Kiekko-Espoon yleisömäärät

  • 321 048
  • 2 088

Hannutic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Espoon sisältä junaradan pohjois-/itäpuolelta on ihan helvettiä mennä hallille julkisilla. 109 kattaa joo Kauniaisen ja 1,5km omakotialuetta. Helsinkiin Espoosta muuttaneena voin yhtyä näkemykseen että joukkoliikenne Espoossa on täyttä paskaa vrt. Hki.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
En ymmärrä miksi @PataJaska n näkemykset piti noin tylysti kuitata. Tottahai tuo puhui. Haasteellinen paikka Espoo on. Itsekin voin tuon todeta muualta muuttaneena. Kyllä mulla lähemmäs 10 vuotta meni ennenkuin aloin innostua paikallisesta joukkueesta.

Noin yleisesti ottaen olen huomannut että Bluesia kannattavat enemmän ne jotka sanovat olevansa espoolaisia. Muita joukkueita taas kannattavat ne jotka sanovat olevansa kotoisin paikkakunnalta x mutta asuvat tällä hetkellä Espoossa. Siinä mielessä väittäisin että nuo @Barcelona n esittämät fb-tykkäysluvut vastaavat kutakuinkin sitä mikä Bluesin potentiaalinen kannattajapohja on. Mutta ei siitä pääse mihinkään etteikö siitä tule riittävästi väkeä hallin täyttämiseen. Ei nähtyjä yleisömääriä millään "espoolaisuudella" selitetä.

Yleinen trendihän tämä on. Eilen taisi Raksilassakin olla Kärppien nykyisen liigataipaleen heikoin yleisömäärä?
 
Viimeksi muokattu:

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Patajaska osuu ihan oikeaan monessa ja Espoo tulee olemaan aina haastellinen nimenomaan siksi, että se on hajanainen epäkaupunki. Tämä vaan on fakta, jonka kanssa on pakko elää ja vaikka se tekee markkinoinnin vaikeammaksi, ei se tee sitä mahdottomaksi. En kuitenkaan näe, että nykyiset ongelmat ovat sinänsä Bluesin ongelmia vaan ihan yleisesti koko SM-liigan, joka on anehtinut itsensä kuoleman partaalle.
 

Jambo78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Jyp
Nykyään kun ei ole enää sellaista vastakkain asettelua jota oli vielä silloinkun itse olin nuori että se oma kaupunki/kaupunginosa oli se juttu. Espoo on ja tulee olemaan haasteellinen paikka saada sellaista yhtenäisyyden tunnetta joka näkyy muilla paikkakunnilla jossa on vain se yksi jengi. Meille jotka valitsimme värimme Kiekko-Espoon noustua liigaan tämä yhtenäisyys on ja tulee olemaan se juttu ja on mukava seurata kun tuohon kannattajakatsomoon on syntynyt uusi sukupolvi. Kyllä se vielä tästä paranee kun aikaa kuluu mutta se vie aikaa kun meitä siniverisiä on monta sukupolvea kuten esim. IFK:lla. Toivottavasti tuleva metro helpottaa ihmisten saapumista tuonne pellolle, koska itse näen että halli on rakennettu väärään paikkaan pois sieltä missä me potentiaaliset katsojat olemme. Toivottavasti myös metron tultua aluetta kehitetään niin että sen välittömässä läheisyydessä voi viettää aikaa.
 

KukkoMiikka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Nojoo, myönnetään, ehkä tyrmäsin vähän liian helposti @PataJaska :n koko viestin kun olin alkuosasta eri mieltä. Tottahan tuossa on paljon. Siitä huolimatta, että Espoo on hajanainen, ei pitäisi olla mahdotonta saada katsojakeskiarvoa johonkin 5000 paikkeille.

Jos vertaa esim. Rauman Lukon katsojakeskiarvoon, joka oli 3613 viime kaudella ja Rauman Seutukunnan alueella asuu noin 65000 asukasta, 3613/65000=0.055 eli noin 5.5% asukkaista käy peleissä. Samalla logiikalla Bluesin pitäisi pystyä saamaan hallille esimerkiksi 5000/265000=0.019 eli noin 1.9%. Tällä logiikalla Raumalla saataisiin edelleen lähes 3x suurempi osa väestöstä hallille, vaikka Bluesin katsojakeskiarvo olisi tuo 5000. Ei siis voi olla mikään selitys että jengi asuu liian kaukana hallista.

Nyt teen saman mistä tuomitsin edellisessä viestissäni @PataJaska :n, eli kirjoitan muutamia syitä katsojakatoon ainoastaan omalta fiilispohjaltani :

- Espoossa (ja Helsingissä) on monia muita kiekkokaupunkeja enemmän kilpailevaa aktiviteettiä. On muita jääkiekkojoukkueita ja kilpailevia urheilutapahtumia, konsertteja, teattereita yms. näytöksiä käytännössä 365 päivänä vuodessa sekä lisäksi esimerkiksi suuri määrä kiinnostavia ravintoloita joissa käydä iltaisin. Aktiivisesti urheilu- ja kulttuuritapahtumissa käyvien ihmisten rahoista ja ajasta kilpailee siis lukuiset muutkin toimijat.

- @Juhaht :n mainitsema yksittäisen ottelutapahtuman merkityksettömyys. Allekirjoitan tämän täysin. Tietysti toiset pelit ovat toisia suositumpia, mutta jos etukäteen tietää hallin olevan puolityhjä ottelun olevan tasoltaan keskinkertainen ja vielä ilma suurta panosta, niin millä ihmeellä yksittäislippuja ostavat katsojat saataisiin hallille? Pelien vähentäminen olisi tietysti yksi ratkaisu, mutta väliaikashowt, hyvä kohtuuhintainen safka, parempi musiikki ja koko tapahtuman tunnelma kokonaisuutena saisi merkityksettömyyden unohtumaan kun hallille olisi kivempi tulla.

