bluesin ympärille on rakentunut "raukan maine". Kun ajattelee Bluesia niin mieleen tulee aina se pk-seudun kakkos (tai kolmos)-joukkue HIFK:n ja Jokereiden jälkeen, kampanja voisi alkaa rajusti kertomaan perinteistä ja historiasta vaikkei sitä nyt niin paljoa olekkaan kuin muilla seuroilla. Kampanjassa voitaisiin ottaa esille Bluesin ja Kiekko-Espoon historian käänekohtia ja vaikka nämä pari finaalitappiota ja jotain iskulauseita "kolmas kerta toden sanoo", "tällä kertaa tää on meidän kausi" jnejne. Muistutettaisiin ihmisiä ettei me olla mikään raukka vaan viimevuosina playoffeissa keskimäärin hyvin menestynyt joukkue joka tarvitsee
koko kaupungin taakseen jahdatessaan unelmaa - eli sitä ensimmäistä mestaruutta. Yritettäisiin jotenkin muuttaa mielikuvaa Bluesista perinteikkääksi ja varteenotettavaksi kiekkoseuraksi pitäen kiinni arvoistamme eli sitkeydestä, ajokoiramaisuudesta, luovuttamattomuudesta jne. joka ei jää kakkoseksi stadin seuroille tai kelle muullekkaan. Mun mielestä toi Valitse Sininen ja Sininen vs. Punainen ei vaan riitä.
Markkinointihan (varsinkin videot, tv-aika, bussipysäkkimainokset) vaatii todella paljon hilloa mitä Bluesilla ei ole joten tällä hetkellä varmaan aika turhaa edes miettiä näitä. Selvästi näkee että ainoastaan somerummutus on hyvällä tasolla koska se ei maksa mitään. Mutta kyllä se ottaa päähän nähdä noita IFK:n logoja joka puolella Espoota.
Lippujen hinnoittelusta vielä sen verran että noita eri hintakategorioita pitäisi saada lisää. Ei voi olla niin että 20e (+toimituskulumaksut) pääsee ylös katsomaan peliä ja 40e alakatsomoihin (pois lukien fanikatsomohinnat). En tarkistanut tarkkoja eurosummia mutta luulen olevani pallokentällä. Koskinenhan jossain haastattelussa sanoi että "ehkä olemme hinnoitelleet liput väärin", jos tähän on tultu miksei asialle tehdä mitään voivottelun sijaan? Eikö tämä olisi asia joka on helppo muuttaa? Erityisryhmille kunnon alennuksia, usean pelin lippupaketteja erilaisilla teemoilla myyntiin, vaikka reunakatsomoihin vähän halvemmalla kuin keskelle tai muuta vastaavaa.
Ja anteeksi jos teksti on epäloogista tai vaikeasti luettavaa annoin vaan tekstin virrata :)