Jouduin tekemään tänään töissä itselleni jotain poikkeuksellista ja harvinaista. Jotkut saattavat muistaa kuinka keväällä valitin täälläkin siitä uudesta työkaveristani. No hänen työsuhteensa on päättymässä tässä kohta puoliin eikä minun suhtautumiseni häneen ole tässä juuri muuttunut mutta ainoa mikä on muuttunut niin on se että olen oppinut olemaan niin paljoa välittämättä.
Eikä häneen ole tyytyväisiä töissä oikein muutkaan. En provosoinut tai pyrkinyt vaikuttamaan mielipiteisiin mitenkään mutta kaksi työntekijää oli hänet jo valmiita passittamaan töistä pois jo tässä hiljattain. Minä yritin heitä rauhoitella että ei hän enää täällä kauaa vaikuta jos olen oikein ymmärtänyt. Ja olenhan minä oikein ymmärtänyt.
Laskeskelin työvuorolistan mukaan että mahdollisesti tämä työkaveri olisi tulossa varmaan auttamaan minua salaattien valmistukseen juhannuksen alla mutta jouduin suoraan esimiehelle sanomaan että se huolestuttaa ja arveluttaa minua. Ja koin että mielipiteelleni oli perusteet olemassa, siis muutakin että se on helkkarin ärsyttävä tyyppi ja mä en ton kanssa töitä tee...
Painavampia argumenttejani olivat että tämä henkilö on sellainen että hän erittäin mielellään ottaa ohjat käsiinsä mutta on kuitenkin jokseenkin epäluotettava. Pahimillaan hän sekoittaa vain pasmat. Ja tämä vielä päivänä jolloin salaatteja lähtee jakoonkin ihan helvetisti juhannuksen takia ja on tärkeää että hommat toimivat luotettavasti, selkeästi, johdonmukaisesti ja rivakasti. En ollut varma että näin olisi jos me kaksi yhteistyötä tekisimme.
No ei mitään. Esimies suhtautui yllättävänkin ymmärtäväisesti minun mielipiteeseeni ja huolenaiheeseeni. Kiitteli että nostin asian esille ja siinä sitten koitimme junailla toisen työntekijän minua avustamaan.
Tapanani ei ole töissä todellakaan toimia näin. Ja yritän yleensä tulla kaikkien kanssa toimeen ja tehdä hyvää yhteistyötä. Mutta joskus näitä tällaisiakin tapauksia vaan tulee vastaan, mutta ovat ne olleet minun työtaipaleellani kyllä harvassa. Joskus työkaverit ovat saattaneet ärsyttää välillä mutta en muista kuin kolme työkaveria työuraltani jotka ovat tämän tason pään vaivaa minullekin aiheuttanut. Mutta ei näistä sitten yksikään kyllä ole kauaa työpaikallani pysynyt. Ei minun takia vaan muuten.