Ketju jonne kaikkien on pakko kirjoittaa, oli asia sitten mikä tahansa

  • 5 331 620
  • 66 849

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Onko robottiruohonleikkuri ilmastoystävällinen kun kuitenkin se on kulutusta, mutta sähköistä ilman fossiilisia polttoaineita
Tämähän on hyvä kysymys. Silloin kun minä opiskelin alaa (en ruohonleikkausta vaan ympäristöalaa) niin ei tiedetty mitään roborttiruohonleikkureista joten niiden ilmasto-/ympäristöystävällisyydestä ei ollut kursseja eikä asiaa ole tullut esille lisäkoulutuksessa. Mutta mutulla sanon että sähköinen ruohonleikkuri on ilmastoystävällisempi kuin polttomoottorikäyttöinen. Pitää muistaa ne pienhiukkaset jotka putkahtelee pakoputkesta. Varsinkin jos käytetty sähkö on tuotettu uusiutuvalla energialla eikä fossiilisilla polttoaineilla.

Olen nyt puuhastellut (tehnyt työtä) laitteen kanssa useita tunteja, joista osa on lauantai- ja osa jopa sunnuntaitunneiksi laskettavia. Mistä saan haittakorvaukset haettua?
Kysepä vaimoltasi kun hän sen rakkineen teille hankki... Jos hän vaikka maksaisi korvauksia jotenkin.

Ennen kuin sain koko rajakaapelin asennettua, koira söi/katkaisi kaapelin. Minne voin valittaa? Korvaako vakuutus? Voinko saada avustusta/korvausta
Kokeile valittaa Jatkoajan keskustelupalstalle. Vaakuutusehdoista varmaan löytyy helposti (joo, ihan varmasti) tieto korvaako vakuutus koiratuhot. Luulenpa että ei... Oma moka sanottaisiin. Olisit vahtininut koiraa paremmin. Jos koira ei siis ollut oma niin korvausta voit vaatia koiran omistajalta.

Miksi koulussa ei opeteta (tai ainakaan minun aikanani ei opetettu) robottiruohonleikkurin käyttöönottoa ja asennusta?
Kyllä se varmasti johtuu siitä ettei niitä vielä silloin ollut... Hemmetti kun Suomen koululaitos ole osannut ennustaa mitä taitoja nykyihminen tarvitsee kun opetussuunnitelmia joskus viime vuosituhannella laadittiin.

Ja anteeksi että vastaaminen kesti mutta vastaus sisälsi niin monta sanaa että piti kerätä voimia että jaksaa näpytellä...
 
Suosikkijoukkue
Nykäskylän ylpeys, Bunch of jerks
Canes - Oilers finaali ois kiva nähdä, Avs sitten ihan siinä perskarvoilla kutkuttelemassa jonossa.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tosta lakkoilusta vielä. Vaimoni on sairaanhoitaja ja erosi liitosta vähän aikaa sitten, syynä Tehyn heikko toiminta. Tehyn lakon aikana vaimo kävi tekemässä pyydettäessä suojelutyötä. Muilta päiviltä sai Tehyltä lakkoavustusta n. 80€/pvä. Rouva oli sitä mieltä, että Tehyn masinoima joukkoirtisanoutuminen olisi ehdottomasti pitänyt ajoittaa kesälomakauteen, jolloin vaikutus olisi ollut oikeasti tuntuva, eikä jonnekin loppuvuoteen. Niin sairasta kuin se onkin, vaimon sairaanhoitajaks kohtuullinen palkka perustuu pitkälti ylitöihin ja Tehyn vuoden loppuun saakka kestävä ylityökielto olis tehny aikamoisen loven hänen tuloihinsa.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Tuli sit positiivinen koronatulos pikatestistä. Olo on kun hakatulla mutta onneksi voi mennä kohta unille.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Meillä oli kyy pihassa. Edellisestä kärmeksestä (pihassa) onkin useampi vuosi. Kyllähän tuollaisen näkeminen nostaa sykettä vaikka en varsinaisesti käärmepelosta kärsikään.
 

Liitteet

  • IMG_20220524_104226_HDR.jpg
    IMG_20220524_104226_HDR.jpg
    597,2 KB · kertaa luettu: 77

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Meillä oli kyy pihassa. Edellisestä kärmeksestä (pihassa) onkin useampi vuosi. Kyllähän tuollaisen näkeminen nostaa sykettä vaikka en varsinaisesti käärmepelosta kärsikään.
Vaikea sanoa mittasuhteista, mutta kohtuu kookkaalta vaikuttaa ja väritykseltään suorastaan kaunis lajinsa edustaja.
Mutta joo - kyllähän käärmeen näkeminen aina vähän hätkäyttää, vaikken itsekään pelkää enkä kavahda käärmeitä sen kummemmin - jos suinkin mahdollista, jätämme toisemme rauhaan...
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Meillä oli kyy pihassa. Edellisestä kärmeksestä (pihassa) onkin useampi vuosi. Kyllähän tuollaisen näkeminen nostaa sykettä vaikka en varsinaisesti käärmepelosta kärsikään.
Kärmeksestä (ja kyystä) tulikin mieleen:
Aikoinaan kun ex-appivanhemmat olivat ensimmäistä kertaa käymässä mökillämme, niin kovasti kyselivät että onko täällä näkynyt käärmeitä. Minä tietenkin julistamaan, ettei täällä mitään käärmeitä ole.

Istuskellaan mukavasti terassilla kaffella, kun mukana ollut exän kummipoika tulee suureen ääneen huutamaan että siellä on käärme. No, siinä pihallahan oli sitten kyy lokoilemassa. Appi sitten otti vieressä olleen lapion ja pisti sen paloiksi.

On muuten vieläkin ainoa käärme minkä siellä olen nähnyt ja tuosta on aikaa toistakymmentä vuotta. Broidi viime kesänä kuulemma yhden näki.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Kyillähän on tapana pysytellä suurimman osan elämästään vain muutaman neliökilometrin kokoisella alueella. Vuosaaressa niitä on sekä varmasti myös Vanhankaupunginlahdella. Voisi myös olettaa, että Kivinokka ynnä muut siirtolapuutarhat ovat kyille sopivia elinympäristöjä.

Olen nähnyt kyyn tasan kaksi kertaa, kummatkin tapaukset ovat aivan 1990-luvun alusta. Ensimmäinen kyy (oikeastaan poikanen) tuli vastaan, kun olin partiossa Sipoon metsissä. Kauaa en päässyt sitä ihailemaan, kun partiokaveri tappoi sen lapiolla.

Toisen kerran näin vähän enemmän kyitä Savonrannassa kesällä 94, kun olimme visiteeraamassa äitini silloisen miehen tykönä. Hän asusti järven rannalla noin nelisen kilometriä kylän keskustasta hiekkatien päässä, kun eräänä (luultavasti) heinäkuun päivänä olimme lähtemässä käymään Savonlinnassa.

Lämpöä oli varmasti ainakin 30 astetta, kun runsaan sadan metrin päässä asunnosta ukko pysäytti Hiacensa, sillä tiellä luikerteli ainakin toistakymmentä kyytä. Ulos ei uskaltanut mennä, joten annettuaan meidän aikamme ihailla tuota näkyä, ukko painoi kaasua ja paineli parven yli tappaen ainakin kymmenen kyytä. Paluumatkalla vasta selvisi, millaisen tuhon hän oli saanut aikaiseksi, sillä raatoja oli 12 kappaletta. Sanomattakin on selvää, ettei tuo tapaus todellakaan nostanut ukon osakkeita silmissäni.
 

Glove

Jäsen
Vaikea sanoa mittasuhteista, mutta kohtuu kookkaalta vaikuttaa ja väritykseltään suorastaan kaunis lajinsa edustaja.
Mutta joo - kyllähän käärmeen näkeminen aina vähän hätkäyttää, vaikken itsekään pelkää enkä kavahda käärmeitä sen kummemmin - jos suinkin mahdollista, jätämme toisemme rauhaan...
Näin kannattakin tehdä, sillä käärmeet voivat stressaantua kun niitä käsittelee.
 

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
Itselle on iän myötä kasvanut sen verran kova rakkaus eläimiä kohtaan, että en edes kyykäärmettä pystyisi varmaan ottamaan hengiltä. Olen kuitenkin onnellinen ettei omalla pihallamme niitä ole vielä koskaan näkynyt. N. 100 metrin päässä kotitiellä kyllä viime tai edeltävänä kesänä oli auton alle jäänyt kuollut yksilö ja viereisellä mäellä olen pari kertaa nähnyt, joten ei se mikään ihme olisi vaikka joku päivä omalla pihallakin luikertelisi. Pelkään niitä toki itsekin hieman, mutta ennen kaikkea koiriemme takia toivon että pysyvät kaukana.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Katselin juuri lähes yhdeltä istumalta Netflix sarjan Russian Doll kummatkin tuotantokaudet ja täytyy sanoa, että nyt oli hyvää ja sairasta kamaa. Harva sarja on tehnyt vastaavaa vaikutusta. Vahva suosittelu sarjalle, mutta en suosittele sekopäille.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Koska minulla ei ole muutakaan tekemistä näin flunssaa potiessa, katsoin the Handmaiden -leffan. Ei välttämättä sellainen leffa, jonka voisi katsoa oman äitinsä kanssa. Korealaisilla on erikoinen leffakulttuuri. Hyvähän tämäkin leffa oli, mutta todella erikoinen.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Itselle on iän myötä kasvanut sen verran kova rakkaus eläimiä kohtaan, että en edes kyykäärmettä pystyisi varmaan ottamaan hengiltä. ...
En ole koskaan tappanut käärmettä ja tähän ikään niitä on tullut nähtyä eräskin kappale. En vain koe mitään tarvetta tappaa käärmettä sen omassa elinympäristössään ja jos sellainen eksyy pihamaalle, hätistän sen vain pois. Minulla(-kin) on ollut ja on nytkin koiria ja se on oikeastaan ainoa selkeä syy, minkä takia käärme on ei-toivottu vieras pihallamme.
Ennen vanhaan maalaistalojen navetoissa käärme/-et olivat jopa toivottuja jyrsijöiden metsästäjiä ja niille annettiin vastalypsettyä maitoa, jotta pysyisivät asukkaina.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Minusta ei voisi tulla kovinkaan hyvää metsästäjää, koska en vaan pystyisi vahingoittamaan yhtäkään nisäkästä tahi lintua. Myöskään matelijoiden ei tarvitse pelätä, että vahingoittaisin niitä.
Kalastaminen on puolestaan ihan eri juttu, sillä vaikka esim. ahven onkin elävä olento ja varsin sympaattinen eläin, niin ei minua pahemmin riipaisisi, jos joutuisin sellaisen tappamaan. Tosin: ainoa ahven, jonka olen koskaan saanut ongittua, sai minulta vapautuksen, koska kyseessä oli niin pieni sintti. Kalastaminen on yksi mukavimmista harrastuksista ja sitä voisin helposti kuvitella alkavani jossain vaiheessa harrastamaan.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Sen verran nätti keli että kai tässä pitää kohta lähteä kaupunkiin vähän terassille ja katsella Suomen pelikin sitten jossain ravitsemusliikkeessä.
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Sen verran nätti keli että kai tässä pitää kohta lähteä kaupunkiin vähän terassille ja katsella Suomen pelikin sitten jossain ravitsemusliikkeessä.
Unohdit kertoa, että olet lakossa. Mites muuten veli Roger, ootko pillua saanu viime aikoina?
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Vaikea sanoa mittasuhteista, mutta kohtuu kookkaalta vaikuttaa ja väritykseltään suorastaan kaunis lajinsa edustaja.

Mukavan näköinen liero. Kyy on oikeastaan ihan kaunis eläin. Oliko minkä mittainen?
Pieni se mielestäni oli. Edellinen kyy oli mielestäni sellainen iso jötkö ja tämä oli pikkuinen luiro. Ehkä aika on kullannut muistot. En minä sitä nyt mittaamaan ruvennut mutta varmaan sellaiset (reilut) nelisenkymmentä senttiä (suhteutin kuvissa olevaan hiekkalaatikkoon). Ja komian näköinen on kun nyt kuvista kattalee kun kuviotkin on niin selkeitä...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös