Luultavasti.
Tulee mieleen omilta lukioajoilta 2000-luvun ensivuosikymmeneltä anekdootti, kun Iron Maidenin löysin ja hevariksi rupesin. Lukion kirjastossa juttelin joskus rinnakkaisluokkalaisen tyypin kanssa musiikista. Kaveri diggaili itse modernimpaa metallia, tai ehkä ennemmin metalcorea ja metallista hardcorea (Lappeenrannassa oli noihin aikoihin aika kova skene jälkimmäisenä mainitun musalajin ympärillä ja ulkomaalaisiakin bändejä siellä kävi paikallisissa soittamassa), ja kun kuuli meikäläisen tykkäävän Maidenista, totesi ykskantaan että eihän se mitään metallia ole, korkeintaan hard rockia. Ihan liian kevyttä kamaa metalliksi.
Edgyllä teinihevariminulla keitti tietysti aika pahasti kiinni, ja piti siinä ruveta luennoimaan, että opettelehan kaveri historiasi ja mieti, mistä se Triviumin Matt Heafykin on ne liidinsä pöllinyt. Unohdetaan toki tässä nyt se, että Steve Harris itse pölli tuplaleadit Maidenille Wishbone Ashilta.
Mulle kyllä maistui se 70-luvun hippimusakin samoihin aikoihin, jahka vain ehdin tarkemmin tutustumaan. Mikä tietysti tapahtui about heti, kun muutti mutsin nurkista lukion kolmosella omilleen, jolloin tämän vinskahylly alkoikin yllättäen kiinnostaa. Eihän sitä nyt äitillä asuessa vielä olisi niitä levyjä voinut penkoa (joku roti!), mutta pikku hiljaa sieltä katosivat Pink Floydit, Purplet, Heepit, Genesikset ja Wigwamit meikäläisen levyhyllyn täytteeksi. En ole palauttanut, mutta korvaukseksi opetin hänet sentään Spotifya vastikään käyttämään. Eipä tuolla toisaalta ole toimivaa levariakaan ollut sen jälkeen, kun kodin ainoa levysoitin koki karun kohtalon minun ja sisaren DJ-leikeissä.
Nyt kun miettii, niin varmaan osansa tuohon hippimusakiinnostukseen oli niillä lukemattomilla lukemillani Steve Harris -haastatteluilla, joissa kertoi omista idoleistaan, eli juurikin noista edellä mainituista bändeistä. Helvetti, kai nyt Matt Heafykin on Maidenia haastatteluissaan joskus hehkuttanut, mutta oli ilmeisesti mennyt vaan ohi tuolta lukiotutulta.
Pitkä tarina, mutta tuo teoriasi näyttäisi tämän perusteella pitäneen paikkansa vielä 2000-luvulla. Vai on Maiden liian kevyttä metalliksi. Jestas sentään.