@vilperi Kehoittaisin ottamaan nyt ihan rauhallisesti. Olen ollut huomaavinani että sinulla on taipumusta jäädä jumittamaan johonkin asiaan vähän liikaa. Sinulla on nyt siis työpaikalla ihminen kenen työhön et ole tyytyväinen? No niin meillä kaikilla. Joskus saatat olla jopa itse se henkilö. En nyt lähtisi vielä mitään ajojahtia järjestämään ja keräämään muita työntekijöitä "puolellesi". Käsittääkseni olet itsekin suht uusi työntekijä tuolla, joten eikö kannattaisi laitta jäitä hattuun ja keskittyä enemmän tekemään omasta suorituksesta hyvä ja vähemmän moittimaan toisten panosta? Jos joku on ihan oikea ongelma työpaikalla, kannattaa asia saattaa esihenkilön tietoisuuteen ja antaa johdon hoitaa homman jolloin itse voi pysytellä sopivan etäällä. Kummallisen paljon tämä asia/henkilö nyt tuntuu ajatuksiasi pyörittävän.
No, saatat olla ihan oikeassa. Mutta en minä mielestäni tässä nyt mitään ajojahtia ole koittanut järjestää vaikka ehkä kirjoituksistani niin saattaa luullakin. Kuulin vain kun tämä toinen työntekijä sanoi ensin toiselle eri osaston tekijälle valitut sanat siitä työntekijästä ja minä en voinut sitten mainita siihen kun olimme kaksin että niin se vähän minunkin hermoille on käynyt.
Ja tämä toinen sitten jatkoi sitä kommentoimistaan, johon sanoin että kannattaa sanoa johdolle asiasta. Ehkä saamme jotain muutosta siihen asiaan siten? Sanoin siinä sitten että minä olen jo keskustelut käynyt ja peräänkuuluttanut muun muassa nöyryyttä ja parempaa asennetta.
Ihan asiallisesti itse otin asiat puheeksi ja luulin tekeväni vain kuitenkin hyvää. Näin kuitenkin perehdytysvaiheessa on mielestäni hyvä vielä tarttua mahdollisiin epäkohtiin. Etenkin jos ne näemmä alkaa hiertää muussa henkilöstössäkin.
Oikeassa sinä saatat olla kuitenkin siinä että tämä asia hiertää ajattelussani nyt ihmeen paljon. Tai toiveenani on tosiaan lähinnä se sitten kuitenkin että tämä uusi työntekijä onnistuisi töihin tulossaan ja olen itsekin häntä koittanut ohjata ja opastaa. Tekemään tosin vain erilaisia töitä ja tehtäviä hyvin. Niin kuin jo sanoin niin kyseinen henkilö on sitten kuitenkin ihan kehityskelpoinen, eikä ihan toivotonkaan tapaus. Eikö olekin sitten vain hyvä että nyt kun työt ja mielipiteet ovat luisumassa näemmä väärille raiteille niin niihin puututaan mahdollisimman nopeasti ja ne oikaistaan?
Parempi se on puhua johdolle edes näistä asioista eikä vain mutrustella selän takana kuukausikaupalla ja miettiä kuukausien päästä miksei asiat muutu, miksi se yksi on yhä vain ärsyttävämpi ja miksi monella muulla on fiilikset koetuksella? Tässä puhumalla edes jollekin heti asiasta koitan ja pyrin nimenomaan siihen ettei se asia alkaisi hiertämään liikaa pääkopassani.
Melkoisen oppikoulun minä itsekin aikoinaan jouduin käymään kun olin ensimmäisessä työpaikassani äidin opeissa siivoamassa eräällä koululla pari kesää. Silloin ei oikein työt maistuneet ja oli asenteessani paljon korjattavaa, äiti sitten opetti tekemään huudoinkin töitä. Silloin vitutti mutta jälkeenpäin olen lähinnä kiitollinen että joku teki noin kovan työn minun eteen ja minusta kuoriutui ihan hyvä työntekijä.
Ehkä sitten tässä on takana myös se että olen itse asioilleni omistautunut ja pyrin melkein siihen jonkun mainitsemaan täydellisyyteen ja kun tämä uuden työntekijän perehdyttäminen on ollut minunkin vastuullani niin haluan vain pohjimmiltaan opastaa tätä uutta työntekijää hyville urille. Missään nimessä ei ole kyse siitä että tässä nyt töihin vittuuntunut tai leipiintynyt on löytänyt hyvän tavan purkaa pahaa oloaan. Tai en myöskään koita ainakaan tietoisesti mitään ajojahtiakaan järjestää. Lähinnä olla vain avuksi, ja se on kuitenkin lopulta kaikkien etu että tämä uusi työntekijä onnistuisi sitten lopulta.
No, olen kyllä huomannut itsessäni valitettavasti ennenkin sen että olen tiettyyn pisteeseen asti esimerkiksi hyvähermoinen. Mutta tietyillä piirteillä ihoni alle pääsee aika helposti kuitenkin ja sitten kun sinne pääsee niin ihminen pyörii ajattelussani pitkän aikaa. Yksi tällainen ärsyttävä piirre ihmisessä on ylimielisyys.