Pahoittelut "vieraisiin pöytiin huutelusta", mutta myös minua suomalaisen jääkiekkoilun ystävänä kiinnostaa Bluesin kohtalo.
Olen aina kuullut puhuttavan, että Espoossa on hankala saada kannattajia liikkeelle massoittain, koska niin moni muuttaa Espooseen muualta Suomesta/pääkaupunkiseudulta, että on ehtinyt jo niin sanotusti "joukkueensa valita" eikä se valinta riittävän usein ole osunut Espoolaisjoukkueisiin. Toisaalta jääkiekko esimerkiksi hyvin vahvasti on lähtökohtaisesti sen keski- tai alemman tuloluokan "faniharrastus" (ainakin ne massat on siellä) ja Espoossa taas on toisaalta enemmän tuota parempaa väkeä kuin vaikkapa Vantaalla. Toisaalta Espoossa asuu myös paljon sellaisten alojen ihmisiä, joita ei välttämättä esimerkiksi jääkiekko kiinnosta (IT, tekniikka jne jne), opiskelijoita joilla ei ehkä ole varaa ja maahanmuuttajia joita ei noin eksoottinen laji sytytä. Espoon Blues brändinä on myös niin uusi juttu, että menestyksen ja maineikkaan historian puuttuessa menestyksen nälkäinen Espooseen muuttava fani valitsee mieluummin Jokerit tai IFK:n, jos ei ole jo jonkun muualta Suomesta kotoisin olevan joukkueen fanituotteita mukanaan kantanut.
Tältä minusta on aina tuntunut kun seurailee Bluesin meininkiä ja fanitusta, en minä tiedä onko tässä mitään perää mutta voisi kuulostaa järkeviltä syilta siihen, miksi Bluesin ja muiden Espoolaisten urheiluseurojen on niin vaikeaa saada massoittain faneja liikkeelle. Vaikka onhan tuo muidenkin seurojen toiminnassa nähtävissä, että ei enää samaan malliin mennä hallille kuin vaikkapa kymmenen vuotta sitten.
Suurimpana syynä näen kuitenkin ehkä sen Espoota karttaneen menestyksen (vaikka ylemmän keskikastin joukkue Blues on toki pitkään ollutkin). Ilman sitä ei ne vähemmän fanaattiset seuraajat ole kiinnostuneita, tämä nähtiin jo Oulussa vuosituhannen alussa. Menestys toi ihmiset hallille ja koskapa menestystä on ihan kiitettävästi Oulussa maistettu, riittää katsojia hallille nykyäänkin.