Mainos

Ketju jonne kaikkien on pakko kirjoittaa, oli asia sitten mikä tahansa

• 5 750 685
  • 68 464

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Ai joo. Tänään meille tuli koiranpentu taloon. Oppisipa nopeasti sisäsiistiksi. Ilman mattoja ankeaa ja kun menen mökille sen kanssa perjantaina, niin lattiat siellä täynnä mattoja estämässä vetoa.
"Ennenvanhaan" siis vielä joskus 90-luvullakin, kun otimme perheeseemme ensimmäisiä koiria, neuvottiin aina laittamaan ovien edustoille, ym. paikoille sanomalehtiä mahdollisten vahinkojen varalle.
Noh, kun hankimme nämä meidän nykyiset koiramme, kasvattaja totesi kysyttäessä tuohon sanomalehtihärdelliin, että höpö, höpö, pentu oppii vain ulostamaan niille eikä ulos. Kasvattaja kehoitti meitä seuraamaan pennun/pentujen käytöstä ja kiikuttamaan ulos heti, kun vähänkään vaikuttaa siltä, että olisi tarvetta pissalle/kakalle. Ja kuten tiedämme, pienen pennun "asioimistarve" tulee aina ruokailujen, päiväunien ja leikkihetkien jälkeen aika nopeasti, joten silloin hereillä ja kun homma on hoidettu ulos, hillitön kehuminen ja kiittely päälle, että se alkaa tuntumaan hyvältä idealta koirastakin - makupaloja ei kannata kuitenkaan tuohon viljellä...
Tämä neuvo toimi niin hyvin, että viikossa kummatkin (tulivat eri vuosina) oppivat sisäsiistiksi eli alkoivat jo suunnistaa takaovelle, kun tarve yllätti ja erittäin harvoin tarvitsi ihan alussakaan siivoilla pissoja/kakkoja mistään. Tietysti, tuolla eka viikolla olisi hyvä jonkun olla koko ajan läsnä kotona, kuten meillä oli mahdollista.

Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Ai joo. Tänään meille tuli koiranpentu taloon. Oppisipa nopeasti sisäsiistiksi. Ilman mattoja ankeaa ja kun menen mökille sen kanssa perjantaina, niin lattiat siellä täynnä mattoja estämässä vetoa.
Mitäs lajiketta edustaa koiruus vai onko ns. hybridi?

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Seuraan nykyään melko tarkkaan talouttani. Olen jo reilun vuoden seurannut. Mielestäni se on hyvä juttu, auttaa kummasti säästämisessäkin kun näkee mihin rahaa menee. Melko tarkkaan tulee kirjattua ylös tulot ja menot.

Olen nyt reilun vuoden säästänyt rahaa tarkemmalla seulalla. En tiedä olisiko rahaa vielä enemmän säästössä jos taloutta olisi jo aiemmin ruvennut seuraamaan tarkasti. Ja tilanteenihan on hyvä, joka kuukausi on jäänyt säästöön ainakin 200 euroa. Tämä siitä lähtien siis kun olen tarkemmin talouttani seurannut.

Ruokakauppamenojakin olen jo vuoden verran seurannut tarkemmin. Joka kuukausittainen budjettini ruokakauppaan on yhteensä 200 euroa. Mutta tähän en aina yllä. Viime vuonna ylitin tuon 200 euroa 7 kuukautena. Viime vuonna kulutin ruokakauppoihin yhteensä 2470,72 euroa joka on keskimäärin kuukaudessa 205,89 euroa. Näitä lukuja hieman vääristää se kun budjetoin joulun ruokamenot menemään joulubudjetista, en ruokakauppabudjetista.

Mutta aika hyvin ylsin ruokakauppakuluissa tuohon 200 euron kuukausibudjettiin. Kun ruokakauppoihin kulutin kuukaudessa keskimäärin vähän yli 205 euroa.

Onhan näitä lukuja mielenkiintoista tilastoida. Ja auttaa tosiaan pysymään paremmin kärryillä siitä mihin sitä rahaa oikein menee. Ehkä tätä olisi pitänyt aloittaa tekemään jo aiemmin.

Mihin sitten säästän? Ainakin uusi televisio olisi kiva ostaa joku päivä. Mutta ei minulla muuten ole oikein tiettyjä säästökohteita. Jos saisi talouden hyvälle tolalle niin ehkä joskus voisi harkita muuttamista omistusasuntoon, vuokra-asunnon sijaan. Rivitalokämppä olisi kiva.

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun jengit, pelureissa Rantanen ja Kakko
Näitä taitoluistelun loppunäytöksiä ei pitäisi katsoa. Your Song menee niin tunteisiin, että meinaa pillittää näytöksen liikkeille. Äääh.

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Aloitettiin isän kanssa talven pöllihommat. Jos muutamia koivuja kaadettaisiin ennen kevättä ja sitten sulan maan aikana enemmän. Täällä on sen verran hankea, että on rajua hommaa ja rispektit vanhalle ukolle, että heiluu edelleen sahan kanssa tuolla.

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Näitä taitoluistelun loppunäytöksiä ei pitäisi katsoa. Your Song menee niin tunteisiin, että meinaa pillittää näytöksen liikkeille. Äääh.
Vähän samoin meni mullakin kiinnostus - tuli mm. hankittua sir Eltonin (ensimmäinen) Greatest Hits joskus -75. Your Song oli se triggeri, joka herätti mielenkiintoni Eltonia kohtaan ja kun jatkoa (= hienoja kappaleita) seurasi tasaisesti mielenkiinto myös pysyi korkealla.
...
Ei mulla muuta...

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aloitettiin isän kanssa talven pöllihommat. Jos muutamia koivuja kaadettaisiin ennen kevättä ja sitten sulan maan aikana enemmän. Täällä on sen verran hankea, että on rajua hommaa ja rispektit vanhalle ukolle, että heiluu edelleen sahan kanssa tuolla.
Näin vähän lumen aikaan minäkin olen kaadellut ja pätkinyt muutamia runkoja, ihan vain polttopuutarpeeseen. Kolme runkoa noista piti kaataa jäälle ja kiskoa karsitut rungot autolla pois rantakivikosta, kun ei mönkkärillä lähtenyt - jää kesti auton, hallelujaa...
Pätkityt rungot piti sitten vetää mönkkärillä kuiville eli sinne, missä ne halkaistaan ja pinotaan ja pätkiä vielä metrin mittaisiksi odottamaan kevättä. Onhan tää aika saatanan kovaa homma tämmöisellekin köppäukolle...

Btw - tänään noita runkoja pätkiessäni ja väännellessäni yksi pyörähti takaisin kolhien säärtäni. Tässä illalla rullailin kalsarin lahjetta löytäen ihan kohtuullisen kokoisen orkosen säärestäni. Vaimo siinä taputti poskelle ja kysyi, tarviiko puhaltaa, johon tuli hönkäistyä: "Jos voisit paremminkin imeä hieman ylempää..."
Ei ollut, kaikesta päättäen, ehkä kaikkista viisain ja harkituin kommentti...

Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Olevinaan oltiin piilotettu kaikki johdot pennulta. Yöllä heräsin kolinaaan. Oli löytänyt digitaalisen lämpömittarin, purrut johdon poikki ja heitteli saalistaan pitkin makuuhuonetta. Paria tuntia aiemmin, kun minulle tuli vessahätä, niin ei meinannut pystyssä vessaan saakka päästä, kun sudenpentu oli leikkituulella. Hyppeli vastaan ja puri varpaita. Ei minun hermoille otollisin aika leikkiä ja joten kuten pääsin vessaan ja takaisin nukkumaan ilman suurempia haavoja ja ruhjeita. Ensimmäisen kerran kävi karvalapaset mielessä. :D

Viimeksi muokattu:

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olevinaan oltiin piilotettu kaikki johdot pennulta. Yöllä heräsin kolinaaan. Oli löytänyt digitaalisen lämpömittarin, purrut johdon poikki ja heitteli saalistaan pitkin makuuhuonetta. Paria tuntia aiemmin, kun minulle tuli vessahätä, niin ei meinannut pystyssä vessaan saakka päästä, kun sudenpentu oli leikkituulella. Hyppelin vastaan ja puri varpaita. Ei minun hermoille otollisin aika leikkiä ja joten kuten pääsin vessaan ja takaisin nukkumaan ilman suurempia haavoja ja ruhjeita. Ensimmäisen kerran käsi karvalapaset mielessä. :D
Kärsivällisyyttä, veliseni, kärsivällisyyttä...
Tuossa vaiheessa pennulla ei välttämättä vielä ole normi ihmisten vuorokausirytmiä, mutta parin viikon sisään pentu yleensä alkaa sisäistää laumansa tapoja ja nukkua enemmän öisin.

Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Kärsivällisyyttä, veliseni, kärsivällisyyttä...
Tuossa vaiheessa pennulla ei välttämättä vielä ole normi ihmisten vuorokausirytmiä, mutta parin viikon sisään pentu yleensä alkaa sisäistää laumansa tapoja ja nukkua enemmän öisin.
Joo. Ei ole ensimmäinen kerta, kun minun taloudessa on koiranpentu. Lähinnä se, kun olen tehnyt nyt öitä ja tänään joutui aamuun, niin nukkuminen ei muutenkaan parasta siinä. Yksi vapaa kolmen yön jälkeen.

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Turistit yrittävät tehdä uniikkeja matkamuistoja Lapin matkaltaan säilömällä lumihiutaleita. Facebookin matkailuryhmissä kysellään ohjeita lumihiutaleen säilöntään ja myös esitellään säilöttyjä lumihiutaleita. Kuulostaa jotenkin hassulta mutta se on (kuulemma) mahdollista. En kyllä taida itse kokeilla. Ei ehkä riittäisi kärsivällisyys ja viitseliäisyys.
Kyseessä ei ole mikään uusi keksintö. Islantilainen kemisti Tryggvi Emilsson keksi menetelmän lumihiutaleen säilömiseen jo vuonna 1979.
Lumihiutaleen säilöminen mainitaan myös yhdysvaltalaisen Rillit huurussa -komediasarjan kolmannella tuotantokaudella, joka julkaistiin vuonna 2009. Siinä Pohjoisnavalta kerätty ja säilötty lumihiutale annetaan lahjaksi.
Lumihiutale päällystetään tipalla pikaliimaa, jonka päälle asetetaan päällyslasi. Liimatut lasit laitetaan pakastimeen, jossa ne pidetään muutamia päiviä, kunnes liima on täysin kuivunut.
– Kun liima kuivuu ja kovettuu, se jättää tavallaan lumihiutaleesta pysyvän muodon lasilevyjen väliin, tutkija Jani Tyynelä kiteyttää.

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Minulla on erittäin ristiriitaiset fiilikset. Olen n kymmenen vuotta sitten vakaasti päättänyt, että vihaan Arttu Viskaria ja kaikkea hänen tuotantoaan lähes yhtä pyhästi kuin Lauri Tähkää. Nyt olen kuitenkin ajautunut kuuntelemaan ja jopa odottamaan Lepakkovuoro-podcastia. Osan jaksoista olen kuunnellut kahdesti.

Mitä minulle tapahtuu? Miksi? Miten näin voi tapahtua?

Anteeksi Arttu jos luet tämän. Minulla toki onkin todistetusti paska mustamakkara, koska kotibileissä en saanut ikinä olla DJ.

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Enemmän varmaan oletkin kalakukkomiehiä?
Ei jumalauta autocorrect :D Musamaku piti laittaa. No, viestini on yhtä paska kuin mielipiteeni. Kiitos ja anteeksi. En silti sitä muuta.

Mustamakkara on muuten myös hirveää. Ei vähiten sen takia millä sitä kutsuttiin koulussa.

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minulla on erittäin ristiriitaiset fiilikset. Olen n kymmenen vuotta sitten vakaasti päättänyt, että vihaan Arttu Viskaria ja kaikkea hänen tuotantoaan lähes yhtä pyhästi kuin Lauri Tähkää.
Mun yks kaveri näyttää vähän Arttu Viskarilta tai ainakin se tulee mulle usein mieleen kun näen sen. Mutta ei toi vielä mitään. Mun yks toinen kaveri, naispuolinen, näyttää vähän Keith Richardsilta!

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy