@Iisoppi Pitäisi yrittää olla neuvomatta ja en sitä toivottavasti liikaa tee, mutta muutaman vinkin yritän todeta. Luultavasti nämä jo itsekin tiedostat. Koska sinulla ja miehelläsi on ilmeisesti jonkinmoinen keskusteluyhteys aiheeseen liittyen, niin kannattaa keskustella näistä ja ottaa sitten sen teinikin mukaan keskusteluihin.
Koti, missä asutte, on sinun ja miehesi koti ja teidän yhdessä perustama. Kotia perustettaessa se ei ollut teinin koti ja siinä mielessä olette luoneet siitä teidän kahden kodin, vaikka se teinikin siellä on tasaisesti käynyt. Kuitenkin se on hänelle ollut lähinnä viikonloppukoti ja se ei ole oikeasti sama asia kuin oikea koti. Nyt jos ja kun teini sinne muuttaa oikeasti asumaan, niin hän tulee asumaan teidän kotiin. Hänen täytyy hyväksyä, että teidän kodissa on teidän kodin säännöt. Mutta tämä ei sitten pääty tähän...
Kun teini muuttaa sinne asumaan noin paljon kuin mitä nyt olet kertonut suunniteltavan, niin siitä tulee myös teinin ihan oikea koti. Ja teini on jo sen verran iso, että ei kai sille ihan kaikkea voi vain sanella, vaan vähän täytyy sitäkin ja sen mielipiteitä kuunnella. Aikuiset kuitenkin lopulta päättävät, mutta teidän aikuisten täytyy muistaa, että ettette ihan diktaattoreiksi ala, vaan otatte sen teinin mukaan ihan oikeasti.
Erimielisyyksiä ja riitoja varmasti tulee. Se ei tarkoita, että käytöstavat voi täysin unohtaa. Eli teette tiettyjä asioita selväksi, joita ei saa edes suutuspäissään laukoa tai mihin ei voi vedota.
Esim. se on teiniltä väärin, jos alkaa väittämään, ettei sinua tarvitse totella tai sinun (/teidän) asettamia sääntöjä noudattaa, kun et ole sen teinin äiti. Et ole äiti, mutta olet isän puoliso ja aikuinen ja teini asuu kodissa, jossa sinä olet aikuinen, hän lapsi. Eli teiniltä ei saa tulla "Sä et ole minun äiti..." -tyylisiä kommentteja. (Samoin sinä et saa sanoa / vedota siihen, ettet ole sen äiti.)
Toinen mitä ei ehkä kannata suvaita, olisi uhkailu tai uhoilu "minä muutan täältä pois", kun tilanne ei häntä miellytä. Kun on teille halunnut tulla, niin sitä ei sitten kiukkupäissään olla heti kumoamassa, kun joku asia ärsyttää. (Ja sama taas teille aikuisille, suutuspäissään ei uhata tai heitetä kommenttia, että ei täällä pakko ole asua tms.)
Jotenkin minä olen viesteistäsi päätynyt tekemään tulkintaa, että hyvä tuosta vielä tulee. Ottaa hetken aikaa, mutta kyllä se alkaa lutviutua ja teille tulee vielä tosi läheinen ja tärkeä suhde jossain kohtaa.