Niin kuin jo eilen kirjoitinkin niin on kotimaan matkailu ollut aina sellainen iso kiinnostuksen aihe minulle. Ja ehkä ulkomaan matkailukin olisi jos sitä joskus kunnolla kokeilisi.
Varmaan ne isot syyt tähän kiinnostukseen on että ne kipinät minuun iskettiin jo heti lähes sylivauvana. Kun olin lapsi ja teini niin perheeni oli kovia reissaamaan. Minulla on kuva missä makaan vauvana jonkun auton kojelaudan päällä ja minulle vaihdetaan vaippaa, olemme silloin jo menossa jonnekin mökille yöpymään muutamaksi yöksi. Ensin perheeni oli mökkeilijöitä, omaa mökkiä ei kyllä ole koskaan ollut mutta esimerkiksi Nurmeksesta vuokrasimme usein lomamökin viikoksi pariksi kesällä.
Sitten vuodesta 1988 alkaen vanhempani ja nykyään isäni on ollut karavaanareita ja on siis oikein sen SFC-liitonkin jäseniä. Kipinät matkailuun tosiaan iskettiin minuun jo heti pikkuisena mutta ei silloin vielä osannut arvostaa läheskään samanlaisia asioita kuin nykyään, varttuneemmalla iällä. Nykyään luonnosta ja noista turistikohteista eli museoista ja linnoista on tullut paljon tärkeämpiä minulle ja reissuista saa kyllä entistä enemmän irti. Sillä kyllähän minua vieläkin kiinnostaisi myös ne samat asiat mitkä lapsena oli ykkösjuttuja reissuissa kuten uiminen jos vaan vieläkin järvessä uskaltaisi uida.
Pikkuisena minulla oli kaksi unelma-ammattia ja toinen niistä liittyi vahvasti kotimaan matkailuun eli se oli oman leirintäalueen pyörittäminen. Ja minun pitikin alunperin mennä opiskelemaan tosiaan restonomi-linjalle missä olisi ollut enemmän matkailua opiskeltavana mutta sattumien johdosta päädyin tuonne Kauhajoelle jossa pääpaino oli selkeästi keittiöalalla.
Noh, tuolla Kauhajoella kyllä jo pärjäisin tosi hyvin kaikissa matkailuunkin liittyvissä opiskeluissa. Pärjäsin kyllä muutenkin ihan hyvin siellä koulussa sillä keskiarvoni oli päättötodistuksessa 3,95. Keskiarvoa pudotti vähän alkuaikojen kokkikurssit kun lähdin aika nollista opiskelemaan keittiöalaa ja myös kieliopinnot etenkin englanti pudotti tuollakin koulussa keskiarvoa.
Mutta tosiaan, kaikissa matkailuun liittyvässä olin Kauhajoella erinomainen liki pitäen. Ehkä se johtui sitten siitä kiinnostuksestanikin. Matkailun peruskurssit suoritin vitosen arvosanoilla tosiaan ja sitten sellaisella kurssilla jossa vasta harjoiteltiin tekemään opinnäytetyötä niin muistan aina kuinka suunnittelin ja tein tällaisella kurssilla suunnitelman leirintäalueesta lapsiperheille erääseen entiseen majakkaan jonne silloin suunniteltiin oikeastikin tulevaksi matkailuyritystä.
Noh, tuo tehtävähän sopi minulle vallan mainiosti kun nyt pääsin toteuttamaan itseäni ja kirjoittamaan paperille jo niitä lapsenakin luotuja suunnitelmia omasta leirintäalueesta. Kyllähän minulla hyvät suunnitelmat olikin ja sitten kysyin ohjaajiltani loppuvaiheessa että mitäs tämä vaatisi jos haluaisin vielä saada nelosen tästä työstä. Vastaus oli että nelonen sinulle jo tästä ainakin tulee mutta kysymys onkin millä pienillä toimenpideillä saisit taas sen vitosen tästä. No tein ne korjaukset työhön ja kiitettävä taas napsahti tuostakin.
Koulussa oli vain aikoinaan kova paikka kun siinä ampumistragediassa se ainut menehtynyt opettaja oli just tämä matkailuakin minulle opettanut opettaja. Joka tietenkin kiinnostavan opetusaiheensa vuoksi oli noussut suosikkiopettajikseni tuolla. Se oli kova isku minullekin ja on ehkä yhä.
Toki, ei tuollaista olisi saanut muutenkaan tapahtua tietenkään ja kukaan ei olisi saanut saada surmaansa tuossa ikävässä tragediassa. Sekä oli tuolla koulussa muitakin mahtavia tyyppejä opettajana.
Noh, tuollaista tajunnan virtaa herätti minussa vielä lisäksi tuo eilinen viestini. En nyt siitä enää niin vittuiksissani ole että lopulta päädyin keittiöalalle ja hyvinhän tuollakin koulussa tosiaan pärjäsin. Useista lukuaineiden kursseista tuli nelosia ja vitosia. Opinnäytetyön tein muuten tuolla nytkin pinnalla olevasta aiheesta eli TESin noudattaminen pikaruokaravintoloissa ja tuosta sain nelosen arvosanaksi. Se vähän vitutti silloin kun en kyennyt saamaan vitosta siitäkin. Mutta tuo tämän palstan pikaruokaloita koskeva ketjuhan on minun viestini ja opinnäytetyöni pohjalta aikoinaan avattu ja nyt se on taas pinnalla se ketju. Tuo ketju muistuttaa varmaan minua aina tuosta opinnäytetyöstä. Heh.
Mutta joo, hyvin on mennyt keittiöalallakin. Olen saanut taas ainakin itseni työllistettyä oman alani töillä.