...
Näin yrittäjänä ajattelen itse niin, että kun yritys on terve ja talous on terveellä pohjalla on yrityksen tarkoitus tuottaa säännöllisesti voittoa omistajilleen.
Voi tietenkin olla, että olen ajatusmaailmani kanssa täysin väärässä...
.
Suomalaisen lätkäbisneksen ei todellakaan olekaan tarkoitus tuottaa mitään suuria voittoja, joten siinä mielessä todella olet väärässä käsitystesi kanssa. Parhaimmillaan lätkäbisnes on juuri tuota, että joltain kaudelta kertyy voittoja, toisella saattaa tulla vähän tappiota, mutta isossa mittakaavassa pää pysyy pinnalla ja vedetään lähelle nollatulosta. Lihavina vuosina on sitten mahdollista erinomaisella taloudenpidolla jopa kasvattaa ässämäistä puskuria pankkitilille.
Mistä lie jenkkisarjoista, viihteen ja globalisaation maailmasta saapuneet ne käsitykset Suomeen, että urheilubisnes olisi isoa bisnestä ja liikevoiton nostamista osinkona? Ei, ei, ei, tämä on erittäin kaukana suomalaisesta todellisuudesta.
Helvetti, ne jotka ostavan jonkun liigaseuran "osakkeita" - etenkin pienomistajat - niin eiväthän he jumalauta niitä missään isossa voitontavoittelussaan osta. En minä ainakaan. Täytyy olla helvetin tyhmä, että laittaa jonain taloudellisena neronleimauksena rahojaan kiinni lätkäjengeihin. Osakkeita ostetaan hyvää hyvyyttään ja ainakin Ässien osakkeita omistavat tahot ovat monet lahjoittaneet maksetut osingot takaisin ry:n puolelle junnukiekon hyväksi.
Se on tietysti eri asia, jos nyt maltillisen kokoisen seuran omistajaksi päätyy, jolla talous on kunnossa (tai uskotaan voitavan saada se kuntoon): ostajasta tulee seuran pyörittäjä ja työntekijä, josta saa palkkaa, mutta ei tälläkään miksikään kroisokseksi tule.
Jos yhtään tuntee suomalaista jääkiekkokenttää ja on vähääkään panostanut aikojaan ja rahojaan siihen, niin nämä ovat ihan selviä asioita. Ehkä joku on saanut sen käsityksen, että nykyään kun on isommat tv-sopparit jne jengeillä, että asiat olisivat muuttuneet, mutta suomalaisen urheilubisneksen kovat jutut ovat yhä yhteisöllisyys, vapaaehtoisuus ja rakkaudesta lajiin-tyyppinen toiminta.
ps. nyt kun vähän selasin tuota tutkimusta, niin tuli ihan sivumennen ihmeteltyä, että eivät näemmä päätä huimaa enää kauppatieteellisen maisteripapereiden taso. Todella ontuvaa tekstiä ja erittäin puutteellista lähdeaineistoa... mikäköhän arvosana tästä on saatu?