Ketju jonne kaikkien on pakko kirjoittaa, oli asia sitten mikä tahansa

  • 5 427 494
  • 67 161

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Olen ollut siinä käsityksessä, että maksuhäiriömerkintä poistuu rekisteristä vasta jokunen vuosi ulosottovelkojen maksamisen jälkeen.

Niin, en nyt tiedä sitten näiden kanssa. Minä ainakin parikin kertaa kysyin tältä ulosottotoimiston joltain virkailijalta että jääkö sinne sitten enää mitään merkintää? Vastaus oli että saat viestin kun Suomen asiakastieto saa tiedon meiltä ja loputkin merkinnät poistuvat. Osaat sitten hakea muun muassa uutta vuokra-asuntoa. Eli vastaus tuohon kysymykseeni oli että ei jää.

Minulla tämä kai menee näin sitten. Oli minullekin pienoinen yllätys että loputkin merkinnät kuittaantuvat noin pois mutta en tietenkään vastaankaan pistä. Mutta en kyllä lähde väittämään mitään minkään väitteen ja oletuksen puolestakaan. Sanon vain että hyvä kun olin käynyt keskustelun tämänkin asian tiimoilta erään palstan nimimerkin kanssa niin tajusin vihdoin kyseenalaistaa nuo omat merkinnät.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@vilperi & @-FNM- luottolaitokset (kuten pankit) pitävät omaa rekisteriä, joka ei ihan yhtä nopeasti tyhjene. Lisäksi Vilperin kannattaa olla myös Bisnodeen yhteydessä, se on vastaava yritys kuin Asiakastieto, eli ylläpitää yritysten ja ihmisten luottotietoja.
 

OneDollar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Montreal, Carolina
USA:n ulkopolitiikkaa ja maailmanpoliisin asennetta aina arvostellaan ja usein syystäkin, mutta ikävä on US joukkoja, kun vetäytyvät katastrofimaista.

YK on hieno järjestö. Laittanee tilanteen järjestykseen Afganistanissa...
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
@vilperi & @-FNM- luottolaitokset (kuten pankit) pitävät omaa rekisteriä, joka ei ihan yhtä nopeasti tyhjene. Lisäksi Vilperin kannattaa olla myös Bisnodeen yhteydessä, se on vastaava yritys kuin Asiakastieto, eli ylläpitää yritysten ja ihmisten luottotietoja.

Just, niitä on vielä muitakin rekistereitä. Eli tapani mukaan liian nopeasti innostuin. No, onhan edes tuo yksi rekisteri jo hoidettu pois alta, täytyy vielä olla yhteydessä siis tuohon Bisnodeenkin ja ehkä pankkiinkin ja kysellä mikä tilanne on.

Tuon uuden asunnon etsimisen kannalta pidän etenkin tärkeänä päästä eroon noista luottohäiriömerkinnöistä jos niistä on sitten mahdollisuus päästä eroon. Koska kyllähän monet vuokran antajat tarkastavat nuo luottotiedot.

Vaikka lähdin asioita hoitaan luottokorttia hakiessani ja haun tyssääntyessä niin en enää ole varma tuosta luottokortin hankkimisesta. Tarvitseeko sellaista kun on kuitenkin tuo luototon Visa Electron ettei tarvitse samanlaista rumbaa elää kuin yhteen aikaan kun piti käydä pankista aina nostamassa käteistä ja niillä sitten elellä.

Minulla on huonot muistot myös tuosta luottokortin käytöstä kun tuli vingutettua sitäkin silloin aikoinaan huolettomasti ja yli varojen. Tuli käytettyä luottokin ihan tappiin asti ja niitä koskaan takaisin maksellut. Kuin sitten vasta ulosoton kautta. Ja täytyyhän nuo luottomaksut maksella aina pois, eikä saa yli varojen elellä kuitenkaan. Mietityttää onko tuollainen luottokortti kuitenkaan minua varten tehty?
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
@vilperi Kun nyt kysyit, niin ei ole. Se mitä olet palstalla avoimesti kerronut itsestäsi, niin en suosittele sinulle luottokortin hankkimista, ainakaan toistaiseksi.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@vilperi samaa mieltä @MacRef in kanssa, eli kirjoituksiesi perusteella en hankkisi luottokorttia.

Jos/kun saat Asiakastiedon ja Bisnoden kohdalta ”puhdistettua” luottotiedot, niin sen pitäisi riittää vuokra-asuntoa varten.

Muuten suosittelisin elämään samalla tavalla mitä olet tähän mennessä kirjoittanut; eli säästä rahaa ja käytä niitä sen mukaan, kun tarvitset. En ottaisi riskejä sen peliongelman kanssa.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Niin, eihän minunkaan mielestäni lopun viimein ajateltuna luottokortti ole mikään avain onneen sillä poishan ne luotollakin maksetut ostokset pitää maksaa. Ja kai vielä korkojen kera?

Ja kyllähän se totuus kirpaisee mutta niin se taitaa olla että ei minun ole viisasta tämän hetken tilanteessa luottokorttia hommata. Sillä jos vaikka peliongelma liehahtaa liekkeihin uudelleen niin siinä sitä sitten on peliongelmaiselle mahdollisuus tonnin-kahden tonnin edestä vingutella visaa ja pelata luotolla. Ilman että kukaan edes pystyy valvomaan rahan käyttöäni.

Samanlaisten syiden takia en vielä uskalla luopua tuosta välitystilinkään käytöstä sillä sen avulla rahan käyttöäni voidaan rajoittaa ongelmien ilmaantuessa. Periaatteessa touko-elokuunkin aikana yhden kuukauden aikana olisin voinut tämän vuoksi maksimissaan vain 250 euroa pistää rahapeleihin. Jos en sitten olisi voittanut mutta pohjakassa olisi ollut maksimissaan 250 euroa. Eli koko tiliä en olisi pystynyt välitystilin ansiosta vingutella tyhjäksi kuukauden aikana.

Mutta toisaalta vituttaa noiden luottohäiriömerkintöjen hoitaminen pois rekisteristä. Mielestäni esimerkiksi ulosottovirasto ei velan tultua maksettua pois kokonaan ilmoitellut vaikka mitään mihin pitää itse ottaa yhteyttä jos haluaa noista merkinnöistä eroon. Niitä pitää nyt sitten sivuteitä pitkin selvitellä. Ja ei riitä että yhden rekisterin pistää kuntoon vaan aina putkahtaa jostain uusi rekisteri. Eikö nuokin voisi olla keskitettynä vain yhteen rekisteriin? Ja kun ulosottovirasto hienosti hoitaa hommat silloin kun ottaa rahat pois palkasta niin kai ne voisi edes neuvoa lyhyesti miten hommat hoidetaan loppuun saakka? Eikä jättää asioita puolitiehen?
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Koronatestin otto on joka kerta ollut yhtä epämiellyttävää. Tällä kertaa lisäjännitystä toi se, että meinasin aivastaa kun tikku oli nenässä.

Tuo olisi ollut aika paha. Rekyyli puskisi tikun läpi aivoista ja sinnehän se sitten varmaan olisi pakko jättää lisävahinkojen välttämiseksi.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Ja kyllä nyt minun asiat on jo kunnossa sekä kohta poistuu luottoheiriömerkinnät. Kaikki. Näin yhä sanottiin ulosottovirastosta josta minuun otettiin tänäänkin yhteyttä.

Ulosottovirastosta soitettiin niin kuin lupasivatkin. Tosin soittivat ja hoitivat asiani huomattavasti nopeamminkin kuin odotin. Sanoivat että toimittivat jo tietoni sinne Asiakastietoon sekä samalla samaa rekisteriä käyttää tämä Bisenodes. En tiedä mistä tämä vuosien odotus tieto on peräisin mutta minun luottohäiriömerkinnät kyllä poistuu kuulemma ihan pian. Ja aivan kaikki.

Kysyin just näistä Bisenodesista ja pankin omasta luottorekisteristä. Sain vastaukseksi just että Bisenodes käyttää samoja tietoja tai jotain kuin tämä Asiakastieto ja pankilla ei ole edes mitään omaa rekisteriä. Kyllä tässä nyt alan tietenkin luottamaan eniten kuitenkin ulosottoviraston sanaan ja siihen että minä olen näiden merkintöjen osalta puhdas pulmunen.