- Bluesin ympärille on rakentunut vähän sellainen raukan maine. Jääkiekkoa seuraamattomat ajattelevat "eihän ne koskaan pärjää", eikä sellaista todellista Bluesin sensaatiokautta oikein uskalleta enää odottaa. Täytyy muistaa että Aurinkokuninkaan sanoin "Suomi ei ole urheiluhullu, vaan menestyshullu kansa". Uskon, että pätee oikein hyvin myös Bluesiin. Tämän korjaisi muutama menestyksekäs kausi, mutta se on tietysti helpommin sanottu kuin tehty.

Tässä taas muutamia rönsyileviä ajatuksia. Selityksiä on tietysti monia ja tilanne on varmasti sadan ongelman summa. Jostain syystä kuitenkin jaksan uskoa parempaan huomiseen. Yläkatsomon sulkeminen on ollut ensimmäinen askel oikeeseen suuntaan, miettikääpä tuota reilun 2300 katsojan ottelua niin, että heistä 500 olisi jakautunut lisäksi suljettuun yläkatsomoon.
 
Tässä taas muutamia rönsyileviä ajatuksia. Selityksiä on tietysti monia ja tilanne on varmasti sadan ongelman summa. Jostain syystä kuitenkin jaksan uskoa parempaan huomiseen. Yläkatsomon sulkeminen on ollut ensimmäinen askel oikeeseen suuntaan, miettikääpä tuota reilun 2300 katsojan ottelua niin, että heistä 500 olisi jakautunut lisäksi suljettuun yläkatsomoon.

Oli jakautunut ainakin vaihtoaitioiden päällä olevaan yläkatsomoon, joka siis auki. Toisesta puolesta ei tietoa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Bluesin ympärille on rakentunut vähän sellainen raukan maine. Jääkiekkoa seuraamattomat ajattelevat "eihän ne koskaan pärjää", eikä sellaista todellista Bluesin sensaatiokautta oikein uskalleta enää odottaa. Täytyy muistaa että Aurinkokuninkaan sanoin "Suomi ei ole urheiluhullu, vaan menestyshullu kansa". Uskon, että pätee oikein hyvin myös Bluesiin. Tämän korjaisi muutama menestyksekäs kausi, mutta se on tietysti helpommin sanottu kuin tehty.

Blueshan menestyy paremmin playoffeissa kuin Jokerit (Liigassa) ja HIFK yhteensä, joten en usko että kyse on menestyksestä. Blues on ollut vuosikaudet takuuvarma suorittaja keväällä. Varmaan on jo sanottu, mutta kaiketi aika keskeinen ongelma on HIFK. Se on kannatuksessa Espoon ykkösseura tai lähellä sitä. Muita syitä ovat mm. se, että Bluesin markkinointi vrt HIFK ja Jokerit pääkaupunkiseudulla on heikkoa eikä edes heikkoa riitä vaan täysin olematonta.

Toisaalta en usko että muuta tarttisi tehdä kuin markkinoinnin huippu sellaisella 250k budjetilla niin johan lähtisi ja hallit olisi parhaissa matseissa jopa täysi. Mutta eihän asiaa näin mietitä koska ammattilainen = 200k + 250k = 450k euroja palaa ihan turhaan. Säästetään nekin - ja otetaan persnettoa sitten 1 000k ja reippaasti ylikin. Olisi myös hyvä myöntää se, että halliin ei saa lisää yleisöä ilman Bluesin uudelleen brändäystä ja kunnon markkinointia. Ja senkin jälkeen tulee tappiota kuten nytkin, mutta parempi vaihtoehto kai se olisi että katsomo kuitenkin pullistelisi edes hieman?
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Jos käy matsissa vaikka Hämeenlinnassa, niin jaloissa pyörivät juniorit alkaa pian vituttamaan. Siitä iso peukku koko Blues-organisaatiolle, etteivät omat juniorit palloile ihmisten tiellä otteluissa.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
En ymmärrä miksi @PataJaska n näkemykset piti noin tylysti kuitata. Tottahai tuo puhui. Haasteellinen paikka Espoo on. Itsekin voin tuon todeta muualta muuttaneena. Kyllä mulla lähemmäs 10 vuotta meni ennenkuin aloin innostua paikallisesta joukkueesta.

Patajaska osuu ihan oikeaan monessa ja Espoo tulee olemaan aina haastellinen nimenomaan siksi, että se on hajanainen epäkaupunki. Tämä vaan on fakta, jonka kanssa on pakko elää ja vaikka se tekee markkinoinnin vaikeammaksi, ei se tee sitä mahdottomaksi. En kuitenkaan näe, että nykyiset ongelmat ovat sinänsä Bluesin ongelmia vaan ihan yleisesti koko SM-liigan, joka on anehtinut itsensä kuoleman partaalle.

Nojoo, myönnetään, ehkä tyrmäsin vähän liian helposti @PataJaska :n koko viestin kun olin alkuosasta eri mieltä. Tottahan tuossa on paljon. Siitä huolimatta, että Espoo on hajanainen, ei pitäisi olla mahdotonta saada katsojakeskiarvoa johonkin 5000 paikkeille.

Mukavaa, että tämä on herättänyt keskustelua, mitään pahaa en tosiaan tarkoittanut tai että minulla olisi jotain Espoota tai espoolaisia vastaan. Kuten sanottua, olen viihtynyt hyvin, että siitä ei kiinni ole. Tosiaan olen asunut Espoossa vasta 1,5 vuotta, ja kirjoittamani asiat olivat sanottu tekemiäni havaintojen sekä aitojen espoolaisten että Espoossa asuvien ei-espoolaisten kaverieni kanssa käymieni keskustelujen pohjalta (plus se yksi siteeraus Bluesin toimitusjohtajan kommenttiin siitä, miten ylemmät tuloluokat eivät hänen mukaansa käy katsomassa lätkää kovinkaan paljoa)

En tässä itseäni nyt sen kummemmin espoolaiseksi vielä miellä, vaikka voikin sanoa että olen ihan kotiutunut. Mutta itse asiassa eilen tämän ketjun kautta mietiskelin, että jos sitä täällä asuu vielä vaikka 10 vuoden kuluttua, tällä haavaa kun ei ole mikään pakottava kiire pois, niin poikani on kuitenkin tuolloin todennäköisesti kasvanut identiteetiltään enemmänkin espoolaiseksi, eikä niinkään porilaiseksi (jotakin mielipidevaikuttamista silti toki pitää ainakin yrittää ajaa sisään). Että isäpapalla siinä sitten on sopeutumista, jos tuolloin istumme Baronan lehtereillä kahden eri seuran kannattajina :D
 

KukkoMiikka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Oli jakautunut ainakin vaihtoaitioiden päällä olevaan yläkatsomoon, joka siis auki. Toisesta puolesta ei tietoa.

Aivan, ilmaisin itseäni epäselvästi, ainoastaan toinen (klubipuolen yläpuolella sijaitseva) yläkatsomo on suljettu. Muuten voisi olla järkevää sulkea ajoittain molemmat, mutta silloin yläkatsomoihin ei voisi myydä ollenkaan kausareita. Tämänhetkinen valinta on ainakin tällä kaudella varmaan paras ratkaisu.

Blueshan menestyy paremmin playoffeissa kuin Jokerit (Liigassa) ja HIFK yhteensä, joten en usko että kyse on menestyksestä. Blues on ollut vuosikaudet takuuvarma suorittaja keväällä.

Tästä huolimatta ainakin minusta tuntuu, että sitä kirkkainta tai muitakaan mitaleja ei uskalleta varsinkaan vielä syksyllä edes odottaa. Keväällähän tunnelma hallissa on parempi, mutta varmaan sama tilanne on kaikilla paikkakunnilla, eli ei tätä menestyksen puute nyt ehkä kuitenkaan Espoossakaan selitä.

Olisi myös hyvä myöntää se, että halliin ei saa lisää yleisöä ilman Bluesin uudelleen brändäystä ja kunnon markkinointia. Ja senkin jälkeen tulee tappiota kuten nytkin, mutta parempi vaihtoehto kai se olisi että katsomo kuitenkin pullistelisi edes hieman?

Tämä on täysin totta, mutta tyhjästä on tietysti vaikeeta repästä suurta markkinointibudjettia. Varsinkaan kun tuo mainitsemasi 450k olisi reippaat 25% lisää esimerkiksi pelaajabudjettiin. Mutta olen kyllä lähtökohtaisesti samaa mieltä, säästämällä ei pystytä toteuttamaan nopeaa kasvua eikä tyhjätaskujen kannattaisi välttämättä lähteä mukaan lätkäbisnekseen.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
En kuitenkaan näe, että nykyiset ongelmat ovat sinänsä Bluesin ongelmia vaan ihan yleisesti koko SM-liigan, joka on anehtinut itsensä kuoleman partaalle.
Aivan. Kyllä Espoossa on aina ollu noi tietyt ongelmat markkinoini ja hallille tulemisen suhteen. Kuitenkin se yleisökeskiarvo on ollu joskus tossa 4500-5000 paikkeilla joten syitä miksi yleisö ei löydyä enään tietä halille pitää sitten katsella muualta. Koska liigassa on noi yleisömäärät yleisestiottaen tipahtaneet niin siitä vois päätellä että tää on liigan ongelma.

Bluesin/liigan yleisökadon suurmaksi syyksi lähinnä yleisen taloudellisen tilanteen ja Ruutu-palvelu yhdistelmän. Hallille meneminen ja oleminen maksaa, ja jos sulla on Ruutu-palvelu josta näet suosikkijengisi matsit niin samasta matsista kahdesti maksaminen ei ehkä enää niin paljoa nappaa. Koska tää on koko liigan ongelma niin pitäisi palata siihen käytäntöön että telkkarista tulisi vain yksi matsi. En kuitenkaan usko että tohon palataan ihan heti, joten eiköhän tässä vielä katsella jonkin aikaa tyhjiä katsomoja.

Olisi myös hyvä myöntää se, että halliin ei saa lisää yleisöä ilman Bluesin uudelleen brändäystä ja kunnon markkinointia.
Uudelleen brändäystä? Justhan tossa pari vuotta sitten visuaalinen ilme muutettiin ja se sai palkinnon markkinointiviestinnän Vuoden Huiput kilpailussa. Linkki Blues.fin uutiseen aiheesta. Tiedän myös että silloin kun Bluesin brändiä ruvettiin pikkaisen päivittämään niin taustalla oli kyllä kattava markkinointi tutkimus potentiaalisista asiakkaista. Eikä sitä uudellen brändäystä pidä ihan kokoajan tehdä vaan kyllä Bluesin pitää lähinnä nyt kehittää nyt voimassa olevaa brändiä. Poukkoilu ei auta, vaan parhaat brändit rakenetaan pitkäjänteisellä työllä.

Toki, onhan se myönettävä että sen jälkeen kun hyvää duunia tehnyt Jason Nikkinen lähti niin Bluesin markkinointi on lässähtnyt paikalleen. Syynä varmaan se Nikkisen paikalle ole palkattu ketään uutta tekijää vaan joku marketing coodinator koittaa tehdä parhaansa jollain olemattomalla markkinointibudjetilla.
 

Laareppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blegi, Sharks
Toki, onhan se myönettävä että sen jälkeen kun hyvää duunia tehnyt Jason Nikkinen lähti niin Bluesin markkinointi on lässähtnyt paikalleen. Syynä varmaan se Nikkisen paikalle ole palkattu ketään uutta tekijää vaan joku marketing coodinator koittaa tehdä parhaansa jollain olemattomalla markkinointibudjetilla.

Tälle +1. Muistaakseni ennen Jasonin aikakautta esim. Bluesin facebook-seuraajien määrä oli luokkaa 13 tuhatta, verrattuna nykyiseen 26 tonniin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Uudelleen brändäystä? Justhan tossa pari vuotta sitten visuaalinen ilme muutettiin ja se sai palkinnon markkinointiviestinnän Vuoden Huiput kilpailussa. Linkki Blues.fin uutiseen aiheesta. Tiedän myös että silloin kun Bluesin brändiä ruvettiin pikkaisen päivittämään niin taustalla oli kyllä kattava markkinointi tutkimus potentiaalisista asiakkaista. Eikä sitä uudellen brändäystä pidä ihan kokoajan tehdä vaan kyllä Bluesin pitää lähinnä nyt kehittää nyt voimassa olevaa brändiä. Poukkoilu ei auta, vaan parhaat brändit rakenetaan pitkäjänteisellä työllä.

No huh-huh, anteeksi vaan. Justhan Espoon toimari itki pari päivää sitten kuinka Bluesille on taakkana se, että duunarit vähenee Espoossa ja koulutetumpaa väkeä ei kiekko kiinnosta. Ei tässä mitkään vitun visuaaliset ilmeet ole kyseessä vaan raaka fakta siitä, että Bluesin markkinointi on täysin perseestä eikä seura ole pohtinut edes sitä, miten tavoittaa kohderyhmänsä a) espoolaiset ylipäätään ja b) duunareita koulutetummat kun toimari näkee potentiaalisen, kasvavan katsojaryhmän uhkana Bluesille.

Normijärjellä varustettu seurajohto tekisi markkkinointistrategian kuinka Blues brändätään haluttuun kohderyhmään ja aloittaisi sitten sen pohjalta kestävän markkinoinnin. Bluesissa ei. Itketään että väärä ihmisjakauma kaupungissa. Koskinen sai pari taklauksta liikaa Jokereissa ja kerran treeneissä kiekonkin päähänsä, mutta että noin sekaisin vieläkin eikä seurajohto tee mitään.

Mä olen perheen kanssa käynyt ihan kiusalla katsomassa Bluesin otteluita harvakseen vieläkin. Jostain kummasta syystä tykkään hallista eikä joukkuekaan ole huonompi. Mun silmin olisi hyvä pohja nostaa Blues jopa Suomen ykkösseuraksi jos joku vaan uskoisi & viitsisi.
 
Viimeksi muokattu:

snoukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Mä jäin tiistain Lukko-pelistä kotiin ja Ruudun ääreen vaikka kausari on. Syynä paska fillarointikeli eikä bussikyyti ole relevantti vaihtoehto. Taksiin ei aina pysty. Aluksi tuntui oudolta olla himassa kun kotipeli mutta meneehän se näinkin; rennosti sohvalla ja muutama euron bisse kylmästä. Helppoa, saattais tottuakin. Luulen että tämä iso syy katsojamäärien tippumiseen. Itse ostin Ruudun paketin pelkästään vieraspelejä varten että näkis ne mut helposti siitä lipsuu kun (jos) pitäis päättää kummanko ostaa vai kummankin. Toivottavasti 4media maksaa isot massit seuroille/liigalle.
 

MrBitter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
No huh-huh, anteeksi vaan. Justhan Espoon toimari itki pari päivää sitten kuinka Bluesille on taakkana se, että duunarit vähenee Espoossa ja koulutetumpaa väkeä ei kiekko kiinnosta. Ei tässä mitkään vitun visuaaliset ilmeet ole kyseessä vaan raaka fakta siitä, että Bluesin markkinointi on täysin perseestä eikä seura ole pohtinut edes sitä, miten tavoittaa kohderyhmänsä a) espoolaiset ylipäätään ja b) duunareita koulutetummat kun toimari näkee potentiaalisen, kasvavan katsojaryhmän uhkana Bluesille.

Normijärjellä varustettu seurajohto tekisi markkkinointistrategian kuinka Blues brändätään haluttuun kohderyhmään ja aloittaisi sitten sen pohjalta kestävän markkinoinnin. Bluesissa ei. Itketään että väärä ihmisjakauma kaupungissa. Koskinen sai pari taklauksta liikaa Jokereissa ja kerran treeneissä kiekonkin päähänsä, mutta että noin sekaisin vieläkin eikä seurajohto tee mitään.

Mä olen perheen kanssa käynyt ihan kiusalla katsomassa Bluesin otteluita harvakseen vieläkin. Jostain kummasta syystä tykkään hallista eikä joukkuekaan ole huonompi. Mun silmin olisi hyvä pohja nostaa Blues jopa Suomen ykkösseuraksi jos joku vaan uskoisi & viitsisi.

Mun mielestä tuo Koskisen kommentti oli lähinnä yksi asia, joka sitten oli seksiwauklikkaatätä-tyyliin nostettu esiin. En usko että Koskinen missään nimessä on ruikuttanut asiasta, vaan ennemminkin sanonut yhtenä asiana muiden seassa. Kun itse antaa haastatteluja lehdille, niin huomaa kyllä että yhtäkkiä toimittaja painottaakin jotain asiaa jonka on sanonut sivulauseessa enemmänkin teoreettisena pohdintana.

Mutta tosiaan pari kautta sitten, siis uusien omistajien astuttua ruoriin, Blues kyllä markkinoi ja markkinoi ja pisti rahaa palamaan, ja olivathan katsojamäärätkin silloin isommat. Lisäksi se markkinointi oli todella hyvää, väitän että ihan ehdottomasti parempaa kuin millään liigaseuralla ikinä. Ehkä vähän samansuuntaista kuin mitä Jokereilla nyt. Mutta ilmeisesti panostus ei vain millään kannattanut, eli tulot eivät vain olleet riittävät oikeuttamaan menoja. Toki nyt markkinoidaan liian vähän, tosin somessahan seura on äärimmäisen aktiivinen edelleen, ja Hesarissa ja Länsiväylässä ollut mainoksia. Mielestäni erittäin hyvä veto oli nyt kun joitakin busseja on teipattu isosti "Espoo on sininen" -tyyliin. Näkyvää ja tyylikästä. Myös fanikamaa kyllä näkee aika paljon Espoossa, ja junnut kulkevat paljon seuran kamat päällä, eli ei Blues ihan piilossa ole Espoossa.

Ja kyllä muuten Koskinenkin on ihan järjen mieheltä vaikuttanut, ja onkin kyllä tehnyt oikeansuuntaisia asioita. Ei se nyt niin sekaisin ole :) Tietty ongelmana on varmasti nyt se kana ja muna -ongelma että liian vähän katsojia, liian vähän rahaa markkinoida, kun ei markkinoida niin ei katsojia.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Mä jäin tiistain Lukko-pelistä kotiin ja Ruudun ääreen vaikka kausari on. Syynä paska fillarointikeli eikä bussikyyti ole relevantti vaihtoehto. Taksiin ei aina pysty. Aluksi tuntui oudolta olla himassa kun kotipeli mutta meneehän se näinkin; rennosti sohvalla ja muutama euron bisse kylmästä. Helppoa, saattais tottuakin. Luulen että tämä iso syy katsojamäärien tippumiseen. Itse ostin Ruudun paketin pelkästään vieraspelejä varten että näkis ne mut helposti siitä lipsuu kun (jos) pitäis päättää kummanko ostaa vai kummankin. Toivottavasti 4media maksaa isot massit seuroille/liigalle.

Tuolla yleisen liigakeskustelun puolella esitettiin, että Nelosen maksama korvaus vastaa yksittäiselle seuralle 1000-1500 katsojaa per peli. Kun tv-oikeuksista seuraavan kerran käydään neuvotteluja, ei summa takuuvarmasti tule olemaan tota luokkaa. Jos tuote ei ole siihen mennessä sellaisessa kunnossa, että hallille lähtö priorisoidaan netin/tv:n kattelua korkeammalle, tulee liigajengejä kaatumaan.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Jos tuote ei ole siihen mennessä sellaisessa kunnossa, että hallille lähtö priorisoidaan netin/tv:n kattelua korkeammalle, tulee liigajengejä kaatumaan.
Kyllä se sopimuskin pitää tehdä toisenlainen. Tietty määrä suoria ilmaispelejä tv:stä pitää suuren yleisön mielenkiinnon vireillä. Sitä kautta sitten sekä Ruudun että hallien asiakkaiksi lipsuisi uutta väkeä.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Normijärjellä varustettu seurajohto tekisi markkkinointistrategian kuinka Blues brändätään haluttuun kohderyhmään ja aloittaisi sitten sen pohjalta kestävän markkinoinnin.
Kun uudet omistajat tuli kehiin niin noinhan ne teki. Teettivät ensitöikseen markkinointitutkimuksen jossa selvittivät kaikki asiakasegmentit ja markkinointii panostettiin. Toimarinahan oli ensi alkuun Niken markkinointojohtajan paikalta tullu Petri Pusa ja sen jälkeen homma oli vahvasti Jason Nikkisen hallussa joka teki hyvää duunia. Markkinoinin suhteen tehtiin ihan oikeita asioita, mutta homma näköjään kateksi kuin kanan lento kun toi Nikkinen lähti firmasta.

Kuten tolle edeliselle sivulle kirjoitin niin Facebook tykkääjien määrällä mitattuna Blues on Ässien ja Pelicansin suuruinen jengi. Ei Bluesilla ole siis taloudellisia rahkeita samanlaiseen markkinointi näkyvyyteen kuin esim. paikallisvastustaja Hifk taikka Venäjän suunalta rahaa saava Jokerit. Olen aivan varma että Jokerit saa jotain tukea KHL:lältä markkinointiinsa koska kun Jokerit mainostaa itseään niin samalla se mainostaa myös KHL:lää. Varmaan yhtenä syynä Bluesin tipahtaneisiin yleisömääriin löytyy myös siitä että sinne on menetetty noita yritysasiakkaita.
 

Blondie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
Cobol puhuu mielestäni asiaa siinä että nyt etsitään kaikkia mahdollisia tekosyitä ilman että katsotaan peiliin. Täälläkin palstalla puhutaan aina huonosta säästä ja välillä siitäkin että säät ovat liian hyvät (mökkikausi), ja että siksi halli on tyhjä. Hyvällä markkinoinnilla katsojamäärät saataisiin nousuun, olen siitä satavarma. Mutta markkinointi maksaa, ja meidän seuralla ei ole siihen (tällä hetkellä) varaa. Siksi siellä toimistolla varmaan toivotaan että peli itsessään riittäisi tuomaan tarpeeksi katsojia halliin. Ja mielestäni joukkue on erittäin laadukas kun sitä peilaa pelaajabudjettiin (liigan 3. pienin). Tj-Koskinen sanoi jossain haastattelussa että jos budjetoitu 3300 katsojakeskiarvo toteutuu, päästään sillä nollatulokseen. Tämähän olisi aivan mahtavaa, 3300 maksavaa katsojaa joista 1300 kausikorttilaisia. Kova on minullakin usko että siihen päästään.

Jokereiden tilanteesta vaan sen verran että myös minun mielestäni heidän markkinointinsa on ollut aivan fantastista, ja loikka KHL:ään on onnistunut todella hyvin. Mutta juuri lukemani uutisen mukaan Jokereiden tj Jukka Korhonen myöntää että ensimmäisestä kauden tappio lasketaan miljoonissa euroissa. Itä-Helsingin puolella on tällaiseen toimintaan on vain tällä hetkellä, meillä ei. Lisätappiot Bluesilla johtavat lisääntyviin imagotappioihin, maksuvaikeuksiin, pelastustalkoisiin (Salonoja) tai jopa konkurssiin.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Hyvällä markkinoinnilla katsojamäärät saataisiin nousuun, olen siitä satavarma.
Siis noin yleisestiottaen välillä ois kyllä ihan kiva tietää että mitä palstatoverit tarkoittaa markkinoinilla. Puhutaanko jostain mainosviestinnästä vaiko hieman laajemmin. Esim. markkinoinissa yleensä puhutaan markinointimixsistä eli neljästä P:stä jolla tarkoitetaan markkinoinnin kilpailukeinoista. Toi neljä P:tä tulee sanoista Product (tuote), Price (hinta), Place (paikka, saatvauus, jakelu) ja Promotion (mainosviestintä). Noiden asioiden pitäisi olla kondiksessa että tuote niinsanotusti myy. Se ei noin yleisestiottaen paljoa auta vaikka ois kuinka hyvä mainos jost tuote osottautuu paskaksi, on liian kallis tai ei ole saatavilla. Ja päinvastoin. Vaikka tuote olisi kuinka hyvin, kohtuuhintainen ja helposti saatavilla niin ei se myy jos kukaan ei tiedä sen olemassaolosta.

Näistä Bluesin neljästä P:stä on tavallaan jauhettu eri ketjuissa.

Product - Bluesin tuote on otteet kaukalossa ja ottelukokemus yleensä. Kun Blues on sarjataulukon pohjalla ja halli tyhjä niin tää ei ole kondiksesa. Mutta jos Blues rupee napsimaan voittoja niin tää osa-alue paranee. Aki Eurola ja Janika Niemelä nyt koittaa omaltaosaltaan parantaa tätä puolta. Pelipaidoissakin on panostettu tyylikyyteen ja jäätä ei ole amuttu täyteen mainoksia. Nää on nyt esteetisesti silmää mielyttävä asioita ja mielestäni sikäli tärkeää että ottelutapahtumaa katsellaan silmillä.

Price - Tästäkin on jauhettu eli paljonko kuluttajallla menee rahaa siihen että käy katsomassa Bluesin matsin paikan päällä. Ei siis pelkästään ottelulipun hinta vaan kuluttaja ottaa huomioon myös sen pysäköintimaksun ja paljonko menee oheistuotteisiin. Tällä hetkellä tuntuu olevan yleinen mielipide se että hinta-laatu ei ole kohdillaan.

Place - Saatvauus. Hallin sijainti nyt tuottaa omat ongelmansa ja tästä on jauhettu. Tähän nyt metro tuo vähän helpotusta. Mutta toinen saatvauuteen vaikuttava tekijä on se otteluohjelma. Milloin sille asiakkaalle tarjotaan otteluelämystä. Tällä hetkellä otteluohjelman teossa mennään hallin ehdoilla. Tää vaan tarkoittaa sitä että esim. lapsiperhe segmentti on hyvin paitsiossa kun pelit pelataan suurimaksi osaksi arkena. Myös otteluja on saatavilla niin paljon/tiheään että se sitten vähentään mielenkiintoa toisiin otteluihin. Markkinoinnissa tätä ilmiötä kun oma tuote/palvelu syö mielenkiintoa tosien oman tuoteen kysyntää kutsutaan kannibalisoimiseksi. Tässä osa-aluuessa on Bluesilla kaikista entien paranettavaa koska paskan otteluohjeman takia lipputuloja meneteään.

Promotion - Tää nyt on se mainonta jonka osa mieltää markkinoiniksi. Blues on suht. aktiivinen somessa ja myös noita mainoksia on eri medioista bongattu. Bluesilla on myös näitä kouluvierailua ja penkiltä jäälle tapahtumia jotka menee tähän kategoriaan myös. Lisäksi Bluesin viestinnän visuaalinen ilme on hyvä ja se on sikäli tärkeää että se luo/vahvistaa mielikuvaa Bluesista. Blues saa nyt ilmaista media näkyvyyttä ja osa kuluttajista on sen verran kokeneita matsissakävijöitä että osaavat ihan itsekkin etsiä sen tiedon netistä millon niitä matseja pelataan. Mutta tässä kohtaa on pakko sanoa että Blues.fin pelaajaluettolo sivuja voisi päivittää, sillä se että pelaajien kuvia ei ole päivitetty vaikka kautta on jo viikko takana ei ole kovin hyvä juttu. Lisäksi Blues voisi olla vähän innovatiivisempi mitä tulee viestintään. Esim. toi SalskeaKanen ex-bluusit maailmalla ketjuun postamaa KooKoo video on hyvä esim. siitä että aika nolla budjetilla voi saada näkyvyyttä ja faneja aktivoitua.

Noiden osa-alueiden pitäisi olla jotenkuten kondiksessa että potentiaalinen asiakas päätäisi lähteä katsomaan Bluesin peliä paikanpäälle eikä katsoisi sitä Ruutupalvelusta tai menisi esim. katselemaan Jokerien peliä. Olen siis Blondien kanssa samaa mieltä että hyvällä markinoinilla saatas jengiä enemmän halille. Kunhan vaan asioita katsellaan tarpeeksi laajasti markkinoinin näkökulmasta.Mä en henk.koht usko sellaisiin ihmeellisiin maailmaa mullistaviin mainoksiin jotka kuin salaman iskusta sais jengin vyörymään hallille. Jos joku sellaisen kamppiksen keksi niin ota ihmeessä Bluesin toimistoon yhteyttä.
 

Blondie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
Hyvä kirjoitus Barcelonalta! Markkinointimixiin vielä sen verran että senkin voi laajentaa seitsemäksi P:ksi:

People - Markkinointi on vain niin tehokasta kuin ihmiset yrityksessä jotka sitä hoitavat. Eli osaavalla porukalla saadaan aikaan parempia tuloksia.

Process - Voisi tiivistää kustannustehokkuudeksi, eli kaikki toiminnot jotka vaikuttavat palvelun laatuun.

Physical evidence - Tae siitä että palvelu on toimitettu ja rahoille on saatu vastinetta. Voisi esimerkiksi puhua brändistä, kun kuulet sanan Blues niin tuleeko mieleen pk-seudun johtava jääkiekkoseura vai jokin muu? Bluesin brändinä pitäisi aiheuttaa sellainen mielikuva että Espoossa pelataan hyvää lätkää viihtyisässä hallissa ja missä tunnelma on aina katossa.

Markkinointihan on muutakin kuin myymistä ja mainostamista, pähkinänkuoressa se on asiakkaiden tunnistamista, heidän tarpeidensa tyydyttämistä ja asiakkaan säilyttämistä itsellään tuottavalla tavalla. Markkinointistrategian pitäisi olla tarkoin mietittyä sekä pitkäjänteistä. Asiakassegmentin tunnistaminen pitää olla tehty okein, kenelle tuotetta myydään? Näille duunareille, parempiosaisille, nuorille, vanhoille vai kaikille? Vastatakseni Barcelonan esittämään kysymykseen, niin edellisessä viestissäni puhuin silti pääosin vain mainonnasta. Otan taas Jokerit esimerkiksi:

Jokerit - IAM - YouTube (linkki jokereiden promovideoon viimekaudelta)

Tyylikkäästi tehty video jonka näin useasti tv:ssä parhaaseen katsleuaikaan, ja jonka sloganeita näkyi bussipysäkkimainoksissa pitkin pk-seutua. Sama homma näissä HIFK:n bussipysäkkimainoksissa, niitä oli tänä syksynä ihan jokapuolella Itä-Vantaasta Länsi-Espooseen. Bluesin pitäisi mielestäni kehittää uusia markkinointikampanjoita, ei siis brändätä tuotetta kokonaan uudestaan, vaihtaa logoa ja aloittaa alusta. Näihin kampanjoihin voisi kehittää jotain uutta tuon #ValitseSininen häshtägin rinnalle. Yksi ajatus joka tässä tajunnanvirtaa kirjoittaessani tuli mieleen että kampanja voisi ottaa näkökulmaksi vaikka perinteet. KukkoMiikka sanoi edellisellä sivulla mielestäni hyvin että Bluesin ympärille on rakentunut "raukan maine". Kun ajattelee Bluesia niin mieleen tulee aina se pk-seudun kakkos (tai kolmos)-joukkue HIFK:n ja Jokereiden jälkeen, kampanja voisi alkaa rajusti kertomaan perinteistä ja historiasta vaikkei sitä nyt niin paljoa olekkaan kuin muilla seuroilla. Kampanjassa voitaisiin ottaa esille Bluesin ja Kiekko-Espoon historian käänekohtia ja vaikka nämä pari finaalitappiota ja jotain iskulauseita "kolmas kerta toden sanoo", "tällä kertaa tää on meidän kausi" jnejne. Muistutettaisiin ihmisiä ettei me olla mikään raukka vaan viimevuosina playoffeissa keskimäärin hyvin menestynyt joukkue joka tarvitsee koko kaupungin taakseen jahdatessaan unelmaa - eli sitä ensimmäistä mestaruutta. Yritettäisiin jotenkin muuttaa mielikuvaa Bluesista perinteikkääksi ja varteenotettavaksi kiekkoseuraksi pitäen kiinni arvoistamme eli sitkeydestä, ajokoiramaisuudesta, luovuttamattomuudesta jne. joka ei jää kakkoseksi stadin seuroille tai kelle muullekkaan. Mun mielestä toi Valitse Sininen ja Sininen vs. Punainen ei vaan riitä.

Markkinointihan (varsinkin videot, tv-aika, bussipysäkkimainokset) vaatii todella paljon hilloa mitä Bluesilla ei ole joten tällä hetkellä varmaan aika turhaa edes miettiä näitä. Selvästi näkee että ainoastaan somerummutus on hyvällä tasolla koska se ei maksa mitään. Mutta kyllä se ottaa päähän nähdä noita IFK:n logoja joka puolella Espoota.

Lippujen hinnoittelusta vielä sen verran että noita eri hintakategorioita pitäisi saada lisää. Ei voi olla niin että 20e (+toimituskulumaksut) pääsee ylös katsomaan peliä ja 40e alakatsomoihin (pois lukien fanikatsomohinnat). En tarkistanut tarkkoja eurosummia mutta luulen olevani pallokentällä. Koskinenhan jossain haastattelussa sanoi että "ehkä olemme hinnoitelleet liput väärin", jos tähän on tultu miksei asialle tehdä mitään voivottelun sijaan? Eikö tämä olisi asia joka on helppo muuttaa? Erityisryhmille kunnon alennuksia, usean pelin lippupaketteja erilaisilla teemoilla myyntiin, vaikka reunakatsomoihin vähän halvemmalla kuin keskelle tai muuta vastaavaa.

Ja anteeksi jos teksti on epäloogista tai vaikeasti luettavaa annoin vaan tekstin virrata :)
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ihan hyviä ajatuksia. Palaan jälleen sanaan merkityksellisyys. Mitä tarkoittaa "Valitse sininen"? Siis muuta kuin mitä lauseessa sanotaan? Vastaus: ei yhtään mitään. Bluesin mainonta on kärsinyt ihan samasta merkityksettömyydestä kuin edustamansa tuote. Voi tietysti miettiä onko kyseessä syy vai seuraus, mutta ei hallille eksy yhtään silmäparia enemmän siksi, että joku mainoksen nähtyään kokee syvän yhteenkuuluvuuden tunteen seuran kanssa. "Ei hitsinpitsi, kyllä sininen on kova juttu, mä haluun valita sen", not gonna happen.

Jos verrataan HIFKin stadimainoksiin, tai jopa Jokerien vanhoihin suomenkielisiin "minä, me.."-mainoksiin, ei olla edes samalla sivulla viestin voimakkuuden kanssa.

Mutta mainonta nyt on vai yksi heikossa jamassa oleva asia seuran markkinoinnissa. Sen pohjaviestin kuntoonsaattaminen vaan onnistuessaan voisi olla niin merkittävä asia koko seuran uskottavuuden ja viestinnän kannalta, että siihen kannattaisi satsata.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Hyvä kirjoitus Barcelonalta! Markkinointimixiin vielä sen verran että senkin voi laajentaa seitsemäksi P:ksi:
Tänks. :) Ton tosiaan voi laajentaa 7 P:eksi, mutta en suoraan sanoen jaksanut näpytellä lisää tekstiä. Enkä tiedä kuinka moni jaksaa näitä meikäläisen markkinointi vuorisaarnoja lukea.

People - Markkinointi on vain niin tehokasta kuin ihmiset yrityksessä jotka sitä hoitavat. Eli osaavalla porukalla saadaan aikaan parempia tuloksia.
Tähän tartun sen verran että mä näen markkinointimielessä ihmiset hieman eri roolissa. Toki on tärkeetä että siellä on tomistolla on osaavia ihmisiä. Mutta ihmisillä tässä markinointimix tapauksessa yleensä tarkoitetaan niitä ihmisiä jotka on asiakasrajapinnassa. Eli joko ovat suorassa kontaktissa asiakkaseen tai vaikuttaa siihen kuinka asiakkas ottelutapahtuman kokee.

Bluesin tapauksessa näen että pelaajat on se tärkein. Heidän suorituksiaan sinne hallille menään loppupeleissä katsomaan ja ovat näytelmän päänäyttelijöitä. Esim. joku Karyan taikka Calounin tyyppinen starapelaaja saataa olla sellainen yleisömangneetti joka aktivoisi yleisöä. Ja kun noi pelaajat tapaa sitten faneja face to face ja käy kouluissa kääntymässä niin siinäkin heillä on sitten oma roolinsa.

Kakkosena mainitsen sitten sen henkilökunnan joka toimii hallilla ja vastaa ottelun tunnelmasta. Ottekuisäntä Aki Eurola, ottelueäntä Janika Nieminen, kuuluttaja Juha Valvio, hallin DJ ja cheerleaderit. Ymärtääkesni kun Jokerit siirtyi KHL:lään niin panosti kahteen viimeksi mainittuun. Tota cheerleader hommaa on tehty perinteisesti kai aika pitkälti aika pienellä korvauksella/ harrasusmeingillä mutta Jokerit ilmeisesti korvasi amatöörit palkkasi tähän hommaan vähän näyttävämpää väkeä. Siinä taas soitetaanko hallissa tunnelmaa nostatavaa musaa vaiko mainoksia joudtaan tekemään tietenkin päätöstä mainostuolojen vaiko tunnelman parantamisen välillä.

Urheilutapahtumaa mennään myös sen takia että siellä on muitakin ihmisä ja halutaan nauttia siitä tunnelmasta minkä muut paikalle saapuneet luo. Tässä on sillä Bluesin-faniporukalla suuri rooli. Koska kyseiset henkilöt eivät ole Bluesin palkkalistoilla niin pitää heidän toimintaansa tukea (esim. kausarialennuksilla) ja tehdä muutenkin yhteistyötä. Pari vuotta sitten kun juttelin erään Bluesin omistajiin kuluvan henkilön kanssa asiasta niin ainakin silloin kyllä ymmärettiin faniporukan merkityks. Ja mielestäni se että kun uudet omistajat tuli puikkoihin niin ensitöiskeen siirisvät sen fanikatsomon sieltä toisesta päädystä siihen nykyiseen kohtaan.

Vastatakseni Barcelonan esittämään kysymykseen, niin edellisessä viestissäni puhuin silti pääosin vain mainonnasta.
En mä siis sitä sano etteikö mainontaa voisi parantaa ja etteikö se onnistuessaan voisi jopa saada yleisömäärät kasvuun. Sellaisen killeri kamppiksen keksiminen on vaan haastavaa ja lisäksi sellaisen kamppiksen suunitteleminen mainostoimistossa vaatisi rahaa. Ja yhtään ylimääräistä euroa ei taida Bluesin toimistolla olla... Mutta henk.koht näen että Bluesilla on suurempia ongelmia ja kehityskohteita kuin markkinointiviestintä. Osa ongelmista on sidoksissa liigan ja tän hetkiseen yleiseen taloudelliseen tilanteseen, ja sitten osa on ihan omasta takaa.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Asiallista keskustelua aiheesta, toivon että päättäjätkin lukevat.

Varmaan on jo sanottu, mutta kaiketi aika keskeinen ongelma on HIFK. Se on kannatuksessa Espoon ykkösseura tai lähellä sitä.

Oli aikaisemmin, ei ole enään. Noin puhtaasti mutuna. Se että suuri osa HIFK:n kannattajista asuu Espoossa johtuu tietysti historiasta, 90-luvun alussa Espoossakin puhuttiin vain HIFK-Jokerit paikallismatseista (silloin kun ne olivat vielä oikeasti iso juttu), KEspooo oli vain marginaaliporukan juttu.

Muita syitä ovat mm. se, että Bluesin markkinointi vrt HIFK ja Jokerit pääkaupunkiseudulla on heikkoa eikä edes heikkoa riitä vaan täysin olematonta.

Tämä! Jos vielä herran vuonna 2015 Tapiolan ympäristön dösäreillä on jotain punaisia skaffaa tsetti -mainoksia niin joku on vaan Bluesissa ryssinyt pahasti. Tästä olen puhunut jo vuosia, markkinointi on täysin surkeata.

Toisaalta en usko että muuta tarttisi tehdä kuin markkinoinnin huippu sellaisella 250k budjetilla niin johan lähtisi ja hallit olisi parhaissa matseissa jopa täysi.

Epäilen vahvasti että 250k riittäisi, toki rajallisten resurssien parempi kohdentaminen auttaa paljon.

Mutta eihän asiaa näin mietitä koska ammattilainen = 200k + 250k = 450k euroja palaa ihan turhaan. Säästetään nekin - ja otetaan persnettoa sitten 1 000k ja reippaasti ylikin.

Persneton määrä taitaa tulla aika suurelti muilta osin kuin yleisömäärä. Tietämättä paremmin, veikkaan hallituottoja.

Olisi myös hyvä myöntää se, että halliin ei saa lisää yleisöä ilman Bluesin uudelleen brändäystä ja kunnon markkinointia. Ja senkin jälkeen tulee tappiota kuten nytkin, mutta parempi vaihtoehto kai se olisi että katsomo kuitenkin pullistelisi edes hieman?

En usko että uudelleen brändäys auttaa mitään, jos siis tarkoitat nimeä/logoa yms.
 

Hannutic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Analogia Bluesin ja Suomen talouden kannalta sopii hyvin yhteen. Toiset sanoo että pitäisi elvyttää investoimalla, toiset (hallitus) sanoo että pitäisi säästää. Sitä elvyttämistä on nyt Bluesissa yritetty useampi vuosi omistajanvaihdoksen jälkeen ja turskaa on tullut ihan perkeleesti. Nyt on pakko kokeilla sitä toista vaihtoehtoa, että saadaan edes erääntyneet laskut maksetuksi. On helppo sanoa että investoinnit tuottavat itsensä moninkertaisesti takaisin, mutta tällaiset arviot ovat puhdasta käsien heiluttelua. Kukaan jolla on omaa rahaa kiinni ei tuohon enää tässä tapauksessa usko.

(Ja siis Suomen taloudenhoitoon en halua tässä ottaa kantaa, jossain muussa ketjussa ehkä.)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös