Minulla ainakin on se tuntuma, että IFK on kiinnostavin ylitse muiden. Jokerit tulee varmasti melkein kannoilla, mutta ainakin minun kiinnostustani viime kausien heikot sijoitukset ovat vähentäneet. Yleisesti ottaen Jokereita pidetään suurseurana -mitä se tietenkin onkin- ja sellainen vetoaa satunnaiskatsojiin etenkin Kuopion tapaisissa pienemmissä kaupungeissa. Suurseurat kiinnostavat, koska oletus on, että ne pelaavat hyvin, joukkueessa on hyviä pelaajia ja ne sytyttävät kotijoukkueenkin. IFK ja Jokerit keräsivät Kuopiossa eniten katsojia silloinkin kun KalPa sukelsi. Suurseurat mielletään loistaviksi, riippumatta sen hetkisestä tilanteesta, ja halutaan nähdä miten oma joukkue kaataa rahaseuran.
Paikallisvastustaja kiinnostaa aina, ja keskinäiset pelit ovat kiinnostavia muidenkin kuin kyseisten joukkueiden fanien mielestä. Kyllä minä ainakin katson mielelläni Helsingin paikalliskamppailua tai Tampereen keskinäistä.
Minulle HPK on kahden edellisen kauden kohtaamisten vuoksi kiinnostava seura. Tai ehkä on väärin puhua seurasta, enemmänkin kiinnostaa vain KalPan ja HPK:n kohtaaminen jäällä. Viime kaudella runkosarjan ottelutkin olivat värikkäitä ja kiinnostavia, mutta aivan kuin tunnelma olisi laimentunut valmentajanvaihdoksen myötä? HPK:lla oli Rautakorven aikana paljon kahvaavampi tyyli kuin nykyisin. Joukkueessa oli taitavia pelaajia (Viitaluoma, Vihko, Laakkonen) sekä sopivan likaisia (Sailio, ?) jotka varmistivat, että peleissä oli tunteita kuumentavaa vääryyttä. Kuopiolaisia hutkittiin oikein kunnolla, päätykatsomo huusi Lassilaa (lisäksi myös hoover, imuri, seula olivat käytettyjä nimiä) ja Hartikainen, Kapanen ja Järvinen alistivat. Mieleen on jäänyt kauden 2008-2009 ensimmäinen pudotuspeli ja sen kevään väännöt fanien kesken Jatkoajassa. Hieno sarja ja kiitos vielä HPK:lle. Olisi sääli jos tuo lyhyt historia painuisi unholaan.
Jyväskylässä ihmetellään, miksi kalpalaiset haluavat niin kovasti voittaa JYPin. Kuopiossa ihmetellään, miksi se on KalPalle niin vaikeaa. JYPistä on turha turista sen enempää, totean vain, että jos KalPalle ei olisi kehittynyt jonkinnäköistä alemmuuskompleksia jyväskyläläisiä kohtaan, koko seuran olemassaolo olisi melko arkipäiväinen asia.
On hauskaa huomata, miten suuri tarve jokaisen joukkueen faneilla on saada kaikki muutkin ymmärtämään, mikä omassa joukkueessa on hienoa, miksi pelitapa on loistava ja tehokas, eikä tylsä, miksi oma valmentaja ei ole suu vaahdossa räyhäävä tyranni vaan jämäkkä ja suora ja miksi joku pelaaja ei ole neiti vaan "tekijämies".
Minua henkilökohtaisesti kiinnostaa muut joukkueet samoista syistä kuin omakin joukkue. KalPa on rakas siksi, että se on kotikaupunkini jääkiekkoseura ja siihen on syntynyt side jo pikku tyttönä. Suosikkipelaajat ovat suosikkeja, koska heissä on jokin piirre (periksiantamattomuus, varmuus, energisyys, taitavuus jne.) joka yksinkertaisesti tekee heistä erottuvia. Kuopiolaisista pelaajista kuulee tietysti tarinoita ja yhden tällaisen perusteella Joonas Riekkinen on jostain syystä yksi suosikeistani. Pelaajien lisäksi valmentajassa on oltava särmää, hyvällä tavalla. Pelitavalla ei periaatteessa ole väliä, mutta näyttävää peliä on tietysti hieno katsoa.
Viimeiseksi jää se mystinen "jokin". Mikä saa kiroilemaan kun KalPa häviää? Miksi Urhon tekemä juttu Ässien menestyksestä saa kylmät väreet kulkemaan selkää pitkin? Miksi Dale McTavishin paluuottelun tunnelma tarttui telkkarinkin välityksellä? Miksi Jokereiden maalilaulusta tulee hyvä fiilis?
Hieno ketju, mutta kun listataan joukkueita kiinnostavuuden mukaan, olisi mielenkiintoista kuulla perusteluja hieman yksityiskohtaisemmin.
Jaaha, täällä väännetään taas JYPistä. Jos suurin osa on sitä mieltä, että JYP pelaa tylsää vieraskiekkoa, niin voisiko siinä olla totuuden siemen? Joku raja se on silläkin, mitä kaikkea voidaan kateuden piikkiin laittaa. Ja jos minä olisin jyp-fani, minä en välittäisi tippaakaan. Mestaruus ja pronssi, eikö se riitä? Pitääkö JYPistäkin tehdä joku Puolen Suomen Joukkuea? Säästäkää mut siltä, kiitos.