Kyllähän tässä hymyilyttää. Nyt sitten sitä uutta vuokra-asuntoa etsimään mutta kiire tässä ei ole. Ei samanlainen kiire kuin sieltä kuntoutuslaitoksesta pois muuttaessa.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@vilperi ei ollut tarkoitus johdattaa harhaan, mutta jos sinulla olisi ollut esim Nordean luottokortti aikaisemmin ja tuo olisi lopulta päätynyt ulosottoon, niin kyllä sinne pankkiin jää merkintä ja eivät välttämättä anna luottoa nyt vaikka rekisteri asiakastiedossa olisikin puhdas. Sinällään tylsää, mutta pankilla on tähän oikeus. Mutta jos hakisit jostain toisesta pankista luottokorttia jossa ei ole ollut häiriötilaan mennyttä luottoa, niin ei pitäisi olla ongelmaa.

Yleisesti ottaen hieno homma, että olet saanut oman tilanteesi noin hyvään hallintaan, kiva lukea näitä matkakertomuksia ja kuinka niistä näkyy tyytyväisyys elämään. Ja tämän takia kannustankin pohtimaan tarviiko luottokortteja hankkia jos homma toimii ilmankin.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
@vilperi ei ollut tarkoitus johdattaa harhaan, mutta jos sinulla olisi ollut esim Nordean luottokortti aikaisemmin ja tuo olisi lopulta päätynyt ulosottoon, niin kyllä sinne pankkiin jää merkintä ja eivät välttämättä anna luottoa nyt vaikka rekisteri asiakastiedossa olisikin puhdas.

Ja hyvähän se on toisaalta että nousi jo nyt esille nuo Bisenodes ja pankin mahdollinen oma rekisteri. Niin osasin nämä nyt myös kysyä ja varmistaa. Ei jäänyt mitään jossiteltavaa ainakaan.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Mää luulisin, että tässä luottohäiriömerkintöjen vanhenemisessa ovat olleet vähän kaikki oikeassa.

Merkintöjä on erilaisia, mutta useimmiten merkinnät näkyvät 3 vuoden ajan. Sitten se voi joko pidentyä tai lyhentyä siitä vuodella, riippuen velallisen toimista. Tuo ajanlasku lähtee siitä, kun maksuhäiriömerkintä on kirjattu, eikä siis vasta siitä, kun maksu on saatu hoidettua.

Ulosotossa olevissa tapauksissa taas merkintä voi poistua heti, kun velka on maksettu.

 

444

Jäsen
Nythän tekeillä on myös lakimuutos, joka mahdollistaisi maksuhäiriömerkinnän poistumisen ”välittömästi”, kun ko. velka on kuitattu maksetuksi. Tämän piti tulla voimaan yhdessä positiivisen luottorekisterin kanssa, mutta koska sen valmistelussa kestää pidempään, niin tämä maksuhäiriöpuoli ollaan tuomassa aiemmin eduskunnan käsittelyyn. Sinänsä ihan hyvä, jos esim. yhdestä oikeusteitse perintään menneestä laskusta ei mene luottotiedot useammaksi vuodeksi.
 

Introexpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, UKRAINA, LHF
Nythän tekeillä on myös lakimuutos, joka mahdollistaisi maksuhäiriömerkinnän poistumisen ”välittömästi”, kun ko. velka on kuitattu maksetuksi. Tämän piti tulla voimaan yhdessä positiivisen luottorekisterin kanssa, mutta koska sen valmistelussa kestää pidempään, niin tämä maksuhäiriöpuoli ollaan tuomassa aiemmin eduskunnan käsittelyyn. Sinänsä ihan hyvä, jos esim. yhdestä oikeusteitse perintään menneestä laskusta ei mene luottotiedot useammaksi vuodeksi.
Näinhän se tulevi menevän runsaasti lisääntyneiden maksuhäiriömerkintöjen johdosta. Piti tulla käsittääkseni käsittelyyn heti eduskunnan lomien loputtua, mutta aika näyttänee kuinka tämäkin menee, sillä onhan siellä paljon pohdintoja kaiketi.

Vai vieläkö ne lomailee?
 

-FNM-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kerran vuodessa voi näköjään luottotietorekisterin tarkistaa maksutta. Minulla noista kahdesta Merkinnästä viimeinen poistuu marraskuussa vuosien jälkeen.

Terve vaan pikavipit, emme olekaan vielä tavanneet.Täältä tullaan!
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Toi lentopallo on näkemisen arvoinen laji.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Enpä ole ennen pitänyt sylissä yhtä pientä ihmistä kuin siskon pikkumies. Tänään olivat käyneet neuvolassa ja syntymäpainoon tullut 5g lisää eli nyt painoa huimat 2145g. Jopa siskon kaksoset olivat syntyessään isompia (toki syntyivätkin lähempänä laskettua aikaa). Kerran olen kyllä nähnyt pienemmän ihmisen eli oman siskoni, joka päätti syntyä 2,5kk etuajassa. Oli tietenkin tuon ajan happikaapissa ja luultavasti oli painavampi kuin tuo 2145g kun kotiin pääsi (en tietenkään muista mutta oletan).
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings




Arthur C. Clarke ennustelee tulevaisuutta, jossa on videopuheluja, kuvien ja datan siirtoa, uutispalveluja jossa kirjastosta haetaan käyttäjälle parin napin painalluksella tämän haluama tietoa, lehdet menettävät asemansa, kommunikointia satelliittien välityksellä ja muutakin kivaa. Tämä vuonna 1976.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Tänään sain kuulla ensimmäisen kerran oikein kunnolla jupinaa koskien omia työtehtäviä. Tähän asti on mennyt hyvin mutta nyt tuli vähän negatiivista kommenttia.

Työpaikkani täyttää huomenna 30 vuotta ja sen kunniaksi on pienimuotoiset juhlat. Noita juhlia varten olisi pitänyt leipoa kuusi isoa täytekakkupohjaa, tyyliin sellaista kääretorttupohjan kokoista pohjaa. Meillä leipominen kuuluu lähinnä salaattivuorolaiselle jollainen minä olin eilen ja tänään.

Mutta en minä noita kakkupohjia ehtinyt hyvällä tahdollakaan leipomaan. Eikä mielestäni syy ollut siinä että olisin hidas tai laiska, aikaa ei vaan ollut. Enkä vieläkään tiedä mitä minun olisi pitänyt tehdä nopeammin että aikaa olisi riittänyt noiden pohjien tekoon. Ehdin kyllä tänään tehdä nuo jokapäiväiset leipomukset päiväkahveille eli pari raparperipiirakkaa mutta en tajua mitä olisi edes pitänyt tehdä toisin että olisin nuo pohjat ehtinyt myös leipomaan.

No tästä tietenkin kuului jupinaa kun tätä leipomista yritettiin siirtää iltavuorolaiselle. Eikös se ole yleensä salaattivuorolainen joka leipoo? No juu, mutta en vieläkään ole keksinyt mitä olisi pitänyt tehdä toisin että olisin nuo pohjatkin ehtinyt tekemään. Etenkin kun eilenkään ei ollut sitä gluteenitonta jauhoa millä noita piti leipoa.

Olen itse vähän sitä mieltä että jos on noinkin paljon kuitenkin ylimääräistä työtä niin pitäisi sitten ottaa suosiolla edes pariksi tunniksi ylimääräisiä työntekijöitä. Tätä ratkaisua minä tarjoan jos tuosta vielä puhetta tulee. Sillä jo noin hektisessä työpaikassa ei ihan helposti tehdä muutamaa isoa kakkupohjaa.

Sitä paitsi olin muutenkin tänään jo ylitöissä. Työaikani piti päättyä jo 12.30 mutta olin töissä silti 14 asti. Ja huomiseksikin piti tehdä kuitenkin esivalmisteluita perunakasvislaatikkoa varten. Ajaa koneella perunat ja porkkanat suikaleiksi ja sipulit sekä purjot myös hienoksi silpuksi. Sekä vielä kuoria porkkanat ja sipulit.

Jos on noinkin paljon ylimääräistä työtä ohjelmassa niin pitäisi ottaa myös ylimääräisiä työntekijöitä ja toinen on sitten se että tuossa ruokalistan laadinnassa pitäisi paremmin huomioida nämä muutokset. Ei laittaisi sitten seuraavaksi päiväksi noin paljon esivalmisteluita vaativia ruokia jos on muutakin hommaa.

No, emäntä nuo pohjat lupasi sitten tehdä ja ihan hyvällä tahdolla. Ylitöiksi se hänelläkin varmaan meni mutta en minä kyllä muuta ratkaisua tuohon edes keksi. Vaikka kuinka siis yritän. Kiva on aina juhlia mutta aina niistä lisähommaa etenkin keittiöön tulee, näin oli aiemmassakin pitempiaikaisemmassa työpaikassa. Aina kun oli juhlat niin sai kyllä keittiössä juosta.

Muuten töihin paluu loman jälkeen on sujunut hyvin. Tänään sai jo työmoodin päällekin. Eilen oli vielä fiilis että olisi vielä niin perkeleen kivaa olla reissussa tai edes kesälomalla. Ja päässä hakkasi ajatus että ei tästä perkele mitään tule. No ei se kuulemma emännän mukaan ulospäin näkynyt onneksi ja selvisin ensimmäisestä työpäivästä kunnialla. Myös toinen työpäivä sujui muuten kyllä hyvin.
 
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, ManU, BM, RM, PuhtiPois
Elämänasenne. Helkkarin vaikea, monitulkintainen eikä ehkä edes yhdyssana!? Vanha ikätoverini elää aikaa, joka ei nuorelle olisi välttämättä edes elämisen arvoista mutta toverilleni ilon aihe - joka päivä. Asenne - elämään.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Tietenkin muun muassa Martti Ahtisaaren ja erään naapurikunnan tutun miehen sairastumiset tämän kesän aikana alzheimeriin ja muistisairauteen ovat sinällään jo erittäin valitettavia ja surullisia uutisia.

Mutta kyllä se samalla pistää ajattelemaan että kun oma isänikin on jo 72-vuotias niin hänkin voi yhtä lailla valitettavasti lähivuosina sairastua vakavasti. Tämä tuttu kylän mieskin on iältään kuitenkin vain 74-vuotias kun sairastui dementiaan. Tosin tällainen ajattelu on osin kai itsekästäkin mutta kyllä väkisin tulee jo ajateltua ettei oma isäkään saa välttämättä täysin terveenä enää monia vuosia elellä. Isäni alkaa olemaan jo myös melko iäkäs kuitenkin.

No joo, elämä heittelee ja on arvaamatonta. Sitä voi sairastua tai olla sairastumatta. Joten ei näitä asioita kannata niin paljoa etukäteen kelata mielessään, vaan pitää elää täysillä ja arvostaa niitä hetkiä isänikin kanssa. Väkisin vaan tulee miettineeksi isäänikin kuitenkin tällaisissa sairastumistilanteissa. Isä on saanut elää kyllä melko terveen elämän tähän asti ja toivottavasti tuo terve elämä jatkuukin vielä monet vuodet.

Ja en tiedä olenko ainoa mutta minulle tuosta Mauno Koiviston muistomonumentista tulee etäisesti mieleen NHL-joukkue Detroit Red Wingsin logo. Ei tuo monumentti mielestäni niin ruma ole mutta mitähän tekemistä sillä on Mauno Koiviston muiston kanssa.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Eilen oli taas hääpäivä, nahkahäät oli kyseessä. Vietettiin ihan perhepiirissä eli kaksin... tai siis kolmin kissan kanssa. Vaikka ei se kisu paljon asiasta välittänyt. Ollaan selvitty paljon pidemmälle kun jotkut oletti. En tiedä miksi kun oltiin jo asuttu yhdessä ennen avioitumista eli tiedettiin mitä tilattiin. Onnea meille ja tulevaisuudelle yhdessä!
 

Glove

Jäsen
Eilen oli taas hääpäivä, nahkahäät oli kyseessä. Vietettiin ihan perhepiirissä eli kaksin... tai siis kolmin kissan kanssa. Vaikka ei se kisu paljon asiasta välittänyt. Ollaan selvitty paljon pidemmälle kun jotkut oletti. En tiedä miksi kun oltiin jo asuttu yhdessä ennen avioitumista eli tiedettiin mitä tilattiin. Onnea meille ja tulevaisuudelle yhdessä!
Minä pääsin kristalliin asti. Toivon, että te pääsette vielä pidemmälle.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Minä pääsin kristalliin asti. Toivon, että te pääsette vielä pidemmälle.
No on tässä vielä matkaa...
Äidilläni ja isälläni on kohta kultahäät edessä. Ja äitini vanhemmat ehtivät viettää timanttihäitä. Me kyllä avioiduttiin mieheni kanssa sen verran vanhempina ettei tuollaiset saavutukset ole ihan realistisia... ehkä.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Vaikka ei se kisu paljon asiasta välittänyt.
No kissoja ei muutenkaan kiinnosta orjien asiat. Kunhan tulee ruokaa ja säännöllisesti rapsutuksia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös