Ketju jonne kaikkien on pakko kirjoittaa, oli asia sitten mikä tahansa

  • 5 276 461
  • 66 539

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Joskus vuosia sitten jänikset saatanat söivät pihasta omenapuiden taimet. Vanhat kuoloaan korahtelevat puut olin jo päästänyt moottorisahalla päiviltä, jonka jälkeen istutin puutarhaan hyvillä mielin ja tulevaisuutta kirkasotsainna tähyten puolisen tusinaa valkeaa kuulasta ynnä mitä lie eijasinikkaa. Vaan sinne meni jänöjen poskeen nila ja jälsi.
Minähän olin aikoinaan kovin murtunut kun jänikset söivät "minun" omenapuuni pois. Isoisä sitten tuli paikalle istutti uuden omenapuun ja laittoi kanaverkkoa ympärille. Ei päässeet jänikset kiinni enää. Nyt on omenoitakin jo kasvanut siihen.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ai niin ja oravat ovat kusipäitä ja maailma olisi parempi paikka jos ne kuolisivat sukupuuttoon.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Minähän olin aikoinaan kovin murtunut kun jänikset söivät "minun" omenapuuni pois. Isoisä sitten tuli paikalle istutti uuden omenapuun ja laittoi kanaverkkoa ympärille. Ei päässeet jänikset kiinni enää. Nyt on omenoitakin jo kasvanut siihen.

Meikäläisen omenapuu oli ehkäpä kolme tahi nelivuotias, kun sen istutin. Heti ensimmäisenä talvenaan rusakko sen söi, muttei saanut hengiltä. Syödyt leikattiin pois ja kesällä tuli uutta versoa. Edellistalvesta viisastuneena pantiin suojus puunrunkoon. Siinä syksyllä tuntui fiksulta se noin metrin korkuinen soiro, ei jänis siitä yli yltäisi.

No, talvellahan tuli sen metrin verran lunta, ja eikö ne hörökorvat ymmärtäneet hyödyntää tasausviivan korotuksen. Puu ei kuitenkaan vieläkään suostunut kuolemaan, ja sittemmin se on litistetty kolme metriä korkeaan tiheään teräsverkkolieriöön. Nyt puu taitaa olla kymmenisenvuotias, ja viime vuonna se jo pinnisti yhden omenankin. Tänä vuonna sen sijaan ei jaksanut yhtäkään. Kovin on pajupuskan muotoinen.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Elisa Viihde ja Viaplay on yhdistyneet ja tuo sisältö kuuluu mukaan jos on tilannut esim. Viasat Totalin (vai mikä helvetin V Premium se nykyään onkaan) normaaliin kaapelitelevisioon. Huomasin että Viaplaysta löytyy nyt katsottavana Hovimäki. Tuota sarjaahan on ollut käsikirjoittamassa Metsolat käsikirjoittanut Carl Mesterton.

Helvetin hyvä että tuokin nyt löytyy, vuosia olen toivonut että tulisi Yle Areenaan katsottavaksi mutta eipä ole syystä tai toisesta näkynyt. Täytyy kyllä varmasti ottaa tuo nyt katsottavaksi, siitä on meinaan varmaan yli 15 vuotta kun tuota olen ihan ajatuksen kanssa viimeksi kunnolla seurannut. Tämähän on vähän kuin uutta sarjaa seuraisi.

Onko Metsolat-taistelutoverini @CuJo#31 kiinnostunut Hovimäestä?
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
@Roger Moore
Nyt on kyllä myönnettävä, että sivistyksessäni on Hovimäen mentävä aukko. Sarja lienee pyörinyt televisiossa joskus ~20 vuotta sitten? Jotain hämärää muistikuvaa on jostain vuodelta 2002(?), että olisin jotain jaksoa katsonut pätkän.

Kertooko sarja 1700-1800 -lukujen Suomesta? Ja oliko Antti Majanlahti (RIP) jossain roolissa?

Täytynee tutustua jossain vaiheessa tähän, Viaplay Total kun on jatkuvassa tilauksessa.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Nyt puu taitaa olla kymmenisenvuotias, ja viime vuonna se jo pinnisti yhden omenankin. Tänä vuonna sen sijaan ei jaksanut yhtäkään. Kovin on pajupuskan muotoinen.
Voi olla että suurin osa oksista on sellaisia joilla ei ole mitään virkaa omenan tuottamisessa. Varsinkin jos ne ovat versoneet varttamiskohdan alapuolelta (siltä tuo pajupuskamaisuus kuulostaa). Pitäisi varmaan karsia jotain mutta mitä... Siinäpä se pulma. Joku asiantuntija sen tietää...
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
@Roger Moore
Nyt on kyllä myönnettävä, että sivistyksessäni on Hovimäen mentävä aukko. Sarja lienee pyörinyt televisiossa joskus ~20 vuotta sitten? Jotain hämärää muistikuvaa on jostain vuodelta 2002(?), että olisin jotain jaksoa katsonut pätkän.

Kertooko sarja 1700-1800 -lukujen Suomesta? Ja oliko Antti Majanlahti (RIP) jossain roolissa?

Täytynee tutustua jossain vaiheessa tähän, Viaplay Total kun on jatkuvassa tilauksessa.
Joo sarja alkaa vuodesta 1798 ja se päättyy johonkin 1900-luvun alkuun, aikaan ennen Suomen itsenäistymistä. Tuossa siis seurataan aika hyvin tuo 1800-luku läpi tapahtumien perusteella ja siihen Suomen itsenäisyyden kynnykselle. Tapahtuman pääpaikka on Hovimäen kartano ja sen asukkaat eli Lindhofin suku. Lisäksi merkittävissä rooleissa on esim. torpparit jotka on siellä Lindhofien mailla. Ja toki sattuu ja tapahtuu muuallakin, tuon ajan suomalaiset isommat kaupungit ovat myös kuvioissa mukana.

Mesterton on muuten myös ohjannut tuon sarjan eli sanotaanko hyvinkin Metsoloiden hengessä mennään ohjausten ja käsikirjoituksen suhteen eli sarja keskittyy yhden suvun ympärille ja toki muitakin tapahtumia sitten aina jonkin verran on. Helvetin hatarat mielikuvat itselläkin tuosta sarjasta on, käytännössä muistan vaan sen että sarja oli omasta mielestä hemmetin hyvä jo silloin lapsena.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Joo sarja alkaa vuodesta 1798 ja se päättyy johonkin 1900-luvun alkuun, aikaan ennen Suomen itsenäistymistä.
Sarjan oli tarkoitus jatkua tuosta vielä vissiin lähes silloiseen nykypäivään (en ole varma) mutta rahahanat meni kiinni (Yle?). Loppu on julkaistu kirjana ja minullakin se kirja jossain pitäisi olla mutta en tiedä missä.

Päällimmäiset muistot kirjasta spoilerissa. Lukeminen omalla vastuulla...
Loppuhan oli vähän kurja. Joku vanhuuden höperö (tai en nyt niin muista) lapseton Lindhof testamenttasi kartanon kodinhoitajalle joka kuvattiin kirjassa onnenonkijana (muistaakseni). Jotain sukulaisia (esim. sisarusten lapsia) olisi ollut mutta he eivät voineet testamentille mitään. Siihen loppui Lindhofien tarina kartanollaan.
Ja tämä kaikki ihan vaan vuosien takaa kaivettu muistista eli pieleen voi mennä. Siitä olen melko varma että Lindhofit menettivät kartanon jollekin naiselle joka oli kietonut vanhan Lindhovin sormensa ympärille.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Sarjan oli tarkoitus jatkua tuosta vielä vissiin lähes silloiseen nykypäivään (en ole varma) mutta rahahanat meni kiinni (Yle?). Loppu on julkaistu kirjana ja minullakin se kirja jossain pitäisi olla mutta en tiedä missä.
Tuo muistikuva oli itselläkin että sarjan jälkeen on tehty kirja (vai jopa kirjoja) ja tarinaa jatkuu johonkin 2000-luvulle asti jopa? Muistelisin että sarjan alkuperäinen idea oli päättää sarja johonkin Suomen itsenäistymiseen tai hieman sen jälkeen, mutta tosiaan se loppuu tuohon aikaan ennen itsenäisyyttä ja 1900-luvun ekan vuosikymmenen loppuun.

EDIT:

Googlehan tuon kertoi eli kirjasarja on kuusiosainen ja se alkaa siis sieltä mistä itse tv-sarjakin eli vuodesta 1798 ja päättyy vuoteen 2000. Pakko sanoa että ihan mielenkiintoinen projekti varmasti tuokin ollut.
 

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Täytyypä katsoa Hovimäki taas uudestaan. Yle Areenassahan tuo oli katsottavana muutama vuosi sitten. Ylivoimainen suosikkihahmoni sarjassa on kartanon tärviölle ajava, jostain Keski-Euroopasta itselleen kupan hankkinut Felix-herra, joka sählää varsin antaumuksellisesti. Aika harvinaista, että suomalaisessa sarjassa kuvataan näin selkeästi suvun rappeutuminen, vaikkei sarjassa toki muutenkaan vältellä ikäviäkään aiheita.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Yle Areenassahan tuo oli katsottavana muutama vuosi sitten.
Oliko noin? Itse olen jotenkin missannut tuon jos tosiaan on ihan viime vuosien aikana ollut Areenassa. Elisa Viihteen sarjoissa tuo on ollut varmaan "aina" mutta en ole muualta bongannut. Mutta onneksi nyt on tuonne Viaplayhin tullut.
 

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Oliko noin? Itse olen jotenkin missannut tuon jos tosiaan on ihan viime vuosien aikana ollut Areenassa. Elisa Viihteen sarjoissa tuo on ollut varmaan "aina" mutta en ole muualta bongannut. Mutta onneksi nyt on tuonne Viaplayhin tullut.

Voi kyllä olla, että muistan väärinkin. Mahdollisesti olenkin tuota juuri Elisa Viihteestä tihrustanut.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Kaksi ekaa jaksoa Hovimäkeä katsottu ja kyllähän tuo alkaa pikkuhiljaa vauhtiin päästä. Alku oli vähän tunnustelevaa mutta nyt kun kartanoon aletaan vähitellen asettua taloksi niin homma alkaa asettua uomiinsa. Kyllä tuo vahvalta tekemiseltä vaikuttaa.

Tosin pakko kyllä sanoa että kun siinä oli se prologin vaihe siihen ekan jakson alkuun niin eka ajatus oli että onkohan aika vähän kullannut muistoja. Ekat viisi minuuttia vaikutti joltain sketsiltä tai parodialta kun Leif Wager veti vielä hienon miniroolin hieman viinaan menevänä kartanonherrana. Siitä se sitten lähti rakentumaan kun tuosta jatkettiin.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Ylivoimainen suosikkihahmoni sarjassa on kartanon tärviölle ajava, jostain Keski-Euroopasta itselleen kupan hankkinut Felix-herra, joka sählää varsin antaumuksellisesti.
Felix oli kyllä hyvä hahmo... ja häntä näytteli yksi suosikkinäyttelijäni Tapani Kalliomäki. Hän myös näyttelee Hovimäki-sarjan ensimmäistä herra Lindhofia (nimi ei muistu mieleeni). Olen käynyt katsomassa Kalliomäkeä Lahden kaupunginteatterissa jonka vahvuuteen hän kuuluu. Kyllähän se tumma Felix oli komeampi kuin vaalea vapaaherra Lindhof vaikka molempia näytteli sama henkilö.
 

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Felix oli kyllä hyvä hahmo... ja häntä näytteli yksi suosikkinäyttelijäni Tapani Kalliomäki. Hän myös näyttelee Hovimäki-sarjan ensimmäistä herra Lindhofia (nimi ei muistu mieleeni). Olen käynyt katsomassa Kalliomäkeä Lahden kaupunginteatterissa jonka vahvuuteen hän kuuluu. Kyllähän se tumma Felix oli komeampi kuin vaalea vapaaherra Lindhof vaikka molempia näytteli sama henkilö.

Magnus Lindhof oli tämä ensimmäinen herra Lindhof. Kalliomäki on kyllä hieno näyttelijä. Magnuksen vaimoa Johannaa näyttelevä Nina Hukkinen taas on viime vuosina ollut Svenska Teaternista tuttu. Hyvä näyttelijä hänkin – ja vanhentunut vuosien myötä hämmästyttävän vähän.
 

Sue

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, #89; lentosuukko KooKoolle
Felix oli kyllä hyvä hahmo... ja häntä näytteli yksi suosikkinäyttelijäni Tapani Kalliomäki. Hän myös näyttelee Hovimäki-sarjan ensimmäistä herra Lindhofia (nimi ei muistu mieleeni). Olen käynyt katsomassa Kalliomäkeä Lahden kaupunginteatterissa jonka vahvuuteen hän kuuluu. Kyllähän se tumma Felix oli komeampi kuin vaalea vapaaherra Lindhof vaikka molempia näytteli sama henkilö.

Hyvänen aika, mä en ole tajunnut, että Kalliomäki oli tässä sarjassa. Katsoin Hovimäkeä lapsena ja tykästyin Kalliomäkeen aikuisena teatterissa - ja olen koko ajan miettinyt, miksi kasvot ovat niin tutut. Nyt kyllä tunnen itseni ihan pöntöksi.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Kyllähän tässä vähitellen alkaa patalappuja muodostumaan (ks. liite). Vielä taustakangas, ripustuslenkki, täytevanu ja umpeen ompelu.
 

Liitteet

  • IMG_20201204_141422.jpg
    IMG_20201204_141422.jpg
    663,9 KB · kertaa luettu: 67

Hollanti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Varmaan se KalPa
Kumma pitkästä aikaa kattoa Salkkareita "livenä" perjantaina.

Liigapelit kun...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös