Ketkä kiinnostavat?

  • 66 066
  • 279
Kyllä minä olen ainakin JYP-faneille kateellinen siitä mestaruudesta. Ne kun ovat sentään joskus nähneet oman seuransa voittavan kultaa. Itse olen nyt käynyt Ipan peleissä 22 vuotta, eikä ole ollut kertaakaan oikeastaan edes lähellä.

Samoin. Vaikka historian harrastaja olenkin eikä Bluesilla edes ole historiaa niin jotenkin en silti jaksa uskoa että perinteet ja mestaruus joskus muinaisten roomalaisten aikana innostavat ihmisiä hallille, vaan se onko tämän päivän joukkueessa jotain nähtävää.

Niin ne vuodet vierii. Minäpä muistan vielä hyvin sen vuoden kun Ipa oli lähellä kultaa. Se oli v-98 ja olin itse kovasti Ipan puolella kun Helminen, Mattila ja Hautamaa pudottivat Jokerit finaaleista. No, IFK oli kuitenkin silloin parempi. Sittemmin onkin hiljaista pitänyt sekä Ilveksen että IFKin suunnalla.
 
1. HIFK
2. KALPA
3. JOKERIT

Täältä muuten näkee mitkä vierasjoukkueet oikeasti kiinnostaa eniten.

http://www.sm-liiga.fi/tilastot/kokonaan.html?s=10-11&b=rs&l=j_yleiso

Ennen kuin laukeat housuihisi noiden lukujen perusteella, niin kannattaa vähän vetää henkeä ja miettiä asiaa tilastotieteen näkökulmasta. Tässä vaiheessa kautta tuollaisesta taulukosta ei vielä voi päätellä yhtään mitään. Esim. Ilves-Tappara-matseja on pelattu tällä kaudella kaksi kappaletta, sen sijaan Tappara-Ilves- ja Jokerit-HIFK-matseja ei ole nähty vielä yhtäkään. JYP taas on ehtinyt vierailla esim. Nordiksella, Jaffalassa ja Kuopiossa. Sitä voi nohevampi miettiä, vaikuttavatko tällaiset jutut jotenkin noihin lukuihin.
 

Torres#8

Jäsen
Pakko avautua itsekin tästä JYP-tylsyys-ilmiöstä.

Joku tuossa ylempänä totesi että jypin peleissä tehdään vähiten maaleja ja muutenkin tapahtuu vähiten. Osittain myönnän, että tämä on totuus, mutta tarkemmin ajateltuna missä se syy piilee. Seuraavat pointtini koostuvat kuudesta tällä kaudella näkemästäni kotipelistä:
JYP on tehnyt sarjassa seitsemänneksi eniten maaleja, eli tilaston puolivälissä 14.joukkueesta, eli onko aiheellista sanoa että JYP ei tee maaleja tarpeeksi? Näkemissäni peleissä maalipaikkoja JYPillä on ollut jopa ainakin kymmeneen osumaa/per peli. Joko epäonninen viimeistely, tai vastapuolen loistava maalivahti ovat pitäneet kotijoukkueen maalisarakkeen siedettävissä lukemissa. Nyt kun täällä on aistittavissa närää jypin pelien vähämaalisuudesta, on pakko miettiä, pitäisikö jypin tahallaan pistää omalla alueella jokin järjetön poikkikentän syöttö kaverin lapaan, jotta vastustaja saa pelissä edes yhden maukkaan maalintekopaikan. Jos JYP päästäisi joka ottelussa kolme-neljä kyseistä maalia, olisitteko kaikki tyytyväisiä? Sanoisitteko silloin, hyvä JYP, teidän peleissä rakennetaan maalipaikkoja, IHANAA!? Onko JYPin peli liian hyvissä kuosissa, kun virheitä ei satu, eli toisin sanoen vastustaja ei tee neljää maalia pelissä, kuten jotain muuta seuraa vastaan saattaa tehdäkin.

Ja toinen silmille hypännyt asia on: "jypin peleissä muutenkin tapahtuu vähiten". Mieleen tulee aina varsinkin ottelun avauserät, jossa JYP karvaa ylhäältä ja joka tilanteessa vastustaja ajetaan puhtaasti laidalle, eli tulee taklauksia. Ja näistä kotiyleisö ainakin tykkää. Mielestäni kotipeleissä JYP ainakin taklaa paljon ja sitäkautta saadaan kiekonriistoja, ja maalipaikkoja, sekä jäähyjä vastustajalle, ja juuri tämä on sitä hienointa peliä. Paljon tapahtumia kentällä, joskin JYPin luomina, mutta miksei vastustaja aiheuta samaa paniikkia JYPin päädyssä? Se ei todellakaan ole meidän ongelmanne. Jos vastustaja painaisi JYPin tavalla päälle, alettaisiin ehkä syyttämään liian kovatempoisista peleistä, mikä varmasti pilaisi jääkiekon viihtyvyyden.

Kotijoukkue tarjoaa minulle ainaki täyden rahan eestä viihdettä, ja en ikipäivänä voi sanoa että minulla on ollut tylsää ottelussa.
 

Tj

Jäsen
Suosikkijoukkue
Melchester Rovers
Torres#8 kirjoitti:
Kotijoukkue tarjoaa minulle ainaki täyden rahan eestä viihdettä, ja en ikipäivänä voi sanoa että minulla on ollut tylsää ottelussa.

No luonnollisesti, jos olet jonkun joukkueen kannattaja, viihdyt kun se pärjää...

Koko hommahan on täysin subjektiivinen. Ihan turha tässä nyt on nousta senkään suhteen barrikadeille ettei joku pidä JYPin pelityylistä, en minä sitä ihmettele että a) vastustajat b) neutraalit lätkänseuraajat eivät siitä diggaa. Mutta tulostahan tässä haetaan, ei tyylipisteitä.
 

Ketunkolo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Chelsea FC
Koko hommahan on täysin subjektiivinen. Ihan turha tässä nyt on nousta senkään suhteen barrikadeille ettei joku pidä JYPin pelityylistä, en minä sitä ihmettele että a) vastustajat b) neutraalit lätkänseuraajat eivät siitä diggaa. Mutta tulostahan tässä haetaan, ei tyylipisteitä.

Ensimmäinen järkevä JYP-kannattajan viesti tähän pelityylikeskusteluun liittyen. Onnittelut.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No luonnollisesti, jos olet jonkun joukkueen kannattaja, viihdyt kun se pärjää...

Koko hommahan on täysin subjektiivinen. Ihan turha tässä nyt on nousta senkään suhteen barrikadeille ettei joku pidä JYPin pelityylistä, en minä sitä ihmettele että a) vastustajat b) neutraalit lätkänseuraajat eivät siitä diggaa. Mutta tulostahan tässä haetaan, ei tyylipisteitä.
Ainakaan omalla kohdallani (eikä käsittääkseni monen muunkaan kohdalla) kysei ei ole siitä että muut eivät pidä JYPin pelityylistä ja jotenkin haittaisi minua. Kyse on siitä että JYPin pelityylistä esitetään täysin vääriä ja päättömiä väitteitä jotka eivät pidä lainkaan paikkansa.

Siitä nyt vaan on tullut muoti-ilmiö että kaikki pitävät JYPin pelityyliä jääkiekon tappavana tylsyyden perikuvana, vaikka totuus on ihan toinen. Kukaan ei vaan enää edes yritä nähdä millaista se peli oikeasti on, kun toisten puheet sumentavat silmät.

Totuus on että JYPin pelien ajoittainen tylsyys etenkin vastustajien silmissä johtuu ihan täysin siitä, että JYP on tällä hetkellä todella hyvä, jopa "liian" hyvä jääkiekkojoukkue. Ja kyllä - JYP tavallaan tappaa jääkiekon tyylillään, sillä vastustajat eivät kyllä juurikaan pääse jääkiekkoa pelaamaan noin hyvin toimivaa puolustusta vastaan. Tämä on kuitenkin se mihin jokainen jääkiekkojoukkue pyrkii ja tällä hetkellä JYP siihen usein myös pystyy. Tältä näyttää kun hyvä joukkue pelaa omalla tasollaan pelistä toiseen.

Jos JYP pelaisi samalla tyylillä mutta ei voittaisi nykyisellä tehokkuudella, vaan keikkuisi liigan puolivälissä, niin eipä kukaan puhuisi mitään tylsyydestä tai robottikiekosta. Sellaista se vain on johtaa liigaa ja kannattaa liigan parasta joukkuetta. Paskaa tulee niskaan joka suunnasta, mutta eihän se meitä haittaa! Kunhan nyt faktat olisivat edes jokseenkin hallussa näissä keskusteluissa..
 

tallaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vaihteeksi vähän aiheesta:

Kaikille lienee selvää, että mediahuomio yms. ulkokiekolliset seikat vaikuttavat joukkueiden yleiseen kiinnostavuuteen. Näin totta kai tuleekin olla, olisi aika erikoista, jos meidän pitäisi kaikkia mielipiteitä muodostaessamme ja esittäessämme erotella "oikeat ja väärät tekijät" varsinkin, kun kyse ei ole urheilua kummemmasta asiasta. Toisin sanoen, on syytä olla varovainen, ettei kiinnostavuudesta puhuminen mene "väärin voitettu"- tyyppiseksi jankkaamiseksi (ja tätähän meillä riittää vuodesta toiseen). Eli, omasta näkökulmastani suon HIFK:lle ja Jokereille (näin esimerkin vuoksi) heidän kiinnostavuutensa auliisti.

Lisäksi täällä on ollut paljon puhetta historian ja perinteiden yhteydestä joukkueen kiinnostavuuteen. Itse näkisin, että suurimmalla osalla jengeistä perinteitä riittää, jotkut niitä rakentavat, ja se siitä sitten. Historia onkin sitten hieman kimurantimpi juttu, mutta on mielestäni varsin luontevaa ajatella, että esim. maajoukkuetason pelaajien määrä kautta seuran historian (ja eritoten tietenkin tapauskohtaisesti kunkin kannattajan oman elämän aikana) vaikuttaa huomattavan paljon seuran _yleiseen_ kiinnostavuuteen. Menneessä ei pidä elää, mutta mennyt vaikuttaa tähän päivään koko ajan. Kyse on tarinoista ja tarinakulkujen luomisesta. Jos joku ei näe esim. JYPin historiaa merkityksellisenä tarinana, niin mikäpäs siinä sitten.

Pelitapa keskustelu käy täällä valtoimenaan. Se on valitettavaa, koska usein näitä juttuja heitellään hyvin kyseenalaisin mututuntumin. Nähdäkseni JYPin kannattajat voivat oikeutetusti näihin "asiaväitteisiin" vastata perustelemalla oman kantansa, vaikka sitä käydäänkin tässä ketjussa. Valitettavaa toki ketjun alkuperäisen pointin takia, mutta aika listamaiseksi luetteloimiseksihan se sitten meni.

Ja sitten pakollinen turhuus:

Ensimmäinen järkevä JYP-kannattajan viesti tähän pelityylikeskusteluun liittyen. Onnittelut.

Älä ole naurettava. Samaan syssyyn voisitkin sitten vaikka kommentoida aikaisempaa viestiäni, jossa lainasin turhuuksiasi, mielellään privaviestillä.
 

Noma

Jäsen
Kovat on suoritukset. Ennen IFK:n perustamista on tuolla laskutavalla voitettu 16 mestaruutta.
Tuolla perusteella Ilves olisi oikeastaan saavuttanut Suuriruhtinaskunnan mestaruuskilpailussa mitalin mitä ilmeisimmin syvällä 1800-luvulla.
Kannattaisi joskus harkita hetki HeGe41. Ilves olisi mielestäsi saanut kaikki mitalinsa HIFK:n perustamisen jälkeen yhtä pronssia lukuunottamatta.

Tekstisi on tässä ketjussa aivan yhtä siansaksaa kuin tuolla Tampereen Keskusareena -ketjussa. Kuka tässä on mistään HIFK:n perustamisesta puhunut? Kyseessä oli JYPin perustaminen, joka on muutamankin eri lähteen mukaan tapahtunut vuonna 1977. Ja siitä löytyy myöskin useita eri lähteitä, että Ilves on tuota vuotta ennen menestynyt melkolailla paljon.
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Totuus on että JYPin pelien ajoittainen tylsyys etenkin vastustajien silmissä johtuu ihan täysin siitä, että JYP on tällä hetkellä todella hyvä, jopa "liian" hyvä jääkiekkojoukkue. Ja kyllä - JYP tavallaan tappaa jääkiekon tyylillään, sillä vastustajat eivät kyllä juurikaan pääse jääkiekkoa pelaamaan noin hyvin toimivaa puolustusta vastaan.

Mielestäni JYP pelaa tylsää kiekkoa. Ja totta on, että JYP on paras joukkue tällä hetkellä. Mutta ei se aina tarkoita, että "liian" hyvä on tylsä. Otetaan vaikka NHL esimerkki jossa taannoin Detroit oli "liian" hyvä. Detroit pelasi aivan suvereenia kiekonhallinta peliä ja hyökkäysvoittoista hurlumhei kiekkoa. Vaikka Detroitin peleissä ei tapeltu, niin silti se oli ultraviihdyttävää lätkää kaikkien mielestä. Kun NHL esimerkkeihin päästiin käsiksi, niin JYP on kuin parhaiden aikojen New Jersey Devils. Kurinalainen trap-jääkiekko oli todella tehokasta. Tosin New Jerseyn ja parin muun joukkueen esimerkin tähden NHL joutui vaihtamaan sääntöjä hyökkäysvoittoisempaan tyyliin, koska tuollainen trap kiekko ei saa yleisöä viihtymään. Se on kumminkin pääpointti koko asiassa, että kansa saa huvia ja maksaa tuon paskan siellä kentällä.

Itse olin surullinen Rautakorven aikaan Kerhossa. Vaikka ei peli ollut niin suvereenia kuin JYPillä (huonompien yksilöiden tähden), silti en tykännyt tippaakaan Kerhon pelityylistä. Minulla on tietyt standardit, minkä takia jääkiekko on minulle ykköslaji. Ja jos ei ne täyty niin en tykkää katsella sellaista lätkää.

JYP on tällä hetkellä paras joukkue ja silloin se tylsyys vasta korostuukin. Kyllä nyt sokeakin näkee, että joukkueen peli perustuu rikkomiseen, eikä rakentamiseen. RD:n joukkueessa on aina korostunut prosentti kiekko, eli virheiden välttäminen. Viihdyttävässä jääkiekossa aina yritetään jotain hienoa, virheistä välittämättä. RD:n kiekossa ei tule virheitä, mutta ei kyllä näe hienouksiakaan. Näin sen näen.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
JYP on tällä hetkellä paras joukkue ja silloin se tylsyys vasta korostuukin. Kyllä nyt sokeakin näkee, että joukkueen peli perustuu rikkomiseen, eikä rakentamiseen. RD:n joukkueessa on aina korostunut prosentti kiekko, eli virheiden välttäminen. Viihdyttävässä jääkiekossa aina yritetään jotain hienoa, virheistä välittämättä. RD:n kiekossa ei tule virheitä, mutta ei kyllä näe hienouksiakaan. Näin sen näen.
Tuon virheiden välttämisen kohdalla olet osittain oikeassa. Toki RD:n joukkueet yrittävät välttää virheitä, mutta eihän kukaan pelaaja täysin virheettömästi pysty pelaamaan ja lisäksi tuo virheiden välttäminen keskittyy lähinnä puolustuspäähän. Hyökätessä pelaajilla on melkolailla vapaat kädet ja voin käsi sydämellä väittää JYPin tehneen paljon hienoja maaleja tällä kaudella tämän vapauden ansiosta. Pelaajat saavat toteuttaa itseään hyökätessä, mutta puolustuksen osalta pyritään pelaamaan "pomminvarmaa" kiekkoa ja se kyllä tappaa vastustajan pelin tehokkaasti, kun sitä toteutetaan nykyisellä tehokkuudella.

On toki hyviä joukkueita jotka keskittävät kaikki voimavaransa hyökkäämiseen ja tekevät näin ollen enemmän maaleja, mutta myös päästävät niitä paljon enemmän. Tämä on toki yleisesti katsottuna viihdyttävämpää, mutta riskialttiimpaa ja yleensä mestarijoukkueet eivät ole tällaisia. JYPin kohdalla ei olla ihan näin radikaaleja hyökkäyssuuntaan, mutta JYPin tehokas puolustus ei siitä huolimatta sulje pois tehokasta hyökkäämistä. JYPin suurin ongelma on itse maalinteossa, sillä paikkoja kyllä hukataan ottelusta toiseen liian paljon. Jos vähän huolellisempia oltaisiin maalipaikoissa, niin eipä JYPin tehtyjen maalien lukemakaan olisi yhtään kärjen takana.

Kuten niin usein on todettu "hyökkäämällä voitetaan otteluita ja puolustamalla mestaruuksia". JYP osaa molemmat hyvin.

Edelleen todettakoon että ymmärrän täysin JYPin pelin vaikuttavan tylsältä etenkin vastustajan silmin, mutta se ei sitä todellakaan ole JYP-silmin katsottuna tai ylipäätään JYPin kannalta katsottuna. Nämä tekstit eivät siis ole mitään vastaväitteitä JYPin pelien tylsyyttä vastaan, vaan pyrin hieman selventämään näitä väitteitä JYPin pelitavasta ja sen tylsyydestä.
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Edelleen todettakoon että ymmärrän täysin JYPin pelin vaikuttavan tylsältä etenkin vastustajan silmin, mutta se ei sitä todellakaan ole JYP-silmin katsottuna tai ylipäätään JYPin kannalta katsottuna. Nämä tekstit eivät siis ole mitään vastaväitteitä JYPin pelien tylsyyttä vastaan, vaan pyrin hieman selventämään näitä väitteitä JYPin pelitavasta ja sen tylsyydestä.

Eikö se ole yksi pimperon maku, mitä vastustaja tykkää JYPin pelityylistä? Pääasia, että itse tykkää ja pisteitä tulee. Vai? Lopulta harvat jengit saavat ylistystä pelityylistään. HPK kuului Jukka Jalosen aikana siihen kastiin, joka sai pelityylistään hemmetisti kehuja. Sattumalta samainen herra valmentaa nykyään Suomen maajoukkuetta.

Ilves pelaa vieraissa aivan järkyttävää jääkiekkoa. Suorastaan hirveää. Joskus voin pahoin. Kotona meininki on kuitenkin toinen. Minulle on ihan yksi ja lysti, mitä Ilvestä isännöineet ajattelevat Ilveksen pelaamisesta. Tiedän, että kotona homma skulaa.
 

Hele

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Väittäisin, että suurin osa JYPin laukauksista tulee yv:llä ja siinä vaiheessa, kun peli on vielä jotenkuten sellaisessa tilanteessa, että voittajasta on epäselvyys.
Kyllä JYP hallitsee yleensä myös 5 vs. 5 - peliä ja jostakinhan ne ylivoimatkin ovat seurausta. En ole nyt tarkistanut viime aikoina, mutta JYP on muistaakseni saanut vähiten ylivoima-aikaa sekä ottanut vähiten jäähyjä.
Kun JYP karkaa siihen 2-3 maalin johtoon, alkaa välittömästi se vaihe, että hyökkäyksien rakentelu on satunnaista, ehkä jopa jätetään kokonaan rakentamatta ja keskitytään lähinnä vastustajan hyökkäyksien eliminointiin.

JYP ei välttämättä pelaa koko peliä tällä sumppusysteemillä ala Valko-Venäjä, mutta silloin kun se aloitetaan, normaalisti siinä toisen erän vaiheilla taikka kolmannessa, se ON tylsää. Sitä en lähde kritisoimaan, etteikö se olisi fiksua, mutta kyllä se on valitettava tosiasia, että JYP pelaa liigan tylsintä kiekkoa. Ainakin mun omassa listassa.

Tämä on totta, mutta näin tekee lähes joka joukkue. Laskee karvausta, passivoituu ja keskittyy vastahyökkäyksiin. Se ei välttämättä aina ole tietoista, vaan myös alitajuista. Samalla altavastaaja alkaa pelaamaan ns. "epätoivoista kiekkoa" ja alkaa ottamaan enemmän riskejä. Aivan lunnollinen ilmiö joka pallopelissä.
Loppuun voisi todeta että hyvä ja mielenkiintoinen ketju kuoli koska jonkun joukkueen fanit eivät kestä kun heidän joukkueestaan ei pidetä. Ketään en halua syyllistää tietenkään, jokainen lukija saa itse päättää mitä mahdan tarkoittaa...
Ei, kyllä nämä ketjut kuolevat seuraavanlaisiin tyhjänpäiväsiin ja vastakirjoittajia epäkunnioittaviin kommentteihin:

Mikäs bitch siellä huutelee ja nimittelee? Hymiöitäkin on niin helvetisti että. Harmi ettet voi kiiltokuvia liimailla joka lauseen väliin. Jos et todella löytänyt pointtiani tuosta minkä lainasit niin annetaan olla. Mutta varmasti olet todella poikkeuksellinen henkilö kun tunnistat eri joukkueiden pelaajia, ehdottomasti oli mainitsemisen arvoinen asia. Suosittelen ilmoittautumista ennätystehtaan kuvauksiin.
Tässä mahtavin viesti koko ketjussa, joka tiivistää kaiken oleellisen. Tai ainakin järjenjuoksun ja itsensä esiintuomisen:
Netti-ownausta parhaimmillaan! Ja sitten vielä ihmettelette että miksi jypin faneja inhotaan ja sanotaan että tuovat itseään julki aina kun mahdollista.
Koita tässä käydä sitten rakentavaa keskustelua.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eikö se ole yksi pimperon maku, mitä vastustaja tykkää JYPin pelityylistä? Pääasia, että itse tykkää ja pisteitä tulee. Vai? Lopulta harvat jengit saavat ylistystä pelityylistään. HPK kuului Jukka Jalosen aikana siihen kastiin, joka sai pelityylistään hemmetisti kehuja. Sattumalta samainen herra valmentaa nykyään Suomen maajoukkuetta.

Ilves pelaa vieraissa aivan järkyttävää jääkiekkoa. Suorastaan hirveää. Joskus voin pahoin. Kotona meininki on kuitenkin toinen. Minulle on ihan yksi ja lysti, mitä Ilvestä isännöineet ajattelevat Ilveksen pelaamisesta. Tiedän, että kotona homma skulaa.
Näinhän se nimenomaan on ja juuri näin totesin tuossa aiemminkin. Myös JYPin vieraspelaaminen on usein melko kauheaa katsottavaa, mutta kyllä sitäkin toki JYPin voittaessa katsoo ihan miellään.
 

Nypsi

Jäsen
Näinhän se nimenomaan on ja juuri näin totesin tuossa aiemminkin. Myös JYPin vieraspelaaminen on usein melko kauheaa katsottavaa, mutta kyllä sitäkin toki JYPin voittaessa katsoo ihan miellään.
Varmasti näin, mutta mitkä joukkueet liigassa pelaavat viihdyttävää vieraskiekkoa, tähän olisi hauska kuulla joitain perusteluita tällä palstalla.
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Varmasti näin, mutta mitkä joukkueet liigassa pelaavat viihdyttävää vieraskiekkoa, tähän olisi hauska kuulla joitain perusteluita tällä palstalla.

Ne, jotka uskaltavat pelata varmistelematta.

Ässät? Ainakin Tampereella pakit olivat ihan kusessa, mutta peli oli ennakkoluulotonta. IFK? IFK siis ennen Jalosen värmäämistä. Jalonen on liian tulosvastuullinen IFK peräsimeen. IFK menestyy, mut Sheddenin aikaan siinä oli jotain enemmän. HPK? JJ:n aikaan melkoisen toimivaa peliä niin kotona kuin vieraissa. Rohkeasti kiekollinen.
 

Noitarumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
VOI VITTU, LOPETTAKAA JO!!!!!!Tääkin ketju pilattu jo alkuunsa, kun menty asian vierestä niin että heilahti. Menkää muualle keskustelemaan pelitavoista eri joukkueiden kesken ja antakaa meidän muiden lukea siitä, mitkä joukkueet kiinnostavat noin yleisesti. Pelitavoille taitaa jossain olla ihan oma osionsa.
 

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
Menee mihin tahansa topiciin niin aina puhutaan jostain vitun JYPin vieraspelaamisesta. Sori vaan Jatkis mut mul on perjantai-iltana parempaaki tekemistä.
 

Kilvenkantaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Minulla ainakin on se tuntuma, että IFK on kiinnostavin ylitse muiden. Jokerit tulee varmasti melkein kannoilla, mutta ainakin minun kiinnostustani viime kausien heikot sijoitukset ovat vähentäneet. Yleisesti ottaen Jokereita pidetään suurseurana -mitä se tietenkin onkin- ja sellainen vetoaa satunnaiskatsojiin etenkin Kuopion tapaisissa pienemmissä kaupungeissa. Suurseurat kiinnostavat, koska oletus on, että ne pelaavat hyvin, joukkueessa on hyviä pelaajia ja ne sytyttävät kotijoukkueenkin. IFK ja Jokerit keräsivät Kuopiossa eniten katsojia silloinkin kun KalPa sukelsi. Suurseurat mielletään loistaviksi, riippumatta sen hetkisestä tilanteesta, ja halutaan nähdä miten oma joukkue kaataa rahaseuran.

Paikallisvastustaja kiinnostaa aina, ja keskinäiset pelit ovat kiinnostavia muidenkin kuin kyseisten joukkueiden fanien mielestä. Kyllä minä ainakin katson mielelläni Helsingin paikalliskamppailua tai Tampereen keskinäistä.

Minulle HPK on kahden edellisen kauden kohtaamisten vuoksi kiinnostava seura. Tai ehkä on väärin puhua seurasta, enemmänkin kiinnostaa vain KalPan ja HPK:n kohtaaminen jäällä. Viime kaudella runkosarjan ottelutkin olivat värikkäitä ja kiinnostavia, mutta aivan kuin tunnelma olisi laimentunut valmentajanvaihdoksen myötä? HPK:lla oli Rautakorven aikana paljon kahvaavampi tyyli kuin nykyisin. Joukkueessa oli taitavia pelaajia (Viitaluoma, Vihko, Laakkonen) sekä sopivan likaisia (Sailio, ?) jotka varmistivat, että peleissä oli tunteita kuumentavaa vääryyttä. Kuopiolaisia hutkittiin oikein kunnolla, päätykatsomo huusi Lassilaa (lisäksi myös hoover, imuri, seula olivat käytettyjä nimiä) ja Hartikainen, Kapanen ja Järvinen alistivat. Mieleen on jäänyt kauden 2008-2009 ensimmäinen pudotuspeli ja sen kevään väännöt fanien kesken Jatkoajassa. Hieno sarja ja kiitos vielä HPK:lle. Olisi sääli jos tuo lyhyt historia painuisi unholaan.

Jyväskylässä ihmetellään, miksi kalpalaiset haluavat niin kovasti voittaa JYPin. Kuopiossa ihmetellään, miksi se on KalPalle niin vaikeaa. JYPistä on turha turista sen enempää, totean vain, että jos KalPalle ei olisi kehittynyt jonkinnäköistä alemmuuskompleksia jyväskyläläisiä kohtaan, koko seuran olemassaolo olisi melko arkipäiväinen asia.

On hauskaa huomata, miten suuri tarve jokaisen joukkueen faneilla on saada kaikki muutkin ymmärtämään, mikä omassa joukkueessa on hienoa, miksi pelitapa on loistava ja tehokas, eikä tylsä, miksi oma valmentaja ei ole suu vaahdossa räyhäävä tyranni vaan jämäkkä ja suora ja miksi joku pelaaja ei ole neiti vaan "tekijämies".

Minua henkilökohtaisesti kiinnostaa muut joukkueet samoista syistä kuin omakin joukkue. KalPa on rakas siksi, että se on kotikaupunkini jääkiekkoseura ja siihen on syntynyt side jo pikku tyttönä. Suosikkipelaajat ovat suosikkeja, koska heissä on jokin piirre (periksiantamattomuus, varmuus, energisyys, taitavuus jne.) joka yksinkertaisesti tekee heistä erottuvia. Kuopiolaisista pelaajista kuulee tietysti tarinoita ja yhden tällaisen perusteella Joonas Riekkinen on jostain syystä yksi suosikeistani. Pelaajien lisäksi valmentajassa on oltava särmää, hyvällä tavalla. Pelitavalla ei periaatteessa ole väliä, mutta näyttävää peliä on tietysti hieno katsoa.

Viimeiseksi jää se mystinen "jokin". Mikä saa kiroilemaan kun KalPa häviää? Miksi Urhon tekemä juttu Ässien menestyksestä saa kylmät väreet kulkemaan selkää pitkin? Miksi Dale McTavishin paluuottelun tunnelma tarttui telkkarinkin välityksellä? Miksi Jokereiden maalilaulusta tulee hyvä fiilis?

Hieno ketju, mutta kun listataan joukkueita kiinnostavuuden mukaan, olisi mielenkiintoista kuulla perusteluja hieman yksityiskohtaisemmin.


Jaaha, täällä väännetään taas JYPistä. Jos suurin osa on sitä mieltä, että JYP pelaa tylsää vieraskiekkoa, niin voisiko siinä olla totuuden siemen? Joku raja se on silläkin, mitä kaikkea voidaan kateuden piikkiin laittaa. Ja jos minä olisin jyp-fani, minä en välittäisi tippaakaan. Mestaruus ja pronssi, eikö se riitä? Pitääkö JYPistäkin tehdä joku Puolen Suomen Joukkuea? Säästäkää mut siltä, kiitos.
 

-FNM-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Omalta kannaltani katsottuna kiinnostavuus joukkueita kohtaan on luultavasti lähtöisin niistä parista kaudesta, kun JYP pärjäsi parikymmentä vuotta sitten. Toki Jokereita vastaan taisteltiin kullasta, mutta jostakin syystä HIFK jäi jo noista ajoista etenkin mieleeni. Jokin siinä punaisessa paidassa sekä mm. Mika Kortelaisessa että monessa muussa, kuten Tony Arimassa vetosi. JYP rämpi vuosia, mutta samalla saatoin seurata hyvin HIFKta. Jo 90-luvun puolivälissä joukkueesta nousi uusi nimi esiin, eli Jere Karalahti. Olinkin hieman pettynyt, kun Jere suuntasi Bluesiin Nordiksen sijaan. No tänä päivänä toki toivon HIFKlle menestystä, kunhan se ei tapahdu kannattamani joukkueen kustannuksella.

Muista täytyy mainita tietenkin KalPa. Aikoinaan Hippoksella sai mulkoilla hienoja otteluita. "Kuivalainen kuivaa, rapisee jo" huuto jonkun herrasmiehen suusta on jäänyt Hippokselta mieleeni jostakin 90-luvun alusta, kun kotijoukkue siirtyi 5-1 johtoon. Taitaa siinä vaiheessa hiipiä kolmenkympinkriisi, kun alkaa haikailemaan "niitä aikoja". Tänäkin päivänä KalPa on aina hienoa voittaa ja joukkue on edelleenkin mielenkiintoinen. Toisaalta taidan olla omituinen, kun samalla toivon joukkueelle hyvää sijoitusta. Edelleenkin toki jonkun muun, kuin JYPn kustannuksella.

SM-liigassa ei minulle ole oikeastaan yhtään joukkuetta joka ei kiinnostaisi. Kaikki kiinnostavat viimeistään siinä vaiheessa, kun asettuvat pelaamaan kannattamaani joukkuetta vastaan.
 

Jackie Moon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreet ja punaset.
Koita tässä käydä sitten rakentavaa keskustelua.

Katson todellakin oikeudekseni vastata ks. sankarin neidittelyyn. Olkoon tyyli sitten mikä tahansa, yleensä semmoinen mikä itseä "helpottaa". Ja tuohon tilanteeseenhan päästin kun hero tarttui johonkin osaan viestiäni, joka kuitenkin kokonaan koski ketjun aihetta.

Itse taasen jatkat diibadaabaasi jostain pelitavoista, aivan totaalisen väärässä ketjussa. Mutta eipä se multa ole pois, eli anna palaa vaan. Hyvää jälkeähän olet saanut aikaiseksi tähänkin asti...


Ai niin, luuleeko joku että jypht-fanit tämän vänkäyksen johdosta tulevat muuuttamaan mielipidettään ks. asiasta, tai alkaako jotkut muiden joukkueiden fanit kääntymäänkin jypin tyylin liputtajiksi?


Eiköhän tämä ketju ollut tässä, ainakin omalta osaltani...


Internetissä kinastelua mielipiteistä, awesome.
 

makeyy

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jackie Moon. Pahoittelut jos nimittelin sua. Luulin oikeasti että olet nainen, viitaten sun nimimerkkiin. Toki maailmasta löytyy myös miespuoleisia Jackie -nimisiä. Ilman googlettamista nimes on kai tullut Chanin mukaan, joka on myös erittäiin teräväkielinen jääkiekkoasiantuntija.

HIFK
Jokerit
Lukko (lähinnä Pertun takia)

Siinä kiinnostavimmat tämän hetkisistä joukkueista. En perusta listaani historiaan, niin kuin jotkut näemmä tekee. Mun mielestä historialla ei ole mitään tekemistä joukkueen TÄMÄN hetken kiinnostavuuden kannalta.

offtopic: jos jotain joukkuetta "haukutaan" esim. kahvakiekosta, niin miksei se näy jäähytilastoissa? Kaikki sm-liigan tuomarit on yhtä pihalla?
 

Al Bundy

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Pittsburgh Penguins, Suomi
Kyllä on hieno ketju pystyssä!

Jotenkin ymmärtäisin et jos tämä olisi joku vitsikanava, tainno no niinno... Väittely pystyyn sitten! :D

Pääaiheita tänään:

- JYP tappaa jääkiekon!
+ Eihän tapa!

- JYPillä on aina vähän jarrut päällä ja laukoo vain noin 41 kertaa päin maalivahdin rintapanssaria tai räpylää kun vastustaja pääsee melkein kahteenkymmeneen.
+ Uskomattomalla viimeistelytaidolla joku JYPin jätkä, sääntöjä rikkoen, runnoo sen kiekon sinne maaliin asti samalla kun vastustajan pelaaja ei pääse edes sektorille.

- Nolla-toleranssi = MIKÄ? Viduu ihan täysi vitsi koko sanelma! SM-Liigaan NHL-säännöt: estä kiekotonta - > boxii. Kamppi/koukku - > boxii. Tee maali -> tuuleta KUNNOLLA!
 

Jackie Moon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreet ja punaset.
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös