Minulle joulua edeltävät viimeiset yöt ovat perinteisesti vaikeita nukkumisen kannalta. Oli lapsellista tai ei niin aina se nukkuminen on lapsesta lähtien ollut sellaista levotonta ennen joulua.
Eikä se ole helpottanut vaikka ikää on tullut mittariin. Toisaalta onhan se ihan kivaakin että jaksaa innostua yhä aikuisenakin jostain joulusta niin paljon että nukkuminenkin on vaikeaa. Kuvaan astuu esimerkiksi aikaisin heräämiset ja yöunet jäävät lyhyemmiksi kuin normaalisti.
Joskus vuosina 2016-2017 en muistaakseni nukkunut minuuttiakaan aattoa edeltävänä yönä. Sen jälkeen olen saanut onneksi nukuttua edes jonkin verran. Tänä vuonna olen kiitollinen siitä että uni maittoi kuitenkin lopulta jouluviikollakin yllättävän hyvin. Aattoakin edeltävänä yönä nukuin ainakin varmaan 7 tuntia. Se auttoi jaksamista taas sitten arjessa. Kun tässä oli melkein koko jouluviikko töitä, aatto mukaan lukien. Ja aatonaattona oli vapaa mutta silloinkin piti olla skarppina että jaksoi puurtaa kotona loput jouluvalmistelut.
Mutta pitkäänhän, varmaan monta kuukautta olen mennyt tässä sellaisella vuorokausirytmillä että aikaisin nukkumaan, jo jopa ennen iltakasia ja herääminen on tapahtunut jo jopa 4-5 aikaan aamulla. Vaikka olisin voinut sairauslomallakin valvoa myöhempään ja nukkua myös myöhempään.
Tänään olikin sitten mukava poikkeus ja ilo huomata herätessään että oho, kello on jo kahdeksan aamulla! Enpä muista milloin olen viimeksi nukkunut näin pitkään lähes yhtäkestoisesti. Oli tosiaan kivaa. Vaikka aamulla olin kyllä ensimmäisen kerran hereillä neljän- puoli viiden aikaan aamulla ja katselin vähän aikaan aattona katselematta jäänyttä Joulupukin kuumaa linjaa, mutta alkoi vielä väsyttämään niin paljon että menin takaisin peiton alle ja maistuihan se uni.
No, eilen illalla valvoinkin ainakin iltaysiin asti kun katselin sitä Janne Katajan ja Aku Hirviniemen kisailuohjelmaa. Mielestäni lopulta ihan hauska visailuohjelma muuten. Kisat ovat mielenkiintoisia ja hauskoja vaikka kyllä juontajat yrittävät parhaansa mukaan tunnelman pilatakin.