Ketkä kiinnostavat?

  • 66 066
  • 279

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Tämä keskustelu on saanut aivan uskomattomat mittasuhteet. Olen vuosien varrella nähnyt monen monta sarjajohtajaa, mutta yksikään ei ikinä, koskaan, ole kerännyt pelitapansa vuoksi niin paljon kritiikkiä kuin tämän hetken JYP.

Se on voittavaa kiekkoa, kyllä. Nauttikaa siitä, jos voitte. Meidän muiden ei kai tarvitse siitä pitää?

Niin se aika kultaa muistot. Taisihan tuo Tappara ottaa rapaa niskaansa siinä kun JYP nykyään.

Tosiaankaan ei tarvitse pitää, kyllä kannattajat siitä puolesta huolen pitää. Kiekkoa lähes puolivuosisataa seuranneena täältä luetut perusteet joukkueen pelitavasta ja siitä mitä se on ja ei ole, nostattavat kyllä aika ajoin kulmakarvoja, herättäen epäilyksiä jääkiekon ymmärtämisen tasosta ollenkaan. Onhan se tietysti nuivaa seurattavaa, jos toinen joukkue osaa homman niin, että saa toisen näyttämään haluttomalta surffailijalta, mutta kumman pelitavassa tässä tapauksessa se vika on?
 

Flip#51

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Otin tuosta randomilla kauden 2004-2005, jolloin paikallispelejä oli 8kpl ja vähensin jokaisesta Jokerit-HIFK -ottelun yleisömäärästä Helsingin jäähallin kapasiteetin 8120. Tässä tapauksessa HIFK:lta olisi lähtenyt koko kauden vierasyleisömäärästä pois 19077 katsojaa, mikäli Hartwall Areenan kapasiteetti olisi sama kuin Nordiksella, mikä olisi pudottanut HIFK:n vierasyleisökeskiarvon 6352 katsojasta 5670 katsojaan. Vierasottelukohtainen keskiarvo olisi pudonnut 682 katsojalla. Näillä luvuilla kolmen kärki tuolta kaudelta vierasottelujen osalta olisi ollut HIFK 5670, TPS 5382 ja Jokerit 5294. Tämäkin vertailu nojaa vielä siihen oletukseen, että HIFK olisi täyttänyt "Jokerien Nordiksen" joka ikinen kerta, vaikka Areena olisikin ollut vajaa, mutta tällä tuskin olisi enää suurta vaikutusta lopputulokseen.

Joku voi halutessaan tehdä saman koko vuosikymmenen ajalta tai vaihtoehtoisesti vaikka ajalta, jolloin paikallispelien määrä on ollut vain viisi.
 
Viimeksi muokattu:

tallaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niin, ja kun ottaa huomioon joukkueen pelityylin, en yhtään ihmettele, että arvostusta ei juurikaan heru. Pelityyli ei yleisöystävällisintä ole, niin kyllähän sen ymmärtää, että mielummin istuu tuoppi kädessä kuin katsomossa tyhjänpanttina.Liityn Anti-JYP-yhdyskuntaan. Pelityyli on puuduttavaa katsottavaa ja viihdearvo lähentelee nollaa. Ei siinä, tehokasta se on ja JYP faneilla ei valittamista ole, mutta kuitenkin. Makuasioita.

Se, että 13 muun seuran fanit ovat kimpussanne, johtuu vain ja ainoastaan siitä, että JYP pelaa tällä hetkellä uskomattoman tylsää kiekkoa, joka tappaa käytännössä kaiken mikä kiekossa on hienoa. Se, että te ette sitä näe on täysin ymmärrettävää, mutta tämä ei ole mikään JYP vs. muu Suomi. Tai on se siltä osin, että te olette lähes ainoita, jotka nauttivat tuosta RD:n vetämästä joukkueesta ja sen pelitavasta.


Ihan pakko kommentoida :) Eilen pelattiin JYP-Ässät. Käykääpä huviksenne lukemassa patakannattajien kommentteja pelistä ja pelityyleistä. Taisipa aika moni muun muassa sanoa, että Ässät yrittää pelata hyvinkin samalla tavalla kuin JYP. Ei kai se ihme ole, kun Rautakalliokin kilvan kehuu JYPin tapaa pelata.

Summa summarum: naurettavaa höpötystä "pelityylistä". JYP, Ässät, Lukko, Blues ja varauksin HIFK pelaavat tällä hetkellä hyvin samanlaista kiekkoa. Eroja löytyy sitten toteutuksen tehokkuuden ja pelaajamateriaalin puolelta.

E: lisätty lainaus

E2: Rautakallion kommentti mm. täältä: http://www.iltasanomat.fi/urheilu/uutinen.asp?id=2273120&ref=lk_is_ur_1

Veikkaan, ettei kukaan kommentoi tai lainaa tätä kirjoitustani. Tottahan toki "pelitapaekspertit" aina asiat ammattivalmentajia paremmin näkevät.
 
Viimeksi muokattu:

Infernal

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Niin, ymmärsitkö kirjoittamaani lainkaan? En minä nimennyt JYPpiä sen vuoksi, että se on suosikkijoukkueeni, vaan sen vuoksi, että se pelaa mielestäni parasta jääkiekkoa tässä maassa. Tämä asia ei muutu vaikka sitä kuinka kääntelisi.

Tämä jääkiekko on se mitä jääkiekolta haluan, joku muu sattaa sitten haluta jotain muuta, mutta se on heidän asiansa se.

Dufvaakin saat puolestani haukkua niinkuin mielit, sinusta se lopulta kuitenkin enemmän kertoo kuin Dufvasta. On kyllä jotenkin outo mentaalivääristymä, että jonkun toisen ihmisen habitukseen tai puhetyyliin halveksivasti ja pilkaten suhtautuminen koetaan millään tasolla arvostettavaksi tai ymmärrettäväksi, mutta huomaa, tässäkään en puolustele "omiani", vaan kiinnitän huomiota huonoihin tapoihin ja halpamaisuuteen, koska en arvosta moista henkilöstä riippumatta.

Ei kai kukaan sun mielipidettäsi tässa ollutkaan kyseenalaistamassa? Jos sinun mielestäsi JYP pelaa liigan parasta kiekkoa, niin se olkoon sinun mielipiteesi. Jos minä sanon, että JYP pelaa äärettömän tylsää kiekkoa, niin se on minun mielipiteeni ja minulla on oikeus siihen. Jotenkin JYP-leirissä ei vain sulateta sitä, että joukkuetta vihataan niin avoimesti. Se on nähty tässäkin ketjussa monet kerrat. Jyväskylän joukkuetta pitäisi ilmeisesti kohdella yhtä ymmärtäväisesti kuin rampaa koiranpentua.

Noniin, arvasin että tartut tuohon kaljuheittoon, joka toimi tässä tapauksessa pelkkänä esimerkkinä, ja oli sitäpaitsi ihan läppä. Varmasti jossain syvällä sisällä hieman sattui, kun herjasin JYPin valmentaajaa, eikö? Jatkossa jos haukun Dufvaa, lupaan tehdä sen sivistyneesti.

Ei tämä ole hei niin vakavaa.
 

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Summa summarum: naurettavaa höpötystä "pelityylistä". JYP, Ässät, Lukko, Blues ja varauksin HIFK pelaavat tällä hetkellä hyvin samanlaista kiekkoa. Eroja löytyy sitten toteutuksen tehokkuuden ja pelaajamateriaalin puolelta.

Kyllä Lukon pelityyli on ainakin yhtä kaukana Jypistä kuin meikäläinen absolutismista. Tämän voi jokainen todeta niin toteutuksen kuin tuloksellisuudenkin kannalta.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Mä voin vähän lisätä sun hämmästelyä. Jyp kävi Helsingissä pelaamassa Jokereita vastaan, yleisöä 6071. Jokerit kävi Jyväskylässä pelaamassa Jypiä vastaan, yleisöä 4362. Jyp on melkein kolmanneksen kiinnostavampi vierasjoukkue kuin Jokerit. Tästä sen taas näkee, Jokerit ei vedä Jyväskylän halliin edes kuutta tuhatta ihmistä! Aika muovista.

Kaikki joukkueet pelaavat enemmän tai vähemmän saman verran kaikissa vieraskaukaloissa. Tämän ketjun aiheeseen liittyvistä tilastoista ainoa jotain todistava on vieraspelien katsojakeskiarvo. Tosin sitä aavistuksen vääristää ne joukkueet, joiden kannatajat voivat mennä edes joihinkin peleihin paikallisliikenteen avulla... Tällaisia ovat HIFK, Jokerit ja Blues sekä Tappara ja Ilves. Kenties pieni joukko HPK:n kannatusalueesta Lahteen (Riihimäki). Kohtuullinen yksityisautoiluetäisyys on välillä Turku-Rauma, Rauma-Pori ja Hämeenlinna-Tampere sekä Hämeenlinna-Lahti.
Toisaalta kaikkien joukkueiden saldoissa näkyy iso joukko etenkin pk-seudulla asuvia "etä-Kärppiä" yms. Itsekin olen ollut sellainen, ja olen nyt sudeetti-jyväskyläläinen Lahdessa. Myös Hippoksen seisomakatsomossa on joka pelissä kymmeniä opiskelijoita jotka kannatavat vierasjoukkuetta. Varmasti enemmän kuin Porissa, Raumalla, Lahdessa, Hämeenlinnassa tai Lappeenrannassa.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Kyllähän tässä on käynyt niinkun alakoulun poikaporukoissa.Niitä härnätään ja huudatetaan jotka huutavat.Yritetäänpä JYP-fanit olla provosoitumatta tästä asiaankuuluvasta "kiusaamisesta".Suuri osa kirjoittajista tilaa selittelyjä ja tunnekuohuja ja mielestäni ovat saaneet liiankin kanssa.Analyyttinen keskustelu jatkukoon tietenkin.Tietenkään jos on lusikalla annettu ei voi kauhalla ammentaa:).

Niin ja vakavaahan tää ei ole.Säälittävää jos joillain lätkä on elämän ykkösasia.
 

se7en

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Newcastle United, Jalkapallomaajoukkue
Taisipa aika moni muun muassa sanoa, että Ässät yrittää pelata hyvinkin samalla tavalla kuin JYP. Ei kai se ihme ole, kun Rautakalliokin kilvan kehuu JYPin tapaa pelata.

No Ässät voi yrittää mun puolesta ihan rauhassa. Sikäli olet ymmärtänyt hieman väärin, etten ainakaan minä ole JYPin hyvyyttä varsinaisesti kyseenalaistanut. Pakkohan sen on hyvä olla, jos se johtaa sarjaa ja on päästänyt noin vähän maaleja. Mutta se ei vaan poista sitä tosiasiaa, että se peli on aivan tappavan tylsää ja tekee vastajoukkueesta ihan naurettavan näköisen, kun ei ne pääse mihinkään. Joka paikasta tulee keppiä.

Sen suhteen nimim. JypFabu oli oikeassa, että Tappara sai tosiaan aikoinaan kuraa niskaansa ja täysin aiheesta. Olen myös verrannut JYPiä viime kauden Kerhoon, joka harrasti myös aivan posketonta mailahäirintää viime kaudella.

tallaaja kirjoitti:
Veikkaan, ettei kukaan kommentoi tai lainaa tätä kirjoitustani. Tottahan toki "pelitapaekspertit" aina asiat ammattivalmentajia paremmin näkevät.

No tämä oli hieman turha lause, eikö vain.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Noniin, arvasin että tartut tuohon kaljuheittoon, joka toimi tässä tapauksessa pelkkänä esimerkkinä, ja oli sitäpaitsi ihan läppä. Varmasti jossain syvällä sisällä hieman sattui, kun herjasin JYPin valmentaajaa, eikö? Jatkossa jos haukun Dufvaa, lupaan tehdä sen sivistyneesti.

Ei tämä ole hei niin vakavaa.

Sori, sana läppä ei käsiäsi pese tahi lupaus olla sivistyneesti kusipää. Minuun ei kyllä toisen tyhmyys satu, enkäpä usko RD:kään käyneen edes lukemassa tuota, joten tuskin häneenkään.

Pahantahtoinen ihminen on pahantahtoinen ns. sivistyneen kuorrutteen allakin, ei sellaisia voi arvostaa.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Nyt ei kyllä mitenkään aukea, että miten eri joukkueiden vetämät katsojamäärät olisi merkityksetön suure ? Onko itse asiassa olemassa tuon merkittävämpää tietoa. Olen täysin varma, että jokaisen seuran talousjohtoa kiinnostaa tuleeko yleisöä 3000 vai 10000. Jokereiden osalta tuon voi vaikka kiteyttää vertaamalla Jyp pelin noin 6000 yleisöä tuleviin Hifk peleihin, missä yleisöä lienee 10 000-13 000 välillä. Aika helvetin iso ja merkityksellinen ero ja johtuu vain ja ainoastaan vastustajasta!!

Näin on, mutta pelatkaapa 60 runkosarjamatsia keskenänne ihan vertailun vuoksi jonain talvena. Mitähän mahtaisi tapahtua yleisökeskiarvoille?
Täällä Lahdessa ottelutapahtuma markkinointi on selvästi vierasjoukkuetta korostavaa kun taas ainakin ennen JYP markkinoi kotijoukkuelähtöisesti. Minusta Pelicansin markkinointi on vaan se viisaampi tapa myydä yksittäislippuja. Kun mahdollisimman moni joukkue "kukoistaa" se on kaikkien etu eikä kotijoukkueelta pois.

Luulen, että täällä Lahdessakin kuvitteellinen Reippaan ja Kuusysin välinen ykkösdivarimatsi vetäisi yli tuplasti katsojia verrattuna FC Lahden ja Kokkolan Palloseuran (tjsp) väliseen, mutta pitkällä aikavälillä pelkästään Reippaan ja Kuusysin välisissä peleissä ei kävisi kuin pelaajien puolisot. Kenties jopa vain niiden pelaajien joilla on kortti kuivumassa.

Itsekin tulen katsomaan stadikan matsia. Nähdään siellä muttei moikata kun ei tunnetakaan ; )
 

Baldrick

Jäsen
Jotenkin JYP-leirissä ei vain sulateta sitä, että joukkuetta vihataan niin avoimesti.

Kyllä tuo sulatetaan, mutta väärää tietoa ei sulateta. Esim. Tässä ketjussa joku neropatti väitti, ettei JYP ole aktiivinen karvaaja, eikä sen kiekko ole energistä ja suoraviivaista. Näitä asioita se nimenomaan on. Myös puhutaan, että JYPissä ei ole yhtäkään mielenkiintoista pelaajaa, mutta juuri ennen JYPiin tuloaan ja vielä viime keväänä Pihlström oli kautta palstan kiinnostava. Kun väitellään JYPistä niin lahjakkaasti myös unohdetaan Vatanen, joka kuitenkin on puheenaiheena junnuista puhuessa, sekä muuan Eric Perrin käsittääkseni olisi ainakin missä tahansa muussa seurassa mielenkiintoinen.

Sillehän minä en mitään mahda, että teidän muiden jengit ovat niin sysipaskoja, etteivät pysty juuri murtamaan JYPin puolustusta (paitsi HIFKillä on ehkä rahkeita tähän). Eihän sitä tietenkään ole kovin viihdyttävää katsoa, kun oma joukkue ei pääse edes keskialueen yli ja sen sijaan peli pyörii vain omassa päässä ja omat pelaajat joutuvat taklausten kohteiksi. Näin siis JYPin kotipeleissä ja vieraspeleissä sitten puolustetaan tietenkin vielä tiiviimmin, sekä hyökätään varovaisemmin, mutta silti tuossa peli pyörii hyvinkin samalla kaavalla. Näin JYP-lasien takaa peli on erittäin viihdyttävää, kun jokaisessa pelissä vastustajan molarilla on vähintään se 30 torjuntaa ja kiekko on kokoajan hyökkäyspäässä pyörimässä, sekä omanpää pidetään kurinalaisesti puhtaana. Tappaisiko JYP lajin nimeltä jääkiekko jos peli ei olisi niin kurinalaista ja pakit tekisivät virheitä, jolloin vastustajakin saisi maalipaikkoja? Pitäisikä JYPin olla yhtä paska kuin 12-13 muuta joukkuetta sarjassa, jotta se olisi muiden mielestä mielenkiintoinen?

Itse nautin siitä, että harvoilla joukkueilla on mahdollisuuksia haastaa JYP kunnolla, eikä tämä ole ylimielisyyttä, vaan fakta. Toki perisuomalaista on pitää ylimielisenä sitä, että myöntää itse olevansa hyvä (tässä tapauksessa kannattamani joukkue) ja aina pitäisi vain muikistella ja olla ennen ottelua sitä mieltä, että TPS on kova joukkue ja varmasti tulee haastava ilta, vaikka kaikki tietävät jo etukäteen sen, että turkulaiset saavat takkiinsa. Odotan innolla jo JYPin ja HIFKin finaaleja.

Näin on marjat, sanoi Pekka Siitoin poikineen.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Lisäksi on mielestäni hieman ironista, että nimenomaan eräs Jyp-kannattaja piti käsitettä "karisma" täytenä puppuna.

Niinkö? No kerropa sitten missä kohti nelostietä Janne Hauhtonen nosti "karisman" muuttoautonsa lavalle matkalla Hifkiin? Veikkaan, että ei ainakaan ennen Mäntsälää... Olen jonkin verran höylännyt kyseistä väliä. Minun autooni ei ainakaan ole tulvahtanut missään kohtaa sellaista erityisen karismaattista ilmapiiriä. Haluaisin piipahtaa kyseisessä Karismakaupassa ostoksilla parantaakseni asemaani palkkaneuvotteluissa tulevaisuudessa.

Minkä ominaisuutensa pohjalta Lennart Petrell olisi karismaattisempi Kuin Filip Riska? Onko Viitaluoman karisma HPK:ssa vähäisempää kuin HIFK:ssa? Oliko Kari Jalonen jotenkin vähemmän uljas Kärppäaitiossa kuin HIFK:n penkin takana? Mihin katosi siirtomarkkinoiden kuuman nimen, Jyri Marttisen kiinnostavuus kun asuntokauppoja Helsinkiin ei sitten tehtykään kesällä 2010?

Minusta tuntuu että nämä karismat, brändit ja muut höpötykset ovat nimenomaan puppua joilla perustellaan asioita joille ei ole perusteita. Monella eri paikkakunnalla asuneena tunnistan tiettyä helsinkikuplaa muillakin elämänalueilla kuin jääkiekossa. Missään muualla Suomessa yleisen mielipiteen mukaan Kallion tapainen asuinalue ei olisi "romanttinen" vaan ahdistava.
 

Hele

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Suosittelisin oikeasti seuraamaan niitä pelejä kuin lähtemään tähän kansanliikkeeseen, jossa muiden joukkueiden fanit panettelevat JYPin pelitapaa. Keskustelua seuraamalla huomaa, kuinka mielipiteitä lauotaan, vaikka ei edes tiedetä kuinka JYP pelaa. Hyvin kuvaava oli aiempi kommentti JYPin viivelähdöistä.

Itse olen nähnyt kahta vaille kaikki JYPin pelit tällä kaudella ja valtaosan menneiden kausien peleistä. Koen siis tuntevani JYPin pelitavan aika hyvin. JYPin pelitapa perustuu kaksivaiheiseen karvauspelaamiseen (aggressiiviseen kolmioprässiin ja passiivisempaan 1-2-2 ohjauspeliin) sekä oman alueen miesvartiointiin, joka on kaukana kilpikonnapuolustamisesta ja sumputtamisesta. JYP taitaa olla ainoa joukkue SM-liigassa, joka pelaa omassa päässä puhdasta miesvartiointia.

Aggressiivisessa karvausvaiheessa aika ja tila pyritään ottamaan vastustajalta pois jo hyökkäysalueella. Karvausvaihtoehdon päättää aina kärkikarvaaja, joka arvioi, onko järkevää lähteä pyrkimään kiekonriistoon. Jos aggressiiviseen vaiheeseen lähdetään, kaikki hyökkääjät muodostavat hyökkäysalueessa kolmion, joka pyörähtää aina painollisen puolen mukaan.

Samantyylistä karvauspelaamista käytti Westerlund ja Summanen maajoukkueessa ja suurinpiirtein samalla sapluunalla JYP on pelannut koko Dufvan aikakauden.

Kaikkia näitä väitteitä (tylsä pelitapa, kilpikonnapuolustus, sumputtaminen) vastaan sotii se fakta, että lähes joka pelissä JYP luo enemmän maalipaikkoja kuin vastustaja ja voittaa laukaisutilaston. Myös muut tilastot ovat tällaisia väittämiä vastaan. Sekin pitää kaikkien muistaa, että lähes jokainen joukkue pelaa vieraissa hieman passiivisemmin ja virheitä vältellen. Mutta silti väitän, että JYP on yksi niistä harvoista joukkueista jotka useimmiten pyrkivät pelaamaan myös vieraissa samalla tavalla. Monestihan JYP menee pari-kolmen maalin johtoon 1-2 erässä, joten on aivan luonnollista, että sitä johtoa pyritään suojelemaan pelaamalla passiivisemmin. Näin tekisi joka joukkue. Jotkut joukkueet vain sattuvat johtamaan otteluita muita joukkueita useammin.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niinkö? No kerropa sitten missä kohti nelostietä Janne Hauhtonen nosti "karisman" muuttoautonsa lavalle matkalla Hifkiin? Veikkaan, että ei ainakaan ennen Mäntsälää... Olen jonkin verran höylännyt kyseistä väliä. Minun autooni ei ainakaan ole tulvahtanut missään kohtaa sellaista erityisen karismaattista ilmapiiriä. Haluaisin piipahtaa kyseisessä Karismakaupassa ostoksilla parantaakseni asemaani palkkaneuvotteluissa tulevaisuudessa.

Minkä ominaisuutensa pohjalta Lennart Petrell olisi karismaattisempi Kuin Filip Riska? Onko Viitaluoman karisma HPK:ssa vähäisempää kuin HIFK:ssa? Oliko Kari Jalonen jotenkin vähemmän uljas Kärppäaitiossa kuin HIFK:n penkin takana? Mihin katosi siirtomarkkinoiden kuuman nimen, Jyri Marttisen kiinnostavuus kun asuntokauppoja Helsinkiin ei sitten tehtykään kesällä 2010?
Nythän oli kyse seurojen "karismasta" (=perinteet, pelillinen identiteetti, historia), ei yksittäisten henkilöiden.

Jos karismaattisista pelaajista halutaan puhua, niin esim. Ville Peltonen on tällainen, samoin Jere Karalahti ja vaikkapa Raipe Helminen. Samoin Sami Vatasella ja Mikael Granlundilla on mahdollisuus kasvaa tällaiseksi. Vatasen olemassaolon vaan välillä unohtaa, kun se pelaa jossain tylsässä Keski-Suomen jengissä.

Hauhtonen ei ollut karismaattinen pelaaja sen kummemmin HIFKssa kuin Jypissäkään. Lennu Petrellistä oman käsitykseni mukaan digataan paljon yli seurarajojen. Filip Riskasta en tiedä, kun on minulle täysin outo pelaaja, joka näköjään pelaa Jypissä.

Koko ketjun ideahan oli kysyä jengin mielipidettä ja omaa näkemystä siitä, mikä seura jaksaa kiinnostaa ja/tai sytyttää. Ei siinä mitään pelillisiä analyyseja pidä ruveta tekemään, vaan ns. gut feeling ratkaisee ja Jyp näyttäisi tämän ketjun perusteella kiinnostavan melko vähän Jyväskylän ulkopuolella. Ei sillä ole väliä, johtuuko se teidän pelillisestä ylivoimasta vai mistä.

Onhan sekin hyvin mahdollista, että 30 vuoden päästä puhutaan Jypin "brändilätkästä" ja Jypin näköisestä kiekosta, joka sai alkunsa valmentajavelho Risto Dufvan aivoituksista. Sen avulla Jyp voitti ensimmäisen mestaruutensa vuonna 2009 ja nousi 2010-luvun kestomenestyjäksi ja yleisömagneetiksi.
 
Viimeksi muokattu:

Baldrick

Jäsen
(Juttua JYPin karvauksesta ja laukaus- ja maalipaikkamäärien voittamisesta)

Mutta tässähän on se homma, että JYPin pelaamisesta tylsän tekee se, kun muiden joukkueiden pelaajat eivät saa tehtyä pelistä JYPille vaarallista tai mitään muutakaan maali-ilottelua. He pitävät viihdyttävänä sitä, että vastustajan pelaajat surffailevat miten sattuu, jotta omat hyökkääjät saavat paljon vaarallisia pyörityksiä ja maaleja. JYP kyllä tekee vaarallisia pyörityksiä ja maalipaikkoja, mutta puolustaa myös kurinalaisesti. Maalipaikkoja tulee ja peli pyörii vastustajan päässä, mutta eihän sitä varmastikaan ole kiva katsella vastustajafanin näkökulmasta.
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Minun mielestäni sellainen jääkiekko matsi on hieno, jossa sattuu ja tapahtuu. Toisin sanoen maaleja ja tunteita (tappeluita, taklauksia, kaksinkamppailuja). Ihan sama ketkä pelaa, mutta näitä kun näkee niin voi sanoa, että on matsi on ollut rahansa arvoinen. Ja mikä olisikaan paras tapa vertailla näitä, kuin katsoa keskiarvot maalia/ottelu ja jäähyjä/ottelu. Tässä otan esimerkkinä lempivastustajani HIFK:n ja ei-niin-kiinnostava vastustaja JYPin:

HIFK:n otteluissa on keskimäärin tehty 5.79 maalia/peli ja HIFK on ottanut 19.95 jäähyminuuttia/peli. Molemmat lukemat pitäisi olla kärkiluokkaa SM-liigassa.

JYP:n otteluissa on keskimäärin tehty 4.05 maalia/peli ja JYP on ottanut 9.51 jäähyminuuttia/peli. Molemmat lukemat on SM-liigan pienimpiä.

Toisin sanoen JYP:n peleissä tehdään vähiten maaleja ja tapahtuu muutenkin vähiten. Tämä kyllä puoltaa sitä mitä olen itsekin huomannut ja tämä taitaa painaa myös muiden kannattajien vaakakupissa.
 

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Joo mutta siinä onkin se kun pelataan voitosta...

Ja olen aivan varma myös siitä että jos joku muu joukkue pelaisi Jypin sijasta noin kurinalaista ja tällä hetkellä todella tehokasta kiekkoa olisivat sen fanit tyytyväisiä.

Onhan se ehkä tylsää ajoittain, mutta samalla se on hyvää jääkiekkoa.

Jyp vaan vituttaa koska on liigan selkeästi paras jengi tällä hetkellä. Tosin vähemmän minua Jyp vituttaa nyt mitä Lukko viimekauden alussa...Lugu pelasi helvetin viihdyttävää kiekkoa mutta vitutti porilaisittain katsoen tuo! :D
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Nythän oli kyse seurojen "karismasta", ei yksittäisten henkilöiden.

Jos karismaattisista pelaajista halutaan puhua, niin esim. Ville Peltonen on tällainen, samoin Jere Karalahti ja vaikkapa Raipe Helminen. Samoin Sami Vatasella ja Mikael Granlundilla on mahdollisuus kasvaa tällaiseksi. Vatasen olemassaolon vaan välillä unohtaa, kun se pelaa jossain tylsässä Keski-Suomen jengissä.

Hauhtonen ei ollut karismaattinen pelaaja sen kummemmin HIFKssa kuin Jypissäkään.

Ei ehkä sinun silmissäsi, mutta muistelen median tehneen "kaappauksesta" koomiikkaa hipovan merkittävän. Asuin tuolloin Espoossa, enkä ollut uskoa silmiäni kuin luin siirtoa koskevia uutisia valtakunnallisesta ja paikallisesta mediasta. Pysyn väittämässäni, että valtamediat luovat nämä mittaamiskelvottomien määreiden "sisällön" (karisma, brändit, huorakorttelien romantiikat jne). Valitettavasti Kalle Koskinen ei ole päihteiden käytöllään antanut tasoitusta yhtä paljon kuin Jere (eipä ole ollut yhtä paljon varaa antaakaan). Jos karisman saavuttaminen sitä edellyttää niin ehkä on parempaa pysytellä karismasta kaukana. Jos karismaa haetaan, niin voittaminen sitä luo parhaiten. Ilkka Mikkola ei kuitenkaan tullut mainituksi listallasi. Toisaalta se on ominaisuus jonka liitän esimerkiksi Jan Latvalan habitukseen vaikka hänellä arvokisat ovat käymättä ja mestaruudet jääneet voittamatta. Sinä ehkä et. Toisaalta saatat liittää sitä Markus Kankaanperään johon minä taas en sitä yhdistä. Tästä voidaan todeta että kyllä karisma-niminen ilmiö on olemassa, mutta ei mitattavissa oleva asia.

Joukkueiden karsimasta eli tenhovoimasta: kaksi noin Pelicansin ikäistä joukkuetta pelasi vastikään pari peliä Hartwall Areenalla lähes täysille halleille. Eipä ollut joukkueiden perustamisvuodella mitään merkitystä vetovoimaan.

Millaista saagaa Ässien pitäisi kirjoittaa, että sen karisma olisi samassa painoluokassa HIFKin kanssa?

Joko alkaa karismakoneen hihna luistamaan?
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minun mielestäni sellainen jääkiekko matsi on hieno, jossa sattuu ja tapahtuu. Toisin sanoen maaleja ja tunteita (tappeluita, taklauksia, kaksinkamppailuja). Ihan sama ketkä pelaa, mutta näitä kun näkee niin voi sanoa, että on matsi on ollut rahansa arvoinen. Ja mikä olisikaan paras tapa vertailla näitä, kuin katsoa keskiarvot maalia/ottelu ja jäähyjä/ottelu. Tässä otan esimerkkinä lempivastustajani HIFK:n ja ei-niin-kiinnostava vastustaja JYPin:

HIFK:n otteluissa on keskimäärin tehty 5.79 maalia/peli ja HIFK on ottanut 19.95 jäähyminuuttia/peli. Molemmat lukemat pitäisi olla kärkiluokkaa SM-liigassa.

JYP:n otteluissa on keskimäärin tehty 4.05 maalia/peli ja JYP on ottanut 9.51 jäähyminuuttia/peli. Molemmat lukemat on SM-liigan pienimpiä.

Toisin sanoen JYP:n peleissä tehdään vähiten maaleja ja tapahtuu muutenkin vähiten. Tämä kyllä puoltaa sitä mitä olen itsekin huomannut ja tämä taitaa painaa myös muiden kannattajien vaakakupissa.
Nämä ovat toki vedenpitäviä tilastoja enkä sinänsä voi väittää että vastustajan näkökulmasta ottelut JYPiä vastaan olisivat kovin mukavaa katsottavaa, sillä usein käy niin ettei JYPin puolustusta ohiteta oikein millään ja vaikuttaa siltä että kentällä ei muita pelaa kuin JYP. Tottahan se on tylsää katsoa kun vastustaja hyökkää ja pelaa, eikä oma joukkue tee muuta kuin hakkaa päätään seinään.

Onko kuitenkaan oikein syyttää tylsyydestä JYPiä, joka vain pelaa niin hyvin ettei vastustaja saa maaleja ja hyökkää niin paljon vastustajaa enemmän, ettei joudu jäähyn arvoisesti rikkomaan kovinkaan usein? Mielestäni tässä on nyt vain kyse siitä, että tämän hetken JYPille ei löydy liigasta kovinkaan montaa kunnollista vastustajaa, joiden kanssa voitaisiin käydä tasaväkisiä ja viihdearvoltaan korkeita otteluita. Itseasiassa ainoastaan HIFK tuntuu olevan kyvykäs tarjoamaan riittävän vastuksen tässä suhteessa.

Jälleen kerran tämä kuulostaa JYP-fanin puheina todella ylimieliseltä, mutta olenko oikeasti väärässä? Voitteko oikeasti väittää ettei asia näin olisi tällä hetkellä (korostetaan tätä hetkeä)?

JYP ei pelaa tylsää kiekkoa, vaan JYP pelaa "liian" hyvää kiekkoa. Robottikiekko -määritelmä tuntuukin johtavan juurensa vain siihen että joukkue etenee robottimaisesti voitosta toiseen eikä pysäyttäjää tunnu löytyvän. Pelitavan kanssa tällä ei ole mitään tekemistä, sillä JYPin pelitapa on sinänsä erittäin viihteellinen, koska siihen kuuluu aktiivinen karvaaminen, runsas hyökkääminen, nopeat suunnanvaihdot ja vastahyökkäykset, sekä kova fyysinen peli ja ylipäätään peli on nopeaa ja ylöspäin suuntaavaa. Toki sen myönnän että tästä ollaan vieraspeleissä välillä todella kaukana, mutta kotipeleissä peli on kyllä viihdearvoltaan kovaa luokkaa. Heikkoa siitä tekee vain vastustajan kyvyttömyys vastata samalla mitalla.
 

Welton

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ennen JYPin perustamista Ilves on ehtinyt:

- Voittaa 15 mestaruutta
- Voittaa 31 mitallia
- Jäädyttää parit paidat
- Pelata reilut 600 runkosarjaottelua

Kummoisia suorituksia odotellessa.
a
Kovat on suoritukset. Ennen IFK:n perustamista on tuolla laskutavalla voitettu 16 mestaruutta.
Tuolla perusteella Ilves olisi oikeastaan saavuttanut Suuriruhtinaskunnan mestaruuskilpailussa mitalin mitä ilmeisimmin syvällä 1800-luvulla.
Kannattaisi joskus harkita hetki HeGe41. Ilves olisi mielestäsi saanut kaikki mitalinsa HIFK:n perustamisen jälkeen yhtä pronssia lukuunottamatta.

Jyp - Tylsiä pelaajia, ei perinteitä. Ynnättynä kiekon kaikki hienoudet tappavaan pelityyliin.
Et omaa perinteitä JYPin suhteen KuKKaKeppi? Miten koet oman aikasi Porissa? Haluaisin kuulla lisää niistä perinteistä! Me muut normaalit ulkopaikkakuntalaiset emme niistä kovin hyvin tunne faktoina seikkoja, mutta toivottavasti voit valottaa tätä myyttiä. Yleisesti ottaen haluan kysyä, miksi perinteet ovat tärkeitä yhteisön ulkopuolella oleville.

Jos käytät perinnne-sanaa virheellisesti historia-sanan sijaan, niin et ilmeisesti tiedä tuon taivaallista juuri mistään. Tuo varmaan vaikuttaa siten ilmoittautumiseesi tässä ketjussa. Historiasta puheen ollen: JyP:ssa alkoi kiekkotoiminta vuonna 1947. Tuosta voidaan laskea perintöä syntyneen. JyPissä on pelattu laskelman mukaan jääkiekkoa neljässä sukupolvessa, joita on edeltänyt mahdollinen jalkapallosukupolvi. Esimerkiksi Porissa jääkiekkoa ryhdyttiin kuljettamaan vuonna 1949 seurassa, josta en ole aivan varma (RU-38?), ja kyseinen toiminta aloitettiin muiden kaupunkien vanavedessä. Oulussa kiekkohomma taisi alkaa samana vuonna kuin Jyväskylässä. Miten nämä toiminnot näkyvät perimänä?

KuKKaKeppi sanoo, ettei Jypissä olisi hänellä perinteitä. OK, samalla hän ilmeisesti väittää perinteiden puuttumisen kokonaan Jyväskylän urheilutoiminnasta. Voisiko sama nimimerkki sitten selittää jo viisi sukupolvea kattaneen osallistumisen yhteisöön, joka JYP-nimellä tunnetaan niin, että perinteestä ei olisi kysymys? KuKKaKeppi voi varmasti myös selittää Nisulan montun konstien syntyprosessin samaan hengenvetoon niin, että kyseiset toimenpiteet eivät liity Hippoksen tekojääradalla pelattua aikaa edeltävään ajanjaksoon.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Vähiten kiinnostaa muuten lukea tässä ketjussa vinkumisia Jypin viivelähdöistä.

JYP ja viivelähdöt samassa lauseessa? Minua kiinnostaisi kuulla päin vastoin enemmän, koska en ole koskaan aiemmin kuullutkaan tästä. Vai oliko tämä provo. Aaah, en enää tiedä.

Keskustelua seuraamalla huomaa, kuinka mielipiteitä lauotaan, vaikka ei edes tiedetä kuinka JYP pelaa. Hyvin kuvaava oli aiempi kommentti JYPin viivelähdöistä.
Hienosti on mennyt muutamalta kirjoittajalta viestini pointti ohi. Analyyttisia kavereita.

Jatkakaa toki hedelmällistä keskustelua siitä, kuinka Jypin on oltava kiinnostava vastustaja, koska se johtaa sarjaa.
 

Tj

Jäsen
Suosikkijoukkue
Melchester Rovers
Welton kirjoitti:
Et omaa perinteitä JYPin suhteen KuKKaKeppi? Miten koet oman aikasi Porissa? Haluaisin kuulla lisää niistä perinteistä! Me muut normaalit ulkopaikkakuntalaiset emme niistä kovin hyvin tunne faktoina seikkoja, mutta toivottavasti voit valottaa tätä myyttiä. Yleisesti ottaen haluan kysyä, miksi perinteet ovat tärkeitä yhteisön ulkopuolella oleville.

Jos käytät perinnne-sanaa virheellisesti historia-sanan sijaan, niin et ilmeisesti tiedä tuon taivaallista juuri mistään. Tuo varmaan vaikuttaa siten ilmoittautumiseesi tässä ketjussa. Historiasta puheen ollen: JyP:ssa alkoi kiekkotoiminta vuonna 1947. Tuosta voidaan laskea perintöä syntyneen. JyPissä on pelattu laskelman mukaan jääkiekkoa neljässä sukupolvessa, joita on edeltänyt mahdollinen jalkapallosukupolvi. Esimerkiksi Porissa jääkiekkoa ryhdyttiin kuljettamaan vuonna 1949 seurassa, josta en ole aivan varma (RU-38?), ja kyseinen toiminta aloitettiin muiden kaupunkien vanavedessä. Oulussa kiekkohomma taisi alkaa samana vuonna kuin Jyväskylässä. Miten nämä toiminnot näkyvät perimänä?

KuKKaKeppi sanoo, ettei Jypissä olisi hänellä perinteitä. OK, samalla hän ilmeisesti väittää perinteiden puuttumisen kokonaan Jyväskylän urheilutoiminnasta. Voisiko sama nimimerkki sitten selittää jo viisi sukupolvea kattaneen osallistumisen yhteisöön, joka JYP-nimellä tunnetaan niin, että perinteestä ei olisi kysymys? KuKKaKeppi voi varmasti myös selittää Nisulan montun konstien syntyprosessin samaan hengenvetoon niin, että kyseiset toimenpiteet eivät liity Hippoksen tekojääradalla pelattua aikaa edeltävään ajanjaksoon.

Koeta nyt malttaa olla edes vähän provosoitumatta, niin et vaikuta niin tyhmältä.
 
Jyp on pelannut pari onnistunutta kautta, se tuskin saa ketään kateelliseski.. Luuletko, että vaikkapa joku Ilves-fani on kateellinen teidän yhdelle mestaruusviirille katossa? Tuskinpa...

Kyllä minä olen ainakin JYP-faneille kateellinen siitä mestaruudesta. Ne kun ovat sentään joskus nähneet oman seuransa voittavan kultaa. Itse olen nyt käynyt Ipan peleissä 22 vuotta, eikä ole ollut kertaakaan oikeastaan edes lähellä. No, se Siltasen Riken luistinongelma kyllä oli silloin joskus, joka saattoi olla ratkaisevassa roolissa.
 

Jackie Moon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreet ja punaset.
Ketjunhan voisi siirtää jypht:n alueelle. Ei täällä paljon muita enää näykkään.

Hahahaa, kuinkas paljon neiti seuraa jääkiekkoa!? :D Mä pystyn nimeään teidän joukkueesta kaks kentällistä äijiä, vaikka ne onkin viime kauden a-junnuja suurin osa :) Ei pitäis kovin paljoa ottaa kantaa, jos ei tiedä lätkästä edes tuon vertaa :)

Mikäs bitch siellä huutelee ja nimittelee? Hymiöitäkin on niin helvetisti että. Harmi ettet voi kiiltokuvia liimailla joka lauseen väliin. Jos et todella löytänyt pointtiani tuosta minkä lainasit niin annetaan olla. Mutta varmasti olet todella poikkeuksellinen henkilö kun tunnistat eri joukkueiden pelaajia, ehdottomasti oli mainitsemisen arvoinen asia. Suosittelen ilmoittautumista ennätystehtaan kuvauksiin.

Jyppi on ollut pari kautta hyvä, so what? Miten ihmeessä sen pitäisi vaikuttaa niin paljon muiden kiinnnostukseen että se menisi kaikkien niiden asioiden/joukkueiden ohi, joiden yhteydessä huokuu esim. perinteet ja historia. 08-09 voititte runkosarjan, jonka jälkeen on kulkenut + yksi mestaruus. Uuuuh, tosi vaikuttavaa pitkällä tähtäimellä.

Minulle se pelityyli nyt on aika yks ja sama. Tylsäähän se on, mutta eniten pistää silmään se neljä maalia per peli keskiarvo. Järkyttävää.

Tässä mahtavin viesti koko ketjussa, joka tiivistää kaiken oleellisen. Tai ainakin järjenjuoksun ja itsensä esiintuomisen:

--------------------------------------------------------------------------
KiVi kirjoitti:
Vähiten kiinnostaa muuten lukea tässä ketjussa vinkumisia Jypin viivelähdöistä.

Vanhapuuma kirjoitti:
JYP ja viivelähdöt samassa lauseessa? Minua kiinnostaisi kuulla päin vastoin enemmän, koska en ole koskaan aiemmin kuullutkaan tästä. Vai oliko tämä provo. Aaah, en enää tiedä.

Hele kirjoitti:
Keskustelua seuraamalla huomaa, kuinka mielipiteitä lauotaan, vaikka ei edes tiedetä kuinka JYP pelaa. Hyvin kuvaava oli aiempi kommentti JYPin viivelähdöistä.

Loppuun Kivi kuittaa komeasti:
Hienosti on mennyt muutamalta kirjoittajalta viestini pointti ohi. Analyyttisia kavereita.
--------------------------------------------------------------------------

Netti-ownausta parhaimmillaan! Ja sitten vielä ihmettelette että miksi jypin faneja inhotaan ja sanotaan että tuovat itseään julki aina kun mahdollista.

Loppuun voisi todeta että hyvä ja mielenkiintoinen ketju kuoli koska jonkun joukkueen fanit eivät kestä kun heidän joukkueestaan ei pidetä. Ketään en halua syyllistää tietenkään, jokainen lukija saa itse päättää mitä mahdan tarkoittaa...
 

Ketunkolo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Chelsea FC
Kaikkia näitä väitteitä (tylsä pelitapa, kilpikonnapuolustus, sumputtaminen) vastaan sotii se fakta, että lähes joka pelissä JYP luo enemmän maalipaikkoja kuin vastustaja ja voittaa laukaisutilaston.

Näinhän se pitikin kääntää. Eikös se kerro joukkueen puolustustavasta jotain, jos lähes joka pelissä JYP laukoo enemmän ja saa maalipaikkoja? Väittäisin, että suurin osa JYPin laukauksista tulee yv:llä ja siinä vaiheessa, kun peli on vielä jotenkuten sellaisessa tilanteessa, että voittajasta on epäselvyys. Kun JYP karkaa siihen 2-3 maalin johtoon, alkaa välittömästi se vaihe, että hyökkäyksien rakentelu on satunnaista, ehkä jopa jätetään kokonaan rakentamatta ja keskitytään lähinnä vastustajan hyökkäyksien eliminointiin.

JYP ei välttämättä pelaa koko peliä tällä sumppusysteemillä ala Valko-Venäjä, mutta silloin kun se aloitetaan, normaalisti siinä toisen erän vaiheilla taikka kolmannessa, se ON tylsää. Sitä en lähde kritisoimaan, etteikö se olisi fiksua, mutta kyllä se on valitettava tosiasia, että JYP pelaa liigan tylsintä kiekkoa. Ainakin mun omassa listassa.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös