Onhan se aika kliseistä sanoa mutta kun se on tottakin niin sanon silti. Tämä elämä on varsin haavoittuvaista, pahimmillaan äkkiä särkyvää. Minullakin oli jo pitkään asiat peräti hienosti, olin onnellinen, just olin tehnyt upean Saimaan reissun ja olin intoa täynnä.
Sitten tuli syyskuu ja elämään tuli taas epävireisempi ja synkempi syksyn sävel. Varsinkin kai meidän jollain tavalla riippuvaisuuksista kärsivien ihmisten elämä voi olla tällaista, epävarmaa. Repsahduksia välillä tulee ja minulle tuli syyskuussa taloudellisesti melko isokin repsahdus pelien vuoksi.
Nyt elämässä on aika paljonkin, pelottavankin paljon samaa kuin vuosina 2014-2015 kun minulla oli roimat ryyppyvuodet menossa. Nyt pidän itse ainakin kuitenkin tärkeänä asiana sitä että nyt yritän pistää tämän ongelmakierteen poikki tarpeeksi ajoissa enkä mennä vain eteenpäin ryypäten mistään välittämättä ja lisää pikalainoja ottaen niin kuin silloin kuusi-seitsemän vuotta sitten.
Elämä on näyttänyt mihin tällaiset ongelmat voivat johtaa ja sellaista en haluaisi enää kokea. On liian paljon pelissäkin, mielenterveys, työpaikka, asunto, puhdistunut taloustilanne...
Moni ihminen vain toteaa että älä pelaa niitä pelejä. Mutta kunpa sen kiellon totteleminen olisi niin helppoa. Kun pelit saa otteen niin ne vievät liian herkästi mennessään. Ja samanlaisesta sairaudesta on kyse kuin alkoholismi. Sillä erotuksellakin vain että peliongelmaa on usein vaikeampaa ulkopuolisen huomata.
Nyt olen hakenut ja saamassa apua itse peliongelmaani mutta mitä kannattaisi tehdä tuon orastavan talousongelman kanssa? Ettei edessä ole kohta yhtä helvetin paksua pinoa avaamattomia ja erääntyneitä laskuja kuin aikoinaan ja velkakierrettä? Onko ainoa mahdollisuus saada tarvittaessa rahaa lisää avuksi lainaaminen yksityisiltä henkilöiltä (tähän en kyllä kovin mielellään lähde), työnteko ja palkka sekä että päästää taas laskut ulosottoon? Mikä se takuusäätiö on?
Mutta en kyllä vielä tarkasti ole käynyt itsekään taloustilannettani lävitse että voi olllakin että ihan vain omat nykyiset ja lokakuussa tulevat palkkarahat riittävät pelastamaan tämän tilanteen. Se vain tarkoittaa sitä että pelikierre nyt on saatava mahdollisimman pian poikki ettei ongelma vain lisää pahene ja koska suurin osa rahoistani onneksi on taas siellä välitystilillä niin minun on uskallettava olla sinne suuntaan rehellinen ja tunnustettava asioiden tila.
Hävettää vain ja pelottaa kun tiedän että varmaan monessa tämä sotku herättää suuttumustakin. Etenkin isässäni ja siskossani, jotka ovat ne läheisimmät ihmiset minulle.