Jos tuollaisen tappion haluaisi kuitata kausikorttilaisten taskusta, se tekisi noin 1000 euroa per kausikorttilainen. Se ei ole lähellekään realistista. Jo alv:n korotus nostaa kausarin hintaa asiakkaalle ensi kaudelle. Jos esimerkiksi kannattajakausarin hintaa nostaisi kuluttajalle satasella, se tuotto olisi karkeasti noin 25 000 euroa sillä oletuksella, että kaikki ostaisi sen kausarin silti. Ja jos joku jättää ostamatta kausarin hinnannousun vuoksi, se irtolippumyynti pitää tehdä joka peliin erikseen ihmiselle, joka on hintaherkkä. Ja se taas johtaa siihen, että myös kannattajakatsomossa on paljon tyhjää tilaa erityisesti näitä Sportteja ja Jukureita vastaan, kun kysyntä keskittyy "kiinnostavampiin peleihin", mikä taas vaikuttaa suoraan myös tapahtuman itsensä tunnelmaan ja entisestään ohjaa kysyntää tiettyihin peleihin. Kausikortti taskussa on myös helpompi puhua kavereita mukaan peliin, kun itse ei tartte sitä lippua joka kerta erikseen ostaa. Varaa hinnankorotukseen on kyllä, mutta kannattajakausareiden merkitys on muukin kuin rahastus - jos kannattajia lypsetään liikaa, niitä kannattajia katoaa.
Jos taas tuon haluaisi tehdä irtolippujen hintaa korottamalla, se vaikuttaa suoraan niiden kysyntään. Jo nyt liput on monille kipurajoilla ja euroja jää saamatta, kun porukkaa jää kotiin. Ja monesti yhden ihmisen päätös jäädä hinnan vuoksi kotiin aiheuttaa myös jonkun muun kotiinjäämisen, kun peleissä kuitenkin monesti käydään kaverien ja perheen kanssa.
Nuo vapaaliputkin on asia, joka ei ole pelkästään omissa käsissä. Liigalla sarjana on paljon kumppaneita, jotka maksavat Liigalle ja saavat x määrän lippuja käyttöön kaikkiin sarjan peleihin. Tietysti sieltä valuu seuroillekin jotain sekä maksetaan yhteisiä kuluja, mutta ne menee tasan kaikkien kesken. Samoin Liigalla ja liitolla on vapaakorttilaisia, joilla on vapaa pääsy otteluihin. Pk-seudulla näitä käyttäjiä on enemmän kuin pienemmillä paikkakunnilla, ja Espoossa ne eivät areenasopimuksen vuoksi tuo edes oheismyyntituottoja. Seuran näkökulmasta jokainen ilmaislippulainen tuo käytännössä vain hiekkaa eteiseen sekä kuluja sen hiekan siivoamisesta. Se on ihan kestämätön tilanne, että houkuttelet ihmisiä paikalle, mutta se aiheuttaa vain kuluja.
Nuo ongelmat tiivistyy hyvin vahvasti areenaan ja siihen, että areenan bisnesmalli on sen historian ajan ollut laiska. K-Espoo maksaisi korkeaa hintaa, vaikka paketti olisi "avaimet käteen" (mitä se ei ole, koska areena ei maksa esimerkiksi järjestyksenvalvonnan kuluja, vaan K-Espoo) ja saisi muualla ainakin joskus käytössä olleen 20-25 % tuoton oheismyynnistä (joskus vuoden 2010 huiteilla Jokerit sai käsittääkseni 25 % oheismyynnistä ja maksoi Hartwall Areenalle otteluvuokraa about saman kuin Blues maksoi Espoon areenalle. Tampereen seurojen tilanteesta Nokia Areenalla en tiedä). Tuolla siivulla oheismyynnistä saisi jo puolisen miljoonaa suoraan, mutta se menee halliyhtiölle.
Joskus aikanaan Jussi valitteli ihan iltapäivälehdissä asti sitä, että Jääkiekkoliitto ei tuo edes valmistavia pelejä Espooseen... mihin Kummola kuittasi, että Espoon hallin vuokra on isompi kuin Hartwall Areenan, eikä tarjoa mitään muuta kuin tilat käyttöön. K-Espoon kannalta se on huono yhtälö, että yhdellä laiskalla toimijalla on monopoli ja asenne, että "jos ei kelpaa niin rakentakaa oma halli". Kaupungin olisi pitänyt päästää tuo konkkaan, kun siihen oli mahdollisuus, mutta päätyivät tekohengittämään. Konkalla olisi saanut uuden alun, mutta suututtanut esimerkiksi monta aitioiden omistajaa - nyt taas sama sairas lapsi edelleen on letkuissa ilman kykyä, halua ja osaamista kehittyä. Areena tarvitsee kipeästi uuden omistajan, joka ymmärtää liiketoimintaa, liikesuhteita ja saa positiivisen yhdessä tekemisen meiningin aikaan myös muuhun areenan tapahtumamyyntiin